ایا فیستول خطرناک است و باعث سرطان میشود؟{عوارض عدم درمان😱}

عوارض عدم درمان فیستول مقعدی

آیا فیستول به خودی خود خوب میشود؟ آیا میشود فیستول را عمل نکرد؟ “آیا فیستول باعث سرطان میشود“؟

مجاری فیستول باید درمان شود زیرا فیستول به خودی خود بهبود نمی یابد. اگر فیستول برای مدت طولانی درمان نشود، خطر ابتلا به سرطان در مجرای فیستول وجود دارد.

سوراخ فیستول معمولاً عفونت ایجادکننده آن‌ را گسترش می‌دهد و ممکن است شرایط تهدیدکننده زندگی مانند پریتونیت (التهاب پوشش داخلی شکم) رخ دهد.

فیستول یک ارتباط غیرعادی بین یک عضو، رگ یا روده با اندام، عروق یا روده یا پوست دیگر است. با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می توان خطر فیستول های پیچیده را به حداقل رساند.

فیستول مقعدی از پیچیده ترین بیماری های نشیمنگاهی می باشد که در اثر ارتباط غیر طبیعی بین مقعد و یک عضو دیگر از بدن باعث ایجاد تونل می شود.

در مراحل اولیه روش های درمان خانگی فیستول و یا دارو برای درمان فیستول برای تسکین درد و کاهش علائم وجود دارد اما با گذشت زمان و پیشرفته شدن بیماری، تنها راه درمان عمل جراحی فیستول و یا درمان فیستول با لیزر می باشد.

بسیاری از عزیزانی که برای بار اول به این بیماری دچار می شوند هنگام مراجعه به ما بعد از توضیحات لازم درباره نحوه درمان بیماری و یا هزینه درمان فیستول، سوالاتی از این قیبل می پرسند که اگر فیستول درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟ یا اینکه “ایا فیستول کشنده است“؟

اگر فیستول درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگرفیستول درمان نشود، درد می تواند مزمن و پایدار شود. مجرای فیستول ممکن است عفونی شود و باعث افزایش التهاب و ناراحتی و در نتیجه سرطان شود.

وجود مداوم درد می‌تواند افراد را در انجام فعالیت‌های روزمره‌ اذیت کند و منجر به کاهش کیفیت زندگی او شود.
به دلیل ترشحات مداوم فیستول قارچ مقعدی ایجاد می شود و با خارش مقعد و سوزش دائمی مقعد همراه است.

ایا فیستول باعث سرطان میشود

اینکه فیستول تبدیل به سرطان شود و یا فیستول باعث سرطان می شود اتفاق بسیار نادری است. اما با توجه به اینکه فیستول یک بیماری عفونی می باشد در صورت عدم درمان ممکن است باعث تغییر ساختار سلول های پوست و در نتیجه ایجاد سرطان شود.

ایا میشود فیستول را عمل نکرد

اگر منظور از اینکه فیستول را عمل نکرد این است که روش درمانی دیگری هم به جز جراحی و عمل برای درمان فیستول وجود دارد؟
باید بگوییم که درمان فیستول با چسب فیبرین در حال حاضر تنها گزینه غیرجراحی فیستول مقعدی است که شامل تزریق چسب به فیستول توسط جراح فیستول تحت بیهوشی عمومی می باشد. چسب به مهر و موم شدن فیستول و بهبود سریعتر کمک می کند.

ایا فیستول به خودی خود خوب میشود

خیر فیستول خود به خود درمان نشده و برای درمان حتماً باید به متخصص جراح عمومی یا جراح فیستول مراجعه کنید. اگر مدت زمان طولانی از عدم درمان فیستول بگذرد ممکن است باعث ایجاد سرطان شود.

عوارض عدم درمان فیستول مقعدی

درد و ناراحتی مداوم: یکی از علائم اولیه فیستول مقعدی درد مقعد است. در صورت عدم درمان، درد به مرور زمان بدتر شده و مزمن می شود.

عفونت های مکرر: فیستول مقعدی اغلب به دلیل عفونتی ایجاد می شود که یک تونل غیر طبیعی بین کانال مقعد و پوست نزدیک مقعد جمع می کند. بدون درمان مناسب، این عفونت ها می توانند باقی بمانند و اغلب عود کنند.

ناحیه اطراف فیستول ممکن است قرمز، متورم و حساس شود و خطر تشکیل آبسه مقعدی را افزایش دهد.

عفونت های مکرر نه تنها می توانند دردناک باشند، بلکه سیستم ایمنی شما را نیز به خطر می اندازند.

تشکیل آبسه: اگر فیستول مقعدی درمان نشود، می تواند منجر به ایجاد آبسه مقعدی شود.

آبسه مقعدی مجموعه ای از چرک می باشد که می تواند باعث درد شدید، تورم و تب شوند. آبسه نیاز به درمان پزشکی و جراحی برای تخلیه دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین راه درمان آبسه مقعدی در خانه چیست؟ (معرفی پماد و انتی بیوتیک)

عفونت های سیستمیک: در موارد نادر، عدم درمان فیستول می تواند منجر به عفونت های سیستمیک شود.عفونت می تواند به سایر قسمت های بدن سرایت کند و باعث عوارض مضر مانند سپسیس شود.
عفونت های سیستمیک نیز اگر به موقع درمان نشوند می توانند تهدید کننده زندگی باشند.

فیستول های پیچیده: اگر فیستول مقعدی به موقع درمان نشود، می تواند پیشرفت کند و مسیرهای پیچیده فیستول را ابداع کند.

این مسیرها می توانند از طریق بافت های مختلف پخش شوند و منجر به سوراخ های متعدد در نزدیکی مقعد شوند.
درمان فیستول های پیچیده دشوارتر است و ممکن است به روش های تهاجمی تر مانند جراحی برای بستن دهانه ها نیاز باشد.

تنگی مقعد: التهاب مزمن ناشی از فیستول مقعدی درمان نشده می تواند منجر به تنگی مقعد شود.
تنگی مقعد به باریک شدن کانال مقعد اشاره دارد و می‌تواند منجر به مشکلاتی در دفع مدفوع شود و ممکن است به درمان‌های اضافی برای گشادی مقعد یا جراحی نیاز باشد.
تنگی مقعد در صورت عدم درمان منجر به یبوست مزمن، نهفتگی مدفوع و حتی انسداد روده می شود.

بیشتر بخوانید: تنگی مقعد چیست و چگونه درمان می شود؟

بی اختیاری در دفع و نشت مدفوع: در برخی موارد، فیستول مقعدی درمان نشده می تواند باعث آسیب به عضلات اسفنکتر مقعدی شود که مسئول کنترل حرکات روده هستند.
این آسیب می تواند منجر به بی اختیاری مقعدی و نشت غیر ارادی مدفوع یا گاز شود.

بیشتر بخوانید: بی اختیاری مدفوع در بزرگسالان چگونه درمان می شود؟

آیا فیستول خطرناک است

فیستول اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود خطرناک نبوده و با روش های پزشکی مثل عمل جراحی یا لیزر درمان می شود. اما در چه صورتی فیستول خطرناک است؟

اگر فرد مبتلا درمان را به تعویق بیاندازد و هیچ اقدامی برای درمان فیستول انجام ندهد، با گذشت زمان عفونت در بدن پخش شده و شرایط برای سلامتی بیمار خطرناک می شود.

ایا فیستول کشنده است 😱

آیا فیستول باعث مرگ می شود

همانطور که گفتیم اگر فیستول درمان نشود، باعث پخش عفونت در بدن و درگیر شدن سایر بافت های سالم می شود.
عفونت اگر درمان نشود وارد خون بیمار شده و پزشک برای درمان ناچار می شود بافت عفونی را به یک باره بردارد.
این شرایط برای افراد میانسال مخصوصاً اگر درگیر بیماری های زمینه ای مثل دیابت هم باشند، ممکن است تهدید کننده زندگی بوده و خطر مرگ را داشته باشد.

💡درمان به موقع فیستول مقعدی برای جلوگیری از عوارض و حفظ سلامت شما بسیار مهم است. برای تشخیص دقیق و گزینه های درمانی مناسب، ضروری است که به بهترین جراح فیستول مراجعه کنید تا از میان گزینه های درمان فیستول مقعدی بهترین روش را با توجه به شرایط شما انتخاب کند:

توجه داشته باشید که مداخله زودهنگام می‌تواند موجب کاهش علائم، کاهش خطر عوارض و تضمین زندگی سالم‌تر و راحت‌تر برای شما باشد.

سوالات متداول درباره عوارض عدم درمان فیستول مقعدی

آیا فیستول واگیر دارد؟

خیر فیستول مسری و واگیردار نیست. در ۶۰% موارد آبسه مقعدی درمان نشده باعث ایجاد فیستول می شود.

ایا فیستول باعث سرطان میشود؟

فیستول به ندرت سرطانی می شود اما اگر مدت زمان طولانی درمان نشود ممکن است باعث ایجاد سرطان شود.

ایا میشود فیستول را عمل نکرد و خودش خوب می شود؟

خیر فیستول به خودی خود خوب نمی شود و باید عمل جراحی سنتی یا لیزر برای درمان آن انجام شود.