علت خونریزی مقعد هنگام دفع(بدون درد)+ درمان*هماتوشزی* در خانه

علت و درمان خونریزی مقعدی

رایج ترین علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع، بواسیر داخلی و شقاق می باشد. برای درمان خونریزی مقعدی در خانه می توانید از پماد هایی مثل آنتی فیشر یا آنتی هموروئید استفاده کنید. اما این درمان موقتی است و ممکن است بعد از مدتی دوباره خونریزی باسن داشته باشید. در نتیجه باید برای درمان بواسیر و یا درمان شقاق به صورت اصولی و پزشکی اقدام نمایید.

بیماری های گوارشی مثل زخم معده، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو سایر دلایل خون ریزی از مقعد می باشد. همچنین ممکن است یبوست دلیل خونریزی از رکتوم باشد که در این صورت باید برای درمان یبوست اقدام کنید.

خونریزی می تواند از هر نقطه ای از دستگاه گوارش (GI) شما باشد: معده، روده کوچک، روده بزرگ، رکتوم و مقعد شما همه یک مسیر پیوسته هستند و تمام خونریزی‌های گوارشی به یک صورت خارج می‌شوند.

اگر بعد از دفع مدفوع در سرویس بهداشتی، روی دستمال کاغذی یا روی مدفوع خون مشاهده کردید نشانه ای از هماتوشزی یا خونریزی از رکتوم است. این خونریزی علت های متفاوتی دارد و خبر از وجود مشکلی در دستگاه گوارش میدهد اما نگران نباشید زیرا خونریزی از مقعد مشکلی جدی نیست و به راحتی میتوان آن را درمان کرد. در ادامه علت خونریزی باسن (هنگام دفع مدفوع- بدون درد) و روش های درمان خانگی، دارویی و گیاهی هماتوشزی را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: علت درد مقعد + داروی درمان تیر کشیدن مقعد در خانه

خونریزی رکتوم یا هماتوشزی چیست

هماتوشزی (به انگلیسی: Hematochezia) یا دیدن خون از مقعد یا خونریزی رکتوم هم ممکن است هنگام دفع مدفوع باشد و هم در حالت عادی فرد متوجه لکه خون روی لباس زیر خود شود. این خون می تواند به رنگ قرمز روشن (نشانه بواسیر و شقاق) و خون تیره یا قهوه ای (نشانه مشکلات گوارشی) باشد. در واقع با توجه به محل عارضه، خونریزی تیره یا روشن خواهد بود. برای مثال اگر خون دفع شده تیره باشد نشانه خونریزی بالای دستگاه گوارش می باشد. اختلال در هریک از اعضای دستگاه گوارش (معده، مری، روده کوچک و بزرگ، مقعد و رکتوم) و آسیب به آن ها ممکن است موجب خونریزی و مشاهده خون در مدفوع شود.

خونریزی از رکتوم به عبور خون قرمز روشن از رکتوم و مقعد اشاره دارد. این خون ممکن است روی دستمال توالت، کاسه توالت یا مخلوط با مدفوع قابل مشاهده باشد.

متن انگلیسی:

Bleeding in your large intestine (colon) may be fresh red or a darker red and mixed in with your faeces. One of the causes can be polyps, which are growths on the intestinal wall. Polyps are usually harmless, but some types can turn into bowel cancer.

ترجمه فارسی:

خونریزی در روده بزرگ (کولون) ممکن است قرمز تازه یا قرمز تیره تر باشد و با مدفوع شما مخلوط شود. یکی از دلایل می تواند پولیپ باشد که روی دیواره روده رشد می کند. پولیپ ها معمولا بی ضرر هستند، اما برخی از انواع آن می توانند به سرطان روده تبدیل شوند.

