بی اختیاری گاز ، علائم، دلایل و پیشگیری

مرداد ۴, ۱۳۹۹

بی اختیاری مدفوع عدم کنترل حرکات روده است که باعث نشت مدفوع از مقعد میشود اما بی اختیاری گاز عدم کنترل گاز درون روده است که علت های زیر را دارد:

آسیب دیدگی عضلات و اعصاب به دلیل کهولت سن یا زایمان بوجود می آید. هر آنچه که منجر به بی اختیاری مدفوع یا گاز میشود، ممکن است خجالت آور باشد. اما این موضوع را بدون خجالت با پزشک در میان بگذارید.

علائم

بی اختیاری گاز در طول زمان و همراه با اسهال آغاز میشود اما در برخی افراد این بی اختیاری حاد و شدید است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به دلیل اضطراب ، ممکن است نتوانند خود را کنترل کنند و به موقع به سرویس بهداشتی برسند و بی اختیاری را ترغیب میکنند. نوع دیگری آن در افرادی ظاهر میشود که از لزوم دفع مدفوع آگاهی ندارند و بی اختیاری منفعل نامیده میشود.

بی اختیاری ممکن است همراه با علائم زیر ظاهر شود:

• دفع گاز و نفخ

دلایل

در بیشتر افراد بیش از یک عامل وجود دارد که شامل:

• آسیب عضلات:اگر عضلاتاطراف مقعد آسیب ببیند منجر به بی اختیاری گاز می شود.
  • آسیب اعصاب: آسیب اعصاب معقد که اسفنکتر کانال مقعدی را برای نگه داشتن مدفوع کنترل میکند باعث بی اختیاری مدفوع و گاز میشود و به دلیل زایمان، کشش عضلات مقعد در هنگام دفع مدفوع و آسیب نخاعی یا سکته مغزی ایجاد میشود. برخی بیماری ها مانند، دیابت و مولتیپل اسکلروزیس باعث بروز این بیماری میشود.
  • یبوست:  یبوست یعنی دفع مدفوع به سختی رخ میدهد و به مرور زمان باعث آسیب اعصاب می شود.
  • اسهال: افراد مدفوع جامد را تا حدی می توانند کنترل کنند اما نگهداری اسهال از آن دشوارتر است.
  • بواسیر: زمانی که رگ های مقعد متورم میشوند بواسیر ایجاد میشود. بواسیر اجازه نمیدهد که کانال مقعدی به طور کامل بسته شود و باعث نشت مدفوع میشود.

دلایل بی اختیاری گاز

• از دست دادن ظرفیت ذخیره سازی در روده ی بزرگ: در حالت طبیعی، مقعد برای اینکه مدفوع را در خود جای دهد کش می آید. اگر دیواره ی روده ی بزرگ زخم شده باشد یا بر اثر جراحی یا پرتودرمانی آسیب دیده باشد، مقعد به اندازه ی کافی کس نمی آید و باعث نشت مدفوع میشود.
  • جراحی: برای درمان رگ های مقعد یا رکتوم( بواسیر) استفاده میشود و اگر جراحی برای درمان بواسیر یا بیماری های مزمن مقعدی استفاده شود منجر به آسیب اعصاب مقعدی میشود و بی اختیاری مدفوع را بوجود می آورد.
  • پرولاپس رکتال: پرولاپس رکتال یکی از علت های بی اختیاری است و باعث میشود که رکتوم به داخل مقعد فرو رود.
  • رکتوسل: در زنان ، در صورت بیرون زدگی روده از طریق مهبل ، بی اختیاری مدفوع ایجاد می شود.

عوامل خطر

بسیاری از عوامل احتمال ابتلا به بی اختیاری گاز را افزایش میدهد که شامل موارد زیر است:

• سن: این بیماری در همه ی سنین اتفاق می افتد اما در افراد بالای ۶۵ سال بیشتر است.
  • جنس مونث: بی اختیاری یکی از عوارض زایمان است.
  • آسیب اعصاب: افرادی که دیابت طولانی مدت یا مولتیپل اسکلروز بیشتر در معرض اند.
  • دمانس: برخی اوقات، بی اختیاری در اواخر مرحله ی بیماری آلزایمر و دمانس ایجاد میشود.
  • عدم توانایی جسمی: عدم تحرک جسم منجر به آسیب مقعدی می شود.

عوارض

• پریشانی و استرس: افرادی که به این مشکل دچا هستند از شرکت در اجتماع خودداری میکنند.
  • حساسیت پوستی: برخورد مدفوع و  پوست مقعد به یکدیگر پوست را حساس می کند.

پیشگیری از بی اختیاری مدفوع

موارد زیر منجر به پیشگیری می شود:

• کاهش یبوست: زیاد ورزش کنید، میزان فیبر و نوشیدنی های خود را افزایش دهید تا بی اختیاری گاز از بین برود.
  • کنترل کردن اسهال: درمان و از بین بردن اسهال مانند عفونت روده به جلوگیری از بی اختیاری کمک میکند.
  • جلوگیری از زور زدن در هنگام دفع مدفوع: زور زدن در هنگام حرکات روده، عضلات اسفنکتر مقعد را ضعیف میکند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنم

اگر علائم شدید و مداوم و دلهره آور باشد باید به پزشک مراجعه کرد. در برخی مواقع افراد از اینکه با پزشک خود صحبت کنند شرم دارند. اما درمان در آن وجود دارد و هرچه سریعتر ارزیابی شود بیمار زودتر از شر علائم خلاص میشود.