درمان خانگی فیستول مقعدی; 10+ روش طبیعی و گیاهی

درمان خانگی فیستول مقعدی

روش های درمان خانگی فیستول مقعدی یا “داروی گیاهی برای فیستول” در کاهش التهاب و عفونت فیستول تاثیرگذار است اما درمان قطعی نبوده و نمی توان فیستول را در خانه درمان کرد.

فیستول یکی از پپیچیده‌ترین مشکلات مقعدی است که در اثر اتصال غیرطبیعی بین دو عضو از بدن ایجاد می شود.فردی که به فیستول مقعدی دچار است این اتصال را بین روده و پوست اطراف مقعد تجربه می کند. درد، ترشحات چرک و عفونت، سوزش و خارش مقعد و عفونت از علائم شایع این عارضه می باشد. (همچنین بخوانید: فیستول چیست؟)

⚠ توجه داشته باشید که دارو برای فیستول و یا روش های خانگی درمان قطعی این بیماری نیست. راه درمان اصولی و پزشکی فیستول، روش تهاجمی جراحی فیستول (به شکل سنتی یا عمل با لیزر فیستول) می باشد.

در نتیجه اگر بعد از یک هفته نهایتاً ۱۰ روز استفاده از روش های خانگی و گیاهی، علائم بیماری کاهش پیدا نکرد توصیه میکنیم برای درمان با لیزر فیستول توسط یک جراح فیستول متخصص اقدام کنید. این روش درمان قطعی فیستول مقعدی بدون جراحی می باشد که در یک جلسه سرپایی بدون درد و خونریزی با حداقل عوارض قابل انجام است. 

📞 برای مشاوره رایگان و انتخاب بهترین روش درمان تماس بگیرید: ۰۲۱۸۶۰۸۴۹۷۳ 📞

لیزر فیستول در پرتو کلینیک

همچنین بخوانید: هزینه درمان فیستول با لیزر چقدر است

راه درمان خانگی فیستول مقعدی چیست

در صورتی که در مراحل ابتدایی متوجه شدید فیستول مقعدی دارید روش های خانگی را برای کمک به درمان می توان به کار برد. به همین دلیل در این مطلب از پرتو کلینیک به معرفی …. راه درمان خانگی، گیاهی و طبیعی برای فیستول می پردازیم. 

درمان طبیعی فیستول مقعدی

حمام سیتز و نشستن در لگن آب گرم 🛁

برای آرام کردن درد فیستول و کاهش التهاب می توانید از حمام سیتز استفاده کنید یا روزانه ۱۵ الی ۲۰ دقیقه داخل یک لگن آب گرم بنشینید.

درمان فیستول با نمک: می توانید مقدار کمی نمک به آب گرم اضافه کنید. برای اثرگذاری بیشتر می توانید کمی جوش شیرین یا نمک اپسوم را به آب اضافه نمایید. 

  • حمام سیتز یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به کاهش علائم فیستول مقعدی (تحریک، تورم، درد مقعد و التهاب) است.
  • برای استفاده از حمام سیتز یا همان خیساندن ناحیه مقعد در آب گرم (که نباید خیلی داغ باشد) لازم است بیمار فیستول حداقل ۳ تا ۴ بار در روز حمام نشسته بگیرد.

غذاهای سالم بخورید

  • مراقب رژیم غذایی خود باشید و معده و دستگاه گوارش خود را سالم نگه دارید. از غذاهای تند، غذاهای ناسالم و غذاهای چرب پرهیز کنید.
  •  غلات کامل، سبزیجات با برگ سبز، میوه ها و گوشت بدون چربی بیشتر مصرف کنید.
  • . افزودن فیبر و غلات به رژیم غذایی شما به جلوگیری از یبوست کمک می کند که می تواند عامل ایجاد فیستول باشد.

 برخی از راه های درمان خانگی فیستول مقعدی:

  • روغن نارگیل: می توانید روغن نارگیل را به اسفنکتر مقعد بمالید و همچنین می توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • روغن پونه کوهی: می توانید از روغن پونه کوهی برای درمان طبیعی فیستول استفاده کنید. این روغن دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، آنتی بیوتیکی و ضد التهابی است.
  • دانه کتان: یک لیوان آب بردارید و یک قاشق غذاخوری پودر بذر کتان به آن اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید و قبل از خواب میل کنید. به کنترل حرکات روده و پیشگیری از یبوست کمک می کند.دانه کتان یک درمان گیاهی فیستول مقعدی نتیجه بخش می باشد.

اصلاح رژیم غذایی و تاثیر تغذیه در درمان فیستول 

می‌دانید که یبوست عامل اصلی بیشتر بیماری های نشیمنگاهی مثل بواسیر، شقاق یا فیستول مقعدی می باشد. بنابراین داشتن

  • سبک زندگی سالم
  • تحرک کافی
  • مصرف فیبر
  • مایعات
  • غلات و سبزیجات برای پیشگیری از ابتلا به یبوست بسیار ضروری است. سعی کنید در هر وعده غذایی فیبر کافی را دریافت کنید.
  • میوه هایی مانند سیب، آووکادو، موز و گلابی سرشار از فیبر هستند. خوراکی های پر فیبر احتمال عود فیستول، درد و التهاب ناشی از فیستول مقعدی را کاهش می دهند.
  • غذاهای تند و گرم برای فیستول ضرر دارد و بهتر است در این دوران مصرف نکنید.
  • ترکیب پونه کوهی در یک لیوان آب ولرم برای تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند یک درمان طبیعی فیستول مقعدی برای جلوگیری از التهاب باشد.

هیدراته بمانید

  • نوشیدن مقدار زیادی آب؛ به عنوان یکی از بهترین درمان های خانگی برای فیستول عمل می کند. 
  • از نوشیدن الکل و نوشابه اجتناب کنید.
  • می توانید چای زنجبیل یا شیر زردچوبه بخورید.

از بالش های دونات استفاده کنید

اگر کار شما به گونه ای است که ساعت های زیادی را در طول روز در حالت نشسته هستید، برای جلوگیری از فشار به مقعد، باسن و کمر از بالشتک های دوناتی شکل مخصوص موجود در داروخانه ها استفاده کنید.

بهداشت توالت را به خوبی رعایت کنید 🧻🚽

  • همیشه بعد از هر بار اجابت مزاج یا رفتن به توالت ناحیه مقعد خود را بشویید این اولین قدم برای جلوگیری از انتقال عفونت است.
  • دست های شما بیشترین تماس را با میکروب ها دارند و بنابراین باید مرتباً آنها را بشویید. 
  • در صورت نشتی فیستول یا تخلیه چرک فیستول، در صورت نیاز، لباس زیر خود را در طول روز عوض کنید. 
  • در پاک کردن مقعدتان زیاده روی نکنید! اگرچه خشک کردن و تمیز نگاه داشتن نواحی اطراف مقعد برای پیشگیری از انتقال عفونت لازم است اما اگر این کار را زیاد از حد انجام دهید باعث التهاب و حساس شدن ناحیه و تحریک آن خواهد شد و در نتیجه درمان سخت‌تر می شود. 
  • تا زمانی که زخم فیستول خوب نشده است از صابون معطر استفاده نکنید.

سیستم ایمنی خود را بهبود بخشید

داشتن یک رژیم غذایی سالم و خوردن غذاهایی مانند ماهی، روغن زیتون و مرکبات که سرشار از امگا ۳، امگا ۶ و ویتامین C هستند، به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک می کند.

درمان طبیعی و داروهای گیاهی برای فیستول مقعدی

گیاهانی مثل زنجبیل علاوه بر اینکه عطر و طعم به غذا می بخشند خاصیت دارویی و شفابخش هم دارند که می توانید به عنوان درمان گیاهی برای فیستول، کاهش علائم و پیشگیری از پیشرفت بیماری از این گیاهان استفاده نمایید. در ادامه چند داروی گیاهی برای درمان خانگی فیستول مقعدی معرفی میکنیم:

روغن درخت چای 

درمان خانگی فیستول مقعدی

استفاده روزانه از روغن درخت چای برای کاهش عفونت فیستول یک درمان طبیعی و داروی گیاهی برای درمان فیستول مقعدی می باشد که می توانید چند قطره از آن را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید و روی ناحیه فیستول با پنبه یا گوش پاک کن بمالید. این محلول رشد گلبول های سفید را در بدن افزایش می دهد. 

