خون در مدفوع کودکان و نوزادان، درمان و دلایل

اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹

وجود خون در مدفوع کودکان و نوزادان یک امر شایع است و ممکن است که یک زنگ خطر باشد. بسیاری از والدین از این موضوع وحشت دارند اما اگر به موقع اقدام درست را انجام دهند، جای نگرانی نیست. خون در مدفوع کودکان بیشتر به دلیل مدفوع سفت و خشک بوجود می آید و  مدفوع سفت و خشک باعث یبوست می شود که شرایط را حادتر میکند.

گاهی اوقات غذاها، نوشیدنی ها و داروهای تجویزی، رنگ مدفوع را تغییر میدهند و مدفوع را قرمز میکنند که این قرمزی خون نیست. در موارد نادر، خون در مدفوع کودکان و نوزادان نشان دهنده ی بیماری های دیگری است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

علائم خون در مدفوع کودکان

خون در مدفوع کودکان

رنگ خون در مدفوع، قرمز روشن تا تیره است که به پزشک کمک میکند، منشاء خونریزی را پیدا کند. خون روشن نشان دهنده ی خونریزی در قسمت انتهایی روده ی بزرگ است و رنگ تیره ی خون به معنای خونریزی قسمت ابتدایی روده است.

سایر علائم خون در مدفوع:

• حساسیت
  • تغییر در عادات حرکات روده

خون در مدفوع میتواند به رنگ های زیر باشد:

• قرمز روشن روی مدفوع
  • قرمز تیره همراه با مدفوع
  • مدفوع تیره و قیری رنگ

دلایل خون در مدفوع کودکان

خون در مدفوع به دلیل مشکلات زیر به وجود می آید:

شقاق مقعدی

شقاق مقعدی در کودکان

۹۰% علت خون در مدفوع کودکان شقاق است که یک پارگی کوچک در قسمت انتهایی کانال مقعد است و در اثر دفع مدفوع سخت و زور زدن زیاد بوجود می آید. اسهال حساسیت بیشتری ایجاد میکند و احتمال ابتلا به شقاق را افزایش میدهد. اگر کودک به این بیماری مبتلا باشد، احتمالا متوجه خون روشن روی مدفوع یا روی دستمال کاغذی که کودک را با آن پاک میکنید شده اید. شقاق باعث ایجاد خارش و درد در هنگام دفع مدفوع یا بعد از دفع مدفوع می شود.

عفونت در کودکان

عفونت باکتریایی، ویروس و انگل ها در روده منجر به اسهال خونی در کودکان میشود. عفونت های باکتریایی شایع که باعث اسهال خونی می شوند مانند:

• سالمونلا
  • ای کلای
  • شیگلوز

روتاویروس یک عفونت ویروسی شایع است و لامبلیا یک انگل شایع است که همه ی افراد، در همه ی سنین به خصوص کودکان و نوزادان را تحت تاثیر قرار میدهد. اگر کودک یکی از این عفونت ها را داشته باشد، دچار علائم زیر خواهد شد:

• بی حال

بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده در کودکان

بیماری التهابی روده یک مشکل حاد است که منجر به التهاب روده میشود. دو نوع بیماری التهابی روده وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار میدهد:

بیماری کرون: بیماری است که هر قسمتی از دستگاه گوارش از دهان تا مقعد را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث التهاب می شود.

کولیت اولسراتیو: میتواند هر قسمتی از روده ی بزرگ را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث التهاب می شود.

بیماری التهابی روده، در جوانان و بزرگسالان ایجاد میشود اما علائم آن در ۴% کودکان مشاهده میشود که شامل:

• اسهال خونی
  • مخاط در مدفوع
  • داشتن انرژی کم
  • دل درد و احساس تیر کشیدن در شکم

آبسه ی مقعدی و فیستول

کودکانی که سابقه ی اسهال یا یبوست دارند بیشتر در معرض ابتلا به آبسه ی مقعدی هستند. آبسه معمولا زمانی رخ میدهد که یک حفره ی پر از چرک، عفونت یا باکتری در مقعد ایجاد شود و فیستول مقعدی زمانی ایجاد میشود که آبسه بهبود نیابد و چرک و عفونت آن به پوست راه پیدا کند و اگر کودک به آبسه یا فیستول مبتلا باشد، توده ای اطراف مقعد ظاهر میشود و همچنین ترشح از مقعد وجود دارد.

پولیپ

پولیپ روده، بیشتر در بزرگسالان شایع است تا کودکان. پولیپ در کودکان، معمولا تا قبل از ۹ سالگی (مخصوصا بین ۲ تا ۶ سال) رشد میکند و منجر به خون در مدفوع و درد شکم است.

اسهال

خون در مدفوع کودک که به دلیل اسهال بوجود می آید دلایل زیر را دارد:

• باکتری یا عفونت ویروسی
  • انگل
  • بیماری کرون
  • کولیت اولسراتیو

مخاط و خون در مدفوع کودک

مخاط ماده ای غلیظ و ژله مانند است که توسط بدن تولید میشود تا از بدن در برابر ویروس و باکتری محافظت کند. مخاط و مدفوع خونی به دلایل زیر بوجود می آید:

• عفونت روده
  • فیستول مقعدی
  • بیماری کرون
  • کولیت اولسراتیو

چه زمانی خون نیست؟

مدفوع قرمز یا مشکی همیشه به معنای خون نیست. غذاها، نوشیدنی ها و برخی داروها رنگ مدفوع را به قرمز یا مشکی تغییر میدهند. علت مدفوع قرمز به دلایل زیر است:

• نوشابه و نوشیدنی های قرمز
  • انواع توت ها
  • چغندر
  • بستنی حاوی رنگ آمیزی مواد غذایی قرمز
  • آنتی بیوتیک ها ، مانند آموکسی سیلین و سفدینیر

علت مدفوع تیره به دلایل زیر است:

•  رنگ مواد غذایی سیاه یا تیره
  • شیرین بیان
  • قرص آهن
  • داروهای دارای بیسموت ، مانند پپتو بیسمول

مصرف اشیاء خارجی مانند مداد شمعی نیز می تواند رنگ مدفوع کودک نوپای شما را تغییر دهد.

درمان خون در مدفوع نوزادان و کودکان

درمان خون در مدفوع کودکان

درمان خونریزی با توجه به علت ایجاد آن می تواند متفاوت باشد. درمان خانگی و دارویی تا حدودی به بهبود علائم و عارضه هایی مثل یبوست و شقاق کمک می کند.

بهترین راه برای جلوگیری از یبوست:

• استفاده از  فیبر
  • مایعات
  • ورزش کردن است

مطمئن شوید که کودک، مایعات زیادی می نوشد و مقدار زیادی فیبر مصرف میکند. ورزش متناسب با سن نیز حرکات روده را منظم کرده و احتمال ابتلا به شقاق را کاهش میدهد.

تمیز نگه داشتن محل

تمیز کردن مقعد بعد از دفع مدفوع به کودک کمک میکند تا خطر ابتلا به عفونت که به دلیل شقاق به وجود می آید را کاهش دهد. محل را به آرامی بشویید و سپس خشک کنید.

حمام آب گرم

نشستن در وان آب گرم باعث تسکین آزار ناشی از شقاق مقعدی میشود و اضافه کردن مقداری جوش شیرین، درد را کمتر میکند.

کرم یا وازلین

تا زمانی که شقاق بهبود یابد، وازلین یا زینک اکسید را اطراف مقعد بمالید. کرم یا وازلین لایه ای ایجاد میکند که از مقعد در برابر حساسیت محافظت کرده و دفع مدفوع را راحت تر میسازد.

ضد میکروب ها

داروهای ضد میکروبی و آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت روده که به دلیل انگل و باکتری بوجود می آیند، موثرند. آنتی بیوتیک برای درمان آبسه ی باکتریایی، فیستول، بیماری التهابی روده و انگل مناسب است.

جراحی

جراحی بیشتر برای برداشتن پولیپ توصیه می شود. گاهی اوقات، تزریق ماده ای شیمیایی به محل خونریزی توسط آنوسکوپی خونریزی را قطع میکند.

تشخیص

پزشک توسط معاینه ی بدنی، علت خونریزی را تشخیص میدهد. سایر آزمایشاتی که ممکن است روی کودک انجام شود:

• آزمایش خون
  • اشعه ایکس شکمی
  • سونوگرافی شکمی
  • سی تی اسکن
  • آندوسکوپی
  • کولونوسکوپی

چه زمان به متخصص اطفال مراجعه کنیم

وجود خون در مدفوع در کودکان باید توسط یک متخصص اطفال مورد ارزیابی قرار گیرد تا علت یک بیماری جدی نباشد. اگرکودک بسیار مریض بود یا علائم زیر را داشت به پزشک اطفال مراجعه کنید:

• مدقوع تیره یا قیری رنگ
  • اسهال خونی
  • دل درد
  • ادرار صورتی یا به رنگ چایی

در بعضی موارد پزشک از مدفوع کودک نمونه برداری میکند.