به نقل از سایت : healthdirect.gov.au

علت خونریزی مقعد

علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع چیست؟ خون ریزی از مقعد بدون درد نشانه چیست؟ علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع بدون درد در بیشتر موارد بخاطر بواسیر و شقاق می باشد. هموروئید و فیشر از بیماری هایی هستند که با خون ریزی از مقعد ظاهر می شوند. این مشکل یک عارضه است و نمی توان خونریزی باسن را بیماری دانست. این عارضه ممکن است از بخش رکتوم یا انتهای روده باشد و شما هنگام دفع شاهد خون ریزی بدون درد از مقعدتان باشید.

علت خونریزی مقعدی بدون درد چیست

با مشاهده خون در مدفوع و خارج شدن هر خونی از مقعدتان ضمن اینکه فوراً برای تشخیص و علت یابی اقدام می کنید اصلاً دچار اضطراب و استرس نشوید زیرا در اکثر موارد این مشکل با روش های خانگی و رعایت تغذیه مناسب حل می شود.

خونریزی از مقعد نشانه چیست

علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع بدون درد چیست؟ معمولاً اگر فرد دارای بواسیر داخلی باشد یا در مراحل اولیه شقاق باشد دچار خونریزی از رکتوم بدون درد مقعد به خصوص هنگام دفع و اجابت مزاج خواهد شد.

خون از مقعد یا هماتوشزی می تواند نشانه بیماری های خفیف یا جدی باشد. در ادامه دلایل و علت های مختلف آن را ذکر کرده ایم:

  • شقاق مقعدی، پارگی کوچکی در اطراف مقعد است که می تواند موجب خونریزی شود. این خون به رنگ روشن است.
  • دیورتیکولیت : دیورتیکولیت زمانی رخ می دهد که کیسه های کوچک در روده بزرگ ملتهب یا عفونی شوند. این وضعیت می تواند منجر به خونریزی شدید مقعدی شود و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
  • یبوست، باعث دفع مدفوع سخت و خشک میشود و ممکن است از مقعد خون تیره بیاید.
  • بواسیر یا هموروئید، رگ های انتهایی مقعد و رکتوم هستند که متورم میشوند و باعث خونریزی مقعدی می شوند. این خون معمولاً به رنگ قرمز روشن می باشد.
  • پولیپ، زائده هایی هستند که در اطراف مقعد و کولون ظاهر میشوند و میتوانند موجب خونریزی در هنگام دفع مدفوع شوند.

سایر دلایل اختلالات لخته شدن خون و واکنش های آلرژیک به انواع خاصی از مواد غذایی است.

یبوست و زور زدن موقع دفع مدفوع می تواند باعث خونریزی مقعدی شود. وقتی زور می‌زنید، شرایطی مانند هموروئید یا شقاق مقعدی ایجاد می شود که مدفوع بسیار سفت ممکن است پوست داخل مقعد شما را پاره کند و باعث خونریزی از مقعد شود. درمان یبوست می تواند به جلوگیری از این اتفاق کمک کند.

خونریزی مقعدی همراه با درد نشانه چیست؟

خارج شدن خون از مقعد اگر با درد همراه باشد علامتی از بیماری هایی مثل هموروئید، زخم مقعدی، شقاق، بیماری التهابی روده و سایر بیماری های گوارشی می باشد. اما شایع ترین علت آن شقاق می باشد که در اکثر موارد با درد و خونریزی همراه است. همچنین در بیماری هایی مثل سندروم روده تحریک پذیر (علائم روده تحریک پذیر چیست) هم شکل مدفوع متفاوت است و هم با خونریزی و درد همراه است.

خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع بدون درد

خونریزی مقعدی بدون درد نشانه چیست؟ در بیشتر مواقع دلیل مشاهده خون از مقعد بدون درد هموروئید یا بواسیر می باشد. بواسیر بیماری ست که می تواند در مراحل اولیه بدون هیچ درد و سوزشی و فقط با خونریزی ظاهر شود. گاهی ممکن است خونریزی از پشت بعد از مدفوع به شکل لکه بینی هم مشاهده شود.

بواسیر خارجی و هموروئید داخلی حتی ممکن است باعث خونریزی مقعدی بدون دفع مدفوع هم شوند. یعنی فردی که بواسیر یا هموروئید داشته باشد بدون اجابت مزاج و بی آنکه دفع مدفوع داشته باشد دچار خونریزی می شود.

علت خونریزی مقعدی بدون درد در مردان

علت خونریزی مقعدی بدون درد در مردان در بیش از ۹۰% بیماران، هموروئید بوده است. خونریزی رکتوم بدون درد معمولاً به دلیل بواسیر است، اما می‌تواند دلایل دیگری مانند شقاق مقعد، پولیپ روده یا موارد دیگر داشته باشد. علت خونریزی مقعدی بدون درد در مردان و زنان ممکن است سرطان نیز باشد.

خونریزی مقعدی و سرطان

یکی دیگر از دلایل مهم خون ریزی از مقعد بدون درد سرطان است. به همین دلیل افرادی که بدون دلیل و بی هیچ دردی شاهد خارج شدن خون از مقعدشان هستند حتماً باید برای تست های غربالگری سرطان روده اقدام کنند. برای مثال اگر خون قرمز روشن داخل مدفوع دیده شود یعنی خونریزی از کولون و رکتوم است و این علامت به متاستاز سرطان معده و یا سرطان روده بزرگ مرتبط است.

سرطان کولورکتال می تواند به صورت خونریزی مقعدی، به ویژه در مراحل اولیه آن ظاهر شود.

خونریزی مقعدی بعد از رابطه طبیعی است؟

معمولاً خونریزی مقعدی بعد از رابطه در حد چند قطره خون طبیعی بوده و به دلیل اصطکاک و فشار به بافت مقعد، رفتار خشن جنسی و یا بریدگی و پارگی پوست مقعد می باشد. اما اگر بیش از دو روز خون ریزی و احساس درد ادامه دار بود باید برای بررسی دلایل بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان خونریزی مقعدی بعد از رابطه می توانید حمام آب گرم بگیرید، از پمادهای بدون نسخه مثل آنتی هموروئید استفاده کنید، مصرف مایعات و فیبر را افزایش دهید. بهتر است پیش از برقراری رابطه مقعدی از روان کننده هایی مثل لوبریکانت و یا گشاد کننده های مقعد مثل پلاگین های باسن استفاده نمایید.

به دلیل اینکه مقعد انعطاف پذیری واژن را ندارد دخول مقعدی معمولاً همراه با درد و خونریزی، کشیدگی و پارگی می باشد.

خونریزی مقعد در بارداری نشانه چیست

خونریزی مقعد در بارداری معمولاً در ماه های آخر رایج است و نشانه این است که مادر باردار به یبوست دچار است یا بواسیر و شقاق دارد. خونریزی مقعدی در بارداری به سلامت جنین آسیبی نمی رساند و به معنی مشکل در بارداری نیست. سعی کنید در این دوران مدفوع تان را همیشه نرم نگاه دارید و دفع راحت تری داشته باشید. پدهای گرم کننده و کمپرس یخ هم می تواند برای درمان خونریزی مقعدی در بارداری موثر باشد.

⚠ به دلیل حساسیت این دوران، با مشاهده هر گونه خونریزی چه از مقعد چه از واژن تان حتماً به پزشک یا مامایی که تحت نظر هستید مراجعه و موضوع را با او در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: خون در مدفوع در بارداری نشانه چیست؟

علائم خونریزی مقعدی

یکی از نشانه های رایج خونریزی از رکتوم، مشاهده ی خون روشن در دستمال کاغذی یا روی مدفوع است. رنگ خون بسیار مهم است زیرا نشان دهنده ی محل خونریزی در دستگاه گوارش است. 

خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی چون طول می کشد تا از داخل بدن عبور کند و از مقعد خارج شود. همانطور که حرکت می کند، مواد شیمیایی گوارشی داخل آن به تدریج آن را تیره تر می کند.

آیا خونریزی مقعدی قرمز روشن بدتر از خون تیره است؟ وجود خون قرمز روشن در مدفوع ممکن است هشدار دهنده تر باشد زیرا نشان دهنده خونریزی فعال است.

خون تیره تر معمولاً نشان دهنده خونریزی قدیمی تر است که دیگر فعال نیست. اما خون تیره‌تر در مدفوع می‌تواند فریبنده باشد و همیشه به این معنی نیست که خونریزی متوقف شده است، بلکه ممکن است فقط به این دلیل تیزه باشد، که از جایی بالاتر می آید.

خون قرمز روشن از پایین به بیرون می آید. ممکن است از چیزی نسبتاً بی ضرر، مانند زخم گوشتی باشد.

علائم خونریزی مقعدی
  • خون روشن روی مدفوع نشان دهنده آن است که  قسمت انتهایی دستگاه گوارش مانند رکتوم و کولون خونریزی کرده است.
  • خون کمی تیره ترکیب شده با مدفوع نشان دهنده ی آن است که خونریزی در روده ی کوچک نزدیک به کولون اتفاق افتاده است.
  • مدفوع تیره و قیری رنگ نشانه ی آن است که شکم و یا روده ی کوچک خونریزی کرده است.

همچنین ممکن است بدون هیچ نشانه ای خون از مقعد خارج شود که به آن خونریزی مخفی گفته می شود و علائمی مثل اسهال، یبوست، درد و گرفتگی مقعد، مدفوع سیاه یا تیره دارد. اگر به صورت ناگهانی فرد دچار خون ریزی شدید شود که همراه آن درد و ورم شکمی و کاهش وزن هم داشته باشد به کم خونی دچار می شود و علائم زیر به دلیل ضعف و کم خونی در او ظاهر می شود:

  • درد یا ناراحتی شکم
  • تغییر در عادات روده
  • خستگی، ضعف و بی حالی
  • کاهش وزن
  • کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز خون)
  • رنگ پریده
  • سرگیجه
  • درد رکتوم
  • اگر در قسمت پایین شکم خود احساس درد می کنید، ممکن است کولیت باشد .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

خروج هرگونه خون از رکتوم و به هر رنگی که باشد طبیعی و عادی نبوده و اصلاً نباید آن را نادیده گرفت. اما در عین حال ممکن است خون ریزی در بسیاری از موارد دلایل خوش خیم مانند هموروئید یا شقاق مقعدی داشته باشد. خونریزی شدید رکتال نیاز به درمان فوری دارد به خصوص اگر علائم زیر را داشتید سریعا به اورژانس مراجعه کنید:

  • خونریزی مقعدی مداوم یا مکرر که یک هفته ادامه داشته باشد حتی اگر بدون درد باشد.
  • خون مخلوط با مدفوع یا آب توالت
  • خونریزی همراه با درد شدید شکم (اگر درد بالای شکم و مدفوع سیاه دارید، ممکن است مربوط به معده شما باشد)
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال
  • حالت تهوع شدید

اگر علائم خفیف تر مانند خونریزی کمتر داشتید به پزشک مراجعه کنید. به هر حال از آنجایی که خونریزی کم میتواند شدیدتر شود، درمان خیلی مهم است.

برای تشخیص علت و درمان خونریزی مقعدی باید به دکتر متخصص گوارش مراجعه کنید. در صورت شدید شدن خونریزی و درد های شکمی و گرفتگی عضلات باید فوراً با دکتر داخلی یا گوارش مراجعه کنید.

اگر افت ناگهانی فشار خون دارید و احساس سبکی سر می کنید یا انگار در حال غش هستید، به اورژانس بروید.

درمان خونریزی مقعدی

داروی خونریزی مقعدی

بهترین روش درمان خونریزی مقعدی چیست؟ برای جلوگیری از خونریزی مقعدی چه باید کرد؟ پس از تشخیص علت توسط پزشک ممکن است دلیل خونریزی موضوع مهم و خطر سازی نباشد و یا اینکه موضوع جدی و مهمی باشد. درمان با توجه به علت آن مشخص می شود. برای مثال درمان خونریزی مقعدی در اثر یبوست شامل درمان یبوست و تغییر رژیم غذایی، مصرف فیبر و مایعات و یا کاهش وزن و مصرف داروهای ملین می باشد.

  • اگر بر اثر بواسیر بوجود آمده باشد، درد آن با حمام آب گرم تسکین می یابد اما این درمان قطعی نیست و فقط درد را تسکین میدهد.
  • کرم های بدون نسخه نیز حساسیت را کاهش میدهند.

اگر درد بواسیر شدید باشد و بواسیر بزرگ باشد درمان ها شامل لیزر هموروئید، رابربند و یا عمل جراحی بواسیر می باشد. اگر شقاق مقعدی علت آن باشد درمان شامل مصرف نرم کننده مدفوع که از یبوست جلوگیری میکند و مصرف آنتی بیوتیک ها که عفونت را از بین میبرند می باشد.

سرطان کولون نیز نیاز به درمان طولانی مدت مثل جراحی، شیمی درمانی یا پرتو درمانی دارد.

درمان خانگی خونریزی مقعدی چیست

درمان خونریزی مقعدی در خانه که از یبوست جلوگیری میکند و خونریزی رکتال را کاهش میدهد شامل:

  • مصرف مواد غذایی پر فیبر(مگر اینکه پزشک خلاف آن را تجویز کرده باشد)
  • ورزش کردن مداوم برای جلوگیری از یبوست
  • تمیز نگه داشتن مقعد
  • هیدراته ماندن(نوشیدن آب فراوان)

داروی درمان خونریزی مقعدی

داروی خونریزی مقعدی چیست؟ گلیسریل تری نیترات به عنوان بهترین پمادی که برای درمان خونریزی باسن ناشی از بواسیر کاربرد فراوانی دارد. این پماد دو مرتبه در روز روی مقعد مالیده می شود و باعث افزایش خونرسانی به رگ های مقعد ی شود.

گیاه بومادران نیز به عنوان داروی گیاهی برای درمان خونریزی مقعدی و درمان سنتی خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع در طب سنتی استفاده می شود. برگ گیاه جعفری نیز برای درمان یبوست و خون ریزی رکتال کاربرد دارد. توجه داشته باشید که برای درمان خونریزی از مقعد در بارداری به هیچ عنوان از بومادران استفاده نکنید چرا که خطر سقط جنین را در پی دارد.

 تشخیص

برای تشخیص علت این عارضه زمانی که به پزشک مراجعه می کنید معمولاً سوالات زیر را از شما می پرسد:

  • خونریزی مقعدی شما از چه زمانی شروع شد؟
  • آیا درد همراه با خونریزی مقعدی دارید یا بدون درد؟
  • آیا در مدفوع خود خون می بینید یا هنگام پاک کردن؟
  • خون در مدفوع شما چگونه است؟ آیا رگه یا لخته وجود دارد؟
  • مدفوع شما چه شکلی بود؟شل و آبکی بود یا سفت؟
  • آیا اسهال یا یبوست دارید؟
  • چند بار دفع مدفوع دارید؟
  • یک روز قبل از اینکه متوجه خونریزی شوید چه خوردید؟
  • یک روز قبل از خونریزی مقعدی چه داروهایی مصرف کردید؟
  • آیا روز قبل از خونریزی مقعدی الکل مصرف کرده اید؟
  • آیا شما هموروئید دارید؟
  • آیا دیورتیکولوز دارید؟
  • آیا بیماری التهابی روده دارید؟
  • آیا سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال دارید؟
تشخیص خونریزی مقعدی

پزشک برای تشخیص علت دقیق آن از آزمایشات زیر استفاده میکند:

  • وارد کردن انگشت به داخل مقعد برای بررسی بیماری مانند هموروئید
  • عکس رادیوگرافی برای تشخیص سرطان روده
  • آندوسکوپی مقعد که شامل وارد کردن یک لوله نرم دوربین دار به داخل لوله گوارش است و پزشک میتواند نواحی آسیب دیده و محل خونریزی را مشاهده کند. برای تشخیص اینکه خونریزی از بالای لوله گوارش است از آندوسکوپی استفاده می شود.
  • سیگموئیدوسکوپی 
  •  کولونوسکوپی با لوله ای که از مقعد وارد می شود و سرش دوربین دارد برای تشخیص خونریزی از پایین لوله گوارش می باشد. ممکن است در حین کولونوسکوپی پزشک بیوپسی انجام دهد و پولیپ های داخلی را بردارد. در این حالت دچار خونریزی کمی می شوید که بعد از کولونوسکوپی طبیعی می باشد.
  • آزمایش خون برای شمارش تعداد گلبول های قرمز تا مشخص شود چه میزان خون از دست رفته است همچنین برای تشخیص فاکتورهای سرطانی هم، آزمایش خون بررسی می شود.

در انتها باید بگوییم که اگر خارج شدن خون از مقعد را جدی نگیرید و به دنبال درمان آن نباشید، ممکن است به عوارضی مثل ترومبوزه شدن بواسیر خارجی، تبدیل شقاق حاد به شقاق مزمن، متاستاز غده های بد خیم، سرطان کولورکتال دچار شوید. در صورتی که با وجود خونریزی مقعدی رابطه جنسی از مقعد هم داشته باشید امکان ابتلا به بیماری های مقاربتی افزایش پیدا می کند.

سوالات متداول درباره خونریزی مقعدی

علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع چیست؟

ممکن است به دلیل یبوستT مدفوع سفت و خشک شود و مقعد هنگام دفع دچار خونریزی شود. اما در صورتی که یبوست ندارید و همیشه موقع دفع، خون ریزی مقعد اتفاق می افتد ممکن است به دلیل بواسیر داخلی باشد.

سرطان و خونریزی مقعدی چه ارتباطی با هم دارند؟

یکی از علائم سرطان روده و یا سرطان کولورکتال خونریزی مقعدی می باشد.

آیا استرس یا اضطراب می تواند باعث خونریزی مقعدی شود؟

استرس و اضطراب می تواند منجر به علائم مختلف گوارشی شود، اما علت مستقیم خونریزی مقعدی نیست.

آیا پماد برای درمان خونریزی مقعدی و داروی درمان خونریزی مقعدی موثر هستند؟

درمان‌های بدون نسخه مانند کرم‌ها یا پمادهای موضعی مثل پماد آنتی هموروئید، ممکن است باعث تسکین جزئی علائم هموروئید شود.

هماتوشزی چیست؟

هماتوشزی به خارج شدن خون تازه از رکتوم که می تواند هنگام دفع یا بدون دفع باشد و نشانه خونریزی دستگاه گوارش می باشد.

درمان خونریزی مقعدی بعد از رابطه چیست؟

وان آب گرم، استفاده از پمادهایی مثل آنتی هموروئید، مصرف فیبر و نرم کننده مدفوع

30 دیدگاه دربارهٔ «علت خونریزی مقعد هنگام دفع(بدون درد)+ درمان*هماتوشزی* در خانه»

  1. سلام وقتتون بخیر من ماه های اخر بارداری هستم و برای درمان خونریزی از مقعد پماد گلیسریل تری نیترات و گیاه بومادران استفاده کردم کم بهتر شده به نظرتون ادامه بدم یا اینکه ضرر داره برام؟ به دکتر گوارش باید مراجعه کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      خیر استفاده از گیاه بومادران در بارداری توصیه نمی شود و خطر سقط جنین را دارد. لطفا به هیچ عنوان در این دوران سرخود دارویی را مصرف نکنید.

  2. دوستان حتما اول برین ازمایش بدین من یک هفته بدون علت خونریزی مقعدی داشتم و فکر کردم بواسیر یا شقاق گرفتم و حتی دکتر هم بهم گفت که شقاقه ولی یک دکتر زنان رفتم که منو به دکتر وارش معرفی کرد و بعد معلوم شد علت خون ریزی از مقعدم زخم معده هست که از قبل داشتم و با مصرف دارو الان دو هفتست که خوب شدم

  3. سلام من پارسال کرونا گرفتم و قبلش هم بواسیر و یبوست داشتم ولی هیچ دردی نداشت بعد از کرونا یبوستم شدیدتر شد و باعث شد خونریزی مقعدی پیدا کنم تا الان خیلی کمتر شده اما بازم بعضی وقتا هست چکار کنم تا قطع بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      عوارض گوارشی ناشی از کرونا معمولاً تا چند ماه ادامه دار است. ممکن است این خونریزی مقعدی به دلیل زخم مقعد یا بواسیر داخلی باشد. با توجه به اینکه یبوست تان شدیدتر شده اولین قدم کنترل یبوست و مصرف مایعات و فیبر و روغن زیتون می باشد.

  4. سلام وقتتون بخیر من چن وقتی هست روی دستمال کاغذی خون قرمز روشن میبینم و نمیتونم برم دکتر لطفا بگین چیکار کنم نمیخام کسی متوجه بشه چون فکراهای بدی میکنن ایا من بواسیر دارم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      خون روشن معمولاً به شقاق مربوط است و بدون ازمایش و معاینه هم نمی توان تشخیص قطعی داد. ایا یبوست هم دارید؟

  5. سلام من چند روز یبوست بودم و موقع دفع از مقعدم خون اومد الان دیگه یبوستم خوب شده اما هنوز چن قطره خیلی کم خون میاد آیا لازمه برم دکتر یا خودش خوب میشه؟ چه دارویی برای خونریزی مقعدی خوب است که استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      می توانید انتی هموروئید یا هیدروکورتیزون استفاده کنید اما اگر خونریزی با گذشت زمان ادامه دار بود باید به پزشک مراجعه کنید.

  6. سلام من به اصرار شوهرم رابطه از پشت داشتم الان خون میاد از مقعدم بند هم نمیاد خیلی میترسم ممکنه خطرناک باشه؟ رومم نمیشه برم دکتر میشه درمان خانگی خونریزی بعد از رابطه مقعدی رو بگید؟ مقدارش زیاده و پد بهداشتی میزارم فک کنم زخم شده

    1. سلام دوست عزیز
      اگر خونریزی شدید است و بیش از دو روز طول کشیده باید به پزشک مراجعه کنید. برای درمان خانگی خونریزی مقعد هم می توانید در لگن آب گرم بنشینید، غذای پرفیبر،مایعات زیاد، و ملین ها و نرم کننده مدفوع استفاده کنید.

  7. سلام من خانمی ۴۶ ساله هستم که مشکل اضافه وزن هم دارم و چاقم . هر روز از مقعدم خون میاد چیکار کنم؟ خون روشن هست ولی دردی هم ندارم علتش چیه

