احتمال بازگشت فیستول بعد از عمل + جلوگیری از عود دوباره 

علائم بازگشت فیستول

فیستول مقعدی بیماری پیچیده ای است و شامل اتصالات غیر طبیعی بین کانال مقعد و بافت های اطراف است. هدف از روش های جراحی برداشتن این مجاری و بهبودی است. با این حال، به دلایل مختلف، فیستول می تواند دوباره عود کند.

پس از درمان فیستول با لیزر، مواردی مثل ترشحات چرکی، درد، خونابه و … ممکن است برای فرد پیش بیاید و گمان کند که فیستول بازگشته و یا عود کرده است اما باید بگوییم که برخی موارد این چنینی علائم بازگشت فیستول نبوده و تنها عوارض پس از عمل است و به این معنی نیست که بیماری او بازگشته است. با این حال امکان عود فیستول بعد از عمل حدود ۵ الی ۲۰ درصد وجود دارد و به همین دلیل در این مطلب از پرتوکلینیک به بررسی علائم بازگشت فیستول پس از جراحی و روش های جلوگیری از عود مجدد آن می پردازیم. 

 احتمال بازگشت فیستول بعد از عمل

فیستول مقعدی یکی از بیماری های دردناک نشیمنگاهی است. درمان خانگی فیستول و داروهای ضد فیستول هیچ اثری برای بهبودی نداشته و تنها با روش جراحی یا لیزر به طور قطعی درمان می شود. از میان این دو روش نیز یعنی جراحی فیستول و لیزر فیستول، امکان بازگشت و عود مجدد فیستول در روش جراحی بیشتر بوده و بیشتر بیمارانی که با لیزر درمان شده اند علائم بازگشت کمتری را تجربه کرده اند.

بیشتر بخوانید: عکس فیستول مقعدی

عود فیستول بعد جراحی

دلایل عود فیستول 

در مورد دلایل بازگشت مجدد فیستول می توان به مواردی مثل تشخیص نادرست نوع فیستول و انتخاب روش درمان اشتباه توسط پزشک اشاره نمود.برخی از بیماری‌های زمینه‌ای، مانند بیماری التهابی روده،  دیابت، بیماری کرون یا اختلالات سیستم ایمنی، می‌توانند احتمال عود فیستول را افزایش دهند.

  • برداشتن ناقص مجرای فیستول در حین جراحی
  • عفونت در ناحیه مقعد
  • مراقبت های بهداشتی پس از عمل توسط بیمار رعایت نشده است.
  • یبوست مزمن یا اسهال
  • بیماری التهابی روده (IBD)

اگر در انتخاب دکتر فیستول و یا پزشک جراح، وسواس به خرج ندهید ممکن است به دلیل عدم تبحر و نداشتن مهارت پزشک حین جراحی به عضله اسفنکتر آسیب وارد شود و باعث عوارض پس از جراحی فیستول مثل بی اختیاری مدفوع و یا تنگ شدن مقعد شود. همچنین ممکن است بخشی از عضله هنگام عمل قطع شود. 

عود دوباره فیستول موجب می شود بیمار مجدد بستری شده و تحت جراحی قرار بگیرد در نتیجه وقت و هزینه زیادی از او تلف می شود و همچنین بافت اطراف مقعد او بیشتر آسیب می بیند.

بیشتر بخوانید: هزینه درمان فیستول با لیزر چقدر است

علائم عود فیستول مقعدی چیست 

طبق گزارش سایت ncbi.nlm.nih.gov عود فیستول به تداوم فیستول مقعدی بیش از شش ماه پس از جراحی گفته می شود. بنابراین اگر پس از ۶ ماه از زمان جراحی گذشته باشد و علائم فیستول همچنان وجود داشته باشد به معنای عود فیستول و یا بیماری درمان نشده می باشد. 

حتی ممکن است در شرایطی که یک سال از جراحی گذشته و زخم فیستول کاملاً خوب شده است علائم فیستول با شدت بیشتری از قبل بازگشته و با عوارضی مثل بی اختیاری همراه باشد.

علائم بازگشت فیستول در واقع همان علائم فیستول بوده و شامل آبسه مقعدی، درد و گرفتگی مقعد همراه با تورم و سوزش و التهاب می باشد. همچنین ممکن است فرد ترشحات زرد رنگ بعد از عمل فیستول و عفونت بدبو همراه خون را به شکل لکه های زرد رنگ و یا خونی بر روی لباس زیر خود مشاهده کند. 

فیستول مقعدی یک بیماری شایع مقعدی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه جراحی رایج ترین روش درمان این بیماری است، اما همیشه خطر عود بعد از جراحی وجود دارد و به همین دلیل اکثر پزشکان و متخصصان درمان با لیزر را به بیماران خود پیشنهاد می دهند. 

بیشتر بخوانید: مزایای درمان فیستول مقعدی با روش VAAFT

جلوگیری از عود فیستول

جلوگیری از عود فیستول

یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از عود فیستول مقعدی، رعایت اصول بهداشتی و مراقبت از زخم فیستول بعد از عمل در دوران نقاهت می باشد: 

۱- تمیز نگه داشتن زخم برای جلوگیری از عفونت ضروری است. باید هر روز زخم را با آب گرم و صابون ملایم تمیز کنید.

پزشک شما احتمالاً پس از جراحی، پانسمانی برای پوشاندن زخم در اختیار شما قرار می دهد. طبق دستور پزشک باید پانسمان را مرتباً عوض کنید.

۲- اجتناب از زور زدن: زور زدن در هنگام اجابت مزاج باعث فشار به زخم فیستول شده  و بهبودی را به تاخیر می اندازد. داشتن یک رژیم غذایی غنی از فیبر و مایعات کافی برای کنترل حرکات روده و پیشگیری از یبوست ضروری است. 

۳- مراقب علائم عفونت باشید: مراقب علائم عفونت مانند قرمزی، تورم یا ترشحات زرد رنگ و چرک از زخم باشید. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

تجربه عود فیستول مقعدی پس از جراحی، برای هر فردی ممکن است ناامید کننده باشد، اما می توان با اقدامات پیشگیرانه، احتمال عود مجدد آن را به حداقل رساند. 

87 دیدگاه دربارهٔ «احتمال بازگشت فیستول بعد از عمل + جلوگیری از عود دوباره »

  1. سلام وقتتون بخیر من عمل فیستول انجام دادم ولی الان که ۵ روز ازش میگذره سوراخ بالای بخیه هام باز مونده و ترشحات زرد رنگ بعد از عمل فیستول دارم ایا این ها عادیه یا اینکه نشانه عود مجدد هست؟

  2. سلام وقت بخیر همسر من ۳ روز پیش عمل فیستول انجام دادن داخل زخم یه بافت زرد رنگ پوشونده به نظر شما طبیعیه؟
    به صورت مداوم از اب و لگن استفاده میکنه و زخم را شست و شو میدهد

    1. سلام دوست عزیز
      ترشحات زرد رنگ نشانه چرک و عفونت بوده و برای اینکه مطمئن شوید زخم فیستول چرک نکرده باشد با پزشک جراح خود مشورت نماید.

  3. سلام دکتر..من تقریبا ۳ هفتست عمل جراحی فیستول انجام دادم ولی هنوز کمی مایعات زردرنگ بد بو ازش خارج میشه اما دیگه دردی ندارم. ایا فیستول دوباره برگشته؟؟

  4. سلام داکتر صاحب من یک‌ونیم سال است عمل فیستول را انجام دادم اما تا فعلا ترشحات زرد رنگ و درد در ناحیه مقعد خود دارم از روز اول امین قسم هستم

    1. سلام دوست عزیز
      ترشحات زرد رنگ معمولاً تا یک الی دو ماه بعد از عمل فیستول طبیعی بوده و در مدت طولانی ممکن است نشانه عفونت زخم فیستول باشد.

  5. سلام اقای دکتر چرا بعد از سال از عمل درد دارم.یک سوراخ بسیار کوچک.بالای مقعد که از عمل ان پشیمان هستم.گفت یک ربع دکتر .اما چرا دوساعت ونیم .؟ وچرا درد ؟

  6. سلام
    من ۲ماه عمل فیستول انجام دادم
    هنوز نخ فیستول نیافتاده
    ولی دوباره همون جایی ک فیستول داشت ورم کرده و مثل قبل شده داخلش هم پر از چرک و خونه
    میخواستم بپرسم دوباره عود کرده؟

    1. سلام دوست عزیز
      نخ فیستول را به هبچ وجه خودتان دستکاری نکنید و حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید تا وضعیت فیستول و نخ را بررسی کند این نخ باید به مرور زمان خودش جدا و کنده شود.

  7. سلام دکتر خسته نباشید
    من ۸ روزه عمل فیستول به روش جراحی انجام دادم
    بعد ۲ ۳ روزه خون هنگام اجابت مزاج خون میاد از ناحیه مقعدم و بعد از اجابت حدود یک ساعت درد دارم و بعدش اروم میشه درد
    میخواستم بپرسم آیا فیستولم عود کرده؟
    لطفا راهنماییم کنین?

    1. سلام دوست عزیز
      در روش جراحی فیستول معمولاً تا یک ماه پس از عمل خروج ترشحات و خونابه طبیعی است و نمی توان گفت که فیستول عود کرده. درد هنگام اجابت مزاج نیز ممکن است بخاطر یبوست باشد که باید کنترل کنید. برای اطمینان بیشتر با جراح معالج خود مشورت نمایید.

  8. سلام
    من ۴ ماه عمل فیستول از طریق جراحی انجام دادم ولی ترشح زرد دارم گاهی اوقات هم خارش اطراف مقعد دارم
    جای فستول هم کاملا خویب شده نمی دونم این ترشحات از کجاست آیا فستول دوباره عود کرده چه کار باید کنم

    1. سلام دوست عزیز
      اگر جای زخم خوب شده و عفونت نکرده جای نگرانی نیست در روش عمل جراحی معمولاً تا مدت ها این ترشحات خارج می شود.

  9. سلام وقت بخیر
    من یک نوزاد دوماهه دارم که بیماری آبسه مقعدی داشت و پزشک تشخیص داد زخم باید باز شود تا عفونتش خارج بشه پس از بستری و باز کردن زخم بعد از دوهفته دوباره‌ زخم عفونی شد و من باچندین پزشک و جراح مشورت کردم و بردم نشون دادم بالاخره یک جراح که خیلی ازشون تعریف میشد رفتم پیششون ایشون عمل جراحی گفتند انجام بشه و انجام دادن که چند وقتی خوب بود الان دوباره باز غده چرکی کمی بالاتر از محل جراحی پیدا شده بچه من الان شش ماهشه و واقعا دیگه خسته شدیم لطف کنید راهنمایی کنید یا اگر پزشک ماهری میشناسید معرفی کنید ممنون

    1. عزیزم،احتمالا بچت به شیر آلرژی داره
      پسر من هم وقتی ۹ماهش بود ابسه های مقعدی میزد، که پیش سه تا دکتر متخصص اطفال رفتیم، همگی گفتن باید عمل شه، یک بار هم دکتر بی سواد عملش کرد، پارگی مقعد هم داد، بعد دوباره عود کرد، اینبار طبق توصیه ی یکی از دوستان پسرم رو بردیم پیش یه خانم دکتر ،با داروهای ایشون تا الان پسرمن خوبه کاملا۹سالشه الان

    2. پسرمن هم ۹ماهه بود جراحی فیستول شد بعد بردیمش پیش یه دکتر گوارش اطفال،ایشون تشخیص دادن که فقط آلرژی به شیر داشته بعد دارو و شیرخشک رژیمی خورد تا الان کاملا خوب بوده خداروشکر، الان ۹سالشه، در اطفال بیشتر دلیل آبسه و فیستول الرژی به شیر یا غذاس

  10. سلام من هشت روزه عمل جراحی فیستول انجام دادم هنوزم برآمدگی فیستول هست و احساس میکنم سوراخ داره و ترشحات زرد رنگ بدبوی خیلی زیاد دارم بعداز هر دفعه اجابت مزاج درد خیلی شدیدی دارم ولی روزی سه الی چهار بار در لگن حمام آب گرم به مدت ۲۰دقیقه میشینم و حتی با مسکن هم دردم آروم نمیشه و مثل قبل عمل همیشه تیر میکشه و ترشح میاد بیرون ایا بازگشت فیستول عود کرده . راهنماییم کنید متشکرم

    1. سلام دوست عزیز
      با گذشت ۸ روز پس از عمل نمی توان گفت که این علائم به خاطر عود مجدد فیستول هست. اگر ۶ ماه بعد از عمل همچنان این علائم را داشته باشید می توان گفت فیستول عود کرده است.

      1. در طی درمان برای من هم این اتفاق افتاد دکتر مترونیدازول ۲۵۰هر ۸ساعت تجویز کرد تا ۵روز خوردم خوب شدم احتمالا زخمتون التهاب پیدا کرده و رژیم رو هم رعایت کنید

  11. سلام اقای دکتر من ۶ ماه هست فیستولم رو لیزرکردم الان چند شبه که درد دارم توی همون محل عمل شروع کردم ب خوردن انتی بیوتیک درد کمتر شده هیچ ترشحی هم ندارم شب ها درد میاد سراغم مثل اینکه ی چیزی توش حرکت میکنه ممکنه بخواد فیستول برگرده؟

    1. سلام دوست عزیز
      چون ۶ ماه از عمل گذشته بله ممکن است عود مجدد کند و سر خود دارو نخورید و با پزشک جراح خود مشورت کنید حتما

  12. من یکماه و ده روز عمل فیستول رو انجام دادم اصلا درد ندارم اما سوزش دارم به همراه ترشح زرد رنگ و گاهی اوقات ترشح خون و محل زخمم هم همسطح پوستم شده اما انگار گوشت قرمز داره میخواستم بپرسم این سوزش و ترشح زرد رنگ طبیعیه؟واینکه برای جلوگیری از گوشت اضافه چیکار باید بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر سوزش و ترشح زرد رنگ به مرور زمان زیاد شود و یا با علائمی مثل درد و تب همراه شود نگران کننده می باشد اما کمی سوزش و ترشح بعد از عمل عادی می باشد. ترشح زرد نشانه عفونت و التهاب بدن است.
      برای جلوگیری از گوشت اضافه از پزشک جراح خود درخواست کنید یک ترمیم کننده مناسب برای شما تجویز کند.

  13. با سلام برادر من تا به حال ۴ بار عمل فیستول انجام داده که آخرین بار ماه پیش بود الان بازم گفتن جراحی و بوتاکس انجام شود

    1. سلام دوست عزیز
      عمل جراحی سنتی انجام دادند؟ متاسفانه در روش جراحی امکان عود و برگشت مجدد هست بهتر بود از همان ابتدا درمان با لیزر را انجام میدادند.

  14. با سلام و خسته نباشید،ده روزه فیستول به روش جراحی عمل کردم ،از امروز دیواره مقعد به سمت برش برآمدگی کوچک به همراه خارش شدید دارم، چی میتونه باشه،چکار کنم

  15. سلام وقت بخیر .من عمل فیستول انجام دادم لیزر الان بیست روزه .ولی میبنم انگار زیر زخمم دوباره یکم عفونت همراه با سوزش داره .جای لیزر رو خوب میشورم .امکان هست دوباره ابسه کرده باشه

    1. سلام دوست عزیز
      وجود کمی ترشح و عفونت بعد از عمل طبیعی بوده اما اگر به مرور زمان بیشتر شد و با علائمی مثل تب و درد همراه شد نشانه خطرناکی است. با جراح معالج خود این مورد را در میان بگذارید.

  16. سلام همسرم الان ۸ماهه عمل فیستول انجام دادن ولی الان یبوست دارن ومیگن که اطراف محل جراحی سفت شده این علامت عود فیستول هست آیا

  17. بله خدارو شکر تا به امروز نه خبری از ابسه بود نه درد، هر ۲سال هم چکاپ کامل انجام میدیم، خدارو شکر کاملا خوب شد

  18. با سلام دکتر ببخشید من الان سه ماهه که عمل فیستول به روش جراحی انجام دادم البته قبل از جراحی پزشک به من گفتن که شقاق هست هم بعداز بردن به اتاق عمل پزشک متوجه میشود که فبستول است بعد از گذشت دو ماه ورم و التهاب و درد شدید داشتم که پس از مرجعه به پزشک معالج گفتند آبسه است و انرا تخلیه کردن الان بعد از گذشت سه ماه از جراحی همچنان زخم باز و درد دارم ببخشید دکتر تا کی ممکنه این وضعیت ادامه داشته باشه و همچنین یک زائده در قسمت فیستول هم وجود دارد که هر بار با درد متورم میشود

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه در روش جراحی فیستول این عوارض هم هست و به همین دلیل هیچ موقع جراحی انجام نمی دهم برای بیماران و با لیزر مشکل را برطرف میکنم. بهتر است با پزشک جراح معالج تان مشورت نمایید علائم طبیعی نیستند.

    1. سلام دوست عزیز
      معمولاً بعد از عمل های جراحی بالا رفتن دمای بدن و تب پیش می آید ولی اگر درد زیادی دارید یا بیش از ۳ روز تب طول بکشد طبیعی نیست و باید با جراح معالج خود مشورت نمایید.

      1. سلام
        من حدود ۲ماهه که لیزر فیستول مقعد انجام دادم
        الان هیچ دردی ندارم و کاملا عادی شدم.فقط ترشحات زرد هنوز دارم و اینکه نخ هنوز نیوفتاده.و روی زخمم که ترمیم شده یکم گوشت اضافه زده. ولی تورم یا هیچ دردی ندارم
        میخواستم ببینم طبیعیه؟ و نخ چقدر طول میکشه بیوفته؟

        1. سلام دوست عزیز
          معمولاً ۶ الی ۱۲ هفته زمان برای افتادن نخ در نظر می گیرند و با توجه به نوع جراحی در برخی از بیماران پزشک می گوید نخ خودش باید بیفتد و در برخی دیگر پزشک به بیمار می گوید هر روز نخ را به صورت اره ای جا به جا کند تا چرک و عفونت تخلیه شود.
          معمولاً روش لیزر نیازی به قراردادن نخ ستون ندارد بهتر است با جراح خود مشورت کنید.

  19. سلام خسته نباشیدمن سه ماهه عمل فیستول انجام دادم نخ برام گذاشتن وهنوزم چرک وعفونت دارم همراه دفع واینکه دکترگفته خودم هرروزبایدنخ روجابجاکنم تابافت روببره ولی خیلی دردداره نمیتونم ممکنه نخ خودش بیفته؟

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به نوع جراحی شما دارد برخی پزشکان معتقدند نخ خودش کنده می شود ولی برخی دیگر به بیمار می گویند روزانه نخ را به شکل اره ای باید بکشید تا تمام چرک و عفونت داخل آن تخلیه شود. معمولا ۶ الی ۱۲ هفته این نخ باید بماند. اگر درد زیاد است با جراح معالج خود مشورت نمایید.

  20. من ۳ر با عمل شدم باواسیل شقاق آخر فیستول الانسان راستم درداخل یه چیزی است میرم دسشویی درد توش کمی باد کرده حالا نمی‌دانم فیستول برگشته دکتر برام قرص داده بود ۴۰ روز خوردم ولی هنوزه درد داره ۶ ماه میشه عمل بالیزر

  21. سلام
    همسرم جراحی فیستول داشتن
    ۱۲روز از عملشون گذشته ولی گاهی درد میاد سراغش
    ترشحات و دردش از روزای اول خیلی بیشتر شده
    ممنون میشم یه توضیحی بدید ک طبیعیه یا مشکلی وجود داره

    1. سلام دوست عزیز
      عوارض و دوره نقاهت عمل جراحی فیستول طولانی تر و بیشتر از لیزر فیستول می باشد. معمولاً اگر بیشتر از ۶ ماه از جراحی گذشته باشد و همچنان علائم وجود داشته باشد نشانه عود و بازگشت مجدد بیماری هست . سعی کنید اصلاً دچار یبوست نشوید و اقدامات بعد از عمل را طبق گفته جراح تان رعایت کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      عوارض عمل جراحی سنتی فیستول معمولاً بستگی به روش انتخاب شده برای عمل و مهارت جراح بستگی دارد اما بعد از ۶ ماه ممکن است احتمال عود و بازگشت فیستول باشد به همین دلیل بهتر است با جراح معالج تان مشورت نمایید.

  22. محمد علی قدیریان

    سلام دکتر من ابسه مقعدی عمل کردم که بعد دوماه تبدیل به فیستول شد با لیزر عمل کردم که بدتر شدم پیش ی دکتر معروف اصفهان رفتم عمل جراحی انجام دادم که بهتر شدم ولی با گذشت سه ماهه که خیلی درد دارم واصلا نمیتونم بشینم کمی عفونت هم دارم خواهشمندم مرا راهنمایی کنید سپاسگزارم

    1. سلام دوست عزیز
      اگر علائم عفونت را دارید برای پیشگیری از بازگشت مجدد فیستول با پزشک جراح تان باید مشورت کنید و یا به یک متخصص دیگری مراجعه کنید تا شما را معاینه کند.

  23. سلام‌ دکتر
    ۱۱ روز پیش بواسیر و شقاق داشتم که با لیزر مورد عمل قرار گرفتم ولی بعد ۱۱ روز نگاه میکنم هنوز زخم دارم کنار مقعدم و ترشحات زرد رنگ و بد بویی دارم آیا طبیعیه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله تا حدودی طبیعی است اما عمل با لیزر نهایتاً تا یک هفته بعد عمل این عوارض را دارد. برای پیشگیری از عفونت پزشک انتی بیوتیک تجویز می کند.

  24. سلام وقت بخیر
    من ۵ ماهه عمل فیستولومی انجام دادم و از اونوقت تا امروز درد نداشتم فقط چند روزی ی روز ترشح دارم بی بو و بی رنگ
    ولی ی هفته ای میشه باد شدید روده دارم همراه باترشح.آیا از عود فیستول هست یا طبیعی می باشد.سپاسگذارم

    1. سلام دوست عزیز
      یکی از عوارض عمل جراحی فیستول به شکل سنتی این است که چند هفته بعد از عمل ممکن است توانایی برای کنترل باد روده ها را نداشته باشید. اما ۵ماه بعد از عمل اگر ترشح یا عفونتی هست ممکن است نشانه بازگشت و عود فیستول باشد. بهتر است با جراح معالج تان مشورت نمایید.

    2. سلام من مثل شما همین مشکل رو دارم بعد ۶ ماه دچار ترشحات بی بو و بی رنگ شدم
      بادشدید روده هم میگیرم
      اگه جوابی گرفتین ممنون میشم دکتر حاذقی معرفی کنین برم پیشش درمان بشم

  25. سلام جناب داکتر صاحب من یک ماه ۲۱روز شده عمل فیستول با لیزر انجام دادم تا حال هم ترشحات زرد رنگ بسیار کم دارم در این مدت به اندازه یک لک خون هم دیدم درد ندارم گاهی وقت بسیار خفیف خارش یا سوزش دارم و دیگر این داکتر صاحب تا چند مدت بعد از عمل کار های فیزیکی سنگین انجام ندم دیگر این که ورزش کردن دوش ویا حرکات ورزشی انجام بدم یا خیر تشکر وقت خوش

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است برای شروع از ورزش های سبک و پیاده روی ملایم شروع کنید تا فشار وارد نشود. در عمل با لیزر نقاهت طولانی مدت نیست و بهتر است آهسته و آرام به روال زندگی تان برگردید.

  26. سلام دکتر من۲۲ روزه که لیزر فیستول انجام دادم زخمم کامل بسته شده ولی روزی یک بار درد وسوزش به مدت یک ساعت دارم وقطع میشه این طبیعیه یا عود کرده

    1. سلام دوست عزیز
      بله طبیعی است . در صورتی که بیشتر از ۶ ماه از زمان جراحی گذشته باشد و همچنان علائم وجود داشته باشد می توان گفت عود کرده است.

        1. سلام دوست عزیز
          بستگی دارد چه زمانی عمل کرده باشید. معمولاً کمی ترشحات و خونابه بعد از عمل طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما اگر ۶ ماه بعد از عمل همچنان این عوارض وجود داشت ممکن است علائم عود فیستول باشد.

          1. سلام دکتر بعد از ۲۵ روز که از عمل لیزر فیستولم گذشته امروز درد وتورم زیادی داشتم در ناحیه زخم فیستول که بعد از نیم ساعت با خارج شدن مدفوع از زخم دردم ساکت شد .یعنی مدفوع وارد کانال فیستول میشه لطفا راهنماییم کنید

            1. سلام دوست عزیز
              اگر مدفوع از سوراخ فیستول خارج شود خودتان متوجه می شوید. یبوست را کنترل کنید و موقع دفع زور نزنید.
              اگر از سوراخ فیستول بعد از عمل هم مدفوع خارج می شود یه معنی خوب نشدن و عود فیستول هست حتما باید این موضوع را با پزشک جراح تان در میان بگذارید. عمل لیزر فیستول اصلاً نباید این عوارض را داشته باشد.

              1. سلام دکتر رفتم پیش دکترم گفتم مدفوع از زخم فیستولم خارج میشه فقط هی میگه بشور و ضد عفونی کن ..احتیاج به بخیه از داخل مقعد نبوده؟ چون بازه و موقع دفع مدفوع وارد کانال فیستول میشه …اصلاً مگه لیزر زخم و ترمیم نمیکنه ..من ملایر هستم چطور میتونم با شما تماس بگیرم که مشاوره بشم

                1. سلام دوست عزیز
                  در عمل با لیزر حین عمل تمامی مسیر تونل فیستول هم ترمیم می شود و نباید مدفوع از زخم فیستول خارج شود. ممکن است به دلیل عدم تبحر پزشک در کار با لیزر بوده باشد.
                  با این شماره تماس بگیرید کلینیک راهنمایی می شوید: ۰۲۱۸۶۰۸۴۹۷۳
                  در صورت نیاز بهتر است یک روزه به تهران بیایید و حضوری ویزیت شوید تا اگر ممکن بود عمل مجدد برایتان انجام شود قبل از این که عوارض تشدید شود. برای تعیین نوبت ویزیت بگید که از راه دور هستید و در همان روز معاینه اگر لازم بود کار شما انجام شود.

  27. اینم شماره تماسمه اگه ممکنه یه پیام بدید تا من زنگ بزنم

    به دکترمم گفتم دوباره لیزر ترمیم کن میگه بی اختیاری میگیری

  28. درود بر شما دکتر جان
    ۴روز عمل فیستول انجام دادم که در محل دوم دفع اول یک مقدار یبوست داشتم ولی هیچ فشاری نیومد ولی با درد و احساس کردم در هنگام شستشو مقداری از فیستول بیرون زده است و درد زیاد و ترشح کم دارم آیا فیستول دوباره بیرون زده است

    1. سلام دوست عزیز
      خیر بعد از ۴ روز که از عمل گذشته نمی توان گفت فیستول برگشته است و این موارد به عنوان عوارض بعد از عمل شناخته می شوند. در صورتی که درد شدید یا علامت غیر طبیعی دارید با پزشک جراح تان مشورت نمایید.

  29. سلام وقت بخیر من ۶۵روزه جراحی لیزر فیستول انجام دادم ولی الان بعداز دفع درد دارم دردهم ۲ساعت طول میکشه رفع بشه
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      روزانه ۳ مرتبه به مدت ۲۰ دقیقه داخل وان آب گرم بنشینید. اگر بعد از اجابت مزاج درد دارید به احتمال زیاد مدفوع تان سفت و سخت است و دفع راحتی ندارید. بهتر است از نرم کننده های مدفوع و مکمل های فیبر استفاده کنید. پزشک جراح تان برای این درد بعد از عمل باید مسکن های آرام بخش تجویز می کرد. در صورت تشدید درد با پزشک جراحتان مشورت کنید.

      1. چون راهم دوره زنگ زدم دکترم شرایط رو گفتم
        پماد زینک پلاس و تریامسینولون گفت و گرفتم دارم استفاده میکنم
        بعد عمل هم ۲۵روز قرص آنتی بیوتیک استفاده کردم

  30. سلام جناب دکتر خوبین من ۵ روزه عمل فیستول کردم کمی خون و آب زرد رنگ میاد مرتب تمیز میکنم و روزی سه بار دفع میرم شرمنده نه یبوست شدم و نه اسهال ایا طبیعی هست لطفا راهنمایی کنید

  31. سلام آقای دکتر
    من امروز روز یازدهم هم فیستول انجام دادم دکتر بهم قرص مترونیدازول کپسول آفالکس ۵۰۰ داده بود برای ده روز ولی. هنوز چرک میاد چون الان افتاده به عید نوروز دکتر نیست چکار کنم این قرص ها را بگیرم بخورم یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      اگر همراه با ترشحات چرک تب هم دارید باید به پزشک مراجعه کنید اما اگر فقط چرک دارید مصرف داروهای انتی بیوتیک را ادامه دهید تا مجدد به پزشک تان مراجعه نمایید.

  32. سلام. من دو هفته قبل در کلینیک دیگه ای عمل فیستول و فیشر با لیزر انجام دادم. الان بعد از گذشت دو هفته محل فیستول هنوز کاملا متورمه فقط اندازش یک سوم شده. دکتر هم خیلی واضح جواب نمیدن که این میتونه نشونه ای از عدم درمان کامل باشه و یا طبیعیه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا