زخم مقعد(علت،علائم)+پماد برای درمان زخم شدن مقعد

زخم مقعدی چیست و چگونه درمان می شود

زخم مقعد معمولاً زخم هایی هستند که در اثر اسهال، یبوست یا بیماری هایی مثل بیماری التهابی روده، سندرم زخم رکتوم منفرد (SRUS) و یا کولیت اولسراتیو در داخل راست روده و انتهای رکتوم ایجاد می شوند.

هم بزرگسالان و هم کودکان ممکن است به زخم مقعد دچار شوند، اما اکثر افراد در دهه ۳۰ زندگی خود زخم مقعد را تجربه می کنند.

از نشانه ها و علائم رایج زخم شدن مقعد دیدن خون در مدفوع، درد مقعد و یا حرکات دردناک روده ای می باشد.
زخم داخل مقعدی نشانه چیست؟ زخم مقعد بیماری خطرناکی حساب نمی شود و بیشتر عارضه و مشکلی قابل درمان است که می توان در خانه هم آن را درمان نمود.
برای تشخیص و یا درمان زخم مقعد باید به متخصص گوارش و یا پزشک جراح عمومی مراجعه کنید.

درمان زخم مقعدی

برای درمان زخم شدن مقعد چه باید کرد؟ درمان زخم مقعدی بستگی به شدت علائم و داشتن بیماری های دیگر مانند بیماری التهابی روده دارد. مثلاً راه درمان زخم مقعدی در اثر یبوست، تغییرات رژیم غذایی برای رفع یبوست و تغییر شیوه زندگی برای بهبود عادات روده می باشد.

برای درمان خانگی زخم مقعدی بزرگسالان در اثر رابطه ممکن است پماد برای زخم مقعدی تجویز شود.
برای درمان گیاهی زخم مقعدی در اثر یبوست مطلب زیر را مطالعه کنید:

معجزه درمان خانگی شقاق مقعدی “بهترین روش های گیاهی و سنتی”

پماد برای زخم مقعدی

پماد زخم مقعدی

برای زخم مقعدی چه پمادی خوبه؟ در مراحل اول برای درمان زخم مقعد می توانید از پماد یا “شیاف برای درمان زخم مقعدی” استفاده کنید اما اگر بعد از یک هفته بهتر نشد باید روش های پزشکی مثل جراحی یا لیزر را برای درمان انتخاب نمایید:

• نیتروگلیسیرین موضعی به عنوان پماد برای درمان زخم مقعدی بزرگسالان
  • کرم یا شیاف کورتیکواستروئیدی (مانند هیدروکورتیزون)
  • پماد دیلتیازم ۲ درصد
  • پماد تتراسایکلین (Tetracycline) برای عفونت زخم مقعد
  • پماد درموپان ۵% (دکسپانتنول)
  • کرم های بی حس کننده موضعی مانند لیدوکائین برای تسکین درد مقعدی
  • تزریق (بوتاکس)، برای فلج کردن عضله اسفنکتر مقعد و رفع اسپاسم مقعد
  • پماد کالاندولا
  • نیتریک اکساید. Nitric Oxide
  • پماد رکتول برای درمان زخم شدن مقعد در اثر شقاق یا بواسیر
  • پماد مقعدی ام جی

لیزر برای درمان زخم مقعدی

لیزر زخم مقعدی

استفاده از پمادها و روش های درمان خانگی زخم مقعدی باید با تجویز پزشک باشد و اگر اثری نکرد بهترین راه برای درمان بدون جراحی، لیزر می باشد.
استفاده از پماد و یا روش های خانگی برای درمان معمولاً موقتی بوده و در بیشتر موارد فقط موجب کاهش علائم و التهاب می شود و درمان قطعی نمی باشد.

مزایای درمان زخم مقعد با لیزر:

• سرپایی و بدون درد و خونریزی انجام می شود.
  • درمان در زیر نیم ساعت با بی حسی موضعی بدون نیاز به بیهوشی
  • احتمال عود مجدد تقریباً ۰
  • ترمیم کامل زخم و بافت مقعد بدون هیچ گونه گوشت اضافه

جراحی زخم مقعدی

پرولاپس رکتوم وضعیتی است که در آن بخشی از رکتوم از مقعد بیرون می‌آید. اگر بیرون زدگی روده از مقعد باعث ایجاد زخم مقعد شود، ممکن است برای درمان، جراحی رکتوپکسی نیاز باشد. این روش را می توان به صورت لاپاراسکوپی (از طریق برش های کوچک) یا رباتیک انجام داد.

پس از ایجاد چند برش کوچک در نزدیکی ناف، پزشکان یک لاپاروسکوپ (ابزاری نازک با دوربین) را در شکم شما قرار می دهند.

درمان زخم مقعدی در خانه

درمان خانگی زخم مقعدی

برای تسکین علائم زخم مقعد در خانه بدون نیاز به جراحی باید:

• آب زیاد بنوشید
  • رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر
  • از زور زدن بپرهیزید
  • ماهیچه های مقعد را موقع دفع کنترل کنید
  • مصرف ملین ها یا نرم کننده های مدفوع با تجویز پزشک
  • استفاده از پماد یا داروهای موضعی
  • آنتی بیوتیک مصرف کنید: اگر یک عفونت مقاربتی STD یا STI باعث ایجاد زخم مقعدی شود، پزشک برای درمان عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند.

بنابراین درمان خانگی زخم مقعدی ممکن است شامل ترکیبی از داروهای ضد التهابی تجویزی، داروهای تقویت سیستم ایمنی و تغییرات رژیم غذایی باشد.

درمان خانگی زخم مقعدی در اثر رابطه چیست؟

• نشستن در وان آب گرم
  • مصرف ملین و نرم کننده مدفوع
  • پماد دیلتیازم و پماد تتراسایکلین، هیدروکورتیزون برای درمان خانگی زخم مقعدی در اثر رابطه

علت زخم مقعدی چیست

علت زخم مقعد

زخم مقعد یک زخم دردناک است که در داخل راست روده ایجاد می شود. رکتوم لوله ای است که کولون (روده تحتانی) را به دهانه مقعد متصل می کند. مدفوع هنگام خروج از بدن از رکتوم و مقعد عبور می کند.

علت زخم مقعد” چیست و چگونه افراد به زخم مقعدی مبتلا می شوند؟

زخم باسن از استرس یا ضربه (تروما) به راست روده ایجاد می شوند. تروما می تواند ناشی از:

• یبوست شدید یا مزمن (طولانی مدت)
  • شقاق مقعدی مزمن: یک پارگی یا ترک در مقعد

شقاق اولیه در اثر ضربه مستقیم مانند عبور یک مدفوع بزرگ و سفت ایجاد می شود. برخی از آنها مزمن یا حاد هستند و در صورت عدم درمان، می توانند به زخم مقعد تبدیل شوند

• زور زدن یا فشار دادن بیش از حد در حین اجابت مزاج (اغلب به دلیل یبوست)
  • التهاب (تورم و تحریک) در رکتوم به دلیل IBD، سندرم زخم رکتوم منفرد

Solitary rectal ulcers syndrome is a rare disorder. It occurs in 1 out of every 100,000 people. About 40% of people with solitary rectal ulcer syndrome develop ulcers.
سندرم زخم رکتوم منفرد یک اختلال نادر است که در ۱ نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر رخ می دهد. حدود ۴۰ درصد از افراد مبتلا به سندرم زخم رکتوم منفرد دچار زخم مقعد می شوند.

• پروکتیت (بیماری که باعث التهاب در روده ها می شود)
  • تنگی مقعد
  • استفاده از انگشتان دست برای خارج کردن مدفوع گیر کرده در مقعد
  • پرولاپس رکتال، وضعیتی که باعث بیرون آمدن رکتوم از دهانه مقعد می شود
  • رابطه جنسی مقعدی و پارگی دریچه مقعد
  • قرار دادن اجسام خارجی (تنقیه) در مقعد و رکتوم
  • عفونت های مقاربتی (STIs)، مانند زگیل تناسلی، تبخال و سیفلیس

علت زخم مقعد در کودکان 👶🏻🧒🏻 معمولاً شقاق ناشی از یبوست است. اگر به دنبال پماد برای درمان زخم مقعدی کودکان هستید انتی فیشر، گلیسیرین تری نیترات،دیلتیازم یا مسدود کننده کانال کلسیم گزینه های مناسبی هستند.

علائم زخم مقعدی چیست

علائم زخم مقعدی
  • هم شقاق مقعد و هم زخم مقعد می تواند منجر به درد، چرک و خونریزی مقعدی شود که قرمز روشن است.
  • زخم ها با ریزش پوست مشخص می شوند که منجر به ایجاد زخم باز و دهانه مانند می شود.
  • علائم زخم مقعد معمولاً به تدریج و همراه با علائم دیگری مانند یبوست ظاهر می شوند.
  • برخی از افراد مبتلا به زخم مقعد احساس می کنند که همیشه نیاز به اجابت مزاج دارند، حتی پس از رفتن به دستشویی و یا حس می کنند دفع ناقص داشته اند.

سایر علائم زخم مقعدی عبارتند از:

زخم مقعدی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک علاوه بر معاینه از شما درباره عادت های اجابت مزاج مثل یبوست و یا زورزدن موقع دفع می پرسد.
برای بررسی زخم داخل مقعدی، پزشکان از معاینه فیزیکی (رکتال) یا آزمایش هایی مثل آنوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی، کولونوسکوپی، سونوگرافی رکتوم و یا بیوپسی (نمونه برداری) استفاده می کنند.

در صورت نیاز به معاینه بیشتر، یک بی حس کننده موضعی به آرامی روی مقعد و کانال مقعد اعمال می شود تا از ناراحتی جلوگیری شود.

سوالات متداول درباره زخم مقعد

مقعدم از داخل زخم شده چیکار کنم؟

برای درمان زخم داخل مقعدی: پیشگیری از یبوست+ دارو برای زخم مقعدی یا درمان با پماد در خانه و در نهایت لیزر و جراحی

چه زمانی باید در مورد زخم مقعدی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر خونریزی مقعدی، خون در مدفوع یا درد مداوم در حین اجابت مزاج دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی به زخم مقعد مبتلا می شوند؟

افراد در هر سنی ممکن است به دلیل یبوست و زور زدن زیاد در حین اجابت مزاج دچار زخم مقعدی شوند.

زخم های مقعدی تا چه مدت خود به خود خوب می شوند؟

معمولاً اگر زخم مقعدی بی خطر باشد طی ۱۰ الی ۱۴ روز بهبود می یابد.