عمل بواسیر و جراحی هموروئید

بواسیر رگ های متورمی هستند که میتوانند داخلی باشند یعنی داخل کانال مقعد باشند یا خارجی باشند که خارج از مقعد هستند. معمولا بیشتر هموروئید ها بعد از دو هفته به خودی خود درمان میشوند. یک رژیم غذایی پرفیبر و نوشیدن آب روزی ۸ تا ۱۰ لیوان و استفاده از نرم کننده ی مدفوع علائم بیماری را کاهش میدهد و باعث دفع راحت تری میشود. ممکن است پزشک پماد را پیشنهاد دهد که خارش, درد و تورم را کاهش میدهد. عمل بواسیر و جراحی هموروئید برای بواسیرهای پیشرفته پیشنهاد میشود.

جراحی

هموروئیدکتومی که همان جراحی است به معنی برداشتن بواسیر است. ممکن است جراحی بواسیر با بیهوشی کامل یا بیهوشی موضعی انجام شود. برش هایی در اطراف بافت بواسیر ایجاد میشود و رگ های متورم داخل هموروئید گره میخورند تا خونریزی قطع شود و توده برداشته میشود. ناحیه ای که جراحی بر روی آن انجام شده بخیه زده میشود یا همانگونه میماند و زخم با گاز استریل بسته میشود.

جراحی بدون بیهوشی موضعی

برخی از جراحی ها در مطب پزشک بدون بیهوشی انجام میشوند.

لیزر

در این روش از نور و گرما برای کوچک کردن و خشک کردن بواسیر استفاده میشود. این روش در مطب پزشک انجام میشود و همراه با آنوسکوپی است.

در آنوسکوپی لوله ای دوربین دار , چند سانتی متر به درون روده وارد میشود. اکثریت بیماران در هنگام درمان گرفتگی و درد کمی را احساس میکنند. عمل بواسیر با لیزر یک درمان قطعی است و بواسیر دیگر باز نمیگردد. جای هیچگونه زخمی باقی نمی ماند و بیمار نیازی به مراقبت ندارد.

مقایسه ی لیزر و عمل جراحی:

• درمان لیزر موثرتر است.
  • با آسیب کمتر همراه است.
  • قابلیت این را دارد که بیشتر هموروئید را از بین ببرد.
  • به دلیل آسیب کمتر درد کمتری نیز دارد.
  • بهبود آن سریع تر است.
  • و مهمتر از همه عوارض آن کمتر است.

بعد از عمل

•  سریع به هوش می آیید و گیجی یا سردرد و هیچ دردی را احساس نمیکنید.
  • در منزل بعد ار جراحی در صورت لزوم ، می توانید از مسکن استفاده کنید.
  • می توانید اگر احساس ناراحتی کردید در وان آب گرم بنشینید.
  • از نرم کننده ی مدفوع استفاده کنید.
  •  ناحیه مورد نظر را با دستمال نرم تمیز کنید.

رابربند(بندینگ)

رابر بند

درمان با رابربند در مطب دکتر برای بواسیرهای داخلی با درجه های یک, دو و سه انجام میشود. در این روش یک بند لاستیکی , یک سانتی متر بالاتر از خط پکتینات بسته میشود تا جریان خون را قطع کند. در طی ۵ تا ۷ روز بواسیر خشک شده و می افتد. اگر بند خیلی نزدیک به خط پکتینات بسته شده علائم درد شروع میشود. بهبود در این روش ۸۷% بوده و عوارض آن ۳% میباشد. درد و طول درمان آن نسبت به عمل جراحی پایین تر است. این روش را دوبار در طی دو مرحله به فاصله ی زمانی یک ماه انجام میدهند. اگر بیمار بیهوش باشد پزشک بندهای بیشتری به دور بواسیر می اندازد اگرچه زمان بهبود را طولانی تر و دردناک تر میکند. این روش درمان برای کسانی که از رقیق کننده های خون استفاده میکنند پیشنهاد نمیشود زیرا خطر خونریزی شدید را افزایش میدهد.

مراحل رابر بند
  • یک پروکتوسکوپ در دهانه مقعد وارد می شود.
  • بواسیر توسط دستگاهی  گرفته شده و به داخل استوانه ای لیگوراتور می افتد.
  • سپس بند توسط لیگوراتور دور بواسیر می افتد و همچنین از یک مکش برای این کار استفاده میشود.
  • دستگاه از مکش کمی استفاده می کند که به پزشک اجازه می دهد یک باند لاستیکی کوچک در اطراف بواسیر قرار دهد.

• خون ریزی
  • عفونت و سپسیس لگن
  • بواسیر ترومبوز
  • زخم غیرقابل درمان

پس از عمل با رابربند

• در بعضی موارد, بیماران تا دوهفته بعد از هربار دفع خونریزی دارند. اگر بیمار احساس میکند که خونریزی طولانی شده باید پزشک خود را در جریان بگذارد.
  • حمام آب گرم به مدت ۱۰ دقیقه روزی ۲ یا سه بار به کاهش درد کمک میکند.
  • فعالیت های بدنی سنگین مانند بلند کردن اشیا سنگین انجام ندهید(حداقل تا ۴ روز بعد از عمل)
  • از نرم کننده ی مدفوع روزی یک بار به مدت سه روز استفاده کنید. آنها را میتوانید از داروخانه تهیه کنید.
  • در هنگام حرکات روده زور نزنید اگر در دفع مشکل دارید , وان آب گرم را امتحان کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست مواد فیبردار مصرف کنید و میزان آب نوشیدنی خود را به روزی ۸  لیوان برسانید.

اسکلروتراپیاسکلوتراپی

در این روش یک ماده ی شیمیایی به درون بواسیر تزریق میشود. ماده باعث میشود بافت بواسیر خشک شده و دیگر خونریزی نکند. در زمان تزریق بیشتر افراد دردی را احساس نمیکنند. این عمل در مطب پزشک صورت میپذیرد و خطرات کمی دارد. این گزینه برای کسانی که از رقیق کننده های خون استفاده میکنند گزینه ی مناسب تری است به دلیل اینکه پوست باز نمیشود.

این کار را باید هر چند هفته یکبار انجام دهید تا توده کاملا ازبین رود.شما ممکن است بعد از عمل فشار یا درد خفیفی را احساس کنید اما عفونت نادر است. با این روش درمان ممکن است بواسیر بعد از چند سال باز گردد.

•  اختلالات بینایی
  •  واکنش آلرژیک
  •  ترومبوفلبیت
  •  نکروز پوستی
  •  قرمزی در ناحیه
  • اگر ماده ی اسکلروزانت مستقیما به رگ تزریق شود پوست اطراف آسیبی نمی بیند اما اگر به خارج از رگ تزریق شود نکروز بافت و جای زخم ایجاد میشود. نکروز بافت نادر است و می تواند آسیب زننده باشد و مدت درمان آن طولانی است.
  • جوش های پوستی زمانی ظاهر میشود که ماده ی شیمیایی به داخل شریان ها تزریق شده باشد. این جوش ها معمولا باید با لیزر درمان شوند.

بستن شریان هموروئید

روشی است برای برداشتن بواسیر و رگهای خونی در این روش بسته میشوند. این روش از رابربند موثرتر است اما درد آن بیشتر است. البته باز بسته به نوع بواسیر دارد و در مواقعی استفاده میشود که درمان با رابربند با شکست مواجه شود.

جراحی با بیهوشی

سایر روش های جراحی باید در بیمارستان صورت پذیرد.

هموروئیدکتومی

این روش برای بواسیرهای بزرگ خارجی و بواسیرهای داخلی که به پروپلاز تبدیل شده و مشکلاتی را ایجاد کرده و با روش های غیرجراحی بهبود نیافته اند استفاده میشود. جراحی در بیمارستان انجام میشود و پزشک برای انتخاب ماده ی بیهوشی مناسب آزمایشاتی را روی بیمار انجام میدهد. بیهوشی شامل موارد زیر است:

بیهوشی عمومی: بیمار به خواب عمیقی فرو میرود.

بیهوشی منطقه ای: فقط قسمت پایینی بدن شما بی حس میشود.

بی حسی موضعی: فقط قسمت کانال مقعدی و مقعد بی حس میشود.

اگر شما بی حسی موضعی یا منطقه ای دریافت کردید , ممکن است آرام بخش نیز تزریق شود.

زمانی که ماده ی بیهوشی اثر کند, جراح بواسیر را میبرد. بعد از عمل, بیمار مدتی را در بیمارستان تحت نظر قرار میگیرد و پس از اینکه اطمینان حاصل شد علائم حیاتی پایدار است, بیمار به خانه بازمیگردد. درد و عفونت در این روش بسیار شایع است.

علائم-رایج-پس-از-جراحی بواسیر

• درد یکی از عوارض رایج بعد از عمل میباشد.
  • خارش
  • سوزش
  • واکنش به داروهای بیهوشی
  • ممکن است در دفع به دلیل تورم یا اسپاسم عضلات مشکل داشته باشید.
  • اگر اسفنکتر مقعد در زمان جراحی آسیب ببیند بی اختیاری مدفوع را به همراه دارد.

مراقبت های پس از عمل هموروئید

• در وان آب گرم  بنشینید.
  • غذاهای فیبردار یا مکمل های فیبردار مصرف کنید.
  • از نرم کننده ی مدفوع استفاده.
  • در صورت درد شدید از مسکن هایی مانند استامینوفن ، آسپیرین یا ایبوپروفن استفاده کنید.

اگر علائم زیر را داشتید پزشک خود را مطلع سازید:

• خونریزی بیش از حد
  • عدم عمل دفع
  • تب داشتن

هموروئیدوکسی

این روش نیز مشابه جراحی است و بیمار یک روز را در بیمارستان میگذراند و به بیهوشی عمومی,موضعی یا منطقه ای نیاز دارد. این درمان برای بواسیر طولانی مدت مناسب است. جراح بواسیر را به داخل کانال مقعدی برمیگرداند و شریان های خون را قطع میکند تا بواسیر کوچک شده و از بین برود. درد و زمان بهبود این روش از هموروئیدکتومی کمتر است.

عوارض و مراثبت های بعد از عمل آن مشابه جراحی است.