درمان بواسیر داخلی(هموروئید داخلی)، علائم، عوامل و تشخیص

بواسیر رگ های انتهای کانال مقعد میباشند. گاهی اوقات این رگ ها چنان متورم میشوند که به بیماری بواسیر یا همان توده شناخته میشوند و باعث خونریزی و درد میشوند. برای درمان بواسیر داخلی(هموروئید داخلی) بسته به نوع و اندازه ی آن راه حل های بسیاری وجود دارد. بواسیر به دو دسته ی زیر تقسیم می شود :

• بواسیر داخلی(درون کانال مقعد)
  • بواسیر خارجی(بیرون مقعد)

علائم بواسیر داخلی

علائم بواسیر داخلی(هموروئید داخلی)

• خارش
  • ترشح مخاطی
  • سوزش در ناحیه ی مقعد
  • درد شدید
  • احساس گیر کردن مدفوع
  • خونریزی بدون درد، خون به رنگ قرمز روشن است و روی دستمال کاغذی یا مدفوع قابل مشاهده است. گاهی اوقات خونریزی بدون درمان رفع میشود اما خونریزی در هنگام دفع مدفوع اصلا عادی نیست و حتما باید به پزشک مراجعه شود.

به جز بواسیر داخلی(هموروئید داخلی) هموروئید دلایل دیگری نیز میتواند منجر به خونریزی شود:

• بیماری التهابی روده
  • مشکلات لخته شدن خون
  • فیستول و / یا شکاف (معابر غیر طبیعی بین اندام توخالی و سطح بدن)
  • تومورها

بواسیر داخلی(هموروئید داخلی)

هموروئید داخلی درون کانال مقعدی میباشد و زمانی که متورم میشود به بیرون مقعد راه پیدا میکند  و صورتی رنگ است. بواسیر داخلی(هموروئید داخلی) معمولا دردناک نیست و منجر به خونریزی مقعد میشود. گاهی اوقات به خودی خود به درون مقعد باز میگردد و اگر این اتفاق نیفتد راه حل هایی برای از بین بردن آن وجود دارد.

عواملی که باعث بواسیر داخلی میشود

عوامل بواسیر داخلی(هموروئید داخلی)

• نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • زور زدن زیاد در هنگام دفع مدفوع
  • یبوست یا اسهال شدید
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن بیش از حد
  • حبس کردن نفس در هنگام انجام فعالیت های فیزیکی

درجه های بواسیر

• بواسیر درجه یک: بواسیری که خونریزی میکند اما پرولاپس(بیرون زدگی) ندارد و بزرگ است و بیرون زدگی ندارد.
  • بواسیر درجه دو: بواسیرهایی که پرولاپس دارند و به خودی خود از بین میروند(با خونریزی یا بدون خونریزی) این نوع در هنگام زور زدن در دفع بیرون زدگی پیدا میکند و بعد از دفع به داخل مقعد بازمیگردد.
  • بواسیر درجه سه: هموروئیدی که دارای پرولاپس است و باید با انگشت به درون مقعد بازگردد.
  • بواسیر درجه چهار: هموروئیدی که دارای پرولاپس است و به درون مقعد عقب رانده نمیشود. این نوع که ترومبوز(لخته شدن خون) نامیده میشود باعث میشود آستر قسمت انتهایی روده به مقعد راه یابد و بیرون زدگی پیدا کند.

علائم بواسیر داخلی طولانی مدت

هموروئید مزمن تورم و بیرون زدگی دارد. بواسیر داخلی به وسیله ی عبور مدفوع مخصوصا در هنگام یبوست آسیب بیشتری می بیند که تروما نامیده میشود و منجر به درد و خونریزی میشود. علائم زیر منجر به خارش میشود:

• مدفوع
  • رطوبت

بواسیر مزمن به خودی خود یا توسط انگشت به درون کانال مقعد بازمیگردد اما با هر بار دفع مدفوع مجدد خارج میشود و در بعضی مواقع قابل مشاهده است.

• احساس کردن توده ی بواسیر خارجی
  • مشاهده خون روی مدفوع و دستمال کاغذی
  • احساس بواسیر مزمن بعد از دفع

تشخیص بواسیر داخلی

تشخیص آن در هنگامی که بیرون زدگی داشته باشد آسان است. همچنین معاینه توسط انگشت با دستکش میتواند سایر بیماری ها را نیز مشخص کند. برای معاینه از آناسکوپ که مشابه پروکتوسکوپ ولی کوچکتر از آن است استفاده میشود. اگر خونریزی در قسمت انتهایی روده باشد نشان دهنده ی سایر بیماری ها مانند:

• سرطان روده
  • پولیپ
  • کولیت

درمان بواسیر داخلی(هموروئید داخلی)

برای درمان هموروئید راه حل های زیادی وجود دارد اما پیشنهاد اکثریت پزشکان درمان با لیزر است. بواسیر پس از درمان با سایر روش ها امکان برگشت پذیری داشته و بیمار باید از غیر قابل برگشت بودن آن اطمینان حاصل نماید که درمان با لیزر بیمار را از غیر قابل برگشت بودن آسوده خاطر می کند.

درمان بواسیر داخلی(هموروئید داخلی) با لیزر

درمان بواسیر داخلی (هموروئید داخلی) با لیزر

اشعه ی لیزر به بافت بواسیر برخورد کرده و تورم و هموروئید را از بین میبرد و جای زخمی برجای نمیگذارد. درمان بواسیر با لیزر برای درجه ی یک، دو، سه و چهار قابل انجام است. درد در طول درمان احساس نمیشود و خونریزی بعد از درمان وجود ندارد. این روش نسبت به سایر روش های درمان عوارض، درد و سختی ندارد و بیمار پس از عمل به فعالیت های روزمره ی خود ادامه میدهد و نیازی به استراحت چندین روزه ندارد.

درمان با اسکلروتراپی

درمان بواسیر با اسکلوتراپی

این یکی از قدیمی ترین روش های درمان است که در آن یک ماده ی شیمیایی به بافت بواسیر تزریق میشود و توده خشک میشود. لخته ی خون و التهاب از بین میرود. درد در روزهای اولیه درمان وجود دارد و علائم بواسیر در این درمان پس از چند سال بازمیگردد و نیاز به درمان مجدد است.

درمان با رابربند(بندینگ)

درمان بواسیر با رابر بند

در این روش یک بند به قسمت انتهایی هموروئید بسته میشود و هموروئید خشک میشود و می افتد و جای زخم باقی میماند که زخم شروع به خوب شدن میکند. این نوع درمان برای بواسیرهایی با درجه ی یک، دو و سه استفاده میشود و از درمان با اسکلروتراپی موثرتر است. علائم پس از چند سال باز میگردد و نیاز به درمان مجدد است. درد آن بسیار زیاد است و خونریزی تا یک یا دو هفته پس از درمان ادامه دارد و امکان عفونت نیز وجود دارد.

بستن شریان هموروئید

در این روش به جای برداشتن توده، شریان خونرسانی را قطع میکنند. این درمان برای درجه های دو و سه موثر است و اکثر بیماران پس از درمان در هنگام دفع خونریزی دارند.

جراحی درمان بواسیر داخلی( هموروئید داخلی)

درمان بواسیر با جراحی

اکثریت پزشکان گزینه ی جراحی را در مرحله ی آخر قرار میدهند زیرا عوارض پس از عمل بسیار زیاد است. جراحی که به هموروئیدکتومی نیز شناخته میشود برای درجه های سه و چهار بواسیر پیشنهاد میشود. در حین عمل توده ی داخلی یا خارجی بریده میشود. زخم به جا مانده بخیه زده میشود یا همانگونه باقی میماند. درد پس از عمل بسیار شدید است و بیمار مجبور به استفاده از مسکن است.

هموروئیدکتومی نوین

این روش جراحی نوین برای نوع سه بواسیر میباشد. در این روش توده برداشته نمیشود بلکه بافت توده از بین میرود.

مراحل:

• یک لوله دایره ای توخالی درون کانال مقعد وارد می شود و بافت بواسیر بخیه میخورد.
  • انتهای نخ بخیه از طریق لوله ی تو خالی از مقعد خارج می شود.
  • انتهای بخیه توسط استیپلر کشیده میشود و بافت بواسیر نیز با آن کشیده میشود.
  • بواسیر به عقب کشیده میشود.
  • استیپلر خارج میشود و بافت کشیده شده ی بواسیر نیز قطع میشود.
  • در همین زمان استیپل ها لبه های بالایی و پایین بافت بواسیر را برش داده و جمع می کنند.

این روش از جراحی قدیمی سریع تر و درد نیز کمتر است. زمان عمل ۳۰ دقیقه است.

درمان بواسیر داخلی(هموروئید) داخلی و خارجی با دارو

درمان هموروئید داخلی با دارو

• پمادها
  • کرم ها
  • ژل ها
  • شیاف ها
  • فوم ها
  • پدها

در زمان استفاده ی پماد، کرم و ژل، باید لایه ی نازکی از آنها روی ناحیه مالیده شود. این داروها با انگشت یا سرنگ استفاده می شوند. بهتر است سرنگ از دو طرف سوراخ باشد و قبل از مصرف سطح سرنگ چرب شود. شیاف ها یا فوم ها نسبت به پماد، کرم یا ژل هیچ برتری ندارند.

درمان خانگی

حمام نشسته: روزی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در وان آب گرم بنشینید. اینکار تورم را کاهش میدهد و بعد از اینکار ناحیه را با حوله ی نرم خشک کنید زیرا رطوبت باعث حساسیت بیشتر اطراف مقعد میشود.

نرم کننده ی مدفوع: باعث نرم و روان شدن مدفوع می شود.

چه چیزهایی در زمان ابتلا به بواسیر داخلی( هموروئید داخلی) بخوریم؟

کسانی که به این بیماری مبتلا هستند باید با خوردن غذاهای پرفیبر مدفوع خود را نرم کنند. فیبرها شامل:

• میوه ی تازه و خشک شده
  • سبزیجات
  • انواع غلات ها

به طور کلی روزی ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر باید مصرف شود. مکمل های فیبر مانند، متیل سلولز و کلسیم پلی کربوفیل نیز جایگزین مناسبی برای فیبر است. نرم کننده ی مدفوع و نوشیدن مایعات زیاد مانند ملین های فله ای نیز موثر است.