درمان بواسیر داخلی(هموروئید داخلی)- علائم، عوامل و تشخیص

بواسیر رگ های متورم انتهای کانال مقعد میباشند. گاهی اوقات این رگ ها چنان متورم میشوند که به بیماری بواسیر یا همان توده شناخته میشوند و باعث خونریزی و درد میشوند.برای درمان بواسیر داخلی ,بسته به نوع و اندازه ی آن راه حل های بسیاری وجود دارد. بواسیر به دو دسته ی :

• بواسیر داخلی(درون کانال مقعد)
  • بواسیر خارجی(بیرون مقعد)

علائم بواسیر

• خارش
  • ترشح مخاطی
  • سوزش در ناحیه ی مقعد
  • درد شدید
  • احساس گیر کردن مدفوع
  • خونریزی بدون درد:خون به رنگ قرمز روشن است و روی دستمال کاغذی یا مدفوع قابل مشاهده است. گاهی اوقات خونریزی بدون درمان رفع میشود اما خونریزی در هنگام دفع اصلا عادی نیست و حتما باید به پزشک مراجعه شود.

به جز هموروئید دلایل دیگری نیز میتواند منجر به خونریزی شود:

• بیماری التهابی روده
  • مشکلات لخته شدن خون
  • فیستول و / یا شکاف (معابر غیر طبیعی بین اندام توخالی و سطح بدن)
  • تومورها

بواسیر داخلی

هموروئید داخلی درون کانال مقعدی میباشد و تا زمانی که متورم نشده  قابل احساس کردن نیست. بواسیر داخلی معمولا دردناک نیست و منجر به خونریزی مقعد میشود. گاهی اوقات بواسیر داخلی از مقعد خارج میشود که در این صورت قابل مشاهده است و نسبت به سایر نواحی رنگ صورتی تری دارند که میتواند دردناک باشد. گاهی اوقات توده به خودی خود به درون مقعد باز میگردد و اگر این اتفاق نیفتد راه حل هایی برای از بین بردن آن وجود دارد.

عواملی که باعث بواسیر میشود

• نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • زور زدن زیاد در هنگام دفع
  • یبوست یا اسهال شدید
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • حبس کردن نفس در هنگام انجام فعالیت های فیزیکی

درجه های بواسیر

• بواسیر درجه یک: بواسیری که خونریزی میکند اما پرولاپس ندارد. این نوع بزرگ شده اما بیرون زدگی از مقعد ندارند.
  • بواسیر درجه دو: بواسیرهایی که پرولاپس دارند و به خودی خود از بین میروند(با خونریزی یا بدون خونریزی) این نوع در هنگام زور زدن در دفع بیرون زدگی پیدا میکند و بعد از دفع به داخل مقعد بازمیگردد.
  • بواسیر درجه سه:هموروئیدی که دارای پرولاپس است و باید با انگشت به درون مقعد بازگردد.
  • بواسیر درجه چهار: هموروئیدی که دارای پرولاپس است و به درون مقعد عقب رانده نمیشود. این نوع که ترومبوز(لخته شدن خون) نامیده میشود باعث میشود آستر قسمت انتهایی روده به مقعد راه یابد و بیرون زدگی پیدا کند.

علائم بواسیر داخلی طولانی مدت

هموروئید که مزمن است، رگ های آن متورم شده و به بیرون مقعد راه پیدا کرده. بواسیر داخلی به وسیله ی عبور مدفوع مخصوصا در هنگام یبوست آسیب بیشتری می بیند که تروما نامیده میشود و منجر به درد و خونریزی میشود. علائم زیر منجر به خارش میشود:

• مدفوع
  • رطوبت

بواسیر مزمن به خودی خود یا توسط انگشت به درون کانال مقعد بازمیگردد اما با هر بار دفع مدفوع مجدد خارج میشود و در بعضی مواقع قابل مشاهده است.

• احساس کردن توده ی بواسیر خارجی
  • مشاهده خون روی مدفوع و دستمال کاغذی
  • احساس بواسیر مزمن بعد از دفع

تشخیص بواسیر داخلی

تشخیص آن در هنگامی که بیرون زدگی داشته باشد آسان است. همچنین معاینه توسط انگشت با دستکش میتواند سایر بیماری ها را نیز مشخص کند. برای معاینه از آناسکوپ که مشابه پروکتوسکوپ ولی کوچکتر از آن است استفاده میشود. اگر خونریزی در قسمت انتهایی روده باشد نشان دهنده ی سایر بیماری ها مانند:

• سرطان روده
  • پولیپ
  • کولیت

درمان بواسیر داخلی

برای درمان هموروئید راه حل های زیادی وجود دارد اما پیشنهاد اکثریت پزشکان درمان با لیزر است. بواسیر پس از درمان با سایر روش ها امکان برگشت پذیری داشته و بیمار باید از غیر قابل برگشت بودن آن اطمینان حاصل نماید که درمان با لیزر بیمار را از غیر قابل برگشت بودن توده آسوده خاطر می نماید.

درمان با لیزر

درمان بواسیر با لیزر

اشعه ی لیزر به بافت بواسیر برخورد کرده و تورم و توده را از بین میبرد و جای زخمی برجای نمیگذارد. درمان بواسیر با لیزر برای درجه ی یک,دو,سه و چهار قابل انجام است. درد در طول درمان احساس نمیشود و خونریزی بعد از درمان وجود ندارد. این روش نسبت به سایر روش های درمان عوارض, درد و سختی ندارد و بیمار پس از عمل به فعالیت های روزمره ی خود ادامه میدهد و نیازی به استراحت چندین روزه ندارد.

درمان با اسکلروتراپی

درمان بواسیر با اسکلروتراپی

این یکی از قدیمی ترین روش های درمان است که در آن یک ماده ی شیمیایی به بافت بواسیر تزریق میشود و توده خشک میشود. رگ هایی که خون در آن لخته شده از بین رفته و همچنین التهاب نیز از بین میرود و در نهایت زخم ایجاد میشود. درد در روزهای اولیه درمان وجود دارد. علائم بواسیر در این درمان پس از چند سال بازمیگردد و نیاز به درمان مجدد است.

درمان با رابربند(بندینگ)

درمان بواسیر با رابر بند

در این روش یک بند به قسمت انتهایی هموروئید بسته میشود و هموروئید خشک میشود و می افتد و جای زخم باقی میماند که زخم شروع به خوب شدن میکند. این نوع درمان برای بواسیرهایی با درجه ی یک,دو و سه استفاده میشود و از درمان با اسکلروتراپی موثرتر است. علائم پس از چند سال باز میگردد و نیاز به درمان مجدد است. درد آن بسیار زیاد است و خونریزی تا یک یا دو هفته پس از درمان ادامه دارد و امکان عفونت نیز وجود دارد.

بستن شریان هموروئید

در این روش به جای برداشتن توده, شریان خونرسانی را قطع میکنند. این درمان برای درجه های دو و سه موثر است و اکثر بیماران پس از درمان در هنگام دفع خونریزی دارند.

درمان بواسیر با جراحی

اکثریت پزشکان گزینه ی جراحی را در مرحله ی آخر قرار میدهند زیرا عوارض پس از عمل بسیار زیاد است. جراحی که به هموروئیدکتومی نیز شناخته میشود برای درجه های سه و چهار بواسیر پیشنهاد میشود. در حین عمل توده ی داخلی یا خارجی بریده میشود. زخم به جا مانده بخیه زده میشود یا همانگونه باقی میماند. درد پس از عمل بسیار شدید است و بیمار مجبور به استفاده از مسکن است.

هموروئیدکتومی نوین

این روش جراحی نوین برای نوع سه بواسیر میباشد. در این روش توده برداشته نمیشود بلکه بافت توده از بین میرود.

مراحل:

• یک لوله دایره ای توخالی درون کانال مقعد وارد می شود و بالای بافت بواسیر بخیه میخورد.
  • انتهای نخ بخیه از طریق لوله ی تو خالی از مقعد خارج می شود.
  • انتهای بخیه توسط استیپلر کشیده میشود و بافت بواسیر نیز با آن کشیده میشود.
  • بواسیر به عقب کشیده میشود.
  • استیپلر خارج میشود و بافت کشیده شده ی بواسیر نیز قطع میشود.
  • در همین زمان استیپل ها لبه های بالایی و پایین بافت بواسیر را برش داده و جمع می کنند.

این روش, از جراحی قدیمی سریع تر و درد نیز کمتر است. زمان عمل ۳۰ دقیقه است.

درمان هموروئید داخلی و خارجی با دارو

درمان بواسیر داخلی و خارجی با دارو

• پمادها
  • کرم ها
  • ژل ها
  • شیاف ها
  • فوم ها
  • پدها

در زمان استفاده ی پماد,کرم و ژل، باید لایه ی نازکی از آنها روی ناحیه مالیده شود. این داروها باید با انگشت یا سرنگ به درون کانال مقعد وارد شوند. بهتر است سرنگ از دو طرف سوراخ باشد و قبل از مصرف سطح سرنگ چرب شود. شیاف ها یا فوم ها نسبت به پماد, کرم یا ژل هیچ برتری ندارند.

درمان خانگی

حمام نشسته:روزی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در وان آب گرم بنشینید. اینکار تورم را کاهش میدهد بعد از اینکار ناحیه را با حوله ی نرم خشک کنید زیرا رطوبت باعث حساسیت بیشتر اطراف مقعد میشود.

نرم کننده ی مدفوع: این درمان نیز موثر است اما اگر بواسیر یکبار از مقعد خارج شود, نرم کننده ی مایع میتواند باعث تورم و عفونت مقعد شود. درباره ی آنها از پزشک سوال کنید.

چه چیزهایی در زمان ابتلا به بواسیر بخوریم؟

کسانی که به این بیماری مبتلا هستند باید با خوردن غذاهای پرفیبر مدفوع خود را نرم کنند. فیبرها شامل:

• میوه ی تازه و خشک شده
  • سبزیجات
  • انواع غلات ها

به طور کلی روزی ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر باید مصرف شود. مکمل های فیبر مانند، متیل سلولز و کلسیم پلی کربوفیل نیز جایگزین مناسبی برای فیبر است. نرم کننده ی مدفوع و نوشیدن مایعات زیاد مانند ملین های فله ای نیز موثر است.