  8. سلام دکتر جان من ۳۶ سالمه و هفته ۲۰ بارداری هستم که خونریزی مقعدی هم دارم. وقتی یبوست هستم بیشترم میشه و خون روشن وقتی دفع سخت مدفوع و خونریزی دارم زور میزنم میاد. ۵ سال قبل بعد از سزارینی که داشتم یبوست گرفتم و هم شقاق داشتم و هم بواسیر. و الان هم که چون باردارم نمیتونم عمل کنم . من از افغانستان هستم و اصلاً اینجا روش هایی مثل لیزر نیست و نمیدونن چیه اصلا فقط عمل سنتی انجام میدن و هرکی هم عمل کرده باهاش مشورت کردم بی اختیاری گرفته میخاستم بپرسم الان با این شرایط من و خونریزی و بارداری میتونم با لیزر درمان بشم؟ اگر بشه که برای درمان میام ایران. البته هنوز وارد ماههای اخر بارداری نشدم و از الان خیلی دارم اذیت میشم😢

    1. سلام دوست عزیز
      ابتدا مطلب خون در مدفوع در بارداری را مطالعه نمایید. دلیل خونریزی شما شقاق یا بواسیر درمان نشده است که بهتر است در بارداری با روش های خانگی آن را کنترل کنید . بعد از بارداری می توانید با لیزر درمان شوید.

  9. سلام خسته نباشید من فقط مواقعی که پریود میشم خونریزی از مقعد هم دارم میشه بگین دلیلش چیه و پریود و خونریزی مقعد چه ارتباطی بهم دارند؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر همیشه هنگام عادت ماهانه خونریزی مقعدی هم دارید ممکن است نشانه ابتلا به آندومتروز روده باشد.

  10. سلام من ۱۹ سالم هست و کمی خونریزی از پشت دارم به همراه دل درد و درد ناف تا بالای آلت تناسلیم. به نظرتون دلیل دل درد و خونریزی مقعدی چیه و باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      خونریزی رکتوم همراه با دل درد ممکن است به خاطر بیماری التهابی روده یا دیورتیکولیت باشد. برای تشخیص دقیق تر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.

  11. سلام من دکتر برام کولونوسکوپی نوشته بود و انجام دادم ولی بعد کولونوسکوپی از مقعدم کمی خون اومد تا حالا این مشکل و نداشتم و خیلی نگران شدم به نظرتون علت خونریزی بعد از کولونوسکوپی چیه و ایا خطرناکه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر هنگام کولونوسکوپی نمونه برداری یا بیوپسی هم انجام شده باشد کمی خونریزی طبیعی است و مشکلی ندارد.

      1. بله گفتن نمونه هم برداشتن توی جوابش هم چند تا زخم دیده شده روز اول کمی شدید بود اما الان خونریزی کمتر شده و کمی سرگیجه و بی حالی هم دارم

  12. دوستان بومادران استفاده کنید حتما این داروی گیاهی برای درمان خونریزی مقعدی مثل معجزه است حتما امتحان کنید من خیلی نتیجه گرفتم

  13. سلام من یبوست داشتم و مقداری از باسن خونریزی داشتم آیا یبوست باعث خونریزی میشود؟ و اینکه حتما لازمه به پزشک مراجعه کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله یبوست باعث مدفوع سفت می شود مدفوع اگر سخت باشد هنگام دفع و خروج از مقعد باعث خونریزی می شود. یکی از دلایل خونریزی مقعدی یبوست هست.

  14. سلام
    من یه هفته خونریزی مقعدی داشتم بخاطر مدفوع سفت رفتم دکتر شیاف هموروئید و شربت لاکسمل داد بعد ۴ روز از استفاده رفع شد خوب شدم ممکن بواسیر نبوده باشه زگیل مقعدی باشه اصلا دیگه خونریزی نداشتم

    1. سلام دوست عزیز
      خونریزی به خاطر مدفوع سفت بوده و مدفوع سفت هم به دلیل یبوست سفت می شود. زگیل مقعدی با بواسیر متفاوت است و علائم هریک جداست.

  15. سلام من امشب اولین شب بود که روی مدفوعم در حد ۳، ۴ لکه خون تازه دیدم که تا انتهای آبکشی خودم دیگه مشاهده نکردم. آیا لازم هست به متخصص مراجعه کنم یا خیر؟ در مان خانگی هم داره؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا