خون در مدفوع- درمان، علائم، علت ها و تشخیص

اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۹

خون در مدفوع یعنی در دستگاه گوارش مشکلی وجود دارد اما جای نگرانی نیست و با درمان به موقع میتوان از بروز مشکل جدی تر جلوگیری کرد. یکی از علت های شایع خون در مدفوع یا خونریزی از مقعد، مدفوع سفت و خشک است که بر اثر یبوست به وجود می آید و با رعایت نکاتی از بین میرود.

رنگ خون از قرمز روشن تا تیره است. اگر رنگ خون روشن باشد نشان دهنده ی مشکلی در قسمت انتهایی دستگاه گوارش بوده و اگر رنگ خون تیره باشد نشان دهنده ی مشکل در قسمت ابتدایی روده است.

علت خون در مدفوع

دیدن خون در مدفوع یعنی قسمتی از روده خونریزی میکند. گاهی اوقات مقدار این خونریزی کم است و توسط آزمایش مدفوع مشخص میشود و با چشم نمیتوان آن را دید و روی دستمال کاغذی که خود را با آن پاک میکنید مشاهده میشود.

علت وجود خون در مدفوع

دلایل احتمالی که موجب خون در مدفوع میشود:

بیماری دیورتیکولار: دیورتیکول کیسه های کوچکی هستند که از دیواره ی روده بیرون میزنند و منجر به بروز مشکل جدی نمیشوند اما باعث خونریزی یا عفونت میشوند.

شقاق مقعدی: ترک خوردگی قسمت انتهایی کانال مقعد است که مانند ترک خوردن لب ها یا بریدگی دست با کاغذ است. شقاق معمولا به دلیل مدفوع سخت و بزرگ ایجاد میشود که بسیار دردناک است. درمان شقاق همانند گذشته سخت نیست و می توان آن را با لیزر درمان کرد.

بواسیر(هموروئید): بواسیر یا هموروئید رگ های خونی اطراف مقعد هستند، گاهی اوقات این رگ ها متورم میشوند و باعث خونریزی میشوند. اگر شخصی به این بیماری مبتلا باشد میتواند درمان با لیزر را انجام دهد.

کولیت: ملتهب شدن روده است و بیشترین علت آن عفونت یا بیماری التهابی روده است.

آنژیو دیسپلازی: رگ های خونی مقعد شکننده و آسیب پذیر می شوند و منجر به خونریزی مقعدی می شود.

زخم معده: زخم در آستر معده یا اثنی عشر( قسمت انتهایی روده کوچک) ایجاد می شود. بسیاری از زخم های معده بر اثر عفونی شدن با باکتری هلیکوباکتر پیلوری بوجود می آیند. استفاده ی مداوم از برخی داروها مانند، آسپیرین، ایبوبروفن، ناپروکسین میتواند منجر به زخم معده شود.

پولیپ یا سرطان: پولیپ ها که خوش خیم هستند، رشد کرده و خونریزی میکنند و منجر به سرطان میشوند. سرطان روده بزرگ، یکی از انواع سرطان است که خونریزی آن با چشم دیده نمیشود.

مشکلات مری: واریس مری یا اشک در مری(خونریزی شدید در مری) می تواند منجر به خونریزی شدید شود.

علائم خون در مدفوع

اگر فردی خون در مدفوع داشته باشد، احتمال اینکه متوجه خونریزی نشده باشد وجود دارد زیرا در برخی موارد هیچ علائمی وجود ندارد. علائم زیر بستگی به علت، محل، زمان و شدت خونریزی دارد:

• ضعف
  • درد شکم
  • تپش قلب
  • غش
  •  کاهش وزن

خون روشن و تازه در مدفوع نشانه ی چیست؟

خون روشن و تازه در مدفوع نشان دهنده ی خونریزی در قسمت انتهایی دستگاه گوارش است و می تواند به علت مشکلاتی مانند، بواسیر یا هموروئید، شقاق مقعدی و یا یبوست باشد. خونریزی گاهی اوقات با درد و گاهی اوقات بدون درد است. اگر خونریزی شدید باشد منجر به بروز کم خونی می شود. برای درمان این مشکلات باید اقدام کرد زیرا منجر به بروز مشکلات جدی می شوند.

مشاهده لخته خون یا تیره در مدفوع نشانه چیست؟

لخته خون، خون تیره یا مدفوع تیره نشان دهنده ی خونریزی در قسمت ابتدایی روده است که خبر از بیماری های گوارشی مانند زخم معده، بیماری التهابی روده یا سرطان میدهد. خون تیره در مدفوع باعث ایجاد درد نمی شود و گاهی با چشم دیده نمی شود و فرد علائم موارد بالا را تجربه میکند. اگر خون در مدفوع مشاهده نشود و فرد علائم بالا را تجربه کند حتما باید برای درمان اقدام کند.

درمان خون در مدفوع

با مشاهده علائم حتما به پزشک خود مراجعه فرمائید و دکتر متخصص پس از معاینه روش مناسب درمان را اتخاذ میکند.

درمان پزشکی

• آندوسکوپی: شامل تزریق ماده ی شیمیایی به محل خونریزی است.
  • لیزر: اشعه ی پرتو لیزر به محل خونریزی برخورد کرده و خونریزی متوقف میشود.
  • بستن: پزشک توسط یک باند یا پانسمان محل خونریزی را می بندد.
  • آنژیوگرافی: ماده ای را به داخل رگ ها تزریق میکند تا خونریزی را کنترل کند.

درمان منشاء خونریزی

به جز قطع خونریزی باید منشاء خونریزی نیز درمان شود. درمان ها شامل:

• مصرف آنتی بیوتیک ها
  • سرکوب کردن پیلوری( نوعی باکتری که باعث ایجاد زخم یا عفونت در معده یا قسمت ابتدایی روده می شود)
  • مصرف داروهای ضد التهابی برای درمان کولیت
  • جراحی، برای برداشتن قسمت هایی از روده که توسط سرطان، دیورتیکولیت یا بیماری التهابی آسیب دیده است.

درمان خانگی

• خوردن غذای پر فیبر برای جلوگیری از یبوست که منجر به بواسیر یا شقاق مقعدی میشود.
  • نشستن در وان آب گرم که برای درمان بواسیر و شقاق بسیار موثر است.

تشخیص خون در مدفوع

تشخیص بیماری های نشیمنگاهی از روی مدفوع

باید اطلاعات دقیقی در اختیار پزشک قرار داد زیرا اطلاعات دقیق به پزشک کمک میکند که محل خونریزی را مشخص کند. به طور مثال:

• مدفوع تیره نشان دهنده ی زخم معده یا سایر مشکلات در قسمت فوقانی روده است.
  • خون روشن یا جگری رنگ نشان دهنده ی مشکلی در قسمت انتهایی روده است که خبر از بیماری بواسیر یا دیورتیکولیت میدهد.

بعد از مطالعه ی سوابق پزشکی بیمار، سایر آزمایشات زیر انجام میشود:

لاواژ نازوگاستریک

مشخص میکند که کدام قسمت روده خونریزی میکند و برای معاینه یک لوله را از بینی وارد میکنند که لوله تا روده ادامه دارد. اگر این روش خونریزی را نشان ندهد امکان این که خونریزی متوقف شده باشد یا اینکه مشکل مربوط به قسمت انتهایی روده باشد، وجود دارد.

اسفوگادنوسکوپی( ای جی دی )

در این روش یک آندوسکوپ یا لوله ی دوربین دار از دهان به مری و سپس به معده و روده میرود. اینکار منشاء خونریزی را مشخص میکند؛ همچنین آندوسکوپی برای جمع آوری نمونه از مری تا روده استفاده می شود و سپس نمونه ها در آزمایشگاه بررسی می شوند.

کولونوسکوپی

مشابه ای جی دی است ولی با این تفاوت که لوله از مقعد وارد میشود و تا روده ادامه دارد و همانند ای جی دی، میتوان از بافت نمونه برداری کرد تا با میکروسکوپ بررسی شود.

انتروسکوپی

مشابه ای جی دی و کولونوسکوپی است و برای معاینه ی روده ی کوچک است. بیمار یک کپسول دوربین دار را قورت میدهد که در حین عبور از مری تا روده از همه ی نواحی مانند، مری، معده و روده عکس برداری کرده و آنها را به فیلم تبدیل میکند.

اسکن رادیونوکلئید

ماده ای رادیواکتیو به درون رگ ها تزریق می شود و توسط دوربین مخصوصی از رگ ها عکسبرداری می شود تا منشاء خونریزی پیدا شود.

لاپاراتومی

در این روش پزشک شکم را جراحی میکند و این آخرین راه درمان است.

وجود خون در مدفوع میتواند بر اثر کم خونی، عفونت یا پیلوری باشد که با آزمایشات ساده مشخص میشود.