درمان سریع بواسیر خارجی و درمان هموروئید خارجی بدون جراحی

بواسیر رگ های متورم شده ی انتهای کانال مقعد میباشند. بیشترین علت اصلی بواسیر خارجی فشار زیاد در هنگام حرکات روده است.بواسیر زمانی ایجاد می شود که رگ های راست روده یا مقعد گشاد یا بزرگ شده و ممکن است “داخلی” یا “خارجی” باشد. نوع خارجی معمولاً در  اطراف مقعد اتفاق می افتد. اگر بواسیر مزمن باشد با چشم نیز قابل مشاهده است. برای درمان سریع بواسیر خارجی راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

علائم بواسیر خارجی

• خارش و سوزش اطراف مقعد
  • درد اطراف مقعد
  • زائده ای در اطراف مقعد
  • خون در مدفوع

ممکن ست در هنگام دفع خون مشاهده کنید و زائده ی اطراف کانال مقعدی متورم شده باشد در این صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دلایل بوجود آمدن بواسیر خارجی

بیشترین دلیل آن فشار آمدن به روده و کانال مقعدی در هنگام دفع مدفوع است که ممکن است منجر به یبوست یا اسهال شود و خونرسانی به ناحیه ی مقعد را دچار مشکل میکند.این امر باعث لخته شدن خون و بزرگ شدن عروق(سیاهرگ و سایر رگ ها) در آن منطقه می شود. زنان باردار نیز ممکن است به دلیل فشارهایی که رحم روی این رگها قرار می دهد در معرض خطر بواسیر قرار بگیرند.

درمان بواسیر خارجی

ممکن است بواسیر طی مدت چند روز بهبود یابد، اما بهتر است در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است سؤال کند که آیا انواع خاصی از داروها یا درمان ها را ترجیح می دهید یا خیر. برخی از درمان هایی که ممکن است پزشک پیشنهاد دهد , کمپرس یخ برای کاهش تورم, شیاف ها و کرم ها میباشند.این درمان ها برای بواسیر خفیف درمان کوتاه مدتی محسوب میشوند و علائم را کاهش میدهند اما برای نوع مزمن، سایر درمان ها مانند جراحی استفاده میشود.

لیزر:لیزر بواسیر مناسب ترین راه و درمان سریع بواسیر خارجی و داخلی میباشد. درمان فقط در یک روز انجام میشود. بیمار پس از عمل درد ندارد و نیازی به مراقبت چندین روزه نیست و بیمار بعد از عمل به فعالیت های روزمره ی خود ادامه میدهد. برعکس جراحی جای زخم باقی نمیماند. امکان برگشت پذیری بیماری وجود ندارد و نیازی به بیهوشی نیست.

جراحی معروف به هموروئیدکتومی: جراح با چاقوی پزشکی بواسیر را میبرد و جای زخم بزرگی برجای میماند. درد پس از عمل بسیار زیاد است و بیمار نیاز به مراقبت چندین روزه دارد. در این روش بیهوشی انجام میشود و بیمار یک روز را در بیمارستان بستری است.

بوتاکس:درمان با بوتاکس به خودی خود موثر نیست و بیشتر درد پس از عمل جراحی را کاهش میدهد. درمان به طور موقت است و بیماری پس از مدتی بازمیگردد.

درمان با اسکلروتراپی: در این روش یک ماده ی شیمیایی به بافت بواسیر تزریق میشود. این ماده توانایی خشک کردن بافت بواسیر را دارد اما انجام آن فقط برای یکبار موثر نیست و چندین بار باید تکرار شود تا علائم هموروئید کاملا از بین برود.

درمان خانگی

درمان خانگی بواسیر خارجی

معمولا در نوع خارجی درمان های خانگی موثر نمیباشند و فقط در تسکین درد آنها و کاهش علائم موثرند. درمان هموروئید خارجی بدون جراحی و بدون مراجعه به پزشک امکان پذیر نمیباشد. او بهترین راه درمان را به شما پیشنهاد میدهد که معمولا بهترین راه درمان با لیزر است.

• از فیبر در رژِیم غذایی خود استفاده کنید تا از یبوست جلوگیری کنید و مدفوع شما نرم تر شود. این کار باعث می شود حرکات روده آسان تر شده و خونرسانی به رگ های ناحیه ی مقعد افزایش یابد.
  • از نرم کننده مدفوع استفاده کنید.
  • ورزش کردن به جلوگیری از یبوست کمک می کند و جریان خون را افزایش میدهد که به دفع مدفوع بهتر کمک میکند.
  • در هنگام دفع زور نزنید زیرا باعث میشود خونرسانی به ناحیه ی مقعد ضعیف شود.
  • در آب گرم بنشینید( چند اینچ آب که قسمت های انتهایی و اندام شخصی شما را بپوشاند) تا از درد کاسته شود..
  • محل مورد نظر را تمیز و خشک نگه دارید زیرا رطوبت باعث افزایش حساسیت میشود.
  • به جای دستمال کاغذی از دستمال مرطوب بدون الکل استفاده کنید تا اطراف مقعد تحریک نشود.
  • برای کاهش  تورم ،از یک بسته یخ یا کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس را به دور یک حوله یا دستمال بپیچید و از تماس مستقیم آن با ناحیه خودداری کنید زیرا باعث سوختگی با یخ میشود.
  • از خوردن غذاهای تند اجتناب کنید تا از خارش و سوزش جلوگیری شود.

بواسیر خارجی چگونه تشخیص داده می شوند؟

به دلیل اینکه بسیاری از علائم این بیماری با سایر بیماری ها مشابه میباشد حتما باید معاینه انجام شود. پزشک ممکن است معایناتی در اطراف مقعد نظیر مثال های زیر انجام دهد:

• پروکتوسکوپی
  • امتحان دیجیتال رکتوم
  • کولونوسکوپی
  • سیگموئیدوسوپی
  • آنوسکوپی

پزشک ممکن است با معاینه ی بدنی قادر به دیدن توده باشد. اگر پزشک به جای تشخیص نوع خارجی نوع داخلی را تشخیص دهد، از روش آنوسکوپی استفاده میکند. نوع داخلی با کولونوسکوپی ، سیگموئیدوسکوپی یا پروکتوسکوپی قابل تشخیص است.