چگونه از وازلین برای درمان بواسیر استفاده کنیم؟

وازلین برای درمان بواسیر

وازلین به عنوان یک ماده آرایشی بهداشتی که برای مراقبت پوستی در بیشتر محصولات به کار گرفته می شود کاربرد دیگری هم دارد؟ بیماران زیادی از ما می پرسند که آیا وازلین برای درمان بواسیر خوب است یا نه؟ درمان یبوست با وازلین چگونه است؟در این مطلب به طور کلی ارتباط وازلین و بواسیر را با هم بررسی می کنیم.

وازلین یک محصول محبوب بدون نسخه است که سال هاست در بازار وجود دارد. معمولا به عنوان مرطوب کننده استفاده می شود، اما می توان از آن برای تسکین برخی علائم هموروئید نیز استفاده کرد.

استفاده از وازلین برای درمان بواسیر در خانه در درمان خارش بیش از حد و جلوگیری از التهاب و خشک شدن پوست اطراف مقعد موثر است.

همچنین بخوانید: بهترین میوه برای درمان بواسیر کدام میوه ها هستند؟

آیا وازلین برای درمان بواسیر خوب است

وازلین یک محصول نفتی است که می تواند مانعی بر روی پوست ایجاد کند، اما هیچ ماده فعالی ندارد که بتواند به کاهش تورم یا تسکین ناراحتی مرتبط با هموروئید کمک کند.

آیا وازلین برای درمان بواسیر خوب است

وازلین برای درمان بواسیر فقط می تواند در مورد توده های کوچک برای کاهش التهاب و زخم مقعد کمی موثر باشد.

وازلین برای مقعد به علت خاصیت نرم کنندگی که دارد موجب تسکین درد مقعد هنگام اجابت مزاج شود اما به هیچ عنوان یک درمان برای بیماری و دشمن بواسیر محسوب نمی شود و بهتر است از همان ابتدا وقت و هزینه خود را با این کارها تلف نکنید و برای انجام درمان های پزشکی اصولی مثل لیزر هموروئید یا جراحی بواسیر به یک دکتر متخصص بواسیر مراجعه کنید.

درمان یبوست با وازلین

وازلین های موجود به دلیل داشتن مشتقات نفتی برای خوردن و یااستعمال داخلی مناسب نیستند. اما از وازلین های بدون رنگ و بو می توان به شکل تنقیه یا اماله داخل مقعد برای درمان یبوست استفاده کرد. مالیدن وازلین به مقعد و داخل آن باعث نرم شدن دیواره های مقعد، جلوگیری از زخم مقعد و دفع راحت تر می شود.

اما افرادی که یبوست مزمن دارند، می توانند درمان یبوست با وازلین را با وازلین خوراکی طبق دستور پزشک استفاده کنند. روغن وازلین خوراکی برای درمان یبوست ضرر ندارد اما در هر صورت درمان موقتی بوده و یبوست باید از پایه درمان شود. سعی کنید با مصرف آب و مایعات، فیبر، تحرک و ورزش منظم روزانه یبوست را درمان کنید.

بواسیر چیست؟

زندگی با یک توده ضربان دار در باسن و مقعد که باعث می شود نشستن، ایستادن و حتی اجابت مزاج دردناک و زجرآور باشد، آسان نیست.

بواسیر معمولاً به دلیل فشار بیش از حد بر وریدهای ناحیه رکتوم و لگن ایجاد می شود و می تواند زندگی روزمره فرد را مختل کند.این وریدهای متورم و ملتهب در داخل مقعد (بواسیر داخلی) یا بیرون نزدیک مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد می شوند.

زور زدن در حین اجابت مزاج نیز می تواند باعث تورم و گشاد شدن این سیاهرگ ها شود.

شرایطی مانند اسهال، یبوست، بارداری و چاقی می تواند فشار مضاعفی به این ناحیه وارد کند و منجر به هموروئید شود.

بواسیر چیست

خارش، قرمزی، درد و تورم در اطراف مقعد از علائم شایع هموروئید است. علائم دیگر شامل خونریزی یا ترشحات مخاطی پس از اجابت مزاج است.

در برخی موارد درمان های خانگی می تواند به شما در مقابله با این عارضه کمک کند، از جمله درمان بواسیر با وازلین.

بواسیر یا هموروئید (hemorrhoids) زمانی اتفاق می افتد که رگ های انتهای کانال مقعدی متورم شوند. گاهی اوقات این رگ ها چنان نازک میشوند که موجب خونریزی مقعدی میشوند. خونریزی هم در بواسیر داخلی و هم در نوع خارجی اتفاق می افتد. این بیماری یکی از دلایل شایع  خونریزی مقعد می باشد. این مشکل نگران کننده نیست اما اگر به موقع درمان نشود باعث بیماری های دیگری می شود.

نحوه استفاده از وازلین برای درمان بواسیر

ابتدا به مقداری وازلین نیاز دارید. سپس آن را برای مدتی روی نوک انگشتان خود بمالید. سپس سعی کنید به آرامی ناحیه مقعد را با نوک انگشتان خود با وازلین ماساژ دهید.

