درمان دارویی یبوست، انواع داروها

خرداد ۳, ۱۳۹۹

یبوست به دلیل حرکات نامنظم روده و مدفوع سفت و خشک رخ میدهد. یبوست در هر فرد متفاوت است اما معمولا دفع مدفوعی که کمتر از ۳ بار در هفته باشد یبوست نام دارد. بیشتر افراد یبوست را یکبار در زندگی تجربه می کنند اما در برخی از افراد علائم بلند مدت است و بعد از مدتی بازمیگردد یعنی یبوست مزمن است. درمان دارویی در موارد خفیف یبوست تاثیر به سزایی دارد.

گاهی اوقات یبوست به علت بیماری التهابی روده است یا بر اثر استفاده ی مسکن های قوی ایجاد میشود. ورزش کردن و تغییر رژیم غذایی، یبوست های خفیف را درمان میکنند.

انواع درمان دارویی یبوست

هر ملین عملکرد متفاوتی برای درمان یبوست دارد. ملین های زیر در داروخانه ها قابل تهیه است. برخی از مارک ها نام های مشابه این داروها را تولید میکنند که ممکن است عملکرد ضعیف تری داشته باشند.

ملین های فله ای

این ملین ها به عنوان مکمل های فیبر نیز شناخته می شوند و میزان آب بیشتری را به داخل روده ها می کشند تا مدفوع را نرم تر کنند. از جمله کارهای دیگری که انجام میدهد میزان انقباضات روده را افزایش میدهد یعنی روده برای حرکات مدفوع فشرده میشود و همین انقباضات مدفوع را به جلو میراند.

از زمان مصرف ملین ها تا تاثیرگذاری آنها چندین روز طول میکشد. برخی از ملین های فله ای شامل:

• پسیلیوم(متاموسیل، کونسیل)
  • کلسیم پلی کربوفیل
  • فیبر متیل سلولز (مرکبات)

ملین-های-فله-ای

این ملین ها به صورت پودر، گرانولی که میتوان با آب حل کرد یا به صورت مایع وجود دارند. انواع آنها به صورت های زیر موجود است:

• شربت
  • قرص

همه ی انواع ملین ها باید با میزان زیادی آب مصرف شوند زیرا از انقباض مدفوع(گیر کردن مدفوع در روده) جلوگیری می کنند. بیشترین عوارض رایج ملین ها نفخ یا دل درد است.

روان کننده ها

روان کننده ها باعث می شوند که مدفوع در طول روده به راحتی حرکت کند. درمان دارویی مناسبی برای یبوست محسوب می شوند. زمان عملکرد این ملین ها ۶ تا ۸ ساعت بعد از مصرف است. روان کننده ها را نباید به مدت طولانی استفاده کرد زیرا باعث وابستگی می شوند و اگر فرد از آنها استفاده نکند نمی تواند مدفوع را به راحتی دفع کند. مصرف طولانی باعث کمبود ویتامین هایی نظیر A، D، E و K می شود.

روان-کننده-ها

روغن نباتی یکی از رایج ترین انواع ملین ها است و آن ها را با تنقیه با به صورت خوراکی می توان مصرف کرد. شایع ترین عوارض آن دل درد و گرفتگی های شکمی است و باعث می شود که بدن به درستی نتواند مواد معدنی مانند داروهای خاص و ویتامین ها را جذب کند.

ملین های اسمزی

ملین های اسمزی آب را در روده نگه می دارند که باعث نرم تر شدن مدفوع و حرکات منظم روده میشود. برخی از این ملین ها شامل:

• هیدروکسید منیزیم
  • سیترات منیزیم
  • فسفات سدیم: تحقیقات نشان داده مصرف بیش از اندازه ی فسفات سدیم باعث بروز مشکلات کلیوی، قلبی و حتی مرگ می شود. قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنید مخصوصا افرادی که مشکلات قلبی یا کلیوی دارند.

اشکال ملین ها:

• تنقیه
  • مصرف خوراکی

این ملین ها عملکرد سریعی دارند و تنها در ۳۰ دقیقه فعالیت خود را آغاز میکنند. شیاف و تنقیه عملکرد خود را سریعتر آغاز میکنند.

ملین های اسمزی

مصرف ملین های اسمزی در طولانی مدت باعث ایجاد مشکل نمی شود اما باید مطمئن شد که میزان آب زیادی مصرف می شود تا از کم آبی جلوگیری شود و در بدن برخی از افراد به دلیل استفاده ی طولانی مدت دارو دیگر عملکرد سابق را ندارد. علائم شایع آن شامل:

• دل درد

در برخی موارد اسهال منجر به کم آبی می شود.

ملین تحریک کننده

این ملین ها ماهیچه های درون روده را تحریک میکنند تا منقبض شوند و باعث حرکت مدفوع در روده می شود. این داروها ۶ تا ۱۰ ساعت بعد از مصرف کارشان را آغاز می کنند. ملین های تحریک کننده به اشکال زیر در بازار موجود است:

• شربت
  • کپسول
  • تنقیه

ملین تحریک کننده

انواع ملین های تحریک کننده شامل:

• بیزاکودیل (دولکولاکس)
  • سنا

دل درد از علائم رایج آن است و این نوع ملین دل درد بیشتری نسبت به سایر ملین ها ایجاد میکند. نباید در طولانی مدت از آنها استفاده کرد زیرا بدن در برابر آن ها مقاوم می شود و زمانی که این ملین ها را مصرف نکنید یبوست حتی بدتر از قبل می شود.

نرم کننده های مدفوع

نرم کننده ها به مدفوع آب و چربی اضافه میکنند و حرکات روده را نرم تر میکنند. نرم کننده ها برای جلوگیری از زور زدن بیش از اندازه در هنگام دفع مدفوع و برای افرادی که جراحی یا زایمان انجام داده اند، تجویز میشود.

بعد از مصرف ۱ تا ۳ روز طول میکشد تا اثر کنند. سدیم یک نرم کننده ی مدفوع است که بدون نسخه نیز می توان آن را تهیه کرد.

نرم کننده ی مدفوع

در اشکال زیر در بازار موجود است:

• قرص
  • کپسول
  • مایع
  • شیاف

نرم کننده های مدفوع عوارض جانبی کمتری دارند و میتوان در بلند مدت از آنها استفاده کرد.

داروهای ترکیبی

گاهی اوقات دو ملین مختلف با یکدیگر ترکیب می شوند و یک محصول را تشکیل میدهند. بیشتر ملین های ترکیبی شامل:

• نرم کننده ی مدفوع
  • ملین تحریک کننده

داروهای تجویز شده برای درمان دارویی یبوست

اگر ملین ها یبوست را درمان نکرد؛ پزشک دارو تجویز میکند و استفاده ی این داروها در طولانی مدت مشکلی را ایجاد نمیکند. داروهای تجویزی برای افراد زیر توصیه می شود:

• افرادی که یبوست مزمن دارند
  • افرادی که بیماری التهابی روده دارند
  • افرادی که مسکن قوی مصرف میکنند

داروهای تجویزی برای یبوست

این داروها چند ساعت طول میکشد تا عمل کنند. از زمان مصرف تا چند هفته حرکات روده را آسان میکنند. پس از مصرف بیمار تا ۲۴ ساعت بعد حرکات روده ی منظمی را تجربه خواهد کرد. داروهای تجویزی شامل:

• لیناکلوتید
  • متیلنالترکسون
  • نالوکسگول
  • نالدومدین

لیناکلوتید(لینزس) و پلاناناتید

این داروها میزان مایعات را در روده افزایش میدهند و برای درمان یبوست مزمن کاربرد دارند. لیناکلوتید برای درمان بیماری التهابی روده نیز موثر است.

لیناکلوتید به صورت قرص و کپسول موجود است. عوارض جانبی این داروها شامل:

• خروج گاز
  • نفخ
  • دل درد

در صورت اسهال شدید نیازمند توقف مصرف دارو است و مصرف آن برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود.

متیلنالترکسون

برای درمان یبوست هایی که بر اثر مصرف مسکن ها بوجود آمده اند استفاده می شود. مسکن ها به گیرنده های مغز متصل می شوند و درد را کاهش میدهند اما گیرنده های مسکن می توانند به گیرنده های روده نیز متصل شوند و یبوست را ایجاد کنند.

متیلنالترکسون از اتصال گیرنده های مسکن به روده جلوگیری میکند و یبوست را از بین میبرد. این دارو به صورت قرص و آمپول موجود است. عوارض جانبی آن شامل:

نالوکسگل

عملکرد آن مشابه متیلنالترکسون است و برای درمان یبوستی که در اثر مصرف مسکن بوجود آمده استفاده می شود. این دارو به صورت قرص موجود است. عوارض جانبی آن شامل:

نالدومدین

برای درمان یبوست هایی که بر اثر مصرف مسکن به وجود آمده است مناسب اند و به صورت قرص موجود است. عوارض جانبی آن شامل:

• گاستروانتریت

انتخاب درست درمان دارویی یبوست

یبوست به دلایل مختلفی ایجاد میشود؛ بنابراین درمان آنها نیز متفاوت است درمان ها براساس شرایط زیر انجام می شود:

• علت یبوست
  • مدت زمان یبوست
  • شدت یبوست

ممکن است برای درمان چندین روش مختلف امتحان شود تا در آخر درمان مناسبی برای افراد انتخاب شود.

چه زمان به پزشک مراجعه کنم

برای درمان یبوست چه زمان به پزشک مراجعه کنیم

داروهای درمان یبوست را می توان بدون نسخه تهیه کرد اما در برخی موارد باید به پزشک مراجعه کرد. اگر موارد زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید.

• عدم دفع مدفوع در سه روز گذشته
  • یک هفته است که از ملین ها استفاده می کنید اما هنوز تغییری ایجاد نشده
  • اخیرا کاهش وزن داشته اید
  • خون در مدفوع
  • ضعف
  • گیجی
  • بارداری یا به فرزند خود شیر میدهید

همچنین قبل از مصرف ملین ها با پزشک خود مشورت کنید. اگر یبوست به دلایل زیر ایجاد شده آن را درمان کنید:

• بواسیر یا هموروئید، رگ های انتهای مقعد هستند که متورم می شوند.
  • شقاق مقعدی، شکاف کوچک در انتهای مقعد هستند.
  • افتادگی راست روده، قسمتی از روده ی کوچک از مقعد بیرون میزند.
  • انقباض مدفوع، مدفوع در روده گیر می کند.