رابطه مقعدی {نزدیکی از پشت} و بواسیر

رابطه مقعدی و بواسیر

رابطه مقعدی یا رابطه از پشت (Anal sex) رابطه ای است که از مقعد به جای واژن، برای وارد کردن آلت تناسلی،انگشت و… استفاده می شود. مقاربت مقعدی شکل معمولی از رابطه نیست و از نظر پزشکی و شرعی نفی می شود با این وجود بسیاری از افراد تمایل به انجام آن دارند.

مقعد ناحیه حساسی است که عروق خونی و عضله اسفنکتری دلیل حساسیت این ناحیه می باشد. رابطه جنسی از پشت مضرات زیادی در پی دارد که بواسیر یا هموروئید یکی از عوارض آن است. در این مطلب از سایت پرتو کلینیک قصد داریم به بررسی رابطه از مقعد و تاثیر آن در ایجاد بواسیر یا هموروئید بپردازیم.

پیشنهاد میکنیم ابتدا ویدئو زیر را در مورد عوارض رابطه مقعدی مشاهده نمایید:

مقاربت مقعدی چیست؟

رابطه مقعدی رابطه ایست که در آن به جای واژن از مقعد برای دخول و وارد کردن آلت تناسلی استفاده می شود. برای برخی رابطه مقعدی موجب لذت و ارگاسم می باشد ولی بسیاری افراد نیز تمایلی به برقراری رابطه مقعدی ندارند. اما چرا رابطه مقعدی هم در علم پزشکی و هم از نظر شرعی نفی شده است و چرا موجب آسیب به بدن می شود؟

نقل قول از سایت healthline

Anal sex is still something of a taboo, despite the fact that it’s an increasingly popularTrusted Source sexual activity. As more people explore this type of sex, understanding the risks, rewards, and proper strategy is important

آمیزش جنسی مقعدی با وجود این واقعیت که به طور فزاینده ای محبوب است، هنوز هم چیزی از یک تابو است.

https://www.healthline.com/health/healthy-sex/anal-sex-safety

بافت مقعد بر خلاف واژن ارتجاعی نبوده و به همین دلیل رابطه جنسی از پشت به جز درد بسیار زیادی که دارد موجب آسیب به مقعد و عضله اسفنکتری شده و ممکن است باعث پاره شدن عروق خونی این ناحیه و بروز بواسیر یا هموروئید شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره آلت تناسلی مردان و بهترین اندازه نرمال آن (همراه عکس)

عوارض رابطه مقعدی

مقاربت مقعدی باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی شده و بخاطر آلوده بودن ناحیه مقعد برای هر دو طرف خطرناک می باشد.اما عوارض این رابطه به طور کلی برای زنان بیشتر از مردان می باشد.

در ادامه با هم عوارض رابطه جنسی از پشت را که بواسیر یکی از آن ها می باشد بررسی خواهیم کرد. اما بدانید که عوارض این رابطه فقط به بیماری ها و بواسیر ختم نشده و می تواند در کیفیت زندگی جنسی طرفین تاثیر منفی بگذارد.

بیشتر بخوانید: عکس مقعد بدون سوراخ

رابطه مقعدی و بواسیر

بواسیر مزمن

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که رابطه مقعدی و بواسیر چه ارتباطی با هم دارند و مقاربت مقعدی چگونه باعث ایجاد هموروئید می شود؟

باید بگوییم که بله رابطه جنسی از پشت می تواند موجب بواسیر شود. چرا که یکی از عوامل اصلی ایجاد هموروئید وارد آمدن فشار به مقعد و عروق خونی این ناحیه به دلایلی مثل یبوست، زایمان، رابطه مقعدی و … می باشد.

زنان حین انجام رابطه جنسی مقعدی، فشار زیادی در ناحیه مقعد خود احساس می کنند. چرا که مقعد برعکس واژن حالت ارتجاعی و کشش پذیری ندارد و انجام این رابطه باعث فشار به عروق خونی مقعد و در نهایت ایجاد هموروئید می شود.

همچنین در افرادی که قبلاً بواسیر داشته اند و یا همچنان دارند، انجام این رابطه به هیچ عنوان توصیه نمی شود و باعث شدت بیماری و یا عود مجدد آن می شود.

بی میلی جنسی بر اثر رابطه مقعدی

رابطه مقعدی و سردمزاجی جنسی

انجام رابطه جنسی مقعدی به دلیل تنگ بودن کانال مقعد، ممکن است برای بسیاری از مردان لذت بخش باشد ولی برای زنان همراه با درد مقعد بسیار زیاد و عوارض خطرناکی است. یکی از این عوارض سردمزاجی و بی میل شدن به برقراری رابطه می باشد چرا که در خاطره او از این رابطه فقط درد را به یاد خواهد داشت و بسیاری از زنان در رابطه جنسی از پشت اصلاً ارگاسم و ارضا شدن را تجربه نخواهند کرد.

بی اختیاری (مدفوع-گاز)

دو عضله اسفنکتر داخلی و خارجی در مقعد وجود دارد که اسفنکتر داخلی بدون اختیار و اراده فرد باز و بسته می شود اما اسفنکتر خارجی وظیفه کنترل مدفوع را داشته و با اراده فرد باز و بسته می شود. در صورت وارد شدن فشار همراه با آلت به عضله اسفنکتر خارجی، ممکن است کنترل و ارداه آن از دست فرد خارج شود و باعث بی اختیاری می شود.

همانگونه که در مطلب بی اختیاری مدفوع و بی اختیاری گاز ذکر کردیم یکی ازدلایل بی اختیاری مدفوع یا گاز آسیب به عضلات و اعصاب مقعد بر اثر برقراری رابطه می باشد. به دلیل اینکه مقعد نسبت به واژن بافت خشکی دارد و مانند واژن مایعی از آن برای روان شدن ترشح نمی شود در اثر دخول مقعدی و وارد شدن آلت به مقعد، عضلات مقعد که مسئولیت باز و بسته شدن مقعد به هنگام دفع را دارند، آسیب می بینند و در نتیجه باعث بی اختیاری و گشادی مقعد در فرد می شود.

شقاق مقعدی یا زخم شدن مقعد

شقاق به شکاف و جراحت پوست ناحیه مقعد گفته می شود. ممکن است زخم ناشی از شقاق بسیار کوچک باشد اما می تواند باعث درد و خونریزی (خون قرمز روشن) حین رابطه جنسی و بعد از آن شود.

در واقع بر اثر وارد شدن آلت به مقعد فشار زیادی به این ناحیه حساس وارد می شود که می تواند موجب زخم مقعد و یا شقاق و پاره شدن دیواره مقعدی شود. بهتر است برای درمان شقاق با لیزر از همان ابتدا اقدام نمایید چرا که موجب درد و خونریزی زیادی خواهد شد.

بیماری های مقاربتی و عفونت

مقعد ناحیه ای است که پر از آلودگی، باکتری و عفونت می باشد. در نتیجه برقراری رابطه جنسی از پشت برای هر دو طرف مضر بوده و می تواند باعث انتقال بیماری های مقاربتی (STIs) و آمیزشی مانند HIV یا HPV (ویروس زگیل تناسلی) و بالا بردن احتمال ابتلا به آن شود.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی Who : بیش از ۳۰ باکتری، ویروس و انگل مختلف شناخته شده است که از طریق تماس جنسی منتقل می شوند، از جمله رابطه جنسی مقعدی

از سایر بیماری های مقاربتی که توسط رابطه آنال منتقل می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مطلب مرتبط: درمان زگیل تناسلی

علائم پارگی روده در رابطه مقعدی

معمولاً این مورد یعنی پارگی و یا سوراخ روده در اثر رابطه مقعدی اتفاقی نادر است اما اگر بر اثر سکس آنال خشن و دردناک، دچار خونریزی زیاد و یا درد شدید در شکم شدید با توجه به احتمال پاره شدن کولون، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برگشت منی در آقایان و آسیب به کیسه منی

با توجه به اینکه ماهیچه های اطراف دیواره مقعد بسیار قوی و مانند کش محکم هستند، هنگامی که مایع منی باید از بدن مرد خارج شود ممکن است موجب فشار به آلت او شده و از خارج شدن مایع منی جلوگیری کرده و در نتیجه موجب بازگشت منی و یا خارج نشدن کامل آن شود که این مورد برای مردان با آسیب دیدن کیسه منی و غدد پروستات او همراه است.

ایمنی رابطه جنسی مقعدی و کاهش عوارض

ایمنی رابطه مقعدی با کاندوم

با توجه به عوارضی که برای سکس مقعدی برشمردیم و آسیب های رابطه از پشت برای سلامتی و بدن هر دو طرف، با این حال برخی زوجین از این رابطه لذت برده و اصرار بر انجام آن دارند. رعایت نکات زیر موجب کاهش عوارض این رابطه و درد کمتر آن می شود بهتر است حداقل با رعایت این موارد به ایمن شدن رابطه خود کمک کنید:

  • از لوبریکانت‌های بر پایه سیلیکون و ژل های روان کننده استفاده کنید. یا استفاده از روغن هایی مثل روغن نارگیل، روغن زیتون و… برای کاهش درد و آسیب
  • خودداری از انجام تنقیه، این کار باعث التهاب روده و افزایش ریسک آسیب به مقعد می شود.
  • برای اینکه دخول راحتتر صورت گیرد می توانید با انگشت مقعد را باز کنید.
  • برای جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی حتماً از کاندوم استفاده نمایید.
  • رابطه مقعدی به رابطه دائم شما تبدیل نشود و برای تنوع انجام دهید.
  • دخول مقعدی با آرامش انجام شود و آلت تناسلی وارد عمق کمتری شود.

تشخیص رابطه مقعدی ممکن است؟

یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می آید این است که اگر رابطه مقعدی داشته باشیم آیا معلوم می شود و امکان تشخیص آن وجود دارد؟

اگر برای مدت کم و دفعات پایین رابطه مقعدی داشته اید معمولاً پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت عضلات مقعد به حالت اولیه خود بر میگردند و امکان تشخیص وجود ندارد. اما اگر فردی به صورت مداوم رابطه جنسی مقعدی داشته باشد عضلات مقعد و سوراخ مقعد او تغییر شکل داده و با یک معاینه فیزیکی به راحتی قابل تشخیص می باشد.

سوالات متداول درباره رابطه مقعدی

آیا رابطه مقعدی باعث حاملگی میشود؟

خیر. واژن و کانال مقعد مجزا از هم هستند و ریختن مایع منی در مقعد موجب بارداری نخواهد شد.

آیا رابطه مقعدی در آزمایش پیش از ازدواج مشخص می شود؟

معاینه مقعدی در آزمایش قبل از ازدواج ضرورت ندارد و در صورتی که یکی از طرفین این درخواست را داشته باشد مقعد معاینه خواهد شد و در صورتی که دفعات زیادی رابطه مقعدی داشته باشید از طریق معاینه فیزیکی مشخص خواهد شد.

آیا رابطه مقعدی باعث بواسیر می شود؟

بله.رابطه مقعدی موجب آسیب به اسفنکتر خارجی و گشاد شدن عروق مقعد و در نتیجه ایجاد هموروئید یا بواسیر می شود.

علائم پارگی روده در رابطه مقعدی چیست؟

درد و خونریزی مقعدی، خون روشن بعد از دفع، بی اختیاری در دفع و گاز، عفونت مقعد

2 دیدگاه دربارهٔ «رابطه مقعدی {نزدیکی از پشت} و بواسیر»

  1. سلام من خیلی همسرم این کارو دوست داره واقعا اذیت میشم لطفا یه ژل روان کننده برای پشت معرفی کنید کمتر درد بکشم لاقل ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا