عکس شقاق مقعدی(فیشر)

شقاق مقعدی یک پارگی در اطراف مقعد و قسمت انتهایی روده است و ممکن است حرکات روده را بسیار دردناک کند و حتی منجر به درد چندین ساعته بعد از دفع شود. در ادامه ی مطلب با نگاه کردن به عکس شقاق مقعدی(فیشر) میتوان پی برد که آیا به این بیماری مبتلا هستید یا خیر.

شقاق مقعدی معمولا یک مشکل کوتاه مدت (یا مزمن) همراه با علائمی کمتر از ۶ هفته است و اگر علائم بیشتر از ۶ هفته به درازا کشید مزمن میشود. درمان نوع مزمن سخت تر است و جراحی شقاق پیشنهاد میشود و شاید نشان دهنده ی علائم دیگری از یک بیماری مانند:

• بیماری کرون
  • کولیت اولسراتیو

برای درمان شقاق لیزر مناسب ترین راه است.

در برخی موارد خونریزی شقاق شدیدتر میشود  و شکاف بزرگتر میشود که در این حالت بیماری مزمن محسوب میشود و برای درمان شقاق مقعدی باید با پزشک مشورت کرد. عکس شقاق مقعدی در زیر نشان داده شده است:

علائم شقاق

• یک شکاف قابل مشاهده اطراف مقعد
  • درد در هنگام حرکات روده
  • مشاهده خون در دستمال کاغذی یا دستشویی
  • خون بر روی سطح مدفوع
  • خونریزی که رنگ آب  را تغییر می دهد
  • ترشحات بدبو

عکس انواع شقاق مقعدی:

خونریزی شقاق

در هنگام ابتلا به بیماری شقاق، در دفع مدفوع، شقاق خونریزی میکند و رنگ آن مایل به قرمز روشن است که نشان دهنده ی خونریزی قسمت انتهایی روده است، این خون  در دستمال کاغذی و بر روی سرویس بهداشتی مشاهده میشود. عکس خونریزی شقاق مقعدی:

خونریزی در بعضی موارد شدید میشود و منجر به کم خونی میشود. بیماران سعی میکنند تا شقاق خود را در خانه درمان کنند ول یاین درمان موقت یاست و پس از مدتی علائم شقاق باز میگردد. برای درمان شقاق حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان شقاق

• لیزر: پرتو اشعه ی لیزر به شقاق برخورد میکند و موجب کوچک شدن آن میشود.
  • جراحی: قسمتی از عضله های مقعد بریده میشود.
  • ترزیق بوتاکس: تزریق بوتاکس منجر به بهبود موقتی شده و درد را کاهش میدهد.
  • اسفنکتروتومی داخلی جانبی: تقریبا مانند عمل جراحی عمل میکند.
  • اتساع مقعدی: قسمت سالم عضله ی مقعد به قسمت آسیب دیده پیوند میخورد.
  • درمان خانگی: بیماران سعی میکنند با این درمان علائم بیماری را کاهش دهند اما درمان محسوب نمی شود.