زگیل تناسلی مردان(آلت تناسلی)، علت، علائم و درمان

ویروس پاپیلومای انسانی یکی از بیماری های شایع مقاربتی است و علت اصلی زگیل تناسلی میباشد. مردان در زمان ابتلا، علائم خاصی را نشان میدهند. ویروس پاپیلومای یا همان اچ پی وی قسمت های مرطوب بدن مانند دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار میدهند. بیش از ۱۰۰ نوع از این ویروس وجود دارد که در قسمتهای مختلف بدن ظاهر میشوند. اچ پی وی نوع ۶ و ۱۱ منجر به ۹۰% زگیل تناسلی مردان و زنان است. اچ پی وی نوع ۱۶ و ۱۸ منجر به سرطان میشود.

علائم زگیل تناسلی در مردان

علائم-زگیل-تناسلی-مردان

با اینکه بسیاری از مردان مبتلا هیچ علائمی را نشان نمیدهند اما زگیل در نواحی زیر بروز میکند:

• آلت تناسلی
  • بیضه ها
  • مقعد
  • کشاله ران و ران
  • زبان و بالای دهان

زگیل ها معمولا به شکل های زیر هستند:

• کوچک
  • بزرگ
  • صاف
  • برآمده
  • شبیه گل کلم

این زگیل ها دردی ندارند اما ناخوشایند هستند. اچ پی وی سرطان زا نیست اما میتواند عواملی را ایجاد کند که منجر به سرطان میشود.

پزشک سرطان را سال ها بعد از ابتلا به ویروس تشخیص میدهد زیرا تغییر در سلول های ویروس به آرامی رخ میدهد. علائمی که نشان دهنده ی سرطان مقعدی است:

•  خونریزی
  • ترشح
  • خارش در مقعد
  • تورم غدد لنفاوی در ناحیه مقعد یا کشاله ران
  • تغییر در عادات دفع مدفوع و شکل مدفوع

سرطان آلت تناسلی میتواند منجر به:

• تغییر بافت روی آلت مانند تغییر رنگ
  • ضخیم شدن پوست ی
  • ایجاد بافت جدید
  • زخم های دردناک یا بدون درد در آلت تناسلی ممکن است خونریزی کنند

سرطان پشت گلو می تواند باعث شود:

• گلو درد مداوم یا درد گوش
  • سرفه مداوم
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • تغییر صدا یا کوفتگی
  • توده ای در گردن

علم پزشکی هنوز راهی برای جلوگیری از تغییر اچ پی وی به سرطان پیدا نکرده است.

درمان زگیل تناسلی مردان

درمان-زگیل-تناسلی-مردان

در حال حاضر درمان قطعی برای ویروس وجود ندارد اما برخی از آنها میتوانند علائم را کاهش دهند. هیچ غربالگری روتینی برای تشخیص اچ پی وی در مردان وجود ندارد. به طور کلی پزشک میتواند با هر زگیل تناسلی که ظاهر شده، بیماری را تشخیص دهد.

• پزشک می تواند زگیل های تناسلی حاصل را با داروهای تجویز شده معالجه کند یا آنها را جراحی کند.
  • کرایوتراپی که در آن زگیل سوزانده می شود و به مرور زمان خشک شده و می افتد.
  • درمان رگیل تناسلی با لیزر است که اشعه ی لیزر به زگیل ها برخورد میکند و باعث کوچک شدن، خشک شدن و از بین رفتن آنها میشود. درمان با این روش قطعی تر از سایر روش ها است و مانند سایر روش ها عوارض جانبی دارد.

از بین رفتن شکل ظاهری زگیل تناسلی به معنای از بین رفتن ویروس نیست و امکان انتقال آن وجود دارد. اگر افراد زگیل خود را درمان نکنند، به سرطان تبدیل میشوند. به احتمال زیاد تغییرات زگیل ها به شکل زیر است:

•   بین می روند
  • رشد می کنند
  • تکثیر می شوند
  • یکسان می مانند

اگر اچ پی وی به سرطان تبدیل شود با راه های زیر درمان می شود:

• جراحی
  • شیمی درمانی
  • پرتودرمانی

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی مردان

• اچ پی وی از طریق تماس مستقیم و رابطه ی جنسی در زنان و مردان منتقل میشود
  • این ویروس از شخصی به شخصی دیگر توسط دهان، مقعد، و رابطه ی واژنی یا اگر پوست با پوست برخورد کند منتقل میشود.
  • اگر شخصی مبتلا به این ویروس باشد و علائمی نداشته باشد میتواند آن را منتقل کند.

دلایل زیر احتمال ابتلا به ویروس را افزایش میدهند:

• داشتن رابطه ی جنسی با افراد مختلف
  • از نظر سن ، عفونت بیشتر در بزرگسالی یا جوانی رخ می دهد
  • ختنه نشدن
  • پوست آسیب دیده

عوارض

همانطور که برخی اچ پی وی ها منجر به زگیل تناسلی میشوند، میتوانند منجر به سرطان نیز شوند. متحققان هرساله ۴۲۰۰۰ نوع از آن را کشف میکنند که مربوط به سرطان است و ۱۸۳۰۰ نوع سرطانی در مردان ظاهر میشوند. اچ پی وی در مردان منجر به سرطان های زیر میشود:

•  ۹۰% سرطان مقعد را در برمیگیرد که هرساله ۲۲۰۰ نفر از مردان را تحت تاثیر قرار میدهد.
  • بیش از ۶۰% از سرطان آلت از اچ پی وی نشات میگیرد.
  • حدود ۷۰ درصد از مبتلایان به سرطان دهان ، که در قسمت پشت گلو ، پایه زبان و لوزه ها رخ می دهد ، ممکن است به دلیل این ویروس باشد.
  • مردانی که هم جنس باز هستند ۱۷ بار بیشتر از مردانی که با زنان رابطه دارند، احتمال مبتلا شدن به سرطان مقعد را دارند.
  • مردانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به طور مثال به اچ آی وی مبتلا هستند، امکان ابتلا را افزایش میدهند.

• استفاده از کاندوم در حین رابطه ی جنسی
  • واکسن زدن احتمال ابتلا به اچ پی وی را کاهش میدهد
  • کاندوم ها کاملا از این ویروس جلوگیری نمیکنند زیرا تمام قسمت ها را نمی پوشانند.

همانطور که هیچ درمان یبرای آنها کشف نشده است، سه نوع واکسن از اچ پی وی جلوگیری میکنند. هر سه نوع واکسن از اچ پی وی نوع ۱۶ و ۱۸ جلوگیری میکنند. این دو نوع ارتباط خیلی قوی با سرطان دارند. یکی از واکسن ها اچ پی وی نوع ۶ و ۱۱ را تحت پوشش قرار میدهد که ارتباط مستقیمی با زگیل تناسلی دارند.