درمان خانگی شقاق مقعدی(فیشر)- درمان شقاق مقعدی با داروی گیاهی( طب سنتی)

شکاف مقعدی یک پارگی در اطراف مقعد و قسمت انتهایی روده است و ممکن است حرکات روده را بسیار دردناک کند و حتی منجر به درد چندین ساعته بعد از دفع مدفوع شود.

شکاف مقعدی معمولا یک مشکل کوتاه مدت (یا مزمن) همراه با علائمی کمتر از ۶ هفته است و اگر علائم بیشتر از ۶ هفته به درازا کشید ممکن است مزمن شود. شکاف مقعدی مزمن ممکن است درمان سخت تری داشته باشد و  علائم دیگری از یک بیماری مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو باشد.

در شقاق مزمن درمان خانگی شقاق مقعدی راه حل مناسبی برا ی درمان نمی باشد و اگر شقاق درمان نشود علائم آن شدیدتر شده و بهبود آن سخت تر خواهد شد. درمان شقاق مقعدی با لیزر از جمله روش هایی است که پیشنهاد اکثر پزشکان بوده و عوارض جانبی ندارد.

درمان خانگی شقاق مقعدی

اگر شکاف مقعدی شما توسط یبوست یا اسهال به وجود آمده باشد , شما میتوانید با روش های زیر از آسیب به کانال مقعدی جلوگیری کنید:

• بدن شما آب کافی داشته باشد.در طول روز مایعات عاری از کافئین بنوشید.(مقادیر زیاد کافئین و الکل می تواند شما را به کم آبی مبتلا سازد)
  • مواد غذایی سرشار از فیبر بخورید. برای جلوگیری از یبوست بدن شما باید در طول روز بین ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر دریافت کند. مواد فیبردار مانند:
  1. سبوس گندم
  2. سبوس جو
  3. غلات سبوس دار ، از جمله برنج قهوه ای ، جو دوسر و ماکارونی و نان
  4. نخود و لوبیا
  5. مرکبات
  6. آلو و آب آلو
  • غذای مکمل فیبر دار را امتحان کنید.اگر نمی توانید غذای کافی فیبر دار مصرف کنید غذای مکمل می تواند مدفوع شما را نرم تر و منظم تر کند.برای جلوگیری از گاز و نفخ ، مکمل فیبر مصرفی را تا زمانی که به دوز توصیه شده برسید ، بالا ببرید.
  •  اگر اضافه کردن  فیبر ممکن نیست ملین های بدون نسخه ممکن است به شما کمک کنند. قبل از مصرف ملین توصیه های لازم را ز پزشک خود دریافت کنید.
  • ضروری بودن برای رفتن به سرویس بهداشتی را نادیده نگیرید. عقب انداختن حرکات روده منجر به یبوست می شود که باعث می شود مدفوع شما سخت تر خارج شود که با درد و زخم همراه است.
  • مدت زمان طولانی در توالت ننشینید. باعث افزایش فشار در کانال مقعدی شما می شود.
  • بعد از هربار تحریک روده محل مورد نظر را تمیز و خشک کنید.
  • از تحریک کننده های پوست مانند صابون های معطر یا حمام های حباب خودداری کنید.
  • یبوست مزمن یا اسهال مداوم خود را درمان کنید.
  • حمام نشسته می تواند موجب بهبود شکاف مقعدی شود. با خیس کردن ناحیه ی مقعدی در آب گرم- -روزی دو یا سه بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه- – می توانید جریان خون بهتر ایجاد کرده و اسفنکتر مقعد خود را آرام کنید.

این روش ها برای درمان شکاف مقعدی خود در مدت چند هفته یا چند ماه کوتاه کافی می باشد اگر کافی نبود از پزشک خود برای درمان بپرسید.

درمان شقاق مقعدی با داروی گیاهی

آلووراء تازه: از گیاه  آلووراء تازه می توان شیاف درست کرد. یک تکه از برگ آن را قطع کنید و پوست روی آن را جدا کنید که درون آن یک لایه ی زرد رنگ( تلخ و گس) وجود دارد که اصطلاحا به آن گوشت میگویند. این قسمت را مانند شیاف داخل مقعد خود فرو کنید و اجازه دهید تا دفع مدفوع بعدی همانجا باقی بماند. برای اینکه آلووراء به راحتی داخل کانال مقعد فرو رود، چند ساعت قبل، آن را دور سلفون بپیچید و درون فریزر قرار دهید.

اگر آلووراء را قبل از خواب به عنوان شیاف استفاده کنید و اجازه دهید تا صبح بماند، امکان بهبود وجود دارد.

ضماد کامفری: یک ضماد خوب برای درمان شقاق، از گیاه کامفری بدست می آید. سایر مواد خوب شامل، چنار، آلووراء و ویتامین ای است اما باید با گیاه کامفری ادغام شود به دلیل اینکه عملکرد آن بهتر است. انگشت خود را به ضماد آغشته کنید و درون مقعد وارد کنید، ناحیه ی آسیب دیده را با انگشت ماساژ دهید. این کار را بعد از هربار دفع مدفوع یا هر زمان که امکان دارد انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که قبل از انجام این کار دستان خود را شسته اید و انگشت آلوده ی خود را درون ضماد نکنید.

شیاف های دست ساز شقاق

شیاف ها علائم بیماری را کاهش می دهند و منجر به دفع مدفوع راحت تری می شوند.

نارون لغزنده: برای اسهال و زخم، در صورت استعمال داخلی خوب است. غده های مخاطی ملتهب معده ، روده ها (روده) و مجاری ادراری را نرم می کند.

ریشه باتلاق: باعث نرم شدن غشاهای مخاطی و پوست ناحیه ی آسیب دیده میشود. منجر به خارج شدن مایعات اضافی از بدن میشود.

ریشه ی کامفری: بهبود زخم، خونریزی و پوست آسیب دیده را تسریع میکند و حاوی آلانتوئین ، یک بهبود دهنده و ترمیم کننده قابل توجه پوست است.

کره کاکائو: نرم کننده غنی و تسکین دهنده برای رطوبت بخشیدن به بافت که منجر به نرم شدن میشود.

موم زنبور عسل: مقدار کمی از موم زنبور را به شیاف دست ساز خود اضافه کنید تا حالت پایداری داشته باشد. موم زنبور عسل نرم کننده است و از بافت روده و مقعد محافظت می کند. این نوع شیاف به راحتی داخل مقعد فرو میرود و منجر به بهبود ناحیه ی آسیب دیده ی درون مقعد میشود. این کار را در زمان خواب انجام دهید تا ناحیه ی آسیب دیده فرصت بهبود داشته باشد.

درمان گیاهی شقاق مزمن، جوابگو نیست و برای درمان بیماری باید به پزشک مراجعه کرد.