سپس با وارد کردن انگشت خود به داخل مقعد مقداری وازلین بمالید. پس از روانکاری، ناحیه مقعد به اندازه کافی نرم خواهد بود تا مدفوع به راحتی دفع شود. مدفوع بدون درد و به قدری نرم خواهد بود که باعث خونریزی نشود.

پمادهایی مانند وازلین یا ژل نفتی به ایجاد یک سد محافظ روی پوست ملتهب و کاهش قرمزی کمک می کنند. می توانید پس از رفتن به حمام و تمیز کردن خود مقدار کمی از آن را به مقعد خود بمالید.

چگونگی استفاده از وازلین برای بواسیر

اما استفاده از وازلین روی بواسیر می‌تواند لباس‌ها را لکه‌دار کند، بنابراین بهتر است از لباس های تیره استفاده کنید.

وازلین برای مقعد تنها در صورتی موثر خواهد بود که هموروئید شما کوچک و قابل کنترل باشد.

وازلین برای شقاق و زخم مقعدی هم خوب است؟ چرب کردن مقعد با وازلین باعث نرم شدن ناحیه مقعد شده بنابراین وازلین برای شقاق و زخم مقعد هم موثر است.

سایر درمان های خانگی برای هموروئید

• حمام سیتز:  پزشکان اغلب حمام آب گرم با نمک اپسوم را برای مدت ۲۰ دقیقه در روز توصیه می کنند.
  • پوشیدن لباس زیر نخی: لباس زیر نخی می تواند از تجمع رطوبت و تحریک بواسیر جلوگیری کند.
  • کمپرس یخ: یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای هموروئیدهای بزرگ و دردناک، استفاده از کمپرس سرد یا کیسه های یخ روی ناحیه مورد نظر است.
  • استفاده از فندق جادوگر: استفاده از فندق جادوگر می تواند به کاهش تحریک و درد بواسیر کمک کند. این درمان به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند و تورم را کاهش می دهد. بیشتر در درمان بواسیر خارجی موثر است.
  • آلوئه ورا: استفاده از آلوئه ورا بر روی ناحیه عفونی اطراف مقعد بهترین نتیجه را برای بیماران مبتلا به بواسیر به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی بواسیر چیست

روش های درمان متفرقه زیادی برای هموروئید وجود دارد که هریک به نحوی در جهت کاهش التهاب، محافظت از بافت ها و کاهش میزان جریان خون در ناحیه موجب تسکین درد خواهد شد.

خواص وازلین برای ناحیه تناسلی مردان و زنان

وقتی صحبت از آلت تناسلی به میان می‌آید، بسیاری از مردان از خواص وازلین برای دستگاه تناسلی مردان می پرسند.اما قبل از شروع استفاده از خواص وازلین برای ناحیه تناسلی، مزایا و خطرات احتمالی مرتبط با آن را بدانید:

وازلین نباید با کاندوم لاتکس استفاده شود زیرا خطر شکستگی آلت را افزایش میدهد. همچنین توصیه می شود قبل از استفاده از وازلین روی آلت تناسلی، وازلین را روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش کنید تا حساسیت نداشته باشید.

اما در کل وازلین هم مقرون به صرفه است و هم یک مزطوب کننده برای جلوگیری از خشکی پوست آلت محبوب است. همچنین وازلین به دلیل داشتن ژله نفتی برای تسکین و التیام تحریکات پوستی مثل بریدگی و سوختگی های جزئی هم کمک کننده است.

13 دیدگاه دربارهٔ « چگونه از وازلین برای درمان بواسیر استفاده کنیم؟»

1. دوستان عزیز وازلین برای درمان بواسیر خوبه ولی برای پیشگیری نه درمان قطعی . برای چرب کردن مقعد و دفع راحت مدفوع بدون درد بهتره که کمی وازلین به مقعدتون بزنید

2. یکی از خواص وازلین برای ناحیه تناسلی این است که باعث درمان زودانزالی هم میشه یعنی با افزایش گردش خون به ناحیه تناسلی باعث نعوظ سفت تر و تقویت رابطه هم میشه. وازلین واقع یک ماده معجزه اساست

3. کاربرد وازلین در رابطه مقعدی بیشتر است ولی به نظرم مناسب نیست و ممکنه حساسیت ایجاد کنه بهتره به جای وازلین در رابطه از لوبریکانت استفاده کنید.

1. ااا واقعا همسر من همیشه از وازلین استفاده میکنه خیلی استرس گرفتم میشه از عوارض استفاده از وازلین در رابطه هم بگید

1. سلام دوست عزیز
        بهتر است به جای وازلین از روان کننده های مخصوص رابطه مثل لوبریکانت استفاده نمایید. وارلین ممکن است باعث عفونت و حساسیت شود

4. وازلین برای شقاق هم میشه استفاده کرد؟ من خیلی درد دارم وازلین بزنم بهتر میشه؟ وازلین خارجی از کجا میتونم بگیرم

5. سلام من بیرون زدگی دارم ایا میتونم از وازلین برای درمان بیرون زدگی هم استفاده کنم یا اینکه خوب نمیشه و حتما باید عمل کنم؟

6. توی یه سایتی خوندم وازلین برای موهای زائد هم کاربرد داره! یه ماسک و خمیری با زردچوبه و وازلین درست میشه ایا به نظرتون از بین بردن موهای زائد با وازلین ممکنه