پماد هیدروکورتیزون ۱% چیست+[نحوه استفاده برای بواسیر]

پماد هیدروکورتیزون برای چیست

هیدروکورتیزون موضعی برای کمک به تسکین قرمزی، خارش، تورم یا سایر التهابات پوستی استفاده می شود. این داروی استروئیدی هم بدون نسخه و هم با نسخه پزشک در اشکال دارویی لوسیون، ژل، کرم و پماد موجود است.

پماد هیدروکورتیزون برای چیست (موارد مصرف)

کرم هیدروکورتیزون به گروهی از داروها به نام استروئیدهای موضعی تعلق دارد و برای درمان انواع بیماری های پوستی (مانند نیش حشرات، اگزما، درماتیت، آلرژی، بثورات پوستی، خارش ناحیه تناسلی زنان، خارش مقعد و بواسیر یا هموروئید) استفاده می شود.
هیدروکورتیزون تورم، خارش و قرمزی را که می تواند در این نوع شرایط ایجاد شود کاهش می دهد. این دارو یک کورتیکواستروئید خفیف است.

Ala-Cort, Ala-Scalp, Anusol HC, Aqua Glycolic HC از سایر نام های تجاری متداول این دارو هستند.

هیدروکورتیزون موضعی

• مصرف هیدروکورتیزون موضعی در افرادی که دارای مشکلات زمینه ای مثل دیابت یا اختلالات ایمنی هستند باید با تجویز پزشک باشد. در کودکان زیر دو سال نیز مصرف این دارو ممنوع است.
  • اگر بیش از ۷ روز است از این دارو استفاده می کنید و تغییر یا بهبودی حاصل نشده فوراً مصرف آنرا قطع کنید.
  • از پماد هیدروکورتیزون موضعی نباید بر روی نواحی حساس مثل صورت، ناحیه تناسلی، مقعد و زیر بغل برای مدت طولانی استفاده شود.
  • در صورت مشاهده علائمی مثل اسهال، ورم، قرمزی پوست بلافاصله مصرف را قطع کنید.

پماد هیدروکورتیزون برای پوست

• ممکن است پماد هیدروکورتیزون برای لک صورت و یا قارچ پوستی توسط پزشک تجویز شود.
  • از کورتیکواستروئیدهای موضعی مثل پماد هیدروکورتیزون روی پلک ها یا اطراف چشم نباید استفاده شود. زیرا پوست این نواحی به شدت نازک است.
  • استفاده از هر گونه استروئید بر روی صورت باید با تجویز پزشک باشد و نباید بیش از دو هفته طول بکشد.

پماد هیدروکورتیزون برای مقعد

پماد هیدروکورتیزون ۱درصد

از پماد هیدروکورتیزون برای تسکین خارش و تورم ناشی از بیماری های مقعدی مثل هموروئید استفاده می شود.توجه داشته باشید که در مراحل اولیه بیماری ممکن است این پماد تسکین دهنده باشد اما به عنوان درمان قطعی بواسیر در نظر گرفته نمی شود. تنها راه درمان بواسیر عمل هموروئید با جراحی یا لیزر می باشد.

مشاوره و تعیین نوبت لیزر بواسیر در پرتو کلینیک

درمان سرپایی هموروئید فقط در یک جلسه بدون نیاز به بیهوشی

در صورتی که با مصرف این پماد علائم تان شدیدتر شد لازم است که برای درمان پزشکی یه یک دکتر بواسیر مراجعه نمایید. در ادامه روش استفاده از پماد هیدروکورتیزون برای بواسیر را می گوییم.

نحوه مصرف پماد هیدروکورتیزون برای درمان بواسیر

پماد هیدروکورتیزون برای درمان بواسیر

کرم هیدروکورتیزون را فقط باید روی هموروئید خارجی استفاده کرد. یک لایه نازک به ناحیه رکتوم بمالید و آن را به آرامی بمالید.

برای استفاده از محصول فقط در قسمت بیرونی مقعد، با انگشت خود مقدار کمی کرم یا پماد را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و به آرامی مالش دهید. ناحیه مورد نظر را با باندهای پلاستیکی یا ضد آب نپوشانید.
اگر از اپلیکاتور برای استعمال داخلی استفاده می کنید آن را حدود ۲ سانتی متر داخل مقعد فرو کنید و پس از مصرف اپلیکاتور را دور بیندازید.
استفاده از پماد هیدروکورتیزون برای درمان بواسیر به صورت منظم و بعد از اجابت مزاج تاثیر بهتری در روند بهبودی خواهد داشت.

پماد هیدروکورتیزون برای واژن

پماد هیدروکورتیزون ۱درصد برای خارش واژن استفاده می شود. توجه داشته باشید که نباید پماد را داخل واژن استعمال کنید و مصرف طولانی مدت آن به دلیل تحریک و نازک شدن پوست توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: درمان بواسیر بارداری در خانه

موارد منع مصرف پماد هیدروکورتیزون

در صورت داشتن هر یک از مشکلات یا بیماری های زیر باید قبل از استفاده از پماد هیدروکورتیزون با پزشک مشورت کنید:

• کم‌کاری غده تیروئید
  • پوکی استخوان
  • عارضه های چشمی مثل عفونت
  • تشنج یا حمله صرع
  • بیماری انگلی مالاریا
  • بیماری های روده ای
  • مشکلات قلبی
  • سل
  • سندروم کوشینگ
  • اگر باردار هستید یا قصد آن را دارید و یا در دوران شیردهی هستید، پیش از استفاده از این پماد با پزشک خود مشورت کنید.
  • این دارو را روی زخم‌های باز، سوختگی یا پوست ملتهب استفاده نکنید.
  • همچنین اگر کودک تان از این پماد استفاده می کند باید از لحاظ تراکم و رشد استخوانی به شکل منظم بررسی شود. این دارو ممکن است در رشد کودکان اختلالاتی ایجاد کند.
  • اگر از هیدروکورتیزون خوراکی استفاده می کنید ممکن است باعث افزایش قند خون شود. در صورتی که دیابت دارید به صورت منظم قند خون را کنترل نمایید.
  • همزمان با مصرف این دارو نباید واکسن زده شود. در صورت مشاهده علائمی مثل سرفه و گلو درد یا دردهای عضلانی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی پماد هیدروکورتیزون

• رشد موهای ناخواسته
  • آکنه
  • تیره شدن و تغییر رنگ پوست
  • قرمزی و پوسته پوسته شدن اطراف دهان
  • نازک شدن پوست
  • کهیر
  • تاری دید
  • خشکی دهان
  • افزایش ادرار
  • خارش
  • از دست دادن اشتها
  • سوزن سوزن شدن پوست
  • چشم درد
  • پریودهای نامنظم

اثرات جانبی جدی

یک دارو در کنار اثرات مورد نیاز خود ممکن است عوارض ناخواسته ای نیز ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند، اما در صورت بروز ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشند.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر فوراً مصرف پماد را قطع کنید:

• تاول، سوزش، خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست
  • تحریک و قرمزی شدید
  • قرمزی و پوسته پوسته شدن اطراف دهان
  • نازک شدن پوست همراه با کبودی، به ویژه هنگامی که روی صورت یا جایی که پوست به هم چین خورده است (مثلاً بین انگشتان) استفاده شود.
  • نازک شدن یا تحلیل رفتن پوست

برخی از عوارض جانبی ممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. این عوارض جانبی ممکن است در طول درمان از بین بروند زیرا بدن شما با دارو سازگار می شود. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر ادامه دارد یا آزاردهنده است با پزشک خود مشورت کنید:

• آکنه یا جوش
  • سوزش و خارش پوست همراه با تاول های قرمز به اندازه سر سوزن
  • سوزش، خارش و درد در نواحی پر مو یا چرک ریشه مو
  • افزایش رشد مو در پیشانی، پشت، بازوها و پاها
  • روشن شدن رنگ پوست معمولی
  • روشن کردن نواحی درمان شده پوست تیره
  • خطوط ارغوانی مایل به قرمز روی بازوها، صورت، پاها، تنه یا کشاله ران
  • نرم شدن پوست

استفاده از پماد هیدروکورتیزون در زمان بارداری

اگر کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه به مقدار کم و برای مدت زمان کوتاه استفاده شود، جذب بدن مادر نخواهد شد و آسیبی برای جنین ندارد. از آنجایی که مصرف بیش از حد این دارو در مادران شیرده ممکن است باعث جذب هیدروکورتیزون به شیر مادر و در نتیجه بدن نوزاد شود، پس استفاده از پماد هیدروکورتیزون در زمان بارداری و یا شیردهی باید حتماً با مشورت پزشک باشد.