روش vaaft برای درمان فیستول + مزایا و معایب آن

جراحی فیستول به روش vaaft

روش vaaft برای درمان فیستول نسبت به روش های جراحی فیستول بهتر بوده و در این میان لیزر فیستول بهترین و قطعی ترین روش برای درمان این بیماری از میان تمام روش های درمان می باشد. برای اطلاع از هزینه درمان فیستول با لیزر باید ابتدا معاینه و ویزیت شوید و سپس هزینه دقیق توسط پزشک جراح تعیین می شود.

استفاده از روش (Video-Assisted Anal Fistula) vaaft : روشی جدید برای درمان فیستول می باشد که کمتر تهاجمی بوده و با درد کمتری همراه است. در جراحی فیستول به روش vaaft، مجرای فیستول با استفاده از تلسکوپ ظریفی پیدا می شود و در مانیتور مخصوص نشان داده می شود، بعد از آن سوراخ داخل فیستول بسته می شود. مجرای فیستول در این روش بدون اینکه نیاز باشد ماهیچه های اسفنکتری قطع شود کاملاً شستشو داده شده و پاکسازی می شود.

روش درمان vaaft نسبت به عمل جراحی فیستول عوارض کمتری دارد و بدون آسیب به اسفنکتر مقعدی که مسئول کنترل اند و در بی اختیاری مدفوع نقش دارند، انجام می شود.

فیستول بیماری به شدت عفونی بوده که معمولاً در اثر آبسه مقعدی ایجاد می شود و باعث اتصال غیرطبیعی دو اندام بدن شده و این مسیر اتصال یک طرف از روده و یک طرف به روی پوست راه دارد. برای آشنایی بیشتر با این بیماری مطلب فیستول چیست را مطالعه نمایید.

مشاهده عکس و تصاویر واقعی فیستول مقعدی

درمان فیستول مقعدی به روش vaaft چگونه انجام می شود؟

نحوه جراحی فیستول به روش vaaft

روش های مختلفی برای درمان فیستول مثل ستون seton،لیفت LIFT، فلپ Advancement Flap، فیستولوتومی یا عمل جراحی فیستول، لیزر فیستول و …وجود دارد. در برخی از این روش های جراحی که با تیغ و چاقوی مخصوص فیستول را از بین می برند فرد درد زیادی را متحمل می شود.

درمان فیستول با روش vaaft هم یک روش جراحی است با این تفاوت که بیمار دردی را حس نمی کند و دوران نقاهت بسیار کمتری نسبت به سایر روش های درمان دارد.

هدف روش VAAFT بستن مجرای فیستول از داخل است. در طی این مرحله، کانال فیستول شسته، تمیز، سوزانده می شود (کوتر می شود)، مواد زائد خارج و دهانه داخلی فیستول بسته می شود. میزان موفقیت گزارش شده با جراحی VAAFT 70-80٪ است.

نحوه درمان فیستول با روش vaaft به این صورت است که یک دوربین بسیار کوچک با استفاده از یک آندوسکوپ یا فیستولوسکوپ وارد مجرای فیستول شده و پزشک یا جراح فیستول با جریان الکتریکی، بافت فیستول را کاملاً برداشته و محل را شستشو می دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین انتی بیوتیک برای فیستول مقعدی چیست؟داروی فیستول

پس از این مرحله از چسب فیبرین برای پر کردن فیستول استفاده می شود. این روش که اولین بار در کشور هند رایج شد دارای مزایا و معایبی هم هست که در ادامه به آن می پردازیم:

معایب درمان فیستول به روش vaaft نسبت به لیزر

مقایسه روش vaaft و لیزر فیستول

با اینکه روش vaaft روشی قطعی با کمترین عوارض ممکن نسبت به سایر روش های جراحی فیستول است و در این روش به عضلات اسفنکتر مقعد هیچ آسیبی وارد نمی شود اما در مقایسه با روش لیزر فیستول مقعدی، درمان با لیزر همچنان بهترین روش برای این بیماری شناخته می شود.

درمان فیستول با لیزر بدون هیچ درد و خونریزی برای بیمار انجام می شود و مویرگ های خون و اعصاب هم در حین عمل با لیزر ترمیم می شوند. علاوه بر این لیزر باعث ضدعفونی شدن ناحیه فیستول شده و جای زخم یا اسکار کمتری را نسبت به روش vaaft روی پوست باقی می گذارد. همین امر موجب کاهش احتمال عفونت زخم شده و در نتیجه امکان بازگشت مجدد فیستول و عود آن را به حداقل می رساند.

مزایای روش vaaft برای درمان فیستول

جراحی سنتی فیستول در حال حاضر تقریباً منسوخ شده و به جز مواقعی که سایر روش ها در درمان نتیجه ای نداشته و نیاز به قطع عضله اسفنکتر مقعد می باشد، از عمل جراحی استفاده می شود. مزایای درمان با vaaft به شرح زیر است:

• این روش درد و خونریزی کمتری نسبت به روش جراحی دارد.
  • روش وفت به صورت سرپایی انجام می شود و تنها چند ساعت بعد از آن بیمار می تواند به خانه برگردد در حالی که در روش عمل جراحی سنتی بیمار باید در بیمارستان بستری شود.
  • در روش درمان با vaaft به عضله اسفنکتر مقعد هیچ آسیبی وارد نمی شود اما در روش جراحی قسمتی از عضله قطع می شود که این امر با بی اختیاری گاز روده و مدفوع برای فرد همراه است.
  • با توجه به اینکه روش vaaft سرپایی می باشد بنابراین هزینه درمان و طول دوران نقاهت برای بیمار کاهش می یابد.
  • بر خلاف روش جراحی سنتی که با زخم و اسکار وسیع روی پوست همراه است این روش فقط یک زخم کوچک روی پوست می گذارد.
  • در درمان فیستول با روش vaaft امکان عود مجدد و بازگشت فیستول کمتر است در صورتی که در روش جراحی سنتی بیشتر بیماران از عود مجدد بیماری شکایت دارند.
  • درمان با vaaft دوران نقاهت کوتاهی داشته و زخم خیلی سریع ترمیم می شود در حالی که در روش جراحی سنتی زخم فیستول ممکن است تا ماه ها بهبود نیابد.

مراقبت های لازم بعد از درمان فیستول به روش vaaft

مراقبت لازم بعد از جراحی vaaftفیستول

رعایت موارد زیر بعد از عمل vaaft موجب می شود روند بهبودی سریع تر طی شده و امکان عود مجدد نیز کاهش یابد:

• برای پیشگیری از یبوست مصرف فیبر، غلات، میوه، سبزیجات را افزایش دهید و مصرف غذاهای سرخ شده حاوی ادویه را محدود کنید. سعی کنید حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید.
  • تا ۶ ساعت بعد از عمل چیزی میل نکنید و برای شروع بعد از ۶ ساعت از مایعات استفاده کنید.
  • بعد از عمل حتما باید بهداشت ناحیه مقعد خود را رعایت کنید و بعد از شستشوی ناحیه از دستمال مرطوب بدون عطر استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از فشار به مقعد و پیشگیری از عود مجدد فیستول، بعد از درمان هرگز رابطه جنسی مقعدی نداشته باشید.
  • برای کاهش درد بعد از عمل می توانید از حمام سیتز یا لگن آب گرم استفاده کنید و روزانه ۲۰ دقیقه داخل آن بنشینید.
  • داروهایی که پزشک برایتان تجویز می کند را قبل و بعد از عمل مرتب مصرف کنید تا از عفونت پیشگیری شود.
  • سعی کنید بعد از عمل الکل و سیگار را کنار بگذارید. زیرا موجب کاهش گردش خون در ناحیه مقعد شده و در نتیجه فرایند بهبودی پیچیده تر می شود.

بیشتر بخوانید: راه درمان خانگی، طبیعی و گیاهی فیستول مقعدی چیست؟

درمان جراحی برای فیستول مقعدی شامل روش هایی مانند فیستولوتومی یا قرار دادن ستون بود. اگرچه این روش‌ها موثر بودند، اما اغلب با درد قابل توجه بعد از عمل، زمان بهبودی طولانی مدت و خطر بی اختیاری همراه بودند. این امر باعث جستجوی یک جایگزین کمتر تهاجمی و بیمار پسندتر به نام vaaft شد.

VAAFT شامل استفاده از یک آندوسکوپ کوچک و انعطاف پذیر مجهز به دوربین است. این آندوسکوپ در مسیر فیستول قرار می گیرد و به جراح اجازه می دهد تمام طول تونل را مشاهده کند. فیلم دوربین روی یک مانیتور نمایش داده می شود و امکان بررسی دقیق را فراهم می کند.

سوالات متداول درباره جراحی فیستول به روش vaaft

روش VAAFT چقدر طول می کشد؟

مدت زمان درمان با روش VAAFT بسته به پیچیدگی فیستول می تواند متفاوت باشد. به طور متوسط حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد.

دوره نقاهت بعد از عمل VAAFT چقدر است؟

اکثر بیماران می توانند در عرض چند روز تا یک هفته فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند.

2 دیدگاه دربارهٔ «روش vaaft برای درمان فیستول + مزایا و معایب آن»

1. سلام دوستان من تجربه عمل جراحی فیستول که داشتم و میگم ازتون خواهش میکنم اصلا به سمت جراحی و این روش ها نرید همون اول لیزرو انجام بدید راحت شید من چون سمنان هستم اینجا کلینیک درمان با لیزر پیدا نکردم ولی اگه الان بود حتما برای درمان میومدم تهران