درمان فیستول با سیر

درمان فیستول با سیر

سیر یا پیاز خاصیت ضد التهابی دارند و برای تقویت ایمنی بدن هم مفیدند و یک خوراکی مفید برای درمان عفونت و ترمیم سریع تر زخم فیستول می باشند. می توانید سیر را به شکل های گوناگون خوردنی مصرف کنید. 

درمان آبسه یا فیستول مقعدی با عسل 🍯

عسل خاصست ضد التهاب و ضد عفونی کنندگی دارد و برای درمان زخم فیستول به کار می رود. می توانید به صورت روزانه عسل را با آب ولرم ترکیب کنید و صبح ها میل کنید. علاوه بر این عسل موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیم سریع تر عارضه و جلوگیری از انتقال میکروب هم خواهد شد. 

همچنین بخوانید: نحوه درمان شقاق مقعدی با عسل

ترکیب زرد چوبه و عسل برای فیستول 

درمان گیاهی فیستول مقعدی

زرد چوبه گیاه پر خاصیت دیگری است که برای درمان خانگی و به عنوان داروی گیاهی برای فیستول مقعدی استفاده می شود. زردچوبه می تواند موجب نابودی باکتری روده، جلوگیری از تکثیر عفونت شود و در نتیجه یک ضد باکتری طبیعی می باشد.

ترکیب شیر جوشیده + پودر زردچوبه و عسل برای کاهش درد و افزایش ایمنی بدن یک معجزه طبیعی درمان فیستول می باشد.

ملین های طبیعی 

می توانید از گیاهان ملین و یا نرم‌کننده های مدفوع در خانه استفاده کنید. توجه کنید که حتما باید با تجویز و مشورت پزشک باشد. برای درمان یبوست مصرف این ملین ها توصیه می شود. 

درمان فیستول مقعدی با دارو💊

در حال حاضر هیچ دارو یا پمادی برای درمان فیستول کشف نشده و هنوز پزشکان نتوانسته اند دارویی را به عنوان درمان جایگزین جراحی و عمل برای فیستول معرفی کنند. داروهایی که قبل یا بعد از عمل فیستول تجویز میشوند هم تنها برای کاهش علائم و پیشگیری از عفونت هستند و بیشتر شامل آنتی بیوتیک ها می باشد. 

درمان سنتی فیستول های پری آنال بر آنتی بیوتیک هایی مانند مترونیدازول یا سیپروفلوکساسین تمرکز دارد.

در واقع برای کاهش تجمع چرک و عفونت در ناحیه فیستول، پزشک معمولاً قبل از عمل مصرف یک دوره آنتی بیوتیک را برای کمتر شدن عفونت و راحت تر شدن روند درمان تجویز می کند که می تواند در میزان موفقیت نتیجه عمل هم مؤثر باشد. یا اینکه برای درد کمتر، مسکن های بدون کدئین را توصیه می کند. 

کرم و پماد برای درمان فیستول مقعدی

برخی از پمادهای ضد درد، بی حس کننده و آنتی بیوتیک هستند که حتماً باید با تجویز پزشک استفاده شود. ممکن است پزشک به شما پماد آنتی فیستول را پیشنهاد دهد که برای کاهش التهاب، تسکین درد و بهبود علائم کمک کننده است. 

چگونه فیستول را بدون جراحی درمان کنم؟

چسب فیبرین: درمان با چسب فیبرین در حال حاضر تنها گزینه غیرجراحی برای فیستول مقعدی است که شامل تزریق چسب به فیستول توسط جراح تحت بیهوشی عمومی می باشد. چسب به مهر و موم شدن فیستول و تسریع بهبودی آن کمک می کند.

آیا فیستول با روش های خانگی قابل درمان است؟ 

طبق بررسی های انجام شده حدود ۶۰% افرادی که به فیستول دچار شده اند پیش از آن دمل یا آبسه مقعدی درمان نشده داشتند. آبسه مقعدی احتمال ابتلا به فیستول را افزایش می دهد.

روش های خانگی که گفته شد در پیشگیری از ابتلا به یبوست و یا کاهش درد و علائم فیستول کمک کننده هستند اما درمان قطعی فیستول نیستند. این روش ها برای گرفتن نتیجه بهتر در کنار درمان های جراحی یا لیزر به کار گرفته می شوند. سعی کنید همیشه هیدراته بمانید و روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا دچار یبوست و بیماری های ناشی از آن نشوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا