خون در مدفوع نوزاد + علت خون در مدفوع کودک *تشخیص و درمان*

خون در مدفوع کودکان و نوزادان

وجود خون در مدفوع نوزاد و کودک  یک امر شایع است و ممکن است که یک زنگ خطر باشد. بسیاری از والدین از این موضوع وحشت دارند اما اگر به موقع اقدام درست را انجام دهند، جای نگرانی نیست. خون در مدفوع کودکان بیشتر به دلیل مدفوع سفت و خشک بوجود می آید و  مدفوع سفت و خشک باعث یبوست در کودکان می شود که شرایط را حادتر میکند.

گاهی اوقات غذاها، نوشیدنی ها و داروهای تجویزی، رنگ مدفوع را تغییر میدهند و مدفوع را قرمز میکنند که این قرمزی خون نیست. در موارد نادر، خون در مدفوع کودکان و نوزادان نشان دهنده ی بیماری های دیگری است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 

علائم خون در مدفوع کودک

رنگ خون در مدفوع، قرمز روشن تا تیره است که به پزشک کمک میکند، منشاء خونریزی را پیدا کند. خون روشن نشان دهنده ی خونریزی در قسمت انتهایی روده ی بزرگ است و رنگ تیره ی خون به معنای خونریزی قسمت ابتدایی روده است.

سایر علائم خون در مدفوع:

  • درد
  • حساسیت
  • تغییر در عادات حرکات روده

خون در مدفوع میتواند به رنگ های زیر باشد:

  • قرمز روشن روی مدفوع
  • قرمز تیره همراه با مدفوع
  • مدفوع تیره و قیری رنگ

علت خون در مدفوع کودکان

خون در مدفوع کودک به دلیل مشکلات زیر به وجود می آید:

شقاق مقعدی

شقاق مقعدی در کودکان

۹۰% علت خون در مدفوع کودکان شقاق است که یک پارگی کوچک در قسمت انتهایی کانال مقعد است و در اثر دفع مدفوع سخت و زور زدن زیاد بوجود می آید. اسهال حساسیت بیشتری ایجاد میکند و احتمال ابتلا به شقاق را افزایش میدهد. اگر کودک به این بیماری مبتلا باشد، احتمالا متوجه خون ریزی مقعد روشن روی مدفوع یا روی دستمال کاغذی که کودک را با آن پاک میکنید شده اید. شقاق باعث ایجاد خارش و درد در هنگام دفع مدفوع یا بعد از دفع مدفوع می شود. 

عفونت

عفونت در کودکان

عفونت باکتریایی، ویروس و انگل ها در روده منجر به اسهال خونی در کودکان میشود. عفونت های باکتریایی شایع که باعث اسهال خونی می شوند مانند:

  • سالمونلا
  • ای کلای
  • شیگلوز

روتاویروس یک عفونت ویروسی شایع است و لامبلیا یک انگل شایع است که همه ی افراد، در همه ی سنین به خصوص کودکان و نوزادان را تحت تاثیر قرار میدهد. اگر کودک یکی از این عفونت ها را داشته باشد، دچار علائم زیر خواهد شد:

  • تب
  • بی حال
  • درد 
  • اسهال 

بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده در کودکان

بیماری التهابی روده یک مشکل حاد است که منجر به التهاب روده میشود. دو نوع بیماری التهابی روده وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار میدهد:

بیماری کرون: بیماری است که هر قسمتی از دستگاه گوارش از دهان تا مقعد را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث التهاب می شود.

 کولیت اولسراتیو: میتواند هر قسمتی از روده ی بزرگ را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث التهاب می شود.

بیماری التهابی روده، در جوانان و بزرگسالان ایجاد میشود اما علائم آن در ۴% کودکان مشاهده میشود که شامل:

آبسه ی مقعدی و فیستول

کودکانی که سابقه ی اسهال یا یبوست دارند بیشتر در معرض ابتلا به آبسه ی مقعدی هستند. آبسه معمولا زمانی رخ میدهد که یک حفره ی پر از چرک، عفونت یا باکتری در مقعد ایجاد شود و فیستول مقعدی زمانی ایجاد میشود که آبسه بهبود نیابد و چرک و عفونت آن به پوست راه پیدا کند و اگر کودک به آبسه یا فیستول مبتلا باشد، توده ای اطراف مقعد ظاهر میشود و همچنین ترشح از مقعد وجود دارد.

پولیپ

پولیپ روده، بیشتر در بزرگسالان شایع است تا کودکان. پولیپ در کودکان، معمولا تا قبل از ۹ سالگی (مخصوصا بین ۲ تا ۶ سال) رشد میکند و منجر به خون در مدفوع و درد شکم است.

اسهال

خون در مدفوع کودک که به دلیل اسهال بوجود می آید دلایل زیر را دارد:

  • باکتری یا عفونت ویروسی
  • انگل
  • بیماری کرون
  • کولیت اولسراتیو

مخاط و خون در مدفوع کودک

مخاط ماده ای غلیظ و ژله مانند است که توسط بدن تولید میشود تا از بدن در برابر ویروس و باکتری محافظت کند. مخاط و مدفوع خونی به دلایل زیر بوجود می آید:

چه زمانی خون نیست؟

مدفوع قرمز یا مشکی همیشه به معنای خون نیست. غذاها، نوشیدنی ها و برخی داروها رنگ مدفوع را به قرمز یا مشکی تغییر میدهند. علت مدفوع قرمز به دلایل زیر است:

  • نوشابه و نوشیدنی های قرمز
  • انواع توت ها
  • چغندر
  • بستنی حاوی رنگ آمیزی مواد غذایی قرمز
  • آنتی بیوتیک ها ، مانند آموکسی سیلین و سفدینیر 

علت مدفوع تیره به دلایل زیر است:

  •  رنگ مواد غذایی سیاه یا تیره
  • شیرین بیان
  • قرص آهن
  • داروهای دارای بیسموت ، مانند پپتو بیسمول

مصرف اشیاء خارجی مانند مداد شمعی نیز می تواند رنگ مدفوع کودک نوپای شما را تغییر دهد.

چه مقدار خون در مدفوع نوزاد خطرناک است

اگر سن کودک شما زیر ۱۲ هفته می باشد، مدفوع سیاه یا قیری، اسهال خونی، یا خون مخلوط با مخاط شبیه ژله دارد و همزمان کودک بیمار، ناراحت یا بی حال و ضعیف به نظر می رسد، خطرناک است و باید فوراً با پزشک اطفال تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس بروید.

اما در صورتی که حال عمومی کودک خوب است و شیر به اندازه و به موقع میخورد جای نگرانی ندارد و بهتر است برای بررسی احتمال آلرژی یا عفونت به پزشک مراجعه شود.

درمان خون در مدفوع نوزادان و کودکان

درمان-خون-در-مدفوع-کودکان

درمان خونریزی با توجه به علت ایجاد آن می تواند متفاوت باشد. درمان خانگی و دارویی تا حدودی به بهبود علائم و عارضه هایی مثل یبوست و شقاق کمک می کند.

بهترین راه برای جلوگیری از یبوست:

  • استفاده از  فیبر
  • مایعات
  • ورزش کردن است

مطمئن شوید که کودک، مایعات زیادی می نوشد و مقدار زیادی فیبر مصرف میکند. ورزش متناسب با سن نیز حرکات روده را منظم کرده و احتمال ابتلا به شقاق را کاهش میدهد.

تمیز نگه داشتن محل

تمیز کردن مقعد بعد از دفع مدفوع به کودک کمک میکند تا خطر ابتلا به عفونت که به دلیل شقاق به وجود می آید را کاهش دهد. محل را به آرامی بشویید و سپس خشک کنید.

حمام آب گرم

نشستن در وان آب گرم باعث تسکین آزار ناشی از شقاق مقعدی میشود و اضافه کردن مقداری جوش شیرین، درد را کمتر میکند. 

کرم یا وازلین

تا زمانی که شقاق بهبود یابد، وازلین یا زینک اکسید را اطراف مقعد بمالید. کرم یا وازلین لایه ای ایجاد میکند که از مقعد در برابر حساسیت محافظت کرده و دفع مدفوع را راحت تر میسازد. 

مطلب مرتبط: آیا وازلین برای درمان بواسیر خوب است 

ضد میکروب ها

داروهای ضد میکروبی و آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت روده که به دلیل انگل و باکتری بوجود می آیند، موثرند. آنتی بیوتیک برای درمان آبسه ی باکتریایی، فیستول، بیماری التهابی روده و انگل مناسب است. 

جراحی

جراحی بیشتر برای برداشتن پولیپ توصیه می شود. گاهی اوقات، تزریق ماده ای شیمیایی به محل خونریزی توسط آنوسکوپی خونریزی را قطع میکند. 

تشخیص

پزشک توسط معاینه ی بدنی، علت خونریزی را تشخیص میدهد. سایر آزمایشاتی که ممکن است روی کودک انجام شود:

  • آزمایش خون
  • اشعه ایکس شکمی
  • سونوگرافی شکمی
  • سی تی اسکن
  • آندوسکوپی 
  • کولونوسکوپی

چه زمان به متخصص اطفال مراجعه کنیم

 وجود خون در مدفوع در کودکان باید توسط یک متخصص اطفال مورد ارزیابی قرار گیرد تا علت یک بیماری جدی نباشد. اگرکودک بسیار مریض بود یا علائم زیر را داشت به پزشک اطفال مراجعه کنید:

  • مدقوع تیره یا قیری رنگ
  • اسهال خونی
  • دل درد
  • ادرار صورتی یا به رنگ چایی

در بعضی موارد پزشک از مدفوع کودک نمونه برداری میکند.

156 دیدگاه دربارهٔ «خون در مدفوع نوزاد + علت خون در مدفوع کودک *تشخیص و درمان*»

  1. پسر من توی مدفوع خون تیره دیده میشه رنگ لخته خون تغریبا حدود دو ماه پیشر از باسن زمین خورد و دو روز بعد من خون تو مدفوش دیدم و دیگه ندیدم تا الان که دو ماهی میگذره از اون ماجرا،دور مقعدشو دیدم اثری از پارگی یا زخم نیست

    1. سلام دوست عزیز
      اگر فقط یک بار بوده و پس از زمین خوردن بوده جای نگرانی نیست اما گر خون در مدفوع تکرار می شود حتما باید توسط پزشک معاینه شود.

  2. سلام من پسر ۴ ساله دارم اسهال شد خیلی شدید بدچندروز خوب شد الان دوهفته ای هست ولی موقع دفع مدفوع ترشحات ژلی میاد با خون چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است به علت عفونت روده ای مخاط ژله مانند از بدن کودک شما خارج می شود. در صورت ادامه دار بودن و یا شدید شدن حتما به پزشک مراجعه نمایید.

  3. دختر من ۴ ساله است چند وقته یبوست داره سه روزی هست چند لکه قرمز روشن زمان دفع دیده شده دل درد هم نداره ادارش هم الحمدلله طبیعی هست فقط میگه خارش داره نگاه کردیم نع زخم هست نع شقاق درمان خانگی هست؟ میخواهیم در غذا روغن زیتون بدیم مقعد هم با پوکساید چرب کنیم

    1. سلام دوست عزیز
      خون روشن نشان خون ریزی انتهای روده بزرگ است. در صورت تکرار بیشتر و همراه با درد حتما به پزشک مراجعه کنید و برای درمان خانگی هم غذاهای حاوی فیبر به او بدهید زیرا ممکن است خون بخاطر مدفوع سخت و یبوست از مقعد خارج شده باشد. برای چرب کردن هم از وارلین کودکان و یا زینک اکساید استفده نمایید.

  4. سلام وقتتون بخیر دختر من چند روز پیش تب بالا و دل درد و اسهالی داشت که تشخیص پزشک این بود که یک ویرووس شایع است و سرم تراپی و آب درمانی کردیم دوروزه که خوب بود و گهگاهی دلش درد میکرد ولی دیشب یه لحظه هم نخوابید و همش دستشویی بود بعضی اوقات هم لخته های خون روشنی در مدفوعش دیده می‌شد و درد در مقعد داشت به نظرتون از چی میتونه باشه ؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      وجود خون روشن در مدفوع هم نشانه شقاق است و هم نشانه خونریزی در قسمت انتهایی روده ی بزرگ می باشد. اما با توجه به درد مقعد همانطور که گفتیم در ۹۰% مواقع علت خون در مدفوع کودکان شقاق است و در اثر دفع مدفوع سخت و زور زدن زیاد بوجود می آید. اسهال حساسیت بیشتری ایجاد میکند و احتمال ابتلا به شقاق را افزایش میدهد.

  5. خون در مدفوع نوزاد نشونه چیه؟ من نوزاد دختر ۵ روزه دارم که امروز صبح دیدم توی مدفوعش چن رگه خونی هم هست خیلی ترسیدم نمیدونم برای چی هست ایا به کولیکش ربطی داره ؟

    1. سلام دوست عزیز
      وجود خون در مدفوع نوزاد دلایل مختلفی می تواند داشته باشد . اگر ادامه دار باشد و تشدید پیدا کند به یک متخصص مراجعه کنید.

    2. سلام پسرای من دوقلو هستند ۲ساله وقتی میرن دسشویی زور میزنن خون روشن کمی میاد تو مدفوعش. هر روز هم عمل دفع دارند من چکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        به احتمال زیاد دچار یبوست هستند و در اثر یبوست و زور زدن ممکن است شقاق داشته باشند با به دلیل یبوست مدفوع سفت و سخت شده و خروج آن با خون همراه است.

  6. سلام علت رگه خون در مدفوع نوزاد چهار ماهه چی هست؟ از سه ماهگی رگه خون توی مدفوعش دیدم و دکتر تشخیص داد که باید مصرف لبنیات و گوشت گاو و پروتئین و قطع کنم ایا درسته ؟؟؟یعنی نوزادم به پروتئین گاوی الرژی داشته و تا کی هست ؟

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است کودک شما به پروتئین گاوی آلرژی داشته باشد برای آنتی ژن اختصاصی IgE پروتئین شیرگاو اقدام به آزمایش کنید.

  7. سلام حدود ۳ روز هست که پسر ۴ ماهه من اسهال هست و امروز توی اسهالش رگه خون هم دیدم دکتر بردم گفت چیزی نیست و دارویی هم نداده علت وجود رگه خون در اسهال کودک چی هست و ایا خطرناکه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      از دلایل وجود رگه خون در اسهال کودک می توان به مواردی مانند عدم تحمل لاکتوز موجود در شیر مادر، خراش مقعدی، یبوست، عفونت و … اشاره نمود. در صورت تکرار بیش از چند روز و تشدید علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید.

  8. سلام پسرم ۳سالش هست چن ماهه بعد از مدفوع خون میبینم یکم زیاده چن بار هم دکتر بردم دارو که میخوره مشکلی نداره ولی دارو که نمیخوره باز خون میاد حالا دکتر براش کلونوسکوپی نوشته به نظر شما انجام بدم یا چیز مهمی نیست ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      حتما آزمایشی که پزشک نوشته را انجام دهید. طبق چیزی که گفتید مشاهده خون در مدفوع کودک شما چند ماه هست که تکرار می شود و نباید نادیده گرفت.

  9. پسر سه سال و هشت ماهه دارم که علایم سرماخوردگی داشت منم بهش شربت کوریزان دادم بعد گفت دلم درد میکنه و یه رگه خون روشن تو مدفوعش بود،علت چیست؟!

    1. سلام دوست عزیز
      وجود رگه خون در مدفوع کودکان دلایل متفاوتی دارد و ممکن است بخاطر حساسیت به دارو باشد و یا به علت یبوست. اگر ادامه دار بود حتماً به پزشک مراجعه کنید.

      1. سلام خسته نباشید دختر ۱سالو۱۸ماهشه ۲روزه اسهال شده امروز هم درمدفوعش یه کم رنگ قرمز دیدم چیز غذای قرمزهم نخورده فقط لوپراومید وویتامین دادم

        1. سلام دوست عزیز
          ممکن است به خاطر مصرف غذای آلوده به باکتری یا انگل باشد . اگر رنگ اسهال تیره است نشانه خونریزی قسمت فوقانی گوارش و اگر به رنگ قرمز روشن باشد نشانه خون ریزی قسمت پایین گوارش مثل رتوم یا کولون و مقعد است. دلایل دیگری هم مثل شقاق مفعدی می تواند داشته باشد. در صورت تداوم و طولانی شدن به پزشک مراجعه کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      علت مدفوع ژله ای در کودکان با نمونه برداری دقیق از مدفوع مشخص می شود و ممکن است نشانه وجود باکتری، انگل و یا بیماری های گوارشی مثل کرون، انسداد روده و … باشد. آب و غذای آلوده و همچنین انگل های آلوده می تواند از علت های اصلی ژله ای شدن مدفوع کودک باشد.

  10. سلام پسرم ۳سال و دوماهشه. حدودا یک هفته مخصوصا شب ها دچار تب شدید میشد و باضرب شیاف پایین می اومد در طول روز فقط کف دست و پاهای داغ بود. تو این یک هفته تنها علایم دیگه ای که داشت دل درد صبح گاهی بود. شکمش هم هر روز کار میکرد و تقریبا هم عادی بود فقط روز آخر هفته ای که تب داشت یکم اسهال خفیف داشت که حاد نبود‌ اما شبش دچار تب شدید شد که شیاف زدم و خوب نشد و تا صبح هم تب و لرز داشت و هی دستشویی می‌رفت. و دقیقا از صبح بی حال تو جا افتاده بود و دایم دستشویی اش می‌گرفت و میل به خوردن نداشت و از همون جا اسهال شدید شد به طوری که کنترل مدفوع نداشت و تا آخر شب هم اسهالش شدید تر شد اینطور بگم که فقط آب خارج میشد که همراه خون تقریبا رنگ روشن با بوی تعفن بود.تو این دو روز که تو جا بود یا هم یا خواب بود یا توجا(بیشتر خواب)
    از فرداش بهش با هزار کلک مایعات دادم و یکم آب سیب با عسل و چایی و یک خرما و یکم موز. و براش کیدی لایک هم خریدم و دو بسته اش رو مصرف کرد که اسهالش هم تقریبا تاامروز بر طرف شد البته نه به طور کامل. اما همچنان دل پیچه داره و از ساعت ۶صبح تا الان که ۱۰ هست ۶ دستشویی رفت که دفع مدفوع داشت که دوبار آخر خیلی کم بود و بیشتر خون روشن بودو همچنان بی اشتها و بیشتر تو جاست. اما خوابش بهتر شده. نیاز هست ببرمش دکتر یا صبر کنم تا شنبه که وقت متخصص گرفتم ببرمش؟
    از اول شیوع کرونا تا باحال این دفعه ی ۵یا۶ هست که اینجوری میشد که علاوه‌بر اسهال استفراغ داشت البته اما مدفوع خونی نداشت اون موقع ها که و یک هفته نشده خوب میشد. تبش هم از ۳روزبیشتر نمیشد.

    اما این دفعه که پروسه بیماریش از یک هفته بیشتر شده و چون مدفوعش خونی هست خیلی نگرانم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      بابت تاخیر در پاسخگویی عذر میخواهیم. حتماً پسرتون و دیروز که گفتین شنبه پیش متخصص برده اید. داروها و مواردی که پزشک گفته را رعایت نمایید تا بهبود پیدا کند.

  11. مائده برو مندی

    دختر من ۸ ماه داره دیروز یک بار امروزم یک بار تو مدفوعش لخته خون دیدم یبوست هم نداره اسهال هم نیست روزه دو بار دستشویی میکنه علتش چی میتونه باشه

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است حساسیت غذایی داشته و دفع شده است. در صورت تکرار و تداوم اگر با علائمی مثل بی حالی و ضعف کودک همراه بود به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

  12. سلام
    پسرم ۴ سالشه . امشب یهویی و بدون هیچ درد و زمینه قبلی خون مخاطی تقریباً روشن در مدفوع داشت… تاکید میکنم که نه تب داشت نه اسهال و یبوست و حتی دل درد و شقاق! پسرم به دلیل سخت سلیقه بودن خیلی کم غذا میخوره و ضعیف هست. ولی پسرم به دلیل تاخیر در گفتار و عدم تمرکز با تجویز پزشک داروی رسپریدون و کلونیدین استفاده میکنه.
    علت چی میتونه باشه ؟ به نظرتون نگران کننده است؟
    ضمنا عکس رو واتساپ کردم . لطفاً جوابم رو بدید . خیلی نگرانم

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است با پزشک او مشورت نمایید ممکن است به عوارض مصرف داروهایی که گفتید باشد.
      به دلیل مشکل اینترنتی در حال حاضر امکان ارسال عکس و مشاوره واتساپ وجود ندارد متاسفانه

    2. سلام دوست عزیز
      بهتر است با پزشک او مشورت نمایید ممکن است بخاطر عوارض مصرف داروهایی که گفتید باشد.
      به دلیل مشکل اینترنتی در حال حاضر امکان ارسال عکس و مشاوره واتساپ وجود ندارد متاسفانه

  13. سلام و روز بخیر
    دخترم ۴سال داره والان حدود دومته میشه که هر سه یا چهار روز یکبار مدفوع میکنه و همراه با درد و یک مقداری خونریزی هست گاهی هم دل درد داره قسمت مقعد هم یک مقدار بسیار کم ورم دیده میشه

    1. سلام دوست عزیز
      کودک شما دچار یبوست شده و علت درد و خونریزی پس از ۳ ۴ روز دفع هم سفت شدن مدفوع او می باشد. بهتر است با اصلاح رژیم غذایی او و مصرف غذاهای فیبردار یبوست او را درمان کنید.

  14. سلام من پسرم ۱۱ماه هستش دو روزه تب دارد و خیلی گریه می کند اما اسهال بود و الان یه کم خونریزی تیره کرد لازم هست ببریم دکتر

    1. سلام دوست عزیز
      وجود رگه های خونی در مدفوع نوزاد می تواند به دلایل متفاوتی مثل دم تحمل لاکتوز موجود در شیر مادر و …باشد. در صورتی که ادامه داشت به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      مشاهده رگه خون قرمز در اسهال نوزاد دلایل متفاوتی مثل حساسیت به لاکتوز شیر، خراش مقعد، یبوست و … دارد. در صورت ادامه دار شدن حتما به یک پزشک مراجعه نمایید.

  15. سلام وقتتون بخیر من دختر یکساله ای دارم که یک هفته ای هست بخاطر دندون در آوردن تب بالا داره و با استامینوفن هم شب پایین نمیاد نصف شیاف دیکلوفناک ۵۰بهش دادم که بعد از ظهر مدفوع کرد و توی مدفوعش که حالت یکم اسهالی داشت خون دیدم میشه لطفاً راهنمایی کنید چون اولین باره خیلی نگرانم

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است از شیاف استامینوفن و روش هایی مثل حمام ولرم و پاشویه کردن تب کودک خود را پایین بیاورید. در صورت تکرار مشاهده خون در مدفوع او حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

  16. سلام پسر من یک سال و دوماهه امروز لای باسنش یکم زخم سطحی شده و خون میاد و قرمز و ملتهب شده مدفوعش خون نداره ولی از باسنش خون اومده بود ممنون میشم علت و راهنمایی کنید البته روی باسنش حالت قورباغه ای حرکت می‌کنه نشسته به این قضیه ربط داره یا به مواد غذایی حساسیت داده تنها مواد غذایی که مصرفش زیاده و خیلی دوستداره شیر برنج هستش ..

    1. سلام دوست عزیز
      زخم و التهاب اگر اطراف سوراخ مقعد می باشد احتمال دارد شقاق باشد. اما اگر روی پوست باسنش زخم شده به احتمال زیاد به علت نوع حرکت کردن کودک می باشد که باعث اصطکاک پوست باسن و فرش یا زمین می باشد.

  17. من یک پسر ۶ساله دارم هرکه فصل مرکبات میشه پرتقال نارنگی میخوره درمدفوعیش رگهای خونی دیده میشود آیا خطرناک باید چیکار کنیم به پزشک نیازدارد مراجعه کنیم یا میتونه مرکبات بخوره

    1. سلام دوست عزیز
      اگر به علت تغذیه و خوردن مرکبات می باشد و در مواقعی که نارنگی نمیخورد مدفوع او حالت عادی دارد جای نگرانی نیست و مشکلی ندارد.

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است به دلیل مصرف غذاها، دارو یا نوشیدنی های خاص در رنگ مدفوع قرمزی هم دیده شود که با خون اشتباه گرفته می شود. اما در سایر موارد علت خون در مودفوع می تواند شقاق، عفونت و یا بیماری های التهابی روده مثل کرون و … باشد که در صورت ادامه دار بودن خطرناک است و باید درمان شود.

  18. سلام وقت بخیر
    پسرم ۳ سالشه از دیروز اسهال بود دیشب بعد مدفوع خون دفع کرد به رنگ روشن امروز به پزشک مراجعه کردم شربت مترونیدازول تجویز کردن ولی مجدد چند باری خون بعد دفع مدفوع داره خیلی نگرانم به پزشک گفتم گفتن از شقاق و آزمایش مدفوع هم نگرفتن
    البته من از ده روز قبل به پسرم شربت ایمیونس میدم که وقتی این شربت میخورد تعداد دفعش تقریبا ۳ یا ۴ بار در روز بود

    1. سلام دوست عزیز
      شربت ایمیونس برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد و برای کودک ۳ ساله باید طبق دستور یعنی روزانه ۵ میلی لیتر یا یک قاشق مربا خوری مصرف شود. برای تشخیص شقاق باید توسط جراح عمومی یا متخصص گوارش معاینه شود و اگر شقاق تایید شد داروهای لازم را استفاده نماید.

  19. سلام اقایه دکتر وقت بخیر -من دختر یک ساله دارم که شیرخشکی -وزنش ۸۸۰۰گرمه -یوبوست شدید داره تواین یک سال چند تا دکتربردم براش پودر دادن ولی بهترنشده -اصلا غذانمیخوره فقط شیرخشک میخوره -اولا ده روز یک باربوددولی الان شده هفته ای یک بار اونم موقع مدفوع خیلی زورمیزنه و گریه میکنه تاالان تواین مدت سه دفعه تومدفوعش خون روشن دیدم -دکترم بردم به خاطرش ولی جزپودرچیزدیگه ای ندادن -من‌ چیکارکنم که خوب بشه -الان یک روزه که دارم بهش شیر گاو میدم -ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام دوست عزیز
      یبوست ناشی از شیر خشک در میان نوزادان و کودکان شایع می باشد. شیر خشک موجب سفت شدن مدفوع و کندتر شدن حرکات روده ای می شود. شیر مادر تعادل بهتری از چربی و پروتئین دارد و شیر خشک به دلیل داشتن روغن پالم احتمال یبوست را افزایش می دهد. بهتر است سر خود شیر کودک را تغییر ندهید زیرا ممکن است به شیر گاوی هم آلرژی داشته باشد.

  20. سلام،وقتتون بخیر
    پسرم یک سال و یک ماهشه،شیر خشک مصرف میکنه و ۱۰ و نیم کیلو هم وزنشه.با علائم اسهال و وجود مخاط در مدفوع بردمش دکتر و با مصرف یک نوبت(وعده) داروهاش(قطره پدی لاکت،شربت نئوزینک،آزیترومایسین ۱۰۰)علایمش ی کوچولو بهتر شد و الان مدفوعش از حالت شل به حالت گلوله گلوله های ریز به همراه مخاط و البته ی مقدار هم آب قاطی مدفوع شده و چیزی که من رو نگران کرد و مزاحمتون شدن وجود خون آبه قرمز رنگ(قرمز رو شن) تو مدفوع هست.آیا نگران کنندست

    1. سلام دوست عزیز
      وجود خون در مدفوع نوزاد ممکن است به به دلیل یبوست، شقاق مقعدی، آلرژی کودک به پروتئین شیر گاو، وجود باکتری در دستگاه گوارش و اسهال خونی، و … باشد. در صورتی که حال عمومی او مناسب است جای نگرانی نیست اما اگر کودک تب دارد، بی حال است، اشتها ندارد و چیزی نمی خورد باید برای بررسی دقیق تر به متخصص اطفال مراجعه کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      انگل یا کرمک در کودکان می تواند موجب کاهش وزن شود. اگر مطمئن هستید که انگل یا کرمک دارد و بعد از تعویض پوشک شبانه کرمک ها را مشاهده کرده اید کودک را به پزشک اطفال ببرید و ممکن است لازم باشد که کل خانواده هم داروی خاصی را برای از بین بردن انگل مصرف کنند. بهتر است ناخن های کودک را همیشه کوتاه نگه دارید و بهداشت زیر ناخن هایش را رعایت کنید . هر روز او را به حمام ببرید. لباس زیر او را هر روز عوض کنید. اجازه دهید در طول روز نور افتاب به وسایل و اتاق او بخورد.

  21. پسرم ۴سالشه مدفوع سفت شده بوده کاری کردم دستشویی کنه نتونست میگه دردمیکنه امانمیتونه فهمیدم سفت شده خروج مقعدش مونده نمیتونه پی پی کنه منم باانگشتم آوردم بیرون مدفوعش باکلی خون زدبیرون خیلی نگران شدم مشکلی پیش نمیادیابه پزشک مراجعه کنم

    1. سلام دوست عزیز
      کار اشتباهی کردید اگر هم مجبور به اینکار شدید باید با کمک یک پرستار عمل تنقیه یا انما را انجام می دادید و این کار با ضعیف کردن عضلات کف لگن ممکن است عوارضی مثل بواسیر داشته باشد. به احتمال زیاد کودک شما دچار یبوست بوده و باید یبوست او را برطرف می کردید

  22. سلام دخترم چهار روز پیش دوروز تب کرد بعدش آبریزش بینی ایناشروع شددسشوییش هم مثل اسهال بود بعد چهار روز دیدم مدفوعش قرمز بود خونی بود یه بار خونی اومد بعد سیاه بود خیلی نگرانم چیکارکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      مشاهده مدفوع خونی همراه با تب در کودکان کمی خطرناک بوده و باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

  23. سلام
    دختر من ۱۳ ماهش هست. الان چند روزه که درست غذا نمیخوره. چند شب پیش هم تب کرد ولی ادامه دار نبود . از صبح اسهال داره و شب هم رگه های خونی در اسهالش دیدم. لطفا میشه راهنمایی کنید علتش چی هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است به پروتئین شیری که مصرف می کند آلرژی داشته باشد. یا ممکن است به خاطر عدم تحمل لاکتوز، یبوست، خراش مقعد و … باشد. در صورت تداوم و یا تشدید علائم حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید.

  24. سلام
    دختر من ۲ سالشه الان دوروزه که بعداز مدفوعش چندقطره خون ویک لخته خون دیدم وبعدشم مقعدش خونی بودوهیچ نوع قرمزی والتهابی نداره دلیلش چیه بایدبه پزشک مراجعه کنم یانه

  25. سلام نوه ی من چند وقته دل درد داره امروز خون تازه در مدفوعش بود بیشتر وقت ها یبوست هم داره رنگش هم زرد شده چه کار کنیم اقای دکتر

    1. سلام دوست عزیز
      وجود خون تازه و روشن در مدفوع کودک نشاندهنده خونریزی قسمت انتهای روده بزرگ است و دلیل آن ممکن است شقاق، عفونت، یا التهاب روده باشد. با توجه به رنگ پریدگی کودک یعنی حال عمومی او خوب نیست و هرچه سریعتر باید به متخصص اطفال مراجعه نمایید.

  26. سلام ببخشید پسر من یک و دو ماهه ، اسهال داره چن روزه روزی ۷ یا ۸ بار شکمش کار میکنه بعضی وقتا شل شده و بعضی وقتا معمولی ، الان دوسه روزه تو مدفوع لکه ها یه روشن خون میبینم خیلی ترسیدم ، از چی میتونه باشه به نظرتون ؟ دکتر ببرمش؟؟

  27. سلام.پسر من۶سال ست.یک ماهیە همراە با مدفوعش خون قرمز روشن میاد.یبوستم ندارە.درد و خارش هم ندارە.چیکار کنیم.خودش برطرف میشه?

  28. سلام خسته نباشی ،دخترم ۱سال و۹ماهشه برای اولین بار چن رگه خونی خیلی ظریف قرمزروشن داخل مدفوعش دیدم نگاه کردم مقعدی چن بریدگیه خیلی ریز ونقطه نقطه ای داره ممنون میشم کمکم کنید آیا خطرناکه ؟بایدببرمش متخصص؟

    1. سلام دوست عزیز
      وجود خون در مدفوع کودک ممکن است به دلایلی مثل مشکلات و عفونت روده ای، آلرژی غذایی و … باشد اما با توجه به وجود بریدگی که در مقعد او مشاهده کرده اید احتمالاً بخاطر پارگی مقعد است که در حین عبور مدفوع رخ داده و مقعد را زخم کرده می توانید از شیاف گلیسیرن و یا شربت کارو استفاده کنید و در صورت تداوم و بدتر شدن شرایط حتما به پزشک اطفال مراجعه نمایید.

  29. سلام دختر یک ساله دارام چند روزه اسهال بود بعد پدی لاکید درست شد امروز استفراغ داشت خوب شده فقط خون در مدفوع داره برای بار اول خیلی نگرانم میشه کمک کنید؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      ایا کودک شما شیر خشک میخورد؟ آیا یبوست دارد؟ ممکن است به دلیل یبوست و دفع مدفوع سخت باشد. در صورت تکرار و همراه شدن با علائمی مثل توقف رشد و یا تب و بی حالی باید به پزشک مراجعه کنید اما اگر حال عمومی او خوب است و همین یکبار بوده جای نگرانی ندارد.

  30. سلام دخترم ۳سالشه بعضی وقتا به زور مدفوع میکنه یکی دوبار خون داخل مدفوعش دیدم هیچ علائمی دیگه ای نداره و اینکه بعضی وقتها مخاط هم داخل مدفوعش میبینم

    1. سلام دوست عزیز
      خون در مدفوع به همراه مخاط به دلایلی مثل عفونت روده و یا بیماری های روده به وجود می اید و در صورت تکرار حتما به پزشک مراجعه نمایید.

  31. سلام پسرم۴سالشه چن روز مدفوع سفت بود باخوردن۲تاکیوی زیرپاش شل شد اماتومدفع خون دیدم توی قسمت مدفع رگه رگه روشن بود نگرانم خطرناک هس

    1. سلام دوست عزیز
      خون در مدفوع کودک شما به دلیل یبوست است که باعث سفت شدن مدفوع او شده است اگر با درمان یبوست همچنان مشاهده خون در مدفوع ادامه داشت ممکن است دلایل دیگری مثل شقاق مقعدی یا خونریزی دستگاه گوارش داشته باشد که باید به پزشک مراجعه نمایید.

  32. سلام پسرم سه سالشه تقریبا سه روز و نیم که اسهال ،فقط دو شب اول تب داشت و مدفوعش حالت کف هم داشت ولی الان که مدفوع می کنه آخر مدفوعش چند تکه خون میاد به نظرتون مشکل از چیه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      خون در مدفوع کودک که به دلیل اسهال بوجود می آید دلایلی مثل باکتری یا عفونت ویروسی،انگل، بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو دارد. اگر با درمان اسهال همچنان تب و خون در مدفوع ادامه داشت به پزشک مراجعه نمایید.

  33. سلام وقتتون بخیر. دخترمن ۴سال و ۸ ماهشه اول بیماریش با ویروس گوارشی شروع شد تب و دل درد و تهوع و اسهال داشت سرم گرفت و انتی بیوتیک خوب شد. چند وقت بعدش دوباره این علایم رو داشت بدون تهوع. که مدتی بود و قطع شد البته تحت نظر دکتر متخصصش بودیم باز هم انتی بیوتیک مصرف کرد‌. خوب شد و یه هفته بعد مجدد با همین علائم شروع شد با این تفاوت تو اسهالش رگه های خونی بود. دی ماه بستری شد به مدت ۴ روز کلی هم ازمایش گرفتن ولی عفونت نداشت ازمایش کال پروتکتین دادیم التهاب داشت و عددش ۱۶۰ بود پزشکش گفتن باید کولونوسکوپی بشه انجام دادیم نمونه برداری شد و جواب پاتولوژیش نه کولیت بود نه کرون توی پاتولوژی نوشته بود فود آلرژی یه مقدار حالت ائوزنوفیلی داشت که اون هم گفتن به خاطر آلرژی غذاییشه. الان بعد از گذشت دو ماه دوباره اسهال شد بدون دل درد که یه روز اسهال بود و الان بعد از چند روز قبل اینکه مدفوع کنه چند قطره مخاط ژله ای ازش دفع میشه بعد مدفوع میکنه یا مخاط روی مدفوع رو میبینم دیشب هم دفع مخاط قبل مدفوع داشت و یه رگه خونی توی مخاطش بود من باید چکار کنم ایا دفع مخاطش به دلیل همون آلرژیشه؟خیلی نگرانم میشه جوابم رو بدین.

    1. سلام دوست عزیز
      مخاط ژله ای روی مدفوع می تواند علل متفاوتی مثل کولیت، انسداد روده، سندروم روده تحریک پذیر، کرون هموروئید، انگل، آلرژی غذایی و … داشته باشد. که هریک از اینها با آزمایش های مخصوص خود و ازمایش نمونه مدفوع تشخیص داده می شود و سپس درمان مناسب تجویز می شود.

    1. سلام دوست عزیز
      مدفوع تکه تکه نوزاد از علائم یبوست می باشد. باید بدانیم کودک شما با شیرخشک تغذیه می شود یا شیر مادر؟
      بهتر است شکم او را ماساژ دهید و از حریره بادام یا پوره های میوه برای درمان یبوست استفاده کنید. با مشورت پزشک می توانید شربت انجیر به او بدهید.

  34. سلام دختر ۷ ساله ای دارم چند ماهه میگه سردلم درد میکنه و خیلی دل درد داره و متوجه شدم خون تو مدفوعش هست وزنش خیلی کم شده و بی اشتها چیکار کنم ب نظرتون

    1. سلام دوست عزیز
      خن در مدفوع کودک می تواند علت های مختلفی از شقاق تا بیماری های روده ای داشته باشد. با توجه به اینکه دل درد هم جزو علائم فرزند شما هست حتما به یک متخصص گوارش مراجعه نمایید. بدون ویزیت و آزمایش های لازم نمی توان علت را تشخیص داد.

    1. سلام دوست عزیز
      اگر خون روشن باشد ممکن است مشکلی مثل شقاق داشته باشد. عفونت و بیماری های التهابی روده هم می توانند موجب مشاهده خون در مدفوع شوند. ممکن است هیچ مشکلی هم نباشد و بخاطر مصرف خوراکی هایی مثل نوشابه و نوشیدنی های قرمز
      انواع توت ها
      داروی آهن
      چغندر
      بستنی حاوی رنگ آمیزی مواد غذایی قرمز
      آنتی بیوتیک ها ، مانند آموکسی سیلین و سفدینیر رنگ مدفوع قرمز شود که به معنی خون نیست.

  35. سلام ببخشد دخترم ۱سال و ۷ماهشه یبوست داره از وقتی به دنیا اومده بردم دکتر شقاق مقعدی گرفته امروز صبح دستشویی کرد پوشاکشو عوض کردم دوباره که خاسم پوشاکشو عوض کنم یه چیز زرد رنگی توپ پوشاکش بود چیه

  36. سلام دخترم ۲ سالشه امروز از صبح چند بار دستشویی کرده توی مدفوعش خون ژله مانند بود ۳ بار دیدم شکمش درد میکرد چیکار کنم نگرانم

    1. سلام دوست عزیز
      مدفوع ژله ای یا موکوسی در کودکان به خاطر حساسیت به مواد غذایی و یا عفون روده می باشد و اگر تکرار شد باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. چون با خون و درد شکمی همراه است احتمال وجود انگل و باکتری هایی مثل کامپیلوباکتر، سالمونلا، شیگلا هست.

  37. سلام دخترم نصف شب بیدار شد میگه دلم درد میکنه بردمش دستشویی دیدم ادرارش رنگ صورتیه و هی میلرزید پتو انداختم روش دیگه نمیلرزه و خوابید.فقط روزش پفک هندی خورده میتونه از اون باشه رنگ ادرارش. دل دردش؟چون همیشه ازاین پفک دیگه می‌خورد دل درد می‌شود.

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به رنگ و اسانسی که در این خوراکی ها استفاده می شود بله ممکن است ناشی از پفک هندی باشد. در صورت تکرار مجدد و یا مشاهده علائم دیگر مثل تب و لرز حتما به یک متخصص مراجعه نمایید.

  38. سلام پسرم ۸ سالش هست و چند روزی بود که دل درد بود و اسهالی شده بود و دارو مصرف میکرد و امروز حالش بهتره و شکمش دوبار بیشتر کار نکرده بود تا امشب که دیدم مدفوعش همراه خون روشن بود بنظرتون این خون چه نشانه ای داره ؟خطرناکه؟

    1. سلام دوست عزیز
      خون در مدفوع کودکان می تواند علت های مختلفی داشته باشد و بیشترین دلیل آن شقاق در کودکان است که یکخراش یا پارگی در اطراف مقعد رخ می دهد. در صورت تکرار و تداوم حتما به پزشک مراجعه نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      خون در مدفوع کودک علت های مختلفی مثل شقاق، یبوست، باکتری، انگل و … می تواند داشته باشد. در صورت تکرار و تداوم و همراه شدن با علائمی مثل مدفوع تیره، اسهال خونی، دل درد، ادرار رنگی و … حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

  39. سلام دختر من ۱سالو ۴ماهشه امروز داخل مدفوعش خون بصورت ژله ایی دیدم همراه با درد بود اخه زمانی ک مدفوع میکرد گریه میکرد آیا مشکلش جدیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      مدفوع ژله ای در کودک تا حدی طبیعی است و ممکن است ناشی از حساسیت به یک ماده غذایی خاص باشد اما در صورتی که با خونریزی و درد همراه است و بیشتر از چند بار تکرار شده و تداوم دارد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  40. سلام روزتون بخیر.پسرم ۵سالشه تقریبا کمتر از یه ماه پیش مریض شد اسهال و استفراغ بعد از چند روز با دارو و سرم خوب شد بعد از اون هر از گاهی می‌گفت شکمم درد داره تا اینکه چند روز مدفوع ژله ای میکرد.ولی امروز همراه دل درد مدفوع خونی کرد علتش چی هست خواهشاً راهنمایی کنید ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      مدفوع ژله ای که با خون همراه شده است نشانه یک مشکل جدی در روده کودک باشد.
      مدفوعی که شبیه ژله است می تواند نشانه ای از اختلال روده ای به نام انواژیناسیون (درهم‌روی روده) باشد. با این حال، خون و مخاط در مدفوع ممکن است نشان دهنده شرایط دیگری مانند بیماری التهابی روده (IBD) نیز باشد. انواژیناسیون زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده به سمت خود یا قسمت دیگری از روده به عقب کشیده شود.

      1. سلام من پسرم ۴ سالو سه ماهشه.۲روز همراه با مدفوعش خون هم میومد آزمایش مدفوع انجام داد اما دکتر گفت هیچ انگل یا باکتری ای وجود نداره و خوبه ۵ روز خوب بود اما دوباره بعد مدفوعش خون دیدم بنظرتون چیه؟

        1. سلام دوست عزیز
          خون در مدفوع کودکان به جز باکتری می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد ممکن است یبوست داشته و زخم مقعدی باعث خونریزی شده یا اینکه مدفوع سفت و سخت هنگام دفع باعث خونریزی شده باشد. برای بررسی احتمال وجود شقاق در کودک حتما باید معاینه شود. اگر خون به همراه علائمی مثل درد شکم یا بی حالی عمومی کودک و یا تب و لرز است باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد بخاطر یبوست مدفوع او سفت و سخت شده و هنگام خارج شدن با خونریزی همراه شده است بهتر است یبوست خود را کنترل نماید و در صورت تکرار و تداوم به پزشک مراجعه کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      خون تیره در مدفوع به معنای خونریزی قسمت ابتدایی روده می باشد بهتر است به یک متخصص گوارش مراجعه نمایید.

  41. سلام پسر من ۱۵ ماهشه چند وقتی میشه گاهی در مدفوعش مخاط خونی دیده میشه گاهی کم گاهی زیاد اسهال و یبوست هم نداشته چیکارباید کنم؟ دلیلش چی می‌تونه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      مخاط خونی در مدفوع نوزاد ممکن است بخاطر عفونت و بیماری های روده ای باشد در صورت تکرار و تداوم برای مدت بیش از ۳ روز حتما به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      برخی داروها موجب تغییر رنگ مدفوع به قرمز می شود که این خون نیست اما اگر بیش از ۳ روز تداوم داشته باشد حتما به یک متخصص اطفال مراجعه کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      لخته یا مخاط معمولاً به دلیل عفونت روده و انگل و ویروس در روده کودک است اگر با مدفوع تیره ادامه دار است و همراه با دل درد است حتما به یک متخصص اطفال مراجعه کنید.

  42. سلام دکتر خسته نباشید پسرم یازده ماهشه تازه میخواد دندون در بیاره دو ماه پیش اسهال داشت گاهی هم سفت بود با رگه های خون.شیر خشک میخوره .بردم دکتر دکتر گفت به شیر گاوی حساسیت داره شیر خشک ال اف دادم یک ماه خوب شد بعد یک ماه دوباره شروع کرد به اسهال با بوی بد دو باره بردم دکتر دکتر گفت ازمایش بده دادیم گفت مشکلی نداره.فقط گفت شیر خشک پپتی جونیور بده ماهم خیلی سخت پیدا میکردیم چند تا دادیم خوب شد دیگه شیر خشک پپتی رو نتونستیم پیدا کنیم دوباره ال اف دادم خوب بود در روز یک بار معمولی دستشویی میکرد بعد سه هفته دوباره شروع کرده به اسهال کردن هرز گاهی هم تو اسهالش رگه های خون میبینمتبم داشت تبش یک روزه قطع شد ولی اسهال داره.دندوناشم زیر لثه هاش دیده میشه ولی بیرون نیومدن میشه از دندوناش باشه یا چیه لطفا راهنمایی کنید.ممنون

  43. سلام وقت بخیر دختر ۶ ساله دارم ، پارسال دو سه روز در مدفوعش خون روشن دیده شد دکتر رفتیم گفتن داروی دیلیست مصرف کنه و خوب شد تا امسال دوباره این اتفاق افتاد و مجددا دکتر رفتیم همون داروی دیلیست و کرم برای رفع شقاق داد اما بعد از سه چهار روز هنوز خون برطرف نشده (دخترم گاهی یبوست داره و دفعه اول مقدار مدفوعش خیلی سفت بود ولی الان اوکی شده، و اینکه فقط کمی احساس خارش در هنگام دفع داره) ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      درمان شقاق در کودکان معمولاً با دارو امکان پذیر است و تنها در برخی موارد نیاز به جراحی دارد. اما برای دارو حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید و سرخود دارویی را استفاده نکنید زیرا بیشتر پمادهای شقاق استروئید دارند و باعث نازک تر شدن پوست و تشدید مشکل می شود. معمولآً لیدوکائین یا انتی بیوتیک برای شقاق کودکان استفاده می شود و نشستن در اب گرم نیز موثر است. درمان قطعی در مورد کودک شما درمان یبوست است که با غذاهای فیبردار و مصرف اب و ابمیوه ممکن می شود.

  44. سلام خسته نباشید دکتر جان،‌
    من دخترم تقریبا دو سالشه تازه از شیر مادر جداش کردیم،الان چند روزه مدفوع نمیکنه یا ضعیف و ژله ای حالت،روزای اولم تب داشت الان خوب شده ولی همچنان موقع مدفوع اذیت میکشه و گریه میکنه،امروزم یکم خون تو مدفوعش بود دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      مدفوع ژله ای به خاطر عفونت و یا انگل و باکتری های کامپیلوباکتر، سالمونلا، شیگلا می باشد. التبه برای یکی دو بار مدفوع ژله ای در کودک طبیعی است و ممکن است به خاطر حساسیت غذایی هم باشد در صورت تکرار و تداوم خون در مدفوع حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید.

  45. سلام خسته نباشیدمن دختر۴ساله دارم امروزدرحالیکه دخترم مدفوع میکرد همراش چندقطره خون تیره اومدنگرانم کرده ممکنه بخاطرانارباشه چون انارخورده بوداول مدفوع سفت بودبعدش نرم شد

    1. سلام دوست عزیز
      بله به احتمال زیاد بخاطر انار هست. هم سفتی مدفوع و هم رنگ مدفوع . دونه های انار را اگر درسته قورت داده باشد برای دفع کمی سفت و سخت می شود. در صورت تکرار و تداوم این موضوع و اگر با علائم دیگری مثل تب همراه شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

  46. سلام پسر من ۹سالشه .زمانی که استرس داره دل درد همراه با استفراغ داره.چند شب پیش تب کرد و بعد از اون سه بار چند قطره خون روشن بعد از مدفوع کردن روی مدفوعش دیده شد.هیچ دردی هم نداره.و دیگه تب هم نکرد.علتش چی هستَٕٕ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت تکرار به متخصص مراجعه کنید. ما بدون ویزیت و معاینه نمی تواینم علت را تشخیص دهیم.

    1. سلام دوست عزیز
      دختر ۵ ماه و ۹ روزه منظورتان هست؟ خون در مدفوع نوزاد علت های مختلفی می تونه داشته باشه که تو همین مطلب اشاره کردیم مطالعه کنید. اگر همراه با علائمی مثل تب شد فوراً به پزشک مراجعه کنید.

  47. سلام وقت بخیر
    پسر من ۲سالو ۱۰ماهشه
    دوروزه تب داشت و فقط شیاف میذاشتیم و میگفت دلم دردمیکنه شکمش اسهالی شده امروز دیدم سه تا رگه خونی روشن داخل شورتش
    خیلی نگرانم

    1. سلام دوست عزیز
      چون مشاهده خون همراه با تب است باید فوراً به پزشک اطفال مراجعه کنید. همچنین چون رنگ خون قرمز روشن است ممکن است هماتوشزی هم باشد که به معنی خونریزی در کولون است.

  48. سلام من یه پسر ۳ساله دارم که امروز بدون هیچ زمینه ای یعتی نه تب نه دل درد نه اسهال داخل مدفوعش خون قرمز روشن بود اگه تکرار داشت باید ببرمش دکتر؟

  49. ببخشید فراموش کردم بگم که از دیروز انار زیاد خورده ولی مقدار خون تقریبا زیاد بود وهنگام مدفوع پسرم زور میزد ولی مدفوع سفت نبود

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد به خاطر انار هست و خون نیست. اگر تکرار شد و برای دفع مدفوع درد داشت به دکتر مراجعه کنید.

  50. سلام وقت بخیر پسرم من یک سال و نه ماهشه
    امروز هنگام مدفوع زور نزد ولی رگه های قرمز رنگی در مدفوعش بود و اینم بگم پسرم دیشب انار خورد ممکنه از انار باشه اون رگه های قرمز
    و من پسرم وقتی شیر پاستوریزه میخوره یبوست میشه
    میشه جایگزین شیر بهش ماست بدم

    1. سلام دوست عزیز
      بله ممکن است به خاطر انار باشد در صورت تکرار و تداوم باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. اول باید مطمئن شوید که یبوست کودک به خاطر شیر است و با محدود کردن مصرف شیر تغییرات یبوست او را اندازه گیری کنید اگر همچنان یبوست داشت پس دلیل آن شیر نیست مگر اینکه کلاً به پروتئین شیر گاوی حساسیت داشته باشد. لبنیات و شیر را نباید یکجا از رژیم کودک حذف کرد.

  51. سلام پسر ۴ماه و ۲۳ روزشه
    دوماه پیش ی بار خون تو مدفوعش دیدم و با اسهال ک دکتر گفت حساسیت پروتیین گاویه یه ماه محدود کردم هیچی لبنیات نخوردم تا دکتر از ۳هفته پیش گفت با ماست شروع کن و من کم کم شروع مردم و مشکلی نبود حتی دکترش گفت کم کم بقیه لبنیاتو شروع کن ولی من هنوز شروع نکردم و فقط ماست میخورم اونم ن هرروز تا هفته گذشته یهو پسرم تب کرد بدون علایمی بعد دوروز قطع شد ولی از فرداش ی بار تو روز مدفوع کرد و اونم تیره رنگتر بود تا اینکه پس فرداش اصلا مدفوع نکرد یعنی ی روز کامل بعد دیروز ک مدفوع کرد تیره رنگ بود و دونه های خونی تو همه جای پوشکش و قاطی با مدفوعش بود دوبار دیروز مدفوع کرد هردوبار اینطور بود امروزم دوباره مدفوع ش همینطوری بود
    اینا نشونه چیه؟
    من دو روزه ماست هم نخوردم

    1. سلام دوست عزیز
      متوجه توضیحاتتون نشدم واضح تر بفرمایید لطفا.
      لطفا پزشک کودک تان را عوض کنید و به متخصص اطفال دیگر مراجعه کنید.

  52. صابر تلوکانی

    سلام،وقتتون بخیر،پسرم در حین ادرار کردن مخاط زردرنگ با رگه های خونی از مقعدش خارج شد،علتش چی میتونه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر دارو یا مکمل خاصی یا غذای جدیدی مصرف نکرده که به آن حساسیت داده باشد طبیعی نیست و به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  53. سلام وقتتون بخیر دختر من ۳ سال و ۲ ماهشه حدود ۱ سالی میشه مدفوعش سفت و حجیم شده روزی یه بار دفعو داشت ولی چند ماهی میشه از مدفوع کردن فراری شده هر دو روز یا یه روز یه بار به زور دفع داره گریه میکنه نمیره وقتیم دستشویی داره خودشو منقبض میکنه تا مدفوعش برگرده و بعد میگه دیگ دستشویی ندارم امروز روی مدفوعش یه باریکه خون دیدم دلیلش چی میتونه باشه و اینم بگم وقتی غذا میخوره گاهی میگه دلم درد میکنه خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنید. ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      به دلیل یبوست مدفوع کودک شما سفت و سخت شده و چون دفع آن دردماک است از دستشویی رفتن خودداری می کند. بهتر است هر چه زودتر یبوست او را کنترل و درمان کنید . ادامه این وضعیت ممکن است به بی اختیاری مدفوع در کودک بیانجامد.

    1. سلام دوست عزیز
      اگر به صورت مداوم مخاط در مدفوع کودک هست یا مدفوع ژله ای دارد برای تشخیص و بررسی باکتری یا انگل به متخصص اطفال مراجعه کنید.

  54. سلام شبتون بