انواع زگیل دست و پا【درمان تضمینی】+عکس زگیل پا و روی دست

انواع زگیل دست و پا

زگیل ها برجستگی های گوشتی و زبری هستند که یکی از انواع رایج آن، ظاهر شدن روی دست و یا کف پا می باشد. زگیل دست و پا می تواند روی پوست دست و پا و یا بین انگشتان رشد کنند و از نشانه های آن خارش و برجستگی های سفت می باشد. فیلم سوزاندن زگیل پا را در ادامه باهم میبینیم:

حدوداً ۲ الی ۶ ماه زمان می برد از زمانی که ویروس وارد بدن می شود تا زگیل روی دست و پا ظاهر شود. به جز نوع زگیل تناسلی که در صورت عدم درمان منجر به سرطان دهانه رحم می شود، انواع دیگر این ویروس تقریباً بی خطر می باشد. توجه داشته باشید که اصلی ترین راه انتقال زگیل تناسلی، رابطه جنسی و تماس پوست به پوست نواحی مخاطی می باشد.

برای درمان قطعی و بدون بازگشت زگیل دست یا پا در کمتر از یک ساعت با پرتو کلینیک تماس بگیرید:

از سوالات بسیار رایج کاربران این است که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ آیا ویروس زگیل دست و پا و ویروس زگیل تناسلی یکی می باشد؟ به صورت کلی باید گفت که ویروس عامل زگیل در هر قسمتی از بدن ویروس اچ پی وی می باشد ولی نوع ویروسی که باعث ایجاد زگیل روی دست می شود با نوع ویروس عامل زگیل تناسلی متفاوت می باشد.

از راه های تشخیص این دو نوع زائده از هم مشاهده عکس های واضح از زگیل تناسلی می باشد:

مطلب مرتبطعکس واضح از زگیل تناسلی زنان و مردان


سوال پرتکرار بعدی این است که آیا میخچه همان زگیل پا است و تفاوت میخچه و زگیل پا چیست؟

در مورد تفاوت میخچه و زگیل پا باید بگوییم که میخچه بر اثر فشار، کفش نامناسب، اصطکاک به وجود می آید در صورتی که عامل ایجاد زگیل پا همان ویروس اچ پی وی ولی از نوع کم خطر آن است. پس میخچه و زگیل پا یکی نیستند و میخچه فقط در کف پا به وجود می آید ولی زگیل می تواند هر جایی از بدن ایجاد شود.


زگیل دست و پا چیست

ظاهر شدن زگیل روی دست و زگیل پا در کودکان و بزرگسالان یکی از مشکلات رایج پوستی می باشد. انواع زگیل دست و پا روی پوست و بین انگشتان و یا کف پا به وجود می آید . علائمی مثل خارش و سوزش و برجستگی سفت و زبر دارند.

مطلب مرتبط: مولوسکوم چیست و چه تفاوتی با زگیل دارد؟

زگیل دست ناشی از ابتلا به نوعی از ویروس hpv می باشد که می تواند روی دست، کف دست، بین انگشتان، روی انگشتان و یا دور تا دور ناخن ها به شکل تک یا خوشه ای و به رنگ پوست نمایان شود. اندازه این زگیل ها معمولاً تا چند میلیمتر می باشد و خطر زیادی ندارند.

اما زگیل پا به انگلیسی : (Plantar warts) معمولاً در کف پا، پاشنه پا، پنجه پا و بین انگشتان به وجود می آید. رنگ این زائده ها روشن تر از رنگ پوست است و یک دانه مشکی رنگ معمولاً روی زائده مشاهده می شود. زگیل های کف پا به دلیل تحمل فشار وزن بدن دردناک تر می باشد.

تعریف سایت healthline را از زگیل کف پا با هم میخوانیم:

Plantar warts are warts that affect the bottom of the feet. They are very common, especially in children.

A plantar wart, sometimes called a verruca, is typically associated with the human papillomavirus (HPV), specifically types 1, 4, 57, 60, 63, 65, and 66, according to research from 2020. HPV causes a buildup of the protein keratin on the skin, which can result in warts.

https://www.healthline.com/health/skin-disorders/plantar-wart

زگیل های کف پا زگیل هایی هستند که کف پا را درگیر می کنند. آنها به خصوص در کودکان بسیار شایع هستند.

زگیل کف پا طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۰، معمولاً با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به ویژه انواع ۱، ۴، ۵۷، ۶۰، ۶۳، ۶۵ و ۶۶، مرتبط است. ویروس HPV باعث تجمع پروتئین و کراتین روی پوست می شود که می تواند منجر به زگیل شود.

مطلب مرتبط: انتقال زگیل تناسلی در دختران مجرد ( باکره )

عکس زگیل دست و پا

در ادامه تصاویر و عکس زگیل دست و پا را با هم مشاهده میکنیم. دیدن این تصاویر به شما کمک می کند تا اگر زائده ای مشابه هریک از تصاویر داشتید تشخیص درستی بدهید.

مطلب مرتبط: عکس زگیل مقعدی

علت زگیل دست و پا چیست

علت زگیل پا و دست گونه ای از ویروس اچ پی وی یا همان پاپیلومای انسانی می باشد. این برجستگی ها در شکل های گوناگون مسطح، تکی و یا خوشه ای رشد می کنند. علت زگیل پا یا دست سیستم ضعیف ایمنی می باشد به همین خاطر شاهد مشاهده بیشتر زگیل دست و پا در کودکان و نوجوانان می باشیم و افراد بزرگسالی که سیستم ایمنی قوی دارند ممکن است در تماس با ویروس اچ پی وی دچار این عارضه نشوند.

همچنین یکی دیگر از علت های زگیل پا یا دست، وجود زخم های باز روی پوست به دلیل بریدن با تیغ و یا زخم های پوستی ناشی از اگزما می باشد.

در صورت تماس و دست دادن با فردی که زگیل فعال و یا سر باز روی دست خود دارد، امکان انتقال این ویروس وجود دارد.

مطلب مرتبط: زگیل تناسلی مردان چیست

علائم زگیل دست و پا

از علائم زگیل دست و پا می توان به مواردی مثل خارش زائده، سوزش و درد هنگام لمس، قرمزی و ملتهب بودن زگیل، و در موارد شدیدتر به ترشح چرک و عفونت، تکثیر و رشد زگیل اشاره نمود.

زگیل دست و پا به این دلیل که روی نواحی حساسی نیستند معمولاً دردناک نیستند. البته این نوع زگیل ها تحریک پذیرتر هستند. از آنجایی که بیشتر افراد زگیل پا را با میخچه اشتباه می گیرند، در مورد علائم زگیل پا و شناخت تفاوت میخچه و زگیل پا باید به خوبی با آن ها آشنا باشید تا بتوانید زگیل را از میخچه پا و یا پینه پا به خوبی تشخیص دهید.

پیشگیری از زگیل دست و پا

با استفاده از راهکارهایی که در ادامه گفته می شود می توانید تا حدی از انتقال و ابتلا به زگیل دست و پا پیشگیری نمایید:

  • خودداری از تماس فیزیکی و دست دادن با فردی که زگیل دارد.
  • خودداری از ناخن جویدن: بیشتر میکروب ها و ویروس ها زیر ناخن ها جمع می شوند و شما با جویدن ناخن های خود به صورت مستقیم ویروس را وارد بدن می کنید.
  • از وسایل شخصی دیگران مثل حوله و ناخن گیر و … استفاده نکنید.
  • هنگامی که به استخر یا سونای خشک می روید به جز حوله از دمپایی شخصی هم استفاده کنید.

درمان زگیل دست و پا

برای درمان قطعی زگیل دست و پا راه های گوناگونی وجود دارد که دکتر متخصص زگیل تناسلی پس از معاینه و ویزیت شما بهترین راه درمان را پیشنهاد خواهد داد:

مطلب مرتبط: درمان قطعی زگیل تناسلی چگونه ممکن است؟

زگیل های دست و پا ممکن است خود به خود در مدت زمان طولانی از بین بروند اما این یک احتمال است و ممکن است که از بین هم نروند. جدای از دردناک بودن یا نبودن و بی خطر بودن این زگیل ها، موضوع مهمی که وجود دارد اینست که فرد معمولاً از ظاهر آن ها روی دست و پای خود احساس خوبی ندارد و خجالت می کشد.

همچنین در انجام امور روزمره هم برای فرد مشکل ایجاد می کند. به همین دلیل فرد در پی درمان برای زگیل دست و پا اقدام می نماید.

لیزر زگیل دست و پا

امروزه لیزر معجزه علم پزشکی در درمان بیماری های پوستی مثل زگیل دست و پا و یا زگیل تناسلی می باشد. به این خاطر که در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین و بهترین نتجیه و بازدهی را دارد انتخاب بیش از ۹۰ درصد بیماران لیزر زگیل دست یا پا می باشد. لیزر CO2 ریشه زگیل را سوزانده و باعث نابودی زائده برای همیشه می شود. سایر روش های درمانی مثل جراحی و یا بریدن با تیغ ممکن است که باعث پخش و تکثیر ویروس در جاهای دیگر بدن شود.

هزینه لیزر زگیل دست

برای تعیین هزینه دقیق لیزر زگیل ها باید تعداد، اندازه و نوع زائده ها مشخص شود. به صورت کلی هزینه لیزر و کرایو بیشتر از سایر روش های درمانی می باشد. به این دلیل که لیزر روشی است که قطعی تر بوده و امکان بازگشت زگیل ها وجود ندارد. برای اطلاع دقیق از هزینه لیزر زگیل دست یا پا در پرتو کلینک می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و راهنمایی شوید:

هزینه لیزر زگیل دست و پا
اطلاع از هزینه لیزر زگیل

فریز کردن یا کرایو زگیل پا و دست

کرایو کردن، فریز یا همان انجماد، اصطلاحات کرایو درمانی و کرایو زگیل تناسلی هستند که در مطب به صورت سرپایی همانند لیزر انجام می شود. کرایودرمانی با دی اکسیدکربن یا نیتروژن مایع در دمای -۱۹۶درجه در مدت زمان حدود ۲۰ دقیقه انجام می شود. بسته به تعداد زگیل و پراکندگی آن ها پزشک ممکن است چند جلسه را برای درمان توصیه کند. فرایند کرایو درمانی به این شکل است که زگیل ها بعد از یخ زدن خشک شده و می افتند.

بیش از ۷۰ درصد بیماران از کرایودرمانی برای از بین بردن زگیل های خود رضایت داشته اند و در ۲۰ درصد مواقع نیز احتمال عود یا بازگشت مجدد زائده ها وجود دارد.

کرایو یا سرما درمانی به دو شکل قابل انجام است:

  • می توان نیتروژن مایع را به صورت مستقیم روی زائده اسپری نمود تا فریز شود.
  • می توان ماده سرمادرمانی را با یک چوب پنبه روی زائده استعمال نمود تا باعث نابودی بافت زگیل ها شود.
کرایو زگیل کف پا
کرایو و فریز زگیل پا

مراقبت های لازم پس از کرایو زگیل دست و پا

  • پس از کرایودرمانی تا چند روز احساس درد و ناراحتی دارید و ممکن است در ناحیه زگیل ها، زخم و تاول ایجاد شود و حدود دو هفته طول می کشد تا این زخم ها بهبود پیدا کند.
  • برای رعایت بهداشت بهتر است محل زائده ها هر چند ساعت یک بار شستشو شود.
  • از پماد زگیل دست برای ترمیم و انتی بیوتیک استفاده نمایید.
  • بهتر است تا چند روز از تحریک ناحیه با شیو کردن یا برقراری رابطه جنسی خودداری نمایید.

درمان زگیل دست و پا در خانه

درمان زگیل دست در خانه یا درمان زگیل پا در خانه از گزینه هایی است که به دلیل عدم مراجعه به پزشک و مطب به ذهن بیماران می رسد. استفاده از روش های خانگی درمان زگیل دست یا پا مثل سرکه سیب، جوش شیرین، سیر، آلوئه ورا، روغن کرچک و …از رایج ترین روش هایی است که برای درمان زگیل دست و پا در خانه استفاده می شود.

پماد زگیل دست

پماد و داروی زگیل پا و دست : اگر در مراحل اولیه و زمانی که زگیل ها بسیار ریز هستند از داروهایی مانند پماد آلدارا به عنوان پماد برای زگیل دست استفاده کنید ممکن است که نتیجه بگیرید.

داروهایی مثل پماد زگیل دست، چسب، یا مایع سالسیلیک اسید و … از داروهایی هستند که برای درمان زگیل دست و پا استفاده می شوند. اگرچه این داروها بدون نیاز به نسخه در داروخانه ها موجودند اما بهتر است برای معاینه و انتخاب روش درمان به پزشک مراجعه کنید. پماد آلدارا پماد مخصوص زگیل دست بزرگسالان بوده و افراد زیر ۱۸ سال نباید مصرف کنند. پماد زگیل دست ادیب هم پماد گیاهی است که حاوی گیاهان سیر، شاه‌تره و سیاه دانه بوده و ممکن است اثر بخش باشد.

در نهایت تاثیری که این داروهای کوتاه مدت و دوره ای دارند مانند تاثیر لیزر و کرایو نمی باشد و در برخی موارد حتی قادر به از بین بردن زگیل نیستند.

به دلیل اسیدی بودن این داروها حتماً پیش از استفاده از آن بر روی پوست خود با دکتر زگیل یا متخصص پوست مشورت نمایید.

برای درمان زگیل دست و پا لیزر بهتر است یا کرایو؟

در کرایو درمانی یا فریز زگیل دست و پا این احتمال وجود دارد که بیمار باید چند جلسه برای درمان مراجعه کند. یعنی با توجه به تعداد و اندازه زائده ها در مدت چند هفته یا چند ماه نیاز باشد که چندین جلسه کرایو درمانی برای بیمار انجام شود. کرایو عوارضی مثل تشکیل زخم، تغییر رنگ پوست ناحیه زائده ها و یا احتمال بروز عفونت را هم دارد.

اما در لیزر زگیل دست و پا، مهم نیست که چه تعداد زگیل و با چه اندازه ای داری. در یک جلسه با لیزر به راحتی از بین خواهند رفت. همچنین با نفوذی که اشعه لیزر در بافت زگیل و عمق آن دارد روشی قطعی و غیرقابل بازگشت می باشد.

یکی از سوالاتی که برای بیماران پیش می آید این است که چگونه جلوی پخش ویروس از طریق اشعه لیزر گرفته می شود؟ میتوان به طور همزمان از دستگاه وکیوم استفاده نمود.

از نظر هزینه های درمان نیز دو روش کرایو و لیزر تقریباً تفاوتی با هم ندارند و در هر دو روش عواملی مثل تعداد و اندازه زائده ها در تعیین هزینه اثرگذار است.

سوالات متداول درباره زگیل دست و کف پا

آیا زگیل دست و پا خطرناک است؟

زگیل دست و پا معمولاً از انواع بی خطر ویروس اچ پی وی می باشد و در صورت درمان خطری ندارند.

هزینه لیزر زگیل دست چقدر است؟

برای اطلاع از هزینه دقیق لیزر زگیل دست باید تعداد و اندازه زگیل ها توسط پزشک ویزیت شود.

آیا درمان زگیل دست و پا در خانه ممکن است؟

درمان زگیل دست در خانه یا درمان زگیل پا در خانه با استفاده از سرکه سیب، سیر، جوش شیرین و … موقتی بوده و حتی باعث از بین رفتن زگیل هم نخواهد شد.

درمان قطعی زگیل دست و پا چیست؟

لیزر زگیل دست و پا تنها روش درمان موثر، قطعی و بدون بازگشت می باشد.

آیا لیزر زگیل دست و پا به بستری شدن نیاز دارد؟

خیر. لیزر زگیل به صورت سرپایی در مطب انجام می شود و بعد از آن بیمار می تواند به خانه خود برگردد.

ایا زگیل تناسلی از راه لیزر موهای زائد منتقل میشود؟

در حالی که بیشترین علت انتقال از راه رابطه جنسی می باشد اما در صورت استفاده از دستگاه لیزر با سری مشترک ممکن است ویروس زگیل تناسلی از فرد آلوده به دیگری منتقل شود.

35 دیدگاه دربارهٔ «انواع زگیل دست و پا【درمان تضمینی】+عکس زگیل پا و روی دست»

  1. باسلام، لطفأ بفرمایید برای از بین بردن زگیل روی پشت دستها با تعداد زیاد و در اندازه های مختلف که غالبا ریز هستند، چقدر هزینه می شود؟ ضمنا وضعیت نوبت دهی چگونه است؟

  2. سلام میشه یه پماد زگیل دست کودکان معرفی کنید ایا پماد زگیل دست ادیب خوبه؟ برای پسر ۵ سالم میخام که با گربه بازی کرده و روی دستش زگیل زده

    1. سلام دوست عزیز
      پماد سالیسیلیک اسید، پماد رتینوئید و یا نوار چسب زگیل را امتحان کنید. پماد و سوسپانسیون ضد میخچه و زگیل ادیب از ترکیب سیر، شاه‌تره و سیاه دانه تشکیل شده و می تواند موثر باشد.

  3. من روی انگشت شصت دستم یه زگیل خیلی ساله که دارم میخاستم بدونم آیا زگیل دست خطرناک است؟؟ اگر درمان نکنم چی میشه ینی

    1. سلام دوست عزیز
      معمولاً زگیل های روی دست خطرناک نبوده و با تقویت سیستم ایمنی و یا با پماد و کرایو از بین می روند اما در صورت عدم درمان ممکن است زگیل پخش شود و یا رشد کند.

  4. ببخشید من با یه نفر که روی دستش زگیل داره رابطه جنسی داشتم و دستش به ناحیه تناسلی من خورد حالا خیلی نگرانم آیا زگیل دست باعث زگیل تناسلی میشود؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      خیر انتقال زگیل تناسلی از راه دست دادن و یا دست زدن ممکن نیست و نوع ویروس زگیل روی دست با نوع ویروسی که موجب زگیل تناسلی می شود متفاوت می باشد.

  5. برای زگیل دست کودک باید چیکار کرد؟ ایا زگیل دست بچه ها واگیردار است؟ نمیزاره دکتر ببینه و خیلی با زگیلش بازی میکنه نگرانم که پخش بشه تو صورت و جاهای دیگش

    1. سلام دوست عزیز
      زگیل دست کودکان معمولاً از نوع بی خطر بوده و پس از مدتی خود به خود برطرف می شود و یا اینکه پزشک با روش هایی مثل پماد اسید سالیسیلیک و یا کرایو آن را از روی پوست کودک بر می دارد. اما در هر حال زگیل بسیار مسری است و باید مراقبت کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      می توانید تصاویر زگیل خود را به آدرس seo244613@gmail ارسال کنید. در مورد فرق میخچه و زگیل پا باید بگوییم که :

      میخچه فقط بر روی پا ایجاد می‌شود، در صورتی که زگیل ممکن است در هر قسمتی از بدن بروز کند. میخچه‌ها به صورت پوسته و پوسته و برجسته هستند. در مقابل زگیل پا دارای برجستگی تکی یا دسته‌ای به رنگ تیره است. عامل بروز میخچه بر اثر فشار و اصطکاک است در صورتی که علت ظاهر شدن زگیل پا، بر اثر آلوده شدن به ویروس (hpv) است.

  6. لطفا عکس زگیل روی سر هم بزارین من روی سرم یه چیزی هستن نمیدونم زگیله یا خال گوشتی؟ باید دکتر پوست برم تا ببینه؟

    1. سلام دوست عزیز
      وجود خال قرمز روی پوست و در بدن اغلب بی خطر بوده و خوش خیم هستند. علت آن معمولاً کهولت سن است و در سایر موارد آب و هوا، بارداری، مشکلات کبدی و … می باشد. این خال ها یک زائده پوستی هستند و می توان آن ها را با لیزر برداشت .

  7. خیلی ممنون از اطلاع رسانی های ارزشمندتون.
    میشه لطفا در مورد “میخچه” (کف پا) هم راهکار خونگی ارایه بدید?
    سپاس از زحمات شما…
    “پایدار باشید”

    1. سلام دوست عزیز
      می توانید پدهای ضدمیخچه از داروخانه تهیه و استفاده کنید. سایر روش های خانگی برای درمان میخچه استفاده از روغن کرچک و سرکه سیب، سیر، جوش شیرین و ابلیمو و … می باشد.

  8. سلام اقای دکتر روی دست خانم من دو یا سه سال هست زیگیل در اومده هر کاری هم کردیم ازبین نمیره تعدادشون هم زیادو بزرگتر شده لیزر و هرکاری که به ذهنمون رسیده انجام دادیم ولی هیچ نتیجه ای نگرفتیم میشه راهنماییمون بکنید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      زگیل روی صورت یا زگیل پیشانی هم ناشی از ویروس اچ پی وی یا همان ویروس پاپیلومای انسانی می باشد.

  9. سلام وقتتون بخیر
    من با یک نفر رابطه جنسی داشتم
    بعدش خودش گفت متوجه شده چند ساله روی پاش‌ (فکر میکنم ساق یا ران)، یه زائده پوستی داره که بعد از اینکه به پزشک مراجعه کرده گفته که این زگیله و قراره بسوزونش.
    میخواستم ازتون بپرسم این واگیرداره؟
    با زگیل تناسلی فرق داره؟
    یا ممکنه منجر به این بشه که من دچار زگیل تناسلی بشم؟

    1. سلام دوست عزیز
      زگیل دست یا روی پا با زگیل تناسلی متفاوت است گرچه زگیل است و منتقل می شود اما از منشا و خانواده تناسلی و اچ پی وی نیست و باعث نمی شود شما به زگیل تناسلی دچار شوید.

      1. ممنون از پاسخگوییتون
        به غیر از زگیل تناسلی، احتمال اینکه من به زگیلی که ایشون دارن مبتلا بشم زیاده؟
        یعنی من باید الان به فکر درمان باشم؟
        چقدر امکان داره که به من منتقل شده باشه؟

        1. خواهش میکنم
          بله امکانش هست اما سرعت پخش و انتقال این نوع زگیل مثل زگیل تناسلی نیست و نباید نگران باشید. اگر منتقل شده باشد و زائده روی دست یا پای خود مشاهده کردید با کرایو و لیزر از بین می رود اگر هنوز چیزی روی پوست تان نیست برای چی به فکر درمان باشید؟

  10. سلام وقت بخیر
    دکتر من یه زگیل روی انگشت اشاره دستم دارم و نزدیک به پنج جلسه فریز درمانی انجام دادم و بنابه گفته دکترم گفت برای جوابدهی بیشتر و بهتر همزمان بعد از بیرون اومدن از حمام از سوهان کاغذی استفاده کنم ، روی سطح زگیل بکشم و پوستای مرده ک از بین رفت از داروی سالیسیلیک اسید استفاده کنم
    منم تمام این راهکار ها رو انجام دادم و حتی نزدیک به دو تا شیشه داروی میخچه و زگیل هم استفاده کردم ، به طوری که اگه این همه درمان رو روی سنگ هم استفاده کرده بودین سنگ آب می‌شد اما این زگیله به هیچ عنوان از بین نرفت ک نرفت تازه باز دوباره برگشت

    1. سلام دوست عزیز
      به جای این همه کار یک بار برای همیشه لیزر زگیل را انجام دهید درجا از بین می رود. چرا به دنبال روش های پیچیده هستید و از لیزر استفاده نمی کنید

  11. سلام من آبدارچی هستم مدتی هست که زگیل از بغل انگشت اشاره ام بیرون زده وترک خورده خواهشن درمان ودر ثانی آیا امکان شستن استکان یا وسایل دیگران را دارم یا خیر با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      درمان زگیل دست با نیتروژن مایع یا کرایوتراپی و لیزر موثر است. می توانید از داروخانه ها داروهای حاوی اسید سالسیک بدون نسخه تهیه کنید اما مانند کرایو و لیزر موثر و قطعی نیستند. در مورد سوال دوم نیز بهتر است روی زگیل با دستکش مناسب پوشانده شود گرچه ویروس عامل زگیل دست با زگیل تناسلی فرق دارد و به آن اندازه خطرناک نیست اما بهتر است رعایت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا