درمان بواسیر خونی، علائم هموروئید خونی و درمان های خانگی

زمانی که رگ های انتهای مقعد ملتهب و متورم می شوند به بیماری بواسیر شناخته می شوند. زمانی که بواسیر خونریزی میکند به بواسیر خونی شناخته می شود. علائم رایج خونریزی شامل:

• خارش
  • سوزش
  • خونریزی از مقعد
  •  آزار و ناراحتی به خصوص در هنگام نشستن میباشد.

دو نوع بواسیر داخلی و خارجی میتوانند به ترومبوز تبدیل شوند. این بدان معنا است که خون در رگ لخته میشود. ترومبوز ها خطرناک نیستند اما باعث درد و تورم میشوند. بواسیر داخلی,خارجی و ترومبوز میتوانند خونریزی کنند که بواسیر خونی نام دارند برای درمان بواسیر خونی باید اقدام کرد.

فشار در هنگام دفع مدفوع منجر به خونریزی میشود. این اتفاق هم برای نوع داخلی و هم برای نوع خارجی می افتد. اگر ترومبوز(خون لخته شده در رگ ها) بیش از حد بزرگ شده باشد میترکد و خونریزی میکند و خون آن قرمز روشن است. برای  درمان هموروئید با لیزر به پزشک مراجعه کنید زیرا بهترین راه درمان است.

بواسیر خونی را چگونه درمان کنیم؟

خونریزی در این بیماری نشان دهنده ی آن است که دیواره ی بواسیر آسیب دیده است. این مشکل به مرور زمان به خودی خود از بین میرود اما برای درمان بواسیر خونی راهکارهای زیادی وجود دارد.

اگر دلیل خونریزی را نفهمیدید یا بعد از یک هفته علائم از بین نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات این عوامل خطرناک میباشد. بعضی از بیماری ها مانند سرطان یا بیماری التهابی روده این نشانه ها را دارند و تشخیص درست آن بسیار مهم است.

درمان با لیزر

در این روش پرتو اشعه لیزر به بواسیر برخورد کرده و آن را کوچک کرده و از بین میبرد. این روش نیازی به بیهوشی ندارد و توسط بی حسی موضعی انجام میشود. سریعترین و قطعی ترین راه درمان است و مانند سایر روشها بیمار دچار آزار یا ناراحتی نمیشود. امکان برگشت پذیری وجود ندارد و جای زخم باقی نمیماند.

درمان با رابربند

با استفاده از یک ابزار ویژه، پزشک یک باند لاستیکی ریز را دور بواسیر می بندد که  فوراً خونریزی را قطع می کند. طی یک هفته، بواسیر خشک و کوچک و از بین می رود. امکان برگشت پذیری پس از چند سال در این روش وجود دارد و بیمار نیاز به درمان مجدد دارد.

جراحی

جراح هموروئید را توسط یک چاقوی پزشکی میبرد. درد زیادی پس از عمل دارد  و جای زخم بزرگی را برجای می گذارد. نیاز به بیهوشی دارد و بیمار یک روز را در بیمارستان بستری میشود. جراحی آخرین راه پیشنهادی همه ی پزشکان است.

درمان خانگی

درمان های خانگی زیر آزار و ناراحتی را کاهش میدهند:

• حمام نشسته. در وان آب داغ که آن را با چند سانتی متر آب پر کرده اید بنشینید. برای عملکرد سریع , مقداری نمک اپسوم به آب اضافه کنید.
  • از دستمال مرطوب استفاده کنید. دستمال کاغذی موجب تحریک بواسیر خارجی میشود. دقت کنید که از دستمال های مرطوب بدون الکل استفاده کنید.
  • از کمپرس یخ استفاده کنید. کمپرس یخ را به دور یک حوله بپیچید و روی آن بنشینید اینکار تورم و درد را کاهش میدهد.
  • مدت طولانی در دستشویی ننشینید: به رگ های مقعد فشار می آورد.
  • از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. کرم ها و پمادها علائم بواسیر را کاهش میدهند اما درمان قطعی محسوب نمیشوند.

مرحله ی بعدی مدفوع را نرم کنید تا سیستم گوارش به درستی کار کند تا مدفوع به بواسیر اسیب نزند:

• هیدراته بمانید:در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا از یبوست جلوگیری شود.
  • فیبر بخورید. به وعده های غذایی خود فیبر اضافه کنید مانند, غلات, سبزیجات و میوه های تازه. این کار از یبوست جلوگیری کرده و مدفوع را نرم میکند.
  • نرم کننده ی مدفوع: نرم کننده ی مدفوع باعث آسان تر شدن دفع میشود و از یبوست جلوگیری میکند.
  • مکمل های فیبردار: میتوانید از مکمل های فیبردار مانند ملین استفاده کنید.
  • فعالیت های بدنی: گردش خون را بیشتر میکند و از یبوست جلوگیری میکند.
  • پلی اتیلن گلیکول استفاده کنید. این محصول موجب میشود سیستم گوارش آبرسانی شود و مدفوع نرم تر شود.

اگر اینکارها باعث بهبود نشد حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان های دقیق تری صورت پذیرد.

درمان بواسیر خونی با طب سنتی

درمان هموروئید با طب سنتی

گاهی اوقت درمان خانگی فقط در نوع خفیف موثر است. اگر به نوع مزمن دچار هستید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

۱.حبوبات:

برای درمان باید به میزان کافی فیبر دریافت کنید فیبر ها شامل دو نوع محلول و نامحلول میباشند. حبوبات هردو نوع فیبر را دارا میباشند اما بیشتر دارای نوع محلول هستند.به عنوان مثال یک فنجان عدس پخته شده حاوی ۱۶ گرم فیبر است. بزرگسالان باید روزی ۲۱ تا ۳۱ گرم فیبر دریافت کنند.

۲.غلات

غلات نیز مانند حبوبات حاوی فیبر نامحلول است که باعث حرکت مواد در روده شده و ناراحتی و درد را هنگام دفع مدفوع کاهش میدهد. غلات شامل:جو ، ذرت، برنج قهوه ای ، چاودار کامل و جو دوسر است.

۳.کلم بروکلی و سایر سبزیجات صلیبی

سبزیجات صلیبی شامل کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، آروگلا، بوک چوی، تربچه، شلغم و کلم است. این سبزیجات خاصیت ضد سرطانی داشته و حاوی فیبرهای نامحلول میباشند. یک فنجان کلم بروکلی خام حاوی ۲ گرم فیبر است که منجر به نرمی مدفوع و عملکرد بهتر سیستم گوارش میشود.

۴.کنگر

کنگر حاوی ۱۲۸ گرم فیبر محلول میباشد و کشنده ی باکتری های داخل روده است. این ماده به کاهش علائم هموروئید کمک میکند.

۵.ریشه ی سبزیجات

ریشه ی سبزیجات مانند سیب زمینی شیرین ، شلغم ، چغندر ، هویج ، و سیب زمینی ها پر از مواد مغذی می باشند. شامل ۳ تا ۵ گرم فیبر میباشند. بهترین راه استفاده ی آنها به صورت آب پز میباشد. این نوع سبزیجات از یبوست جلوگیری میکند.

۶.کدو

انواع کدو شامل:کدوی زرد ، کدو سبز ، کدوی بلوط ، کدوی پروانه و کدو تنبل است.کدوی بلوط سرشار از فیبر است که حاوی ۹ گرم است که منجر به روان شدن روده میشود.

۷.فلفل دلمه ای

هر فنجان فلفل دلمه شامل ۲ گرم فیبر است که منجر به دفع راحت تر میشود.

۸.کرفس

کرفس نیز مشابه فلفل دلمه است و سرشار از فیبر است که شامل ۱ گرم فیبر و ۹۵% آب است و باعث نرم شدن مدفوع میشود.

۹.خیار و خربزه

همانند فلفل دلمه و کرفس عمل میکند.

۱۰.گلابی

هر گلابی حاوی ۶ گرم فیبر است. سعی کنید میوه ها را با پوست بخورید.

۱۱.سیب

سیب نیز حاوی ۵ گرم فیبر محلول است که آزار ناشی از بواسیر را کاهش میدهد.

۱۲.تمشک

یک فنجان تمشک حاوی ۸ گرم فیبر است که ۸۵% آن آب است که دفع مدفوع را راحت میکند.

۱۳.موز

هر موز حاوی ۳ گرم فیبر است و ساختار ژل مانندی در روده ی شما ایجاد میکند که به بیماری هموروئید کمک میکند.

۱۴.آلو

خوردن روزی ۱۰ عدد آلو از یبوست جلوگیری میکند. آلو نه تنها حاوی فیبر است بلکه دارای ماده ای به نام سوربیتول است که منجر به روان شدن روده ها میشود.