بواسیر(هموروئید) چیست؟، علت، علائم و انواع هموروئید

بواسیر(هموروئید), ساختار عروقی(سیاهرگ و سایر رگ ها) در کانال مقعدی میباشند. در شرایط عادی این عروق (سیاهرگ و سایر رگ ها) نقش بالشتک هایی جهت کنترل مدفوع را ایفا میکنند و زمانی که متورم یا ملتهب میشوند به بیماری تبدیل می شوند. نشانه ها و علائم  بیماری بستگی به نوع آن دارد. بواسیر داخلی در هنگام دفع مدفوع، خونریزی روشن دارد. اگر خون تیره تر از حد معمول باشد نشان دهنده ی بهبود بیماری یا نشان دهنده ی خونریزی در قسمت های بالاتر دستگاه گوارش است. بواسیر خارجی شامل درد و تورم اطراف کانال مقعدی است. در نوع خارجی امکان باقی ماندن یک زائده ی پوستی کوچک اطراف مقعد وجود دارد.

دلیل بیماری بواسیر ناشناخته است اما فشار زیاد بر شکم علائم را تشدید میکند.

عواملی که موجب تشدید هموروئید می شود مانند:

• مدت زیادی در دستشویی نشستن

بیماری بواسیر در زمان بارداری نیز شایع است و تشخیص آن توسط معاینه صورت می گیرد. کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی برای تشخیص این بیماری موثر است.

در نوع خفیف نیازی به عمل و سایر روش های جراحی نیست. افزایش فیبر و خوردن مایعات فراوان و هیدراته ماندن به کاهش درد کمک میکند و همچنین استراحت کردن نیز موثر است. کرم ها نیز موثرند اما اثربخشی آنها ضعیف است. اگر علائم شدید باشد و بهبود نیابند، ممکن است اقدامات دیگری نیز جهت درمان بواسیر انجام شود. جراحی زمانی پیشنهاد میشود که هیچکدام از راهکارها موثر نباشند.

افراد به طور میانگین بین ۵۰% تا ۶۶% حداقل یکبار در زندگی با این بیماری درگیر می شوند. میانگین مبتلا شدن در زنان و مردان یکسان است. افرادی که بین سنین ۴۵ تا ۶۵ سال هستند، بیشتر در معرض ابتلا هستند. ریشه ی این بیماری برای اولین بار در کشور مصر بود.

انواع بواسیر

بواسیر بر دو نوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود. در نوع خارجی رگ های اطراف مقعد متورم و ملتهب می شوند و در نوع داخلی رگ های درون مقعد ملتهب می شوند که باعث خونریزی مقعدی می شود.

بواسیر داخلی

هنگامی که بواسیر داخلی بزرگ میشود، درد خفیفی داشته و همراه با خونریزی مقعدی است. هنگامی که بافت بواسیر داخلی به خارج کانال مقعدی راه یابد پرولاپس نامیده میشود.

بواسیر داخلی به چهار دسته تقسیم بندی میشود:

1. بدون پرولاپس
  2. پرولاپسی که به خودی خود از بین میرود.
  3. پرولاپسی که خودتان باید آن را از بین ببرید.
  4. پرولاپسی که پزشک باید آن را درمان کند.

پروپلاس(زائده ی پوستی) به آرامی ظاهر میشود و ممکن است منجر به سوزش و خارش مقعد شود. منظور از پروپلاس همان زائده های پوستی انتهای کانال مقعدی میباشد که در اثر تحریک و فشار زیاد به بواسیر داخلی بوجود می آیند.

بواسیر خارجی

بواسیر خارجی(ترومبوز) در انتهای مقعد ظاهر میشود و با فشار تحریک میشود. ترومبوز یک لخته ی خون ایجاد میکند که منجر به تورم و التهاب میشود. ترومبوز بسیار دردناک است و ممکن است با خونریزی همراه باشد.

بعد از بهبود ترومبوز یک زائده ی پوستی اطراف کانال مقعدی باقی می ماند. مقعد دیواره ی محکمی دارد که در اثر ترومبوز , پوست آن کشیده شده و حساس میشود. کشیده شدن مقعد باعث بوجود آمدن زائده ی پوستی می شود. پوست به وجود آمده در اطراف مقعد کوچک بوده و دردی ندارد اگرچه ممکن است ظاهری زشت ایجاد کند اما ضرری ندارد.

بیماری بواسیر

علت بواسیر

• یبوست شدید:تا حد ممکن سعی کنید از یبوست جلوگیری کنید. می توانید از غذاهای فیبردار و یا با خوردن مایعات زیاد آن را رفع کنید که علت اصلی هموروئید است.
  •  اسهال در طولانی مدت:اسهال در طولانی مدت منجر به بروز این بیماری میشود و سعی کنید آن را درمان کنید.
  •  بارداری:هموروئید در بارداری شایع است زیرا با بزرگ شدن جنین فشار به رحم وارد میشود و رحم به رگ های مقعد فشار وارد میکند که منجر به این بیماری میشود.
  • سالخوردگی:با افزایش سن ابتلا به انواع بیماری ها زیاد میشود که بواسیر یکی از آنها میباشد.
  • فعالیت فیزیکی سنگین مانند بلند کردن یک جسم سنگین:منجر به فشار آمدن به رگ های تحتانی میشود.
  • نشستن طولانی مدت:اگر طولانی مدت می نشینید هر یک ساعت یکبار بلند شوید و قدم بزنید. نشستن طولانی باعث میشود به رگ های تحتانی فشار وارد شود.

چه کسانی در معرض خطرند

این بیماری ارثی است بنابراین اگر پدر یا مادر به این بیماری مبتلا باشند سایر افراد خانواده نیز به آن مبتلا میشوند. خانم های باردار به دلیل فشاری که رحم به رگ های خونی اطراف مقعد وارد میکند بیشتر در معرض خطرند. همچنین احتمال ابتلا به این بیماری با افزایش سن زیادتر میشود.

علائم بواسیر

رایج ترین نشانه های بواسیر به شرح زیر است:

• خارش در اطراف مقعد.
  • ناراحتی/سوزش در اطراف مقعد.
  • ترشحات مخاطی.
  • احساس می کنید که مدفوع گیر کرده و خارج نمیشود.
  • خونریزی مقعد که خفیف بوده و روی دستمال کاغذی یا مدفوع مشاهده میشود.

علائم بواسیر

چگونه از بواسیر جلوگیری کنم

• مقدار زیادی مواد فیبردار بخورید.
  • به میزان کافی آب بنوشید.
  • مرتبا ورزش کنید.
  • مدت زمان زیادی در دستشویی ننشینید.
  • در زمان نیاز به دستشویی بروید.

پیشگیری از بواسیر

چه زمان به پزشک مراجعه کنم

زمانی که علائم زیر ادامه دار بود و بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید:

• درد در اطراف مقعد.
  • ترشح مخاطی.
  •  خارش مقعد.
  • خون روی مدفوع و دستمال کاغذی.

تشخیص ها

• آزمایشات زیر به پزشک کمک میکند تا بواسیر را تشخیص دهد:
  • معاینه ی بدنی. اگر بواسیر خارجی باشد پزشک قادر است آنرا ببیند. پزشک میتواند دستکش بپوشد و انگشت خود را داخل مقعد فرو کند تا بواسیر داخلی و سایر بیماری هایی را که ممکن است به آن مبتلا باشید را شناسایی کند.
  • آنوسکوپی. متخصص میتواند توسط یک آنوسکوپ، بواسیر داخلی یا خارجی را تشخیص دهد.
  • کولونوسکوپی. در  این روش پزشک کل روده را توسط کولونوسکوپ معاینه میکند. برخی معاینات مانند سیگموئیدوسکوپی قسمت انتهایی روده را نیز بررسی میکند.