مواد غذایی برای درمان یبوست، انواع میوه ها و داروی گیاهی

مواد غذایی برای درمان یبوست

یبوست در اثر مدفوع سفت و خشک بوجود می آید و به دلیل دردی که ایجاد میکند بیشتر افراد از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری میکنند و مضطرب می شوند اما نگران نباشید زیرا همه ی افراد یکبار در زندگی به این مشکل دچار شده اند و با رعابت برخی نکات میتوان آن را از بین برد. انتخاب مواد غذایی برای درمان یبوست بسیار مهم است و باید توجه داشت که به این مواد غذایی حساسیت ندارید. اگر یبوست دائمی دارید و درمان آن را جدی نمی گیرید حتما منتظر بروز بیماری هایی مثل بواسیر یا شقاق باشید چرا که علت اصلی ایجاد این عارضه های نشیمنگاهی یبوست و مدفوع سفت و سخت می باشد. با دانستن اینکه چه بخوریم تا بواسیر از بین برود می توانید در مراحل اولیه این بیماری را درمان نمایید.

زمانی که به یبوست مبتلا هستید؛ غذاهایی را انتخاب می کنید که دستگاه گوارش شروع به کار کردن کند. نکته ی مهم این است که غذاهای فیبردار بهترین مواد غذایی برای درمان یبوست است و بهتر است غذاهای گیاهی را انتخاب کنیم.

مواد غذایی برای درمان یبوست

لیست غذاهای فیبردار را انتخاب کنید و دقت داشته باشید که به این غذاها حساسیت ندارید.

میوه

انواع توت ها هلو، زردآلو، آلو، کشمش و ریواس که سرشار از فیبر هستند؛ حتی پوست کنده ی آنها نیز بسیار مفید است.

غلات

از آرد سفید و برنج سفید دوری کنید و به جای آن از غلات استفاده کنید. غلات مثل جو دوسر، برنج قهوه ای، گندم کامل،جو و چاودار.

سبزیجات

برگ سبزیجات، ریشه، ساقه و سیب زمینی میزان زیادی فیبر دریافت میکنید.

دانه ها

انواع زیادی از دانه ها منبع خوبی از فیبر هستند و می توانید از این دانه ها در ماست و سالاد استفاده کنید. چیا، بذر کتان و پوسته پسیلیوم از انواع بسیار خوبی هستند.

لوبیا و حبوبات

حبوبات مانند نخود، سویا، عدس، لوبیای دریایی و لوبیا منبع خوبی از فیبر هستند. این دانه ها چرب هستند و علائم بیماری التهابی روده را کاهش میدهند.

چای داغ

انواع چای هایی که با رازیانه درست شده اند به طور قابل توجهی یبوست را کاهش میدهند.

فیبر برای درمان یبوست

بهترین راه کاهش یبوست، افزایش میزان فیبر است. فیبر قسمتی از گیاه است که هضم نمی شود و میزان زیادی فله(ملین) و نرم کننده به مدفوع اضافه میکند . دو نوع فیبر داریم:

• فیبر محلول به مدفوع اسید چرب اضافه میکند و ساختاری ژل مانند به مدفوع میدهد.
  • فیبر نامحلول، در آب حل نمی شود و مدفوع را مرطوب میکند و مقداری فله به آن اضافه میکند.

فیبر محلول و نامحلول هر دو گزینه ی مناسبی برای درمان یبوست می باشند و در همه ی انواع گیاهان موجود می باشند. عوارض استفاده از فیبر بیش از اندازه موارد زیر است:

• مصرف میزان زیاد فیبر باعث بروز علائمی مانند نفخ و خروج گاز از روده می شود.
  •  اگر به مصرف میوه ها و سبزیجات عادت ندارید آنها را به آرامی به مواد غذایی خود اضافه کنید.
  • برای درمان یبوست روزانه ۲۰ تا ۲۵ گرم فیبر پیشنهاد شده است.
  • اگر به بیماری التهابی روده مبتلا هستید، فیبرهای محلول علائم را کاهش میدهند.
  • فیبرهای نامحلول علائم را در این بیماری تحریک میکنند.

بهترین میوه ها برای یبوست

میوه ها گزینه ی مناسبی برای درمان یبوست است و علاوه بر اینکه سرشار از فیبر هستند منبع خوبی از مواد مغذی هستند. همچنین میوه های رسیده نسبت به میوه های پخته شده، خشک شده و نرسیده بهتر عمل میکنند.

بهترین میوه های برای درمان یبوست

در ادامه لیست میوه هایی که به میزان قابل توجهی یبوست را کاهش میدهند وجود دارد:

• زردآلو
  • بلوبری
  • انجیر
  • انگور
  • کیوی
  • پاپایا
  • هلو
  • گلابی
  • آناناس
  • تمشک
  • توت فرنگی

میوه های خشک شده

• زردآلو
  • خرما
  • انجیر
  • کشمش

بهترین سبزیجات برای یبوست

سبزیجات بهترین مواد غذایی برای درمان یبوست است. خوردن سبزیجات مانند برگ های سبز، حرکات روده را منظم نگه میدارد. علاوه بر فیبر دارای میزان زیادی مواد مغذی هستند که برای دستگاه گوارش و برای سلامت بسیار مفید است. سبزیجات را می توانید در سالاد، سوپ یا سایر غذاها استفاده کنید.

سبزیجات برای درمان یبوست

سبزیجات زیر برای درمان یبوست مناسب است.

• کلم پیچ
  • کاهو
  • اسفناج
  • کنگر فرنگی
  • مارچوبه
  • کلم بروکلی
  • جوانه بروکسل
  • کلم
  • هویج
  • لوبیا سبز
  • نخود فرنگی
  • سیب زمینی با پوست
  • اسکواش
  • کدو سبز

غلات

غلات برای خلاص شدن از یبوست گزینه ی مناسبی است. غلات شامل:

• جو
  • برنج قهوه ای
  • بلغور
  • جو دوسر
  • چاودار
  • گندم کامل

اگر به یبوست مزمن مبتلا هستید ممکن است پزشک یک رژیم غلات برای درمان پیشنهاد دهد اما مطمئن شوید در رژیم غذایی سایر فیبرها را نیز قرار میدهید.

انواع چای

نوشیدنی های داغ باعث فعالیت بیشتر دستگاه گوارش می شود. چای گیاهی، ملین های طبیعی خوبی هستند. بهترین چای ها شامل:

• چای آنیسین: این چای علاوه بر اینکه نقش ملین را ایفا میکند، خاصیت ضد انقباضی نیز دارد.
  • چای رازیانه: میزان انقباضات روده را افزایش میدهد و به عنوان ملین عمل میکند و خاصیت ضد انقباضی دارد.

آجیل برای یبوست

آجیل ها سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا هستند. در ادامه لیستی از این آجیل ها وجود دارد:

• بادام ها
  • آجیل برزیلی
  • گردو

داروی گیاهی

انواعی از دانه ها وجود دارد که به کاهش یبوست کمک میکند.

• دانه ی چیا: این دانه سرشار از فیبر و اسید چرب امگا هستند. میتوان از آنها در سالاد استفاده کرد.
  • دانه رازیانه: جویدن دانه ی رازیانه علاوه بر کاهش یبوست از نفخ و ایجاد گاز نیز جلوگیری میکند.
  • دانه کتان: سرشار از فیبر و اسید چرب امگا هستند و میتوان در غذا از آنها استفاده کرد.

میان وعده

میان وعده برای یبوست

مواد غذایی برای درمان یبوست بسیار حائز اهمیت است بنابراین حتی میان وعده های خود را نیز به درستی انتخاب کنید.

• میوه: سیب و  گلابی
  • گرانولول(معجون): میتوانید آنها را در خانه با غلات، آجیل و دانه ها درست کنید.
  • حمص: سرشار از فیبر است و میتوان با سبزیجاتی مانند هویج و کرفس آن را میل کرد.
  • آجیل: گردو و انواع آجیل میان وعده ی مناسبی است.
  • سبزیجات: هویج و کرفس عالی هستند.

نوشیدن میزان زیادی آب

همه ی سلولهای بدن برای عملکرد خوب نیازمند آب هستند و اگر آب کافی ننوشید بدن، آب مورد نیاز را از روده ها جذب میکند. پس اگر آب به میزان کافی مصرف نشود منجر به خشک شدن مدفوع و یبوست می شود.

زمانی که ادرار شفاف است یعنی بدن به میزان کافی آب دریافت کرده است.

چه میوه هایی برای یبوست بد است

شاید لازم باشد بدانید که چه غذاها یا میوه هایی برای یبوست خوب نیست؟ موز یکی از این میوه ها می باشد که ممکن است برای شما سوال برانگیز باشد بالاخره موز برای یبوست خوب است یا نه؟ موز نرسیده (به دلیل داشتن نشاسته زیاد و سختی هضم آن) برای یبوست بد است و باعث یبوست می شود ولی موز رسیده برای رفع یبوست خوب است.

آدامس: اگر آدامس می جوید آن را هرگز نبلعید. بلعیدن آدامس باعث مسدود شدن سیستم گوارشی و در نتیجه یبوست می شود. همچنین کودکان زیر ۵ سال اصلاً نباید آدامس بجوند.

کافئین: چای، قهوه، شکلات و سایر خوراکی های دارای کافئین برای فردی که از قبل دچار کم آبی بدن هست موجب تشدید یبوست می شود.

گلوتن موجود در گندم، چاودار و جو برای افراد مبتلا به سلیاک موجب یبوست می شود.

برنج سفید برعکس برنج قهوه ای می تواند موجب یبوست شود. زیرا پوسته و سبوس برنج قهوه ای حذف نشده است و یک غلات کامل است به همین دلیل موجب درمان یبوست می شود اما در برنج سفید، پوسته، سبوس و ریشه برنج حذف می شود و در نتیجه فیبر و همه مواد مغذی برنج از بین می رود.

24 دیدگاه دربارهٔ «مواد غذایی برای درمان یبوست، انواع میوه ها و داروی گیاهی»

1. سلام،من از میوه جات استفاده میکنم بسیار زیاد،ولی مدتی دود مصرف میکردم،الان که چند ماهیت ترک کردم،یبوست گرفتم،البته بگم هنوز هم با مصرف میوه های زیاد تا کمی رفع می‌شود ولی اذیتم،میشه راهنمایی کنید،با تشکر از زحماتتون

2. سلام دکتر
    من یه چند ماهی هست که وقتی میرم دستشویی موقع مدفوع باسنم به طرز درناک و عجیبی درد میاد
    دیشب شدید شد
    اصلا نتونستم بخوابم موقع هایی هم دستشویی نمیرم هم درد میگیره
    یبوسته؟؟

1. سلام دوست عزیز
      اگر مدفوع بر اثر یبوست سفت و سخت شده باشد هنگام خروج با درد همراه بوده و یا اینکه ممکن است نشانه هموروئید یا شقاق مقعدی باشد که دلیل اصلی این بیماری ها هم یبوست می باشد. بدون ویزیت و معاینه نمی توان علت را تشخیص داد.

1. سلام دوست عزیز
      خارش مقعد دلایل جدایی از یبوست دارد باید ابتدا علت خارش مشخص شود. برای کنترل یبوست هم مصرف مایعات و فیبر و غلات را افزایش دهید ورزش منظم و تحرک روزانه داشته باشید.

3. سلام وقت بخیر
    اگر کودکی که سه سال و نیمه هست و دوساله که داره یه قاشق مربا خوری پر پودر پیرولاکس مصرف میکنه ولی با این وجود یه خوراکی یه کم سفت بخوره باز یبوست میشه آیا پودر رو میشه زیاد کرد؟ چند روز قطع کردم شدید یبوست شد ملین هم زیاد میدم تا کی پودر بخوره

1. سلام دوست عزیز
      برای کودک باید تحت نظر پزشک متخصص مصرف شود و سرخود به کودک ملین و پودر ندهید. بیشترین مقدار مصرف این پودر ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری می باشد.