عکس بواسیر، بیرون زدگی و شکل واضح از هموروئید

بواسیر(هموروئید)که توده نیز نامیده میشود, ساختار عروقی(سیاهرگ و سایر رگ ها) در کانال مقعدی میباشند. در شرایط عادی این عروق (سیاهرگ و سایر رگ ها) نقش بالشتک هایی جهت کنترل مدفوع را ایفا میکنند و زمانی که متورم یا ملتهب میشوند به بیماری تبدیل می شوند. عکس بواسیر به خوبی نشان دهنده ی بیماری است. اگر شکل بواسیر فردی مانند زیر است برای درمان بواسیر باید به پزشک مراجعه کند.

بیشتر بخوانید: درمان بواسیر با لیزر

انواع بواسیر

بواسیر بر دو نوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود. نوع خارجی تورم و التهاب رگ ها در اطراف مقعد است و نوع داخلی تورم و التهاب رگ ها درون کانال مقعدی است و باعث خونریزی میشود. در ادامه ی مطلب عکس بواسیر و انواع آن مشاهده می شود.

عکس بواسیر داخلی و خارجی

بواسیر داخلی

عکس بواسیر داخلی

هنگامی که بواسیر داخلی بزرگ میشود، درد خفیفی داشته و همراه با خونریزی مقعدی است. هنگامی که بافت بواسیر داخلی به خارج کانال مقعدی راه یابد پرولاپس نامیده میشود.

پروپلاس به آرامی ظاهر میشود و ممکن است منجر به سوزش و خارش مقعد شود. منظور از پروپلاس همان زائده های پوستی انتهای کانال مقعدی میباشد که در اثر تحریک و فشار زیاد به بواسیر داخلی بوجود می آیند.

مطلب مرتبط: درمان بواسیر داخلی

بواسیر خارجی

بواسیر خارجی (ترومبوز) در اطراف مقعد ظاهر میشود و با فشار تحریک میشود. ترومبوز یک لخته ی خون ایجاد میکند که منجر به تورم و التهاب میشود. ترومبوز بسیار دردناک است و ممکن است با خونریزی همراه باشد. عکس بیرون زدگی بواسیر در تصویر زیر قابل مشاهده است.

شکل بواسیر خارجی

مطلب مرتبط:درمان هموروئید خارجی

درجه های بواسیر

• بواسیر درجه یک: بواسیری که خونریزی میکند اما پرولاپس ندارد. این نوع بزرگ شده اما بیرون زدگی از مقعد ندارند.
  • بواسیر درجه دو: بواسیرهایی که پرولاپس دارند و به خودی خود از بین میروند(با خونریزی یا بدون خونریزی) این نوع در هنگام زور زدن در دفع بیرون زدگی پیدا میکند و بعد از دفع به داخل مقعد بازمیگردد.
  • بواسیر درجه سه:هموروئیدی که دارای پرولاپس است و باید با انگشت به درون مقعد بازگردد.
  • بواسیر درجه چهار: هموروئیدی که دارای پرولاپس است و به درون مقعد عقب رانده نمیشود. این نوع که ترومبوز(لخته شدن خون) نامیده میشود باعث میشود آستر قسمت انتهایی روده به مقعد راه یابد و بیرون زدگی پیدا کند.

بواسیر خونی

بواسیری است که در هنگام دفع مدفوع خونریزی میکند و خون آن به رنگ قرمز روشن است که یا روی مدفوع و یا روی دستمال کاغذی مشاهده میشود. گاهی اوقات خونریزی بدون درد است. با مشاهده ی عکس بواسیر خونی میتوان فهمید که آیا به این بیماری مبتلا هستید یا خیر.