سندروم روده تحریک پذیر (IBS‏) + علائم و درمان قطعی

سندروم روده تحریک پذیر چیست

سندرم روده تحریک پذیر به انگلیسی: Irritable bowel syndrome که همان IBS شناخته میشود نوعی اختلال روده-معده ای می باشد که موجب درد شکم، نفخ و دفع ناقص می شود. سندروم روده تحریک پذیر ممکن است در هر سنی رخ دهد ولی در خانم ها شایع تر می باشد.در افراد مبتلا به IBS، عضله روده بزرگ بیشتر از سایر افراد منقبض می شود.

 با اینکه این عارضه هیچگاه به خطر جدی مثل سرطان روده بزرگ و تغییر بافت روده تبدیل نمی شود ولی یکی از اختلالات شایع گوارشی در میان ۱۰ الی ۱۵ درصد جمعیت جهان است که هنوز علت دقیق آن مشخص نیست و ممکن است در پی یک عامل تحریک کننده روانی در افراد ایجاد شود.

علت سندروم روده تحریک پذیر

ماهیچه های روده غذا را از معده به راست روده منتقل می کنند و با یک ریتم ملایم منقبض و آرام می شوند اما اگر این عضلات دچار اسپاسم و انقباضات طولانی مدت شوند حرکت غذا در روده مختل شده و اگر سرعت آن را کاهش دهد دچار یبوست و اگر موجب حرکت سریع غذا شود دچار اسهال خواهید شد. 

  • انقباضات عضلانی در روده:  دیواره‌های روده‌ها با لایه‌هایی از ماهیچه پوشانده شده‌اند که با حرکت غذا در دستگاه گوارش شما منقبض می‌شوند. انقباضات قوی تر و طولانی تر از حد معمول می توانند باعث خروج گاز زیاد، نفخ، یبوست و اسهال شود. انقباضات ضعیف می تواند عبور غذا را کند کرده و منجر به مدفوع سفت و خشک شود.
  • سیستم عصبی: مشکلات مربوط به اعصاب در سیستم گوارشی و هماهنگی ضعیف سیگنال‌های بین مغز و روده‌ها می‌تواند باعث شود بدن شما نسبت به تغییراتی که معمولاً در فرآیند گوارش رخ می‌دهد واکنش بیش از حد نشان دهد و منجر به درد، اسهال یا یبوست شود.
  • عفونت شدید گاستروانتریت : عفونت شدید گاستروانتریت می تواند پس از یک اسهال ناشی از باکتری یا ویروس ایجاد شود. IBS همچنین ممکن است با مازاد باکتری در روده (رشد بیش از حد باکتری) همراه باشد.

 سایر علت های این عارضه ممکن است عبور خیلی سریع یا خیلی آهسته غذا از روده، وجود عصب های بیش از حد در روده، استرس و سابقه خانوادگی، نقص و تغییر فعالیت عضلات روده که موجب حرکت غذا در بدن می شود، رشد بد شکل باکتری ها در روده و یا نوسانات هورمونی باشد. 

چه بخوریم تا بواسیر از بین برود

انواع IBS

انواع IBS

اغلب، افراد مبتلا به IBS در برخی روزها حرکات روده طبیعی و در روزهای دیگر حرکات غیرطبیعی دارند. نوع IBS شما به حرکات غیر طبیعی روده ای که تجربه می کنید بستگی دارد:

  • IBS با یبوست (IBS-C): بیشتر مدفوع شما سفت و توده ای است.
  • IBS همراه با اسهال (IBS-D): بیشتر مدفوع شما شل و آبکی است.
  • IBS با عادات مدفوع مختلط (IBS-M): در یک روز هم حرکات روده سخت و توده ای دارید و هم حرکات شل و آبکی.

علائم سندروم روده تحریک پذیر 

نشانه های سندروم روده تحریک پذیر

غذا پس از وارد شدن به دهان به معده، سپس به روده کوچک و در نهایت به روده بزرگ وارد می شود. بنابراین اگر پس از صرف غذا، در ناحیه شکم و اطراف آن دل پیچه، گرفتگی و یا نفخ حس کردید ممکن است از علائم سندرم روده تحریک پذیر باشد. 

علائم سندروم روده

علائم سندروم روده تحریک پذیر در هر فردی با توجه به ناحیه درگیر در قسمت روده او متفاوت می باشد. اما ممکن است برخی علائم بی ربط با روده و ناشی از استرس  نیز داشته باشد: مثل خستگی و کمردرد، مشکل ادراری، بی اختیاری مدفوع و …

علائم شایع سندروم روده تحریک پذیر شامل موارد زیر است: 

علائم شایع سندروم روده
  • گرفتگی و درد شدید شکمی: دردی مانند تیر کشیدن یا فرو رفتن چیزی تیز به معده و در قسمت پایین شکم احساس می شود و ممکن است از چند ثانیه تا چند ساعت این درد پایدار باشد. فرد برای آرام شدن این درد دائم در حال حرکت است و نمیتواند استراحت کند. 
  • ورم و نفخ شکم 
  • اسهال و یبوست: اسهال از شایع ترین علائم سندروم روده تحریک پذیر است اما برخی هم دچار یبوست می شوند. 
  • بوی بد دهان 
  • قاعدگی نامنظم در زنان
  • احساس دفع ناقص پس از اجابت مزاج 
  • دفع مداوم گاز روده و بی اختیاری در کنترل باد روده

در صورت مشاهده علائم جدی تر مثل کاهش وزن زیاد و ناگهانی، خون در مدفوع (سندروم روده تحریک پذیر و خون در مدفوع) ، اسهال خونی و خونریزی از رکتوم، ورم شکمی و احساس توده سفت در شکم، تپش قلب یا نفس تنگی، احساس حالت تهوع و استفراغ مداوم باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: پرولاپس رکتوم یا افتادگی راست روده چیست و چگونه درمان میشود؟

علائم سندروم روده تحریک پذیر در زنان

علائمی مانند درد شکم، تغییر در الگوی روده و اجابت مزاج، اختلالات زنانه، مانند درد همراه با قاعدگی (دیسمنوره) و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) از علائم سندروم روده تحریک پذیر در زنان هستند.

زنان مبتلا به IBS علائم آزاردهنده دیگری مانند خستگی، کمردرد و بی خوابی را نیز گزارش می کنند و ممکن است پیش از زمان قاعدگی نسبت به غذاهای خاصی مانند غذاهایی که گاز تولید می کنند حساسیت بیشتری داشته باشند.

شکل مدفوع در سندروم روده تحریک پذیر 

بافت مدفوع سالم معمولاً نرم و خمیری طور است که راحت دفع شود. مدفوع شل و ابکی نشانه اسهال و مدفوع سفت و سخت نشانه یبوست است. همچنین رنگ طبیعی مدفوع در صورتی که غذای خاصی نخورده باشید قهوه ای می باشد. اما در افراد مبتلا به ibs شکل مدفوع یا سفت و سخت بوده و یا شل و آبکی یا اینکه به صورت توده های سفت و جدا از هم دفع می شود.

تشخیص سندروم روده تحریک پذیر

در گذشته هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص ibs وجود نداشت اما امروزه از طریق آزمایش خون و سایر آزمایشات زیر می توان تا حدودی مشخص کرد که فرد سندرم روده تحریک پذیر دارد یا خیر.

  • اگر فردی سابقه خانوادگی بیماری التهابی روده، سلیاک یا سرطان روده بزرگ داشته باشد ممکن است آزمایشات بیشتری برای او انجام شود.
  • بسته به علائم، سابقه خانوادگی و سایر عوامل، پزشک شما ممکن است سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی را برای بررسی دقیق‌تر روده بزرگ تجویز کند.

 این دو روش سرپایی مشابه هستند. تفاوت این است که سیگموئیدوسکوپی فقط نیمه پایینی کولون را بررسی می کند ولی کولونوسکوپی کل کولون را بررسی می کند.

از کجا بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم  

از کجا بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم  

آزمایش تشخیص IBS بستگی به علائم آن در فرد دارد. در واقع آزمایش خاصی برای تشخیص سندروم روده تحریک پذیر وجود ندارد و پزشک با توجه به علائم و شدت آن ها نظر و حدسیات خود را بیان می کند. با بالا رفتن سن امکان تشخیص این عارضه سخت تر شده و ممکن است برای تشخیص دقیق تر ibs  نیاز به گاستروسکوپی، کولونوسکوپی، آزمایش باریم و … باشد.

بهترین روش برای اینکه بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم یا نه اینست که در یک دفترچه، مواد غذایی و خوراکی هایی که مصرف می کنید را یادداشت کنید و سپس توجه کنید که پس از مصرف کدام مواد غذایی دچار درد شکمی، نفخ و یا اسهال و … می شوید. 

در صورتی که این مواد غذایی را حذف کردید و دیگر به آن علائم دچار نشدید به احتمال زیاد سندروم روده تحریک پذیر دارید. 

سندروم روده تحریک پذیر و اسهال

درمان سندروم روده تحریک پذیر

درمان سندروم روده تحریک پذیر معمولاً با توجه به قسمتی که درد، اسپاسم و گرفتگی های روده وجود دارد انجام میشود و شامل موارد زیر است: 

  • درمان دارویی برای اسپاسم و گرفتگی معده 
  • مصرف مسهل، ملین و نرم کننده مدفوع برای برطرف کردن یبوست 
  • دارو برای درمان دل پیچه و نفخ 

در مورد اینکه قرص اعصاب برای روده تحریک پذیر درمان حساب می شود یا نه باید بگوییم که معمولاً داروهای ضدافسردگی برای افرادی که با درمان های دیگر نتیجه نگرفته اند تحت نظر پزشک به کار گرفته می شود. 

درمان قطعی سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد و تنها با اصلاح رژیم غذایی و مصرف دارو می توان شدت علائم آن را کاهش داد. کنترل استرس و تنش های روحی نیز در بهبودی موثر بوده و به همین دلیل انجام ورزش های آرامبخش مثل یوگا و مدیتیشن توصیه می شود.

بهتر است از غذاهای مفید برای روده تحریک پذیر مثل کینوا، برنج، شیر بدون لاکتوز، سبزیجاتی مثل کدو، هویج، بادمجان و تخم مرغ بیشتر استفاده کنید و از مواد غذایی حاوی گلوتن (نان، جو، چاودار، گندم، ماکارونی، پاستا) پرهیز نمایید. در این مواد غذایی گلوتن که نوعی پروتئین است وجود دارد و در افرادی که عدم تحمل گلوتن (یکی از علائم پنهان سندروم روده تحریک پذیر) دارند موجب آسیب به روده ها می شود.

درمان سندروم روده تحریک پذیر

داروی جدید سندرم روده تحریک پذیر

داروی سندروم روده تحریک پذیر برای کاهش اسپاسم روده ها نیم ساعت قبل از غذا و با تجویز پزشک مصرف شود. انواع داروها مثل هیوسین، دی سیکلومین، بلادونا و یا داروهای ضد نفخ ممکن است تجویز شود.

داروی سندروم روده تحریک پذیر

همچنین داروهایی مثل آلوسترون، ریفاکسیمین و آنتی بیوتیک برای کاهش اسهال ناشی از ibs موثر بوده و داروی الوکسادولین نیز تنها در موارد شدید و پیشرفته تجویز می شود. 

توجه داشته باشید که این داروها باید فقط توسط پزشک تجویز شود و مصرف خودسرانه آن ها به هیچ وجه توصیه نمی شود.

بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر حتما باید با تشخیص پزشک و با توجه به علائم بیمار و سلامت عمومی او تعیین شود.

درمان سنتی سندروم روده تحریک پذیر

در طب سنتی اعتقاد بر این است که بیشتر افراد دارای طبع سرد و بلغمی به این سندروم دچار میشوند و با استفاده از گیاهانی مثل بابونه، آویشن و زیره باید اصلاح شوند. چای و میوه بلافاصله بعد از غذا نباید مصرف شود و مصرف لبنیات نیز تا حد ممکن کاهش یابد.

درمان سنتی سندروم روده

درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر

مصرف برخی از گیاهان آرام بخش و ضد التهاب و اسپاسم مانند بابونه، آویشن، نعناع، اسطوخودوس، پونه  و کندر در درمان گیاهی سندروم روده تحریک پذیر موثر می باشد.

نکات کمکی برای درمان ibs

تا زمانی که تحت درمان هستید بهتر است از مصرف غذاهایی که باعث تشدید مشکل میشوند و به مواد غذایی fodmap معروف هستند(غذاهایی که دیر هضم و دیر جذب هستند) مانند سیر، پیاز، لوبیا و … خودداری کنید و از رژیم غذایی low-FODMAP پیروی نمایید.

رژیم غذایی low fod map برای سندروم روده
  • کاهش استرس و اضطراب می تواند در روند درمان شما کمک کننده باشد. 
  • تا جایی که می توانید غذاهای خانگی را با استفاده از مواد تازه بپزید.
  • استفاده روزانه از ویتامین های گروه ب و ماست پروبیوتیک 
  • عدم استفاده از کافئین، الکل و سیگار 
  • روزانه تا ۱ قاشق غذاخوری بذر کتان (کامل یا آسیاب شده) بخورید.
  • از غذاهایی که هضم آنها سخت است (مانند کلم، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، لوبیا، پیاز و میوه های خشک) اجتناب کنید.
  • از محصولات حاوی شیرین کننده ای به نام سوربیتول اجتناب کنید.
  • می توانید از قرص های نعناع برای کم شدن اسپاسم روده استفاده کنید. 
  • افزایش مصرف مایعات و نوشیدن آب کافی + رژیم سرشار از فیبر 
  • به جای خوردن غذای زیاد در یک وعده وعده های خود را کوچک تر کنید و دفعات آن را زیاد کنید.
  • تحرک و ورزش مرتب می تواند در بهبود علائم و کاهش استرس موثر باشد.
  • مصرف لبنیات پرچرب، غذاهای تند و غلات را محدود کنید. 

خطرات سندروم روده تحریک پذیر

  • مشکلات روحی و استرس، افسردگی، اضطراب، بی خوابی و … به دلیل نداشتن درمان موثر و درد و ناراحتی مداوم 
  • کاهش شدید وزن بدن و مشکلات مربوط به سوء جذب 
  • اختلال در انجام فعالیت های روزمره و کیفیت ضعیف زندگی
  • التهاب و تحریک روده 
  • یبوست و اسهال مداوم می تواند موجب بیماری هایی مثل بواسیر یا هموروئید شود.

ایا سندروم روده تحریک پذیر باعث سرطان میشود

خیر.سندروم رده تحریک پذیر موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نخواهد شد اما التهاب ناشی از بیماری های IBD مثل کرون یا کولیت اولسراتیو ممکن است افراد را در معرض خطر بیشتر سرطان روده بزرگ قرار دهد. بیماری التهابی روده یک وضعیت بسیار متفاوت از سندرم روده تحریک پذیر است و خطر قابل توجهی برای سرطان روده بزرگ دارد.

بیماران مبتلا به IBD ممکن است به طور متفاوتی به سرطان کولورکتال مبتلا شوند: از طریق ناهنجاری های میکروسکوپی به نام دیسپلازی، به جای پولیپ های بزرگتر.

IBS تهدیدی جدی برای سلامت جسمانی شما نیست و احتمال ابتلا به سرطان یا سایر بیماری های مرتبط با روده را افزایش نمی دهد. علت دقیق IBS ناشناخته است. تنها نکته مهم این است که علائم IBS ممکن است علائم هشدار دهنده سرطان کولورکتال را پنهان کند. به این دلیل که سرطان روده بزرگ، سرطان رکتوم و سایر سرطان های دستگاه گوارش، از جمله سرطان معده، سرطان مری و سرطان پانکراس علائم مشترک با IBS دارند.

سندروم روده تحریک پذیر و درد پهلو

افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند به دلیل اختلال عملکرد روده ها در هضم و جذب غذا، درد و گرفتگی در پهلوها و ناف را احساس می کنند. درد پهلو در سندروم روده تحریک پذیر با درد کلیه و تخمدان ها متفاوت است و نباید اشتباه گرفته شود. این درد معمولاً با خوردن غذا بیشتر شده و بعد از تخلیه گاز روده ها کاهش می یابد. 

سندرم روده تحریک پذیر و لاغری

روده تحریک پذیر و لاغری

آیا روده تحریک پذیر باعث لاغری میشود؟ به طور کلی سندروم روده تحریک پذیر می تواند موجب تغییر وزن بدن شود و این تغییر وزن در اثر اسهال(کاهش وزن) یا یبوست(افزایش وزن) می باشد. اما در مورد اینکه آیا سندروم روده تحریک پذیر موجب لاغری می شود یا خیر باید بگوییم که برخی بیماران به دلیل بروز ناراحتی و درد شکمی پس از مصرف غذا، از غذا خوردن اجتناب می کنند و این باعث لاغری می شود البته این نوع لاغری به هیچ عنوان مطلوب نبوده و در واقع ویتامین ها و پروتئین ها و مواد معدنی بدن از دست می رود.

سوالات متداول درباره سندروم روده تحریک پذیر

علت سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

علت دقیق ibsناشناخته است اما عواملی مانند استرس، سابقه خانوادگی، عفونت روده و اختلال در عملکرد روده ها در ایجاد این بیماری موثرند.

اولین علائم ابتلا به IBS چیست؟

درد و گرفتگی شکم (معده)، اسهال، یبوست یا گاهی اوقات هر دو، نفخ و تورم معده، باد و گاز زیاد

غذاهای مفید برای روده تحریک پذیر؟

مواد غذایی حاوی فیبر و low-fodmap، گوشت بدون چربی، تخم مرغ، ماهی چرب، سبزیجات برگدار، آجیل، دانه ها و میوه هایی که قند کمتری دارند.

ایا سندروم روده تحریک پذیر باعث سرطان میشود؟

خیر.سندروم روده تحریک پذیر با وجود مشکلات گوارشی که ایجاد می کند باعث سرطان نمی شود.

26 دیدگاه دربارهٔ «سندروم روده تحریک پذیر (IBS‏) + علائم و درمان قطعی»

  1. سلام من شکمم ورم داره هیچ اذیتی ندارن هم استعلام خوبه واسهال واستفراغ هم ندارم فقط سر دلم ورم می‌کنه
    سنگینی می‌کنه به حدی که نمی تونن نفس بکشم
    آزمایش میکروب معده هم دادم منفی بوده
    یعنی همون سندروم روده تحریک پذیر ؟

  2. سلام وقت بخیر حدود چند سالی هست که سندروم روده تحریک پذیر دارم و رودم درست کار نمیکنه حتما باید بعد غذا برم دستشویی و بیشتر وقتا هم اسهال هستم اما با زور و پیچ و بعدا هم انتهای مقعدم خیلی درد داره
    و بعضی وقتا هم خون میبینم اما شکل مدفوع ام خیلی تغییر کرده و قطر مدفوع مثل یه مداد باریک شده خیلی نگرانم میشه بگین آیا شکل مدفوع در سندروم روده تحریک پذیر تغییر میکنه یا نه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله شکل و اندازه مدفوع در افراد مبتلا به ای بی اس تغییر می کند و ممکن است سفت و کوچک، نازک به اندازه مداد، یا شل و آبکی باشند. همچنین نحوه دفع مدفوع تغییر می کند. ممکن است زور بزنید یا نیاز فوری به اجابت مزاج داشته باشید، یا احساس کنید که مدفوع را به طور کامل دفع نکرده اید. نفخ یا احساس گاز در روده هم ممکن است داشته باشید.

  3. سلام من پایین شکم و پایین کمرم خیلی درد میکنه و الان هم زمان پریودم نیست اما درد دارم ممکنه که بخاطر مشکل روده ام باشه؟یعنی سندروم روده تحریک پذیر و کمر درد بهم ربط دارن؟ کسی داره این مشکل و که کمر درد هم بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله کمردرد در میان بیماران IBS شایع است و بین ۲۸ تا ۸۱ درصد از افراد مبتلا به این سندروم کمردرد هم دارند. برخی پزشکان نیز معتقدند این درد ممکن است درد ارجاعی یا دردی باشد که از جای دیگری در بدن منشأ می گیرد و در پشت یا کمر احساس می شود

  4. سلام وقت بخیر من الان ۵ ماه میشه که ای بی اس دارم و خیلی اذیتم نمی کرد فقط اجابت مزاجم یه کم تغییر کرده بود اما الان چن روزه که درد شکم هم دارم ولی نمیدونم که ایا اونم بخاطر ibsهست؟ میخاستم بدونم بقیه که سندروم روده تحریک پذیر دارن از همون اول درد شکم هم داشتن یا بعدا مبتلا شدن؟ اخه من اصلا درد زیادی نداشتم این چن وقته و نمیدونم “درد سندروم روده تحریک پذیر چگونه است” ؟؟؟ من چون علائم زیاد شدیدی نداشتم میخاوستم به دکترم بگم دیگه قرصامو نخورم ولی دل درد تازه شروع شده

    1. سلام دوست عزیز
      بله دل درد هم از علائم این سندروم می باشد. سعی کنید غذای خود را بدون استرس و با ارامش بخورید و ورزش کنید و نوشیدنی های گازدار نخورید و حجم غذای خود را کم کنید.

  5. سلام من علائم گوارشی و اجابت مزاج این بیماری و موقعی که استرس میگیرم دارم ولی بقیه مواقع خوبم و مشکلی نیست ایا ممکنه ای بی اس باشه؟ میخاستم بدونم از کجا بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم؟ تازگی ها علائمی مثل دفع ناقص و باد شکم زیاد هم بهم اضافه شده

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به علائمی که در این مقاله ذکر کردیم به پزشک متخصص گوارش مراجعه می کنید و ازمایش خون، ازمایش مدفوع، کواونوسکوپی یا اندوسکوپی و … انجام می دهد تا مشخص شود

  6. سلام ایا مصرف برنج و ماکارونی برای کسانی که ای بی اس دارن ضرر داره و نباید مصرف کنن؟میشه بیشتر در مورد برنج و سندروم روده تحریک پذیر توضیح بدین لطفا؟ ایا میشه برنج دانه بلند استفاده کنند یا نه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      برنج سفید در لیست مواد غذایی Low FODMAP می باشد و موجب توید گاز زیاد در روده فرد نمی شود. اما به طور کلی بهتر است افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر برنج دانه بلند زیاد مصرف نکنند و برنج سفید را به مقدار کافی بپزند. اما در مورد ماکارونی و سندروم روده تحریک پذیر اگر کم چرب باشد به دلیل اینکه پر کربوهیدارت است مشکلی ندارد.

  7. سلام من چند سال پیش حال خوبی نداشتم دکتر رفتم گفت همین بیماری رو دارم . الان چند روزی هست روده هام خیلی گاز داره و در روز باید ۶یا ۷ بار دفع مزاج داشته باشم اونم خیلی کم کار میکنه هر بار میرم سرویس دوباره نیاز دارم برم و مقعدم خیلی درد داره هنگام دفع مزاج و تکرر ادرار هم پیدا کردم آیا اینا همه علائم همین بیماری هست

    1. سلام دوست عزیز
      اگر چندین سال است که این بیماری را دارید و به یکباره این علائم تشدید شده است لازم است تا به یک متخصص گوارش مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید.

  8. سلام دکتر حان من دو هفته س که شکمم ورم کرده دکتر تشخیص روده تحریک پذیر داد کلی قرص و دارو داد ومن دوهفته س که مصرف کردم ولی اصلا ورم شکمم کم نشده .باید جیکار کنم لطفا کمکم کنین

  9. سلام ، من بلافاصله بعد از خوردن غذا ناف درد میگیرم ، به خصوص وقتی برنج یا غذای سنگین میخورم ، خیلی دکتر رفتم ولی درمان قطعی بهم ندادند ، میشه لطفا راهنمایی کنید چکار باید بکنم

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است به التهاب معده یا گاستریت و زخم معده دچار باشید یکی از علائم این مشکل درد ناف است اگر برامدگی در ناف به همراه درد داشته باشید ممکن است فتق ناف باشد. برای درمان ابتدا باید علت دقیق این مشکل مشخض شود مثلا اگر زخم معده باشد مصرف داروهای مخصوص این مشکل درد ناف را اروم می کند. بهتر است به یک متخصص گوارش مراجعه کنید تا علت اصلی مشخص شود.

  10. سلام من بعداز خوردن کوچکترین وعده غذایی نفخ شدید و معده درد دارم و مشکل اصلی این هستش که نفخ توی روده هام میپیچه و خارج نمیشه ، کاهش وزن زیادی داشتم ، دفع ناقص دارم و کلا از صبح که بیدار میشم تا موقع خواب درحال تحمل درد و نفخ و دل دردم واقعا دیگه خسته شدم نمیدونم چیکار کنم خیلی هم دکتر رفتم ولی هیچ فایده ایی نداشته

    1. سلام دوست عزیز
      نفخ بعد از غذا خوردن به دلیل تولید گازی است که بعد از هضم غذایی که خورده اید تولید می شود. این گاز معمولاً باید از طریق دهان و با آروغ زدن یا از طریق مقعد خارج شود. در هر حال علت نفخ گاز تولید شده است که یا به دلیل هضم غذا توسط باکتری های روده بزرگ است یا به دلیل بلع هوای اضافی. مواد غذایی نفاخ مثل لوبیا یا سبزیجاتی مثل کلم را مصرف نکنید. باید از نظر مشکلات گوارشی هم مثل ibs یا سندروم روده تحریک پذیر و یا سلیاک و … ازمایش بدهید تا مشخص شود علت از چیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا