علت درد مقعد + داروی درمان تیر کشیدن مقعد در خانه

درد مقعدی چیست

درد مقعد که بیشتر در داخل و اطراف مقعد ایجاد می شود، یا نشانه بیماری های عفونی است و یا زخم های مقعدی ناشی از مشکلات و بیماری های گوارشی مثل بواسیر یا شقاق. در ادامه این مطلب از پرتو کلینیک بررسی خواهیم کرد:
که درد مقعد چیست؟ علت درد و تیر کشیدن مقعد بعد از مدفوع؟ آیا درمان درد مقعدی در خانه ممکن است؟

علائمعلت احتمالی
مدفوع کمتر از حد طبیعی و درد در هنگام مدفوعیبوست
خارش مقعد، احساس یک توده در اطراف مقعد، دیدن خون روی دستمال پس از پاک کردن خودتانهموروئید(بواسیر)
درد شدید هنگام مدفوع، درد، سوزش بعد از مدفوع و خون روی دستمالشقاق مقعدی
درد ضربان دار مداوم، چرک و خون روی دستمال پس از پاک کردن، دمای بالاآبسه و فیستول مقعدی
علل شایع درد مقعد و علائم مرتبط آن

درد مقعدی چیست؟

درد مقعد دردی است که از داخل، اطراف مقعد یا راست روده آغاز می شود. از آنجایی که راست روده درست قبل از مقعد می باشد و مقعد ۳ تا ۴ سانتی متر آخر روده بزرگ می باشد، این منطقه می تواند بسیار حساس باشد و گاهی به طور ناگهانی تیر بکشد.

درد مقعد یک عارضه شایع با دلایل احتمالی زیاد است که بیشتر دلایل آن جدی نیستند، اما در برخی موارد ممکن است علت درد مقعد ناشی از مشکلات یا بیماری هایی باشد که نیاز به درمان داشته باشد. این درد با اسپاسم یا گرفتگی مقعد که زودگذر و ناگهانی است متفاوت است. درد مقعد معمولاً مداوم و پیوسته است.

به همین دلیل مهم است که درد مقعد را تشخیص دهید و بتوانید متوجه بهبود یا بدتر شدن آن بشوید. از مراجعه به پزشک برای درد مقعد خجالت نکشید و به دنبال درمان باشید: 📞 ۰۲۱۸۶۰۸۴۹۷۳

علت درد مقعد

علت درد مقعدی در زنان و مردان

درد مقعد نشانه چیست؟

علت درد مقعدی در مردان و زنان تفاوت زیادی با هم ندارند اما ممکن است برخی عارضه ها و مشکلات بیشتر در زنان رایج تر باشد و برخی بیماری ها نیز در مردان بیشتر دیده شود.
برای مثال اسپاسم عضلانی که یکی از دلایل اصلی درد مقعدی است، در خانم‌ها ۲ برابر بیشتر از مردان می باشد و می توان علت درد مقعدی در زنان را به این اسپاسم ربط داد.

دلایل احتمالی و علت درد داخل مقعدی چیست؟

برخی از شایع ترین علل درد مقعد عبارتند از:

• بواسیر(هموروئید): همان رگ های خونی متورم در داخل مقعد
  • عفونت : از جمله عفونت های مقاربتی (STIs) و عفونت های قارچی.
  • آبسه مقعدی یا پری آنال: ناشی از یک غده مقعدی عفونی شده
  • شقاق مقعد: پارگی های کوچک در پوشش مقعد
  • تروما و ضربه یا آسیب به مقعد
  • رابطه جنسی مقعدی یا سکس مقعدی
  • اختلال عملکرد کف لگن که موجب بی اختیاری مدفوع، ادرار و یا بی اختیاری گاز می شود، می تواند یکی از دلایل درد مقعد باشد.

برخی از علل کمتر شایع درد مقعدی عبارتند از:

[سندروم زخم منفرد راست روده، عارضه ای ناشایع است که با علائمی مثل خونریزی مقعدی و فشار و … ظاهر می شود]

هنگامی که برای درد مقعد و یا تشخیص علت تیر کشیدن ناگهانی مقعدتان به پزشک مراجعه می کنید معمولاً از شما می خواهد که درد را توصیف کنید یا میپرسد که آیا علائم دیگری همراه با این درد دارید یا نه؟ به همین دلیل بهتر است با علت های مختلف انواع دردهای مقعدی آشنا شوید:

علت درد شدید مقعد

درد مقعدی که تیز یا مثل حس بریدگی می باشد:

•  ممکن است نشان دهنده یک زخم باز مثل شقاق باشد.
  • برخی از افراد درد مقعدی شدیدی در اثر اسپاسم عضلانی یا سندروم لواتور آنی را به عنوان درد کوبنده توصیف می کنند.
  •  هموروئید ترومبوز شده که در داخل آن خون لخته شده است.

علت درد مقعدی همراه با فشار

اگر چیزی در داخل مقعدتان متورم شده باشد، ممکن است فشار همراه با درد در داخل مقعد خود احساس کنید.

علت درد مقعدی با فشار معمولاً:

• هموروئید
  • آبسه
  • یبوست (همراه با فشار ناشی از مدفوع سفت و نهفته در داخل راست روده)
  • یا به ندرت تومور می باشد.

علت درد مقعدی همراه با خارش

خارش مقعد نشان دهنده یک بیماری پوستی در داخل مقعد است. برخی از این موارد نیز می توانند باعث درد مقعدی شوند:

• بواسیر می تواند هم موجب درد مقعد شود و هم خارش و سوزش مقعدی را به همراه داشته باشد.
  •  عفونت مخمری مقعدی (نوعی کاندیدیازیس) نیز باعث درد مقعد و خارش می شود.
  • زگیل مقعدی که یک STI رایج است، یکی دیگر از دلایل احتمالی درد مقعد به همراه خارش می باشد.
  • تنگی مقعد

علت درد مقعدی بعد از مدفوع

درد مقعدی بعد از مدفوع، ممکن است به این دلیل باشد که:

•  مدفوع باعث تحریک وضعیت شما می شود.
  •  شقاق مقعدی یکی از علل شایع درد پس از مدفوع است زیرا مدفوع، باعث کشیدگی شقاق (پارگی) می شود.
  • مدفوع همچنین می تواند بواسیر را تحریک کرده و باعث خونریزی یا بیرون زدن آن از مقعد شود.
  • مشکلات پوستی مثل اگزما، زگیل یا عفونت

علت درد مقعد در پریودی

علت درد مقعدی در زنان

درد مقعدی در دوران قاعدگی نیز شایع است.علت درد مقعد در پریودی ممکن است به این خاطر باشد که:

• فشار عضلانی
  • یک ماده شیمیایی به نام پروستاگلاندین باعث انقباض این ماهیچه ها می شود.
  • گاهی اوقات نیز فیبروم رحم، نابه‌جایی آستر رحم یا اندومتریوز می تواند باعث درد مقعدی در پریودی شود.

علت درد مقعد در بارداری

بارداری و درد مقعد

یبوست و هموروئید بارداری هر دو از عارضه های شایع دوران بارداری هستند که هر دو مورد، خود موجب درد مقعد می شوند.

همچنین در دوره بارداری به مرور زمان و با افرایش وزن جنین در حال رشد، به اعصاب مقعد فشار وارد شده و ممکن است این فشار و درد را هنگام نشستن بیشتر احساس کنید.

درمان درد مقعدی در خانه

بیشتر اوقات درد مقعد بعد از چند روز از بین می رود و یا در خانه درمان می شود. اما اگر علائم آن روز به روز شدید تر شد و یا همراه با خونریزی مقعدی شد، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

در موارد شدیدتر که درد مقعد ناشی از فیستول یا بواسیر باشد ممکن است جراحی فیستول و یا عمل بواسیر برای برداشتن هموروئید ضروری باشد.

• اگر درد مقعد ناشی از یبوست است برای درمان خانگی درد مقعدی ناشی از یبوست مصرف مایعات بیشتر و فیبر، استفاده از ملین های بدون نسخه برای توصیه می شود.
  • ۲۰ دقیقه در روز از حمام سیتز استفاده کنید و یا دوش آب گرم برای کاهش اسپاسم و فشار
  • هنگام دفع، مقعدتان را با روغن یا کمی وازلین چرب کنید.
  • هر ۲ تا ۳ ساعت یک کیسه یخ (یا کیسه نخود فرنگی منجمد) را به مدت ۲۰ دقیقه در یک حوله پیچیده و روی ناحیه دردناک قرار دهید.

دارو برای درد مقعدی

برای درمان درد مقعدی در خانه از چه داروهایی می توان استفاده نمود؟

برای تسکین فوری درد مقعدی در خانه می توانید از:

• مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن
  • پمادهایی مانند هیدروکورتیزون یا لیدوکائین استفاده نمایید.

درمان درد مقعدی در اثر رابطه چیست؟

برای درمان درد مقعدی در اثر رابطه می توانید از پماد نیتروگلیسیرین برای شل کردن عضلات اطراف مقعد استفاده نمایید.

۶۴ درصد از افرادی که با شریک جنسی خود رابطه مقعدی داشته اند، گفتند که شریک آنها به دلیل درد از آنها خواسته است این کار را متوقف کند.

رابطه جنسی مقعدی ممکن است به دلایل مختلفی دردناک باشد، از جمله:

• بر خلاف واژن، مقعد روان‌کننده برای رابطه جنسی تولید نمی کند.
  • عضلات اسفنکتر مقعد بسیار سفت هستند.
  • رابطه مقعدی در صورت وجود بواسیر، آن را دردناکتر می کند.

www.medicalnewstoday.com

با این حال، رابطه جنسی نباید درد داشته باشد، و درد شدید ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد در حال انجام کاری بالقوه مضر است.

چه زمانی برای درد مقعد به پزشک مراجعه کنیم؟

• اگر درد مقعد  آنقدر شدید است که موجب اختلال در فعالیت های روزانه شما می شود یا شما را در شب بیدار میکند.
  • دردی که با داروهای بدون نسخه تسکین نمی یابد یا بدتر می شود.
  • درد مقعد به همراه خونریزی شدید و مداوم
  • دردی که مانع از اجابت مزاج و دفع مدفوع می شود و یا یبوستی که با ملین هم برطرف نمی شود

برای درد مقعدی به چه پزشکی مراجعه کنیم

پزشک متخصص گوارش و یا پزشک بیماری های مقعدی می تواند علت درد مقعد را تشخیص و راه درمان آن را به شما پیشنهاد دهد.

درد مقعدی می تواند از چند جهت ناراحت‌کننده باشد و علاوه بر ناراحتی جسمی، ممکن است خجالت، مانع از اقدام شما برای مراجعه به دکتر و درمان شود. در حالی که درد مقعد دردی غیرعادی نیست و برای تسکین آن نیز راه حل هایی وجود دارد.

سوالات متداول درباره درد مقعد

علت درد مقعدی در کودکان چیست؟

یبوست و اسهال مزمن از دلایل اصلی درد مقعدی در کودکان می باشد.

درمان درد مقعدی در خانه برای کودکان چیست؟

نشستن در وان آب گرم و چرب کردن مقعد کودک با روغن

علت تیر کشیدن مقعد در شب چیست؟

اسپاسم راست روده و یا گرفتگی عضلات کف لگن معمولاً در شب باعث درد مقعدی می شود.

علت درد مقعد هنگام نشستن چیست؟

آبسه مقعدی، بواسیر و شقاق از دلایل درد مقعد موقع نشستن هستند.