سرطان روده ، علائم، علت، درمان ها و پیشگیری

Colon Cancer

سرطان روده معمولا در بزرگسالان اتفاق می افتد اما میتواند همه ی سنین از کودک تا پیر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. انتهای روده ی بزرگ که کولون نامیده میشود دارای سلول هایی به نام پولیپ است، زمانی که این سلول ها شروع به رشد و تکثیر بیش از اندازه ی خود میکنند به سرطان شناخته می شوند.

اگر سرطان روده پیشرفت کند، درمان های زیادی برای کنترل آن وجود دارد مانند:

•  جراحی
  •  پرتو درمانی

درمان دارویی مانند:

•  شیمی درمانی
  • درمان هدفمند
  • ایمونوتراپی

سرطان روده سرطان کولورکتال نیز نامیده میشود که مرحله ای از ادغام سرطان کولون و پرولاپس رکتوم است و در رکتوم اتفاق می افتد.

مطلب مرتبط: تفاوت بواسیر و سرطان مقعدی

علائم سرطان روده

نشانه های سرطان روده

علائم و نشانه های سرطان روده موارد زیر است:

• تغییر مداوم در حرکات روده، مانند اسهال یا یبوست یا تغییر در شکل مدفوع
  • خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع
  • درد و آزار مداوم مانند، دل درد شدید و دفع گاز
  • احساس اینکه مدفوع به طور کامل خارج نشده است
  • ضعف و خستگی
  • کاهش وزن بدون دلیل

بیشتر افرادی که به سرطان کولون مبتلا هستند، هیچ علائمی را در مراحل اولیه ی بیماری تجربه نمی کنند. زمانی که علائم ظاهر می شوند، متفاوت اند و بسته به اندازه، محل و بزرگی سلول های سرطانی بستگی دارند.

مطلب مرتبط: علائم روده تحریک پذیر چیست؟

علت

پزشکان علت قطعی آن را نمیدانند. به طور کلی زمانی آغاز میشود که سلول های سالم شروع به تغییر شکل دی ان ای خودشان(منظور خود سلول)  میکنند. دی ان ای شامل دستوراتی است که به سلول می گوید چه کاری را انجام دهد.

علت سرطان روده

سلول های سالم رشد میکنند و بدن را در حالت تعادل قرار میدهند اما زمانی که دی ان ای سلول آسیب می بیند، سرطانی میشود و سلول ها به تقسیم ادامه میدهند در صورتی که نیازی به سلول جدید نیست. سلول ها روی هم انباشته میشوند و تومور ایجاد میکنند.

در طی زمان سلول های سرطانی سایر بافت های سالم را از بین میبرند و سلول های سرطانی به سایر نقاط بدن میروند.

در چه افرادی اتفاق می افتد

حقایقی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهند شامل:

• سنین بالا. این سرطان در همه ی سنین شناسایی میشود اما بیشتر افرادی که درگیر میشوند بالای ۵۰ سال دارند.
  • نژاد آفریقایی و آمریکایی. این نژاد احتمال ابتلای بیشتری نسبت به سایر نژادها را دارد.
  • فردی با سابقه ی سرطان کولورکتال یا پولیپ. اگر فردی مبتلا به سرطان کولون یا پولیپ  بوده است خطر ابتلا به سرطان کولون را در آینده دارد.
  • بیماری التهابی روده. بیماری التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون خطر ابتلا به آن را افزایش میدهد.
  • سندروم های ارثی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهند. ژن ها از نسلی به نسلی دیگر منتقل میشوند و خطر ابتلا را افزایش میدهند.

سرطان روده در چه افرادی اتفاق می افتد

• میزان مصرف فیبر کم در رژیم غذایی. سرطان روده و رکتوم بیشتر در قسمت های شرقی رواج دارد زیرا رژیم غذایی آنها به جای فیبر سرشار از چربی و کالری است. تحقیقات نشان داده است افرادی که گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده مصرف میکنند احتمال ابتلا را افزایش میدهند.
  • کم تحرکی. افرادی که میزان فعالیت کمتری دارند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش میدهند. فعالیت بدنی میزان خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد.
  • دیابت. افرادی که دیابت دارند یا از انسولین استفاده میکنند احتمال مبتلا شدن شان بالا است.
  • اضافه وزن. افرادی که اضافه وزن دارند خطر ابتلا را افزایش میدهند، همچنین درصدد مرگشان در اثر مبتلا شدن نسبت به کسانی که وزن ایده آلی دارند زیادتر است.
  • سیگار کشیدن. افراد سیگاری نیز خطر ابتلا را افزایش میدهند.
  • مصرف الکل. مصرف بیش از اندازه ی الکل نیز احتمال ابتلا را افزایش میدهد.
  • پرتو درمانی برای سرطان. پرتو درمانی برای درمان سایر سرطان ها در ناحیه ی شکم احتمال ابتلا را افزایش میدهند.

جلوگیری از سرطان روده

برای پیشگیری افراد باید برخی موارد را  رعایت کنند تا به این مشکل دچار نشوند.

عکس برداری از کولون

پزشکان پیشنهاد میدهند افرادی که خطر ابتلا به سرطان روده را دارند در سن ۵۰ سالگی از روده های آنها عکس برداری شود. اما افرادی که دارای سابقه ی خانوادگی می باشند، عکس برداری را باید زودتر آغاز کنند.

انواع زیادی از عکس برداری وجود دارد و هر کدام مزایا و معایبی دارد با پزشک خود راجب اینکه کدام یک بهتر است صحبت کنبد.

جلوگیری از سرطان روده

تغییر سبک زندگی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان افراد می توانند سبک زندگی خود تغییر دهند. این تغییرات شامل:

• مصرف میزان زیاد میوه ها، سبزیجات و غلات. این گروه از مواد غذایی شامل، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان می باشد که از سرطان جلوگیری میکند. مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات، میزان زیادی ویتامین و مواد مغذی برای بدن فراهم میکند.
  • خوردن الکل را مدیریت کنید یا از مصرف آن بپرهیزید. اگر الکل مصرف می کنید میزان آن را محدود کنید.
  • متوقف کردن سیگار کشیدن. از پزشک خود راجب اینکه چگونه سیگار را ترک کنید راهنمایی بگیرید.
  • ورزش کردن در بیشتر روزهای هفته. حداکثر روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید و اگر اهل ورزش نیستند، شروع کنید.
  • متعادل نگه داشتن وزن. اگر وزن متعادلی دارید سعی کنید وزن خود را با ورزش و رژیم ثابت نگه دارید. اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، با ورزش کردن و شمردن میزان کالری مصرفی اینکار را انجام دهید.

جلوگیری از سرطان روده برای افرادی که احتمال ابتلا دارند

برخی از درمان ها خطر سرطان پولیپ و روده را کاهش میدهند. به عنوان مثال:

آسپرین و برخی داروها خطر ابتلا را کاهش میدهند اما میزان دوز و مدت زمان مصرف آن برای کاهش سرطان مشخص نیست. مصرف روزانه ی آسپرین خطراتی را نیز به همراه دارد، به عنوان مثال ایجاد زخم و خونریزی دستگاه گوارش.