بوتاکس شقاق مقعدی{عوارض+ هزینه+ فیلم بوتاکس مقعد}

درمان شقاق مقعدی با بوتاکس

زمانی که صحبت از عمل زیبایی میشود تزریق بوتاکس یا سم بوتولونیم یکی از رایج ترین عمل های زیبایی است که در درمان شقاق مقعدی نیز به کار میرود. درمان شقاق مقعدی با بوتاکس و هزینه بوتاکس مقعد نسبت به روش جراحی شقاق پایین تر است.

بیشتر افراد بوتاکس را برای موارد زیر انتخاب میکنند:

• درمان چین و چروک
  •  درمان اسپاسم  و انقباض چشم
  • انقباض گردن (به عنوان مثال ، دیستونی گردن رحم)
  • میگرن
  • مثانه بیش فعال
  • درمان تعریق شدید زیر بغل (به عنوان مثال ، هایپر هییدروز)

بوتاکس مقعد نیز یکی از راه های موقتی است و امکان برگشت پذیری وجود دارد؛ بهترین راه درمان شقاق مقعدی با لیزر است.

بیشتر بخوانید: بهترین پماد برای شقاق مقعدی

فیلم بوتاکس شقاق

با تزریق بوتاکس به ناحیه فیشر عضلات اسفنکتر شل شده و موجب بهبودی می شود. درمان شقاق با بوتاکس باعث فلج شدن و از کار افتادن موقت عضلات اسفنکتر شده و در نتیجه اسپاسم عضله متوقف می شود. همانطور که در فیلم بوتاکس شقاق میبینم پزشک تنها یک سی سی بوتاکس به ناحیه مقعد تزریق می کند و بسته به شدت عارضه ممکن است تزریق در چند مرحله انجام شود.

بوتاکس مقعدی چیست

بوتاکس از سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید میشود. به طور کلی، عفونت با کلستریدیوم بوتولینوم باعث بوتولیسم میشود که بسیار نادر است اما منجر به فلج میشود.

بوتولیسم ابتدا شروع به فلج کردن عضلات صورت، دهان و گلو میکند. هنگامی که بوتولیسم عضلات تنفسی  را فلج می کند، مرگ رخ می دهد. بوتولونیم انواع مختلفی دارد که فقط از نوع A و B برای موارد درمانی استفاده میشود.

نحوه ی عملکرد

1. پس از تزریق به عضله ، سم بوتولینوم از پایانه عصبی به پایانه ی عصبی دیگر پیوند میخورد
  2.  از این طریق مانع آزاد شدن استیل کولین(انتقال دهنده عصبی) می شود.
  3. بدون استیل کولین، فعالیت ماهیچه ها از کار می افتد.
  4. این فلج همان چیزی است که چین و چروک ها را صاف کرده و اسپاسم را متوقف می کند.
  5. به بیان دیگر بوتاکس با فلج کردن عضلات، چین و چروک را از بین میبرد.
  6. علاوه بر تداخل در ترکیب استیل کولین، سم بوتولینوم در ترکیب درد و التهابات از جمله ماده P و گلوتامین نیز دخالت می کند که برای درمان سردردهای میگرنی کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: برای درد مقعدی به چه پزشکی مراجعه کنیم

عوارض جانبی بعد از درمان با سم بوتولینوم شامل:

• کبودی
  • ناراحتی و درد
  • ضعف عضلانی که ممکن است روی عضلات اطراف نیز تاثیر بگذارد

استفاده از داروهای ضد انعقادی باید به مدت دو هفته قبل از تزریق با سم بوتولینوم  قطع شود تا کبودی به حداقل برسد. برای کاهش درد در هنگام تزریق از بی حسی موضعی استفاده میشود. علاوه بر این ، درمان با سم بوتولینوم باید با دوز کم شروع شود و به تدریج افزایش یابد.

اثرات سم بوتولینوم در طول زمان از بین می رود و عصب های انتهایی بعد از ۱۲۰ روز شروع به جوانه زدن و ترمیم خود میکنند.

درمان شقاق با بوتاکس

بوتاکس شقاق مقعدی
  • این روش در بیمارستان صورت میگیرد.
  • جراح معمولا این روش را قبل از جراحی پیشنهاد میدهد.
  • در طول انجام جراحی بیمار بیهوش است و زمانی که داروی بیهوشی اثر کرد جراح مایع را به عضله ی داخلی اسفنکتر تزریق میکند.
  • موقتا عضلات مقعد بی حس شده و شقاق بهبود می یابد.

عوارض بوتاکس مقعدی

• از هر ده نفری که این عمل را انجام داده اند شش نفر بهبود یافته اند.
  • برخی از افراد نیاز به تزریق مجدد ۳ تا ۴ ماه بعد از اولین تزریق دارند تا شقاق کاملا درمان شود.
  • امکان بازگشت در این روش وجود دارد.
  •  بی اختیاری مدفوع و گاز.
  • این علائم بعد از ۳ ماه بهبود می یابند.
  • در موارد نادر ماده ی بوتاکس میتواند به سایر نواحی بدن نفوذ کرده و عضلات و تنفس را ضعیف کند.

اگر به این مشکل ها برخوردید حتما با پزشک مشورت کنید.

هزینه بوتاکس شقاق مقعدی

هزینه بوتاکس مقعد را به طور قطع نمیتوان بیان کرو زیرا بسته به نوع شقاق مقعدی دارد. همچنین بوتاکس شقاق مانند سایر درمان ها فقط یکبار انجام نمیشود و باید چندین بار انجام شود تا علائم به طور کامل ازبین بروند بنابراین هزینه ی تعداد دفعات را نیز باید در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟

تاریخچه ی بوتاکس

کلستریدیوم بوتولینوم اولین بار توسط دانشمند بلژیکی به نام امیل پیروان ارمنگم به دنبال شیوع بوتولیسم در باژیک کشف شد. تا دهه ۱۹۲۰ دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو، برای اولین بار سعی کردند تا سم بوتولینوم را جدا کنند. با این حال، ۲۰ سال طول کشید تا سرانجام سم بوتولینوم توسط دکتر ادوارد شنتز به صورت کریستالی جدا شود.

در دهه ۱۹۷۰ دانشمندان استفاده از سم بوتولینوم را برای درمان استرابیسم (یعنی چشم های متقاطع) شروع کردند. در حالی که این روش درمانی را روی میمون ها آزمایش کردند، محققان متوجه شدند که سم بوتولینوم باعث کاهش چین و چروک در گلابلا (پوست بین ابرو و بالای بینی) می شود. پس از آنکه توکسین بوتولین در درمان استرابیسم موفق شد. آلرگان مجوز درمان را گرفت و آنرا با نام تجاری بوتاکس نامید. متعاقباً ، بوتاکس تأیید FDA را برای انواع کاربردهای پزشکی و آرایشی دریافت کرد.

لطفا توجه داشته باشید که اگرچه پزشکان برای درمان بسیاری از چین و چروک های صورت از سم بوتولینوم استفاده می کنند. به عبارت دیگر، پزشک براساس معیارهای بالینی برای درمان چین و چروک صورت با بوتاکس استفاده می کند.

در آنالیزهای پزشکی احتمالاً سم بوتولینوم  سم قابل توجهی است زیرا این اولین تزریق میکروبی بود که برای درمان بیماری مورد استفاده قرار گرفت. تزریق فرآورده های باکتریایی به بدن انسان اختراع جدیدی را نشان می دهد. با گذشت هر سال، محققان فرمول های بیشتری از این ماده همه کاره تهیه کردند و کاربردهای بیشتری را برای آن پیدا می کنند.