5 تفاوت شقاق و بواسیر + مقایسه و تشخیص شباهت ها

تفاوت شقاق و بواسیر چیست

بسیاری از بیماران وقتی به کلینیک مراجعه می کنند در توضیح مشکل خود به ما می گویند که بواسیر یا شقاق دارم در صورتی که این دو بیماری جدا و متفاوت از هم هستد و نباید باهم اشتباه گرفته شوند. ممکن است برخی علائم مشترک داشته باشند اما تفاوت هایی هم دارند که در ادامه بررسی میکنیم:

برای آگاهی از تفاوت شقاق و بواسیر ابتدا باید هر دوی این بیماری ها را به خوبی بشناسید تا تشخیص شقاق و بواسیر و درک فرق این دو بیماری با هم، برایتان ممکن باشد.

بواسیر یا هموروئید چیست : بواسیر زمانی ایجاد می شود که به دلایلی مثل یبوست،بارداری (پیشگیری از بواسیر بارداری در خانمها) ، زور زدن، رابطه مقعدی (مقاربت مقعدی چگونه باعث ایجاد هموروئید می شود؟) ، بلند کردن وسایل سنگین، ورزش های سنگین و … به رگ ها و عروق مقعدی فشار وارد شده و این مویرگها دچار التهاب، کشیدگی و آسیب شوند، که با نشانه هایی مثل درد مقعد، خونریزی مقعد، سوزش مقعد، خارش مقعد و در شرایط حادتر بیرون زدگی توده گوشتی از مقعد ظاهر می شود.

بواسیر داخلی و هموروئید خارجی دو نوع این بیماری هستند.

تفاوت شقاق با بواسیر چیست

شقاق مقعدی یا فیشر چیست : یبوست، مدفوع سفت و سخت، حرکات کند روده و اسهال باعث پاره شدن پوست نازک ناحیه مقعد می شود. در اثر این پارگی ها ترک، شکاف یا برش طولی در دیواره مقعد ایجاد می شود که زخم عمیقی است و به دلیل حساس بودن ناحیه مقعد با سوزش و درد زیادی همراه است.

در اثر این زخم مقعدی فرد ممکن است دچار سوزش و خارش یا خونریزی مقعدی شود که مشابه با علائم هموروئید است. این بیماری به دو نوع شقاق حاد (پارگی کوچک و قرمز) و شقاق مزمن (برش عمیق تر و همراه با گوشت اضافی) تقسیم می شود.

تفاوت شقاق و بواسیر چیست

فرق شقاق و بواسیر چیست
  • تفاوت درد شقاق و بواسیر: درد بواسیر دردی همیشگی و پیوسته بوده و فرد تمام روز این درد را حس می کند در صورتی که درد شقاق دردی لحظه ای بوده و فرد آن را به صورت تیر کشیدن مخصوصاً پس از عمل دفع مدفوع احساس می کند و به همین دلیل از رفتن به دستشویی سرباز می زند.
    • فرق ظاهری شقاق و بواسیر: در عکس شقاق و بواسیر و سایر عکس ها و تصاویر بواسیر می بینیم که بواسیر یا هموروئید با یک بیرون زدگی گوشتی همراه است و یک زائده از مقعد بیرون می زند اما در عکس شقاق مشخص است که به شکل یک شکاف، ترک های عمیق یا برش در مقعد و اطراف آن ظاهر می شود.
  • تفاوت خونریزی شقاق و بواسیر: خونریزی ناشی از بواسیر معمولاً خون تیره است اما شقاق مزمن اگر با خونریزی همراه باشد معمولاً خون تازه و روشن است.
  • فرق شقاق مقعدی و بواسیر در نحوه درمان: هم شقاق و هم بواسیر در بیشتر مواقع با روش های خانگی قابل کنترل می باشد اما درمان قطعی بواسیر با دارو و یا روش های خانگی قطعی نبوده و همراه با عود مجدد است در صورتی که شقاق مقعدی با استفاده از دارو و پماد و یا درمان های خانگی تا حدودی قابل بهبودی است.

از عواملی که در انتخاب روش درمان این دو بیماری و تصمیم فرد بسیار تاثیرگذار است هزینه درمان شقاق با لیزر و هزینه جراحی بواسیر با لیزر می باشد که شخص ابتدا گمان می کند لیزر درمانی بسیار گران تر است در صورتی که این روش نسبت به سایر روش ها مقرون به صرفه تر می باشد.

• تفاوت در علائم بواسیر و شقاق: شقاق مقعدی معمولاً با درد شدیدی همراه است ولی شخصی که بواسیر یا هموروئید دارد بیشتر دچار سوزش و خارش می شود و درد کمتری نسبت به شقاق حس می کند.
مقایسه تفاوت ها و شباهت های شقاق و بواسیر

بررسی شباهت های بواسیر و شقاق

یبوست عامل اصلی شقاق و بواسیر

هم شقاق و هم هموروئید را می توانید نزد یک متخصص جراح عمومی در پرتو کلینیک تنها در یک جلسه سرپایی با لیزر درمان کنید و نیازی نیست برای درمان هرکدام جداگانه به یک پزشک مراجعه کنید. دکتر بواسیر در پرتو کلینیک همزمان با برداشتن بالشتک هموروئیدی از مقعد، شکاف یا برش شقاق را نیز با لیزر ترمیم می کند.

• شباهت اصلی این دو بیماری و وجه مشترک شان با یکدیگر در اینست که علت اصلی هر دو یبوست شدید و اسهال طولانی مدت می باشد.
  • هم شقاق و هم بواسیر جزو بیماری های نشیمنگاهی و مقعدی هستند.
  • هر دو این بیماری ها موجب ایجاد سوزش، خارش، درد و خونریزی در فرد می شود.

اگر شقاق و بواسیر در مراحل ابتدایی و پیش از تبدیل شدن به حالت مزمن تشخیص داده شوند ممکن است با دارو یا روش های خانگی قابل درمان باشد اما درمان قطعی و بدون برگشت برای هر دوی این بیماری ها شامل موارد زیر است :

تفاوت خونریزی شقاق و بواسیر

اگر هر یک از نشانه ها و علائم بواسیر یا شقاق را در خود حس می کنید حتما به دکتر بواسیر و متخصص شقاق مراجعه کنید وهیچ‌گاه خودتان اقدام به خود درمانی نکنید چرا که ممکن است به جای بهبودی موجب تشدید علائم و بیماری شود.

آیا امکان دارد فردی همزمان هم شقاق داشته باشد و هم به بواسیر مبتلا باشد؟

در صورتی که علائم هر دو بیماری را داشته باشد بله ممکن است همزمان به شقاق و بواسیر مبتلا باشد. با توجه به اینکه علت اصلی هر دو بیماری فشار به مقعد و یبوست است اگر فشار وارده به عروق و رکتوم زیاد باشد ممکن است هم شقاق و هم بواسیر با هم ایجاد شوند که شرایط دردناک و سختی است.