عکس شقاق مقعدی (فیشر)

عکس شقاق

شقاق مقعدی یک پارگی در اطراف مقعد و قسمت انتهایی روده است و ممکن است حرکات روده را بسیار دردناک کند و حتی منجر به درد چندین ساعته بعد از دفع شود. در ادامه ی مطلب با نگاه کردن به عکس شقاق مقعدی(فیشر) میتوان پی برد که آیا به این بیماری مبتلا هستید یا خیر.

بیشتر بخوانید: بهترین پماد برای شقاق مقعدی چیست

شقاق مقعدی معمولا یک مشکل کوتاه مدت (یا مزمن) همراه با علائمی کمتر از ۶ هفته است و اگر علائم بیشتر از ۶ هفته به درازا کشید مزمن میشود. درمان نوع مزمن سخت تر است و جراحی شقاق پیشنهاد میشود و شاید نشان دهنده ی علائم دیگری از یک بیماری مانند:

برای درمان شقاق لیزر مناسب ترین راه است.

در برخی موارد خونریزی شقاق شدیدتر میشود  و شکاف بزرگتر میشود که در این حالت بیماری مزمن محسوب میشود و برای درمان شقاق مقعدی باید با پزشک مشورت کرد. عکس شقاق مقعدی در زیر نشان داده شده است:

برای تشخیص تفاوت های شقاق و بواسیر مطلب ۵ تفاوت شقاق و بواسیر را حتما مطالعه نمایید.

علائم شقاق

• یک شکاف قابل مشاهده اطراف مقعد
  • درد در هنگام حرکات روده
  • مشاهده خون در دستمال کاغذی یا دستشویی
  • خون بر روی سطح مدفوع
  • خونریزی که رنگ آب  را تغییر می دهد
  • ترشحات بدبو

عکس انواع شقاق مقعدی :

عکس فیشر مقعدیعکس شقاق مقعدی

خونریزی شقاق

در هنگام ابتلا به بیماری شقاق، در دفع مدفوع، شقاق خونریزی میکند و رنگ آن مایل به قرمز روشن است که نشان دهنده ی خونریزی قسمت انتهایی روده است، این خون  در دستمال کاغذی و بر روی سرویس بهداشتی مشاهده میشود. عکس خونریزی شقاق مقعدی:

خونریزی شقاق

خونریزی در بعضی موارد شدید میشود و منجر به کم خونی میشود. بیماران سعی میکنند تا شقاق خود را در خانه درمان کنند ول یاین درمان موقت یاست و پس از مدتی علائم شقاق باز میگردد. برای درمان شقاق حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان شقاق

• لیزر: پرتو اشعه ی لیزر به شقاق برخورد میکند و موجب کوچک شدن آن میشود.
  • جراحی: قسمتی از عضله های مقعد بریده میشود.
  • ترزیق بوتاکس: تزریق بوتاکس منجر به بهبود موقتی شده و درد را کاهش میدهد.
  • اسفنکتروتومی داخلی جانبی: تقریبا مانند عمل جراحی عمل میکند.
  • اتساع مقعدی: قسمت سالم عضله ی مقعد به قسمت آسیب دیده پیوند میخورد.
  • درمان خانگی: بیماران سعی میکنند با استفاده از روش های خانگی مثل عسل برای درمان شقاق بهبود یابند اما این روش ها درمان قطعی نبوده و به طور موقت علائم را کاهش می دهد.