چسب فیبرین برای کیست مویی (سرپایی- کم خطر- بدون جراحی)

چسب فیبرین برای کیست مویی

چسب فیبرین را می‌توان برای اهداف مختلف در درمان کیست مویی استفاده کرد: مانند پر کردن مجاری سینوس، پوشاندن زخم باز پس از برداشتن و جراحی کیست مویی و یا از بین بردن فضای مرده زیر جلدی قبل از بسته شدن پوست.

• در مواردی که از چسب فیبرین برای از بین بردن فضای مرده زیر جلدی استفاده شد، هیچ کاهشی در میزان عوارض زخم مشاهده نشده است.
  • در مواردی که از چسب فیبرین برای پوشاندن ناحیه باز استفاده شد، زمان بهبود زخم و راحتی بیمار بهتر از مطالعات قبلی گزارش شد.

کیست مویی یک بیماری خوش خیم است که بیشتر در مردان جوان دیده می شود و شیوع آن ۲۶ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر گزارش شده است.
روش اصلی درمان کیست مویی با برداشتن و جراحی مجاری سینوسی شروع می شود که به دنبال آن بسته شدن اولیه پس از برداشتن (عمل بسته کیست مویی) یا باز گذاشتن زخم (جراحی باز کیست مویی) برای بهبود ثانویه انجام می شود. اینها رایج ترین روش های جراحی هستند.

روش های سنتی عمل جراحی کیست مویی، باعث طولانی شدن دوره نقاهت، تاخیر در درمان و امکان بازگشت مجدد کیست خواهد شد.

روش نوین و بدون نیاز به جراحی، لیزر کیست مویی می باشد که دوران طولانی نقاهت پس از عمل کیست مویی را ندارد و به صورت سرپایی و بدون درد و خونریزی انجام می شود.

مشاوره رایگان و تعیین نوبت لیزر کیست مویی

برای تعیین وقت و مشاوره رایگان در مورد لیزر کیست مویی تماس بگیرید:

چسب فیبرین برای کیست مویی چیست؟

درمان کیست مویی با چسب فیبرین می تواند به عنوان درمان خط اول برای بیمارانی که سابقه عفونت ندارند و فقط یک سینوس دارند استفاده شود. با رضایت بالای بیمار و بازگشت سریع به فعالیت های عادی همراه است.

چسب فیبرین در گذشته برای ترمیم اعصاب محیطی و نگه داشتن پیوندهای پوستی در جای خود استفاده می شده است.
کاربردهای دیگر چسب فیبرین عبارتند از:

• جلوگیری از تشکیل سروما
  • تثبیت مش
  • بسته شدن مجرای فیستول

درمان کیست مویی با چسب فیبرین چگونه است؟

پس از بیهوشی یا بی حسی موضعی بیمار توسط پزشک کیست تخلیه می شود و موهای زائد و چرک و عفونت آن خارج می شود، سپس مقداری از چسب به شکاف کیست مویی تزریق می شود.

بعد از تزریق چسب، محل کیست باید به مدت چند دقیقه فشار داده شود تا چسب کامل خشک شود و باعث بسته شدن سینوس شود.
این روش درد کمتری نسبت به جراحی سنتی دارد و نیازی به بخیه و پانسمان ندارد در نتیجه جای زخم و اسکار روی پوست باقی نمی ماند.

هنگامی که از چسب فیبرین در کنار نوعی جراحی به نام فلپ لیمبرگ استفاده می شود، ممکن است زمان بهبودی را در مقایسه با جراحی به تنهایی ۱۴ روز کاهش دهد.

اخیراً تمایل بیماران به استفاده از تکنیک‌های کمتر تهاجمی مثل چسب فیبرین برای درمان کیست مویی بیشتر شده است.
درمان ایده‌آل کیست مویی باید در محیط‌ سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام شود، درد بعد از عمل کمتر، بهبودی سریع، میزان موفقیت بالا و هزینه‌های کم باشد.

از چسب فیبرین می توان برای این سه منظور استفاده کرد:

• از بین بردن فضای مرده زیر یک زخم بسته
  • برای پوشاندن زخم باز
  • برای درمان اولیه مجاری سینوسی

عوارض استفاده از چسب فیبرین برای کیست مویی چیست؟

اشکال عمده در استفاده از آن، خطر ابتلا به بیماری های منتقله از اهداکنندگان خون جمعی و تک اهداکننده است. همین امر را می توان با دریافت خون از اهداکنندگان سالم غربالگری شده تا حد زیادی به حداقل رساند.
ایمن ترین آماده سازی استفاده از خون خود بیمار برای تهیه چسب فیبرین است.
استفاده از چسب فیبرین بیشتر برای افرادی که کیست های بدون عفونت و سطحی دارند و همچنین کودکانی که بار اول است به کیست مویی دچار شده اند ممکن است نتیجه بخش باشد و اگر بیماری پیشرفت کرده باشد با این چسب درمان نخواهد شد.

مراقبت های لازم بعد از درمان کیست مویی با چسب فیبرین

• از نشستن های طولانی خودداری کنید.
  • مصرف سر وقت داروهایی که پزشک تجویز کرده است
  • شستشوی زخم با آب ولرم و خشک کردن آن با یک حوله خشک و تمیز
  • ورزش و فعالیت های سنگین تا بهبودی کامل ممنوع است
  • نوشیدن ۸ الی ۱۰ لیوان آب در روز
  • تعویض مرتب پانسمان کیست مویی
  • مواد غذایی ملین و حاوی فیبر مصرف کنید تا یبوست نگیرید.