زگیل تناسلی زنان، تشخیص، علائم و درمان

زگیل تناسلی یک بیماری رایج مقاربتی است که در اطراف یا روی دستگاه تناسلی ظاهر میشود و به صورت برآمدگی های کوچک یا مانند گل کلم هستند. این نوع زگیل ها بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا همان اچ پی وی به وجود می آید. افرادی که به این ویروس مبتلا هستند از طریق واژن، مقعد و یا رابطه ی دهانی میتوانند آن را منتقل کنند. این نوع ویروس مشکل دیگری برای سلامتی ایجاد نمیکند و سرطانی نیست. پزشک میتواند برای کاهش علائم راهکارهایی را پیشنهاد دهد یا زگیل را از بین ببرد. در ادامه ی بحث ما درباره ی زگیل تناسلی زنان(واژن) خواهیم پرداخت. بهترین راه درمان زگیل تناسلی، درمان با لیزر است.

علائم زگیل تناسلی زنان

علائم-زگیل-تناسلی-زنان

همه ی افراد میتوانند به زگیل تناسلی مبتلا شوند که در نواحی زیر در خانم ها ظاهر میشود:

• واژن
  • ولووا(قسمتی از دستگاه تناسلی زنان)
  • دهانه رحم
  • مقعد
  • ناحیه کشاله ران و نواحی بالاتر

به دلیل اینکه ویروس از طریق رابطه ی دهانی منتقل میشود، زگیل ها میتوانند در قسمت های زیر نیز ظاهر شود:

• لب ها
  • دهان
  • گلو

آنها میتوانند به شکل های زیر باشند:

• کوچک
  • شبیه برآمدگی های پوستی
  • گل کلم
  • صاف که با چشم دیده نمی شوند

زگیل ها معمولا به رنگ پوست یا تیره تر از آن هستند. آنها نرم یا سفت هستند. گاهی اوقات این زگیل ها علائمی ندارند و با نشانه های زیر ظاهر میشوند:

• خارش
  • سوزش
  • حساسیت یا  درد

دلایل

زگیل تناسلی از آلوده شدن به ویروس اچ پی وی بوجود می آید و نوعی بیماری رایج مقاربتی است. طبق تحقیقات این بیماری در افراد زیر ۳۰ سال شایع است. ویروس از طریق راه های زیر منتقل میشود:

• واژن
  • مقعد
  • رابطه ی دهانی
  • تماس پوست به پوست آلت تناسلی آلوده به ویروس
  • زایمان

زگیل تناسلی بلافاصله پس از آلودگی ظاهر نمیشود، ماه ها یا سال ها طول میکشد تا خود را نشان دهد. این نوع بیماری منجر به سرطان نمیشود.

تشخیص زگیل تناسلی زنان

تشخیص-زگیل-تناسلی-زنان

• تشخیص آن با معاینه ی بدنی صورت میگیرد.
  • برای دیدن بهتر زگیل ها، در صورت عدم مشاهده آنها، ممکن است از کولپسکوپ یا محلول سرکه استفاده شود.
  • ممکن است از زگیل ها نمونه برداری شده و به آزمایشگاه فرستاده شود.

بیش از ۱۰۰ نوع مختلف ویروس اچ پی وی وجود دارد اما زگیل تناسلی منجر به سرطان نمیشود. به هرحال، فردی میتواند بیش از یک نوع اچ پی وی داشته باشد و حداقل ۱۴ نوع  از آن منجر به سرطان( مثلا سرطان دهانه رحم) میشود. خانم هایی که به این نوع ویروس دچار هستند، پزشک از آنها آزمایش سرطان رحم میگیرد. پیشنهاداتی که برای بانوان میشود:

• بین سن ۲۱ تا ۲۹ سال  غربالگری دهانه رحم (آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش اسمیر) هر ۳ سال یکبار
  • سن ۳۰ تا ۶۵ سال هر سه سال آزمایش پاپ اسمیر و هر ۵ سال یکبار آزمایش اچ پی  وی

اگر جواب پاپ اسمیر نتیجه نامشخص یا غیر طبیعی باشد، به معنای ابتلا به سرطان نیست. پزشک تست های اضافی را انجام می دهد تا به دنبال هرگونه تغییر در سلولهای دهانه رحم باشد.

زنان باردار با سابقه زگیل تناسلی قبلی باید به پزشک خود اطلاع دهند. بعید است که این امر عوارض حاملگی داشته باشد یا کودک را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین ابتلا به این نوع بیماری در بارداری، زایمان را دشوارتر میکند.

خطرات

کسانی که شرکای جنسی متفاوتی دارند بیشتر در معرض ابتلا هستند. سایر خطرات ابتلا شامل موارد زیر است:

• سیستم ایمنی ضعیف
  • سن زیر ۳۰ سال

درمان زگیل تناسلی زنان

درمان-زگیل-تناسلی-زنان

درمان قطعی برای اچ پی وی وجود ندارد و سیستم ایمنی به طور مداوم با آن میجنگد. اگر زگیل تناسلی باعث ناراحتی یا پریشانی شود، پزشک می تواند برای تسکین علائم یا از بین بردن آنها، روش های درمانی را تجویز کند. این درمانها امکان مبتلا ساختن سایر افراد را نیز پایین می آورد. درمان های معمولی شامل موارد زیر است:

• پودوفیلوکس
  • پودوفیلین
  • تری کلرواستیک اسید

برای زگیل هایی که بزرگ هستند، پزشک برداشتن زگیل را پیشنهاد میکند:

• کرایوتراپی: در این روش زگیل ها با مایع نیتروژن، منجمد میشوند. کرایوتراپی، یک نوع سوزاندن است که با درد و تاول همراه است.
  • جراحی: شامل بریدن زگیل ها میشود. برای اینکار بیمار را بیهوش میکنند.
  • جریان برق: در این روش پزشک، زگیل را با یک دستگاهی که دارای جریان برق است، میسوزاند. بیمار تحت بیهوشی کامل یا موضعی است.
  • لیزر: لیزر از سایر روش ها موثرتر است و عوارض جانبی ندارد. پزشک از پرتو اشعه ی لیزر برای از بین بردن زگیل استفاده میکند.

این خیلی مهم است که از کدام روش درمان برای زگیل تناسلی استفاده شود زیرا بی دقتی میتواند علائم را بدتر کند. برداشتن زگیل به معنای خلاص شدن از اچ پی وی نیست و امکان بازگشت مجدد در صورتی که ویروس در بدن باشد وجود دارد. همچنین استفاده از کاندوم در حین رابطه، ریسک ابتلا را کاهش میدهد اما کاملا از آن جلوگیری نمیکند.

جلوگیری

• استفاده از کاندوم در حین رابطه ی جنسی: احتمال مبتلا شدن را کاهش میدهد اما همه ی آلت تناسلی را نمی پوشاند و امکان مبتلا شدن وجود دارد.
  • سایر روش های جلوگیری از بارداری: از مبتلا شدن جلوگیری نمیکند. مهم است که افراد در صورت داشتن این زگیل ها به شرکای جنسی خود بگویند.
  • واکسن: واکسن زگیل تناسلی از مبتلا شدن به این ویروس جلوگیری میکند. این واکسن باید در سن ۱۱ یا ۱۲ سال تزریق شود و برای خانم ها بین سنین ۱۳ تا ۲۶ سال توصیه میشود.افراد باید قبل از تزریق با پزشک صحبت کنند تا حساسیت نداشته باشند. واکسن برای زنان باردار توصیه نمیشود.
  • سیگار نکشیدن: از مبتلا شدن جلوگیری میکند.