خروج گاز زیاد از مقعد ، علائم ، دلایل، پیشگیری و تشخیص

تیر ۵, ۱۳۹۹

نفخ با خروج هوا اتفاق می افتد. خروج گاز زیاد از مقعد ممکن است با خروج مدفوع آبکی همراه باشد و بستگی به غذایی که فرد مصرف میکند دارد و خبر از یک بیماری گوارشی میدهد.

دلایل

نفخ شکم زمانی اتفاق می افتد که گاز از روده خارج میشود. خروج باد یک عامل طبیعی بدن است و زمانی اتفاق می افتد که باکتری های روده ی کوچک غذا را به درستی هضم نمی کنند و این غذا به روده ی بزرگ منتقل میشود.

یکی دیگر از دلایل آن خوردن هوای اضافی است مثلا جویدن آدامس، سریع خوردن غذا یا نوشیدن مایعات گازدار. خروج گاز زیاد از مقعد به دلایل زیر است:

داروهای خاص

برخی داروها باعث نفخ آبکی میشود. داروها میزان گاز را افزایش میدهند که شامل:

• آنتی بیوتیک های خاص
  • کلستیرامین (برای کلسترول بالا)
  • داروهای حاوی سوربیتول

برخی مواد تشکیل دهنده ی داروها از سوربیتول یا شیرینی های است که میزان گاز را افزایش میدهد.

عدم تحمل لاکتوز

اگر معده ی فردی تحمل لاکتوز را نداشته باشد و از لبنیات استفاده کند دچار خروج گاز میشود. لاکتاز آنزیمی در بدن است که لاکتوز موجود در لبنیات  را تجزیه میکند. افرادی که نمی توانند لاکتوز را تحمل کنند، بدنشان به میزان کافی لاکتاز تولید نمی کند تا لاکتوز موجود در لبنیات را تجزیه کنند.

افرادی که تحمل لاکتوز را ندارند، مصرف لبنیات منجر به مشکلات گوارشی و نفخ میشود.

عدم تحمل گلوتن

افرادی که بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن را دارند، احساس دل درد بعد از خوردن گلوتن دارند که منجر به دفع گاز میشود. سایر علائم پس از خوردن گلوتن شامل موارد زیر است:

• بی حالی و خستگی
  • اسهال یا یبوست
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازوها ، پاها یا انگشتان دست
  • ایجاد حساسیت در پوست
  • درد مفاصل

سندرم روده تحریک پذیر و سایر اختلالات گوارشی

سندروم روده ی تحریک پذیر بر روی سیستم گوارشی تاثیر میگذارد. این بیماری باعث نفخ و خروج مخاط از مقعد میشود. سایر علائم روده ی تحریک پذیر:

• نفخ
  • دل درد و گرفتگی شکم
  • خستگی و بی حالی
  • کمر درد
  • عدم کنترل حرکات روده
  • نیاز فوری یا مکرر به ادرار کردن
  • اسهال یا یبوست

دلایل خروج گاز زیاد از مقعد

سایر مشکلات گوارشی نیز باعث نفخ آبکی میشود. برخی از این مشکلات مانند، بیماری التهابی روده و بیماری کرون است. همچنین سرطان رکتوم نیز از موارد نادر آن است.

جراحی

جراحی باعث نفخ آبکی یا نشت از روده میشود. این زمانی اتفاق می افتد که بیمار دوره ی نقاهت پس از درمان را طی میکند. پرتو درمانی شکمی منجر به بروز علائم میشود.

عملکرد عصب

برخی از شرایط سلامتی که با عملکرد عصبی در اطراف رکتوم تداخل دارند ممکن است منجر به خروج گاز زیاد از مقعد شود. اختلال در عملکرد عصب ناحیه ی مقعد باعث عدم کنترل گاز میشود. عواملی که اعصاب ناحیه ی مقعد را تحت تاثیر قرار میدهند شامل:

• مولتیپل اسکلروزیس
  • سکته مغزی

عفونت

برخی عفونت ها باعث اسهال میشود. اگر شخصی گاز همراه با اسهال داشته باشد، نفخ آبکی ایجاد میشود.

خروج گاز زیاد از مقعد در نوزادان و کودکان

خروج گاز در نوزادان و کودکان یکی از نشانه های مشکلات سلامتی است. علائم کودک باید بررسی شود و با پزشک مشورت شود. مدفوع آبکی و خروج گاز برای کودکان تازه متولد شده یک امر عادی است. این به دلیل آن است که آنها غذای جامد نمی خورد و دستگاه گوارش هنوز تکمیل نشده است.

خروج گاز زیاد از مقعد در کودکان

برای دستگاه گوارش نوزاد تازه متولد شده، هضم غذاهای زیر دشوار است:

• پروتئین
  • چربی
  • کربوهیدرات

به همین علت، هنگامی به نوزادان تازه متولد شده غذا داده میشود، امکان خروج گاز و مخاط وجود دارد. اگر نوزاد شیر مادر را مصرف کند، مدفوعشان شل است و اگر شیر خشک مصرف کنند، مدفوعشان کلفت و مشابه کره است.

اسهال

اگر کودک گاز در کنار علایم دیگر را داشته باشد به اسهال مبتلا است. علائم اسهال شامل:

• مخاط در مدفوع
  • خون در مدفوع
  • بوی بد و نامطبوع مدفوع
  • افزایش حجم مدفوع
  • مدفوع شل تر

لاکتوز اضافی

گاز و مدفوع آبکی یکی از نشانه های لاکتوز اضافی است. نوزادان ۳ ماه یا کمتر از ۳ ماه این حالت را تجربه میکنند اما بر روی نوزادان ۵ تا ۶ ماه نیز اثر میگذارد. علائم لاکتوز اضافی شامل:

• مدفوع قرمز
  • بوی بد مدفوع
  • گاز با بوی نامطبوع
  • به نظر می رسد کودک به طور مداوم گرسنه است
  • افزایش وزن یا نفخ

پیشگیری خروج گاز زیاد از مقعد

افراد با رسیدگی به دستگاه گوارش و رعایت موارد زیر می توانند آن را کاهش دهند:

• جلوگیری از مصرف لاکتوز و گلوتن در صورت متوقف شدن علائم
  • جلوگیری از مصرف نوشیدنی های گازدار
  • درست جویدن غذا
  • جلوگیری از جویدن آدامس
  • آرام و آهسته جویدن غذا
  • عدم مصرف غذاهایی با فروکتوز بالا مانند، انجیر، خرما و آلو
  • عدم مصرف غذاهای بدون قند
  • عدم مصرف غذاهای چرب و تند که از جذب مواد توسط روده جلوگیری میکند

کسانی که مدفوع شل همراه با دفع گاز خیس دارند، افزایش میزان فیبر به منظم شدن حرکات روده کمک میکند. پزشکان مصرف روزی ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر را پیشنهاد داده اند. افزایش ناگهانی میزان فیبر باعث نفخ و دل درد میشود بنابراین باید فیبر به طور منظم و پیوسته به رژیم غذایی اضافه شود. فیبرها مانندک

• میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات

چه زمان به پزشک مراجعه کنم؟

اگر دفع گاز زیاد از مقعد مداوم باشد و بدون هیچ دلیلی اتفاق بیفتد، باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک  علت آن را می یابد و برای تشخیص، آزمایش بدنی را انجام میدهد و سوالات زیر را مطرح میکند:

• نوشیدنی ها و مواد غذایی که فرد به تازگی مصرف کرده است
  • سابقه ی مشکلات گوارشی

امکان اینکه پزشک آزمایشات زیر را نیز انجام دهد وجود دارد:

• سونوگرافی یا سی تی اسکن شکم
  • آزمایش خون برای بررسی بیماری سلیاک
  • آزمایش تنفس

پزشک از بیمار می خواهد به غذاهایی که مصرف میکند دقت داشته باشد اینکار به مشکلات گوارشی کمک میکند، حتی ممکن است از بیمار تعداد دفعات دفع مدفوع و گاز را در طول روز بشمرد تا اتفاقات غیرطبیعی شناسایی شود. اگر فردی گاز  همراه با علائم زیر را داشت باید به پزشک مراجعه کند:

• خون در مدفوع
  • کاهش وزن غیر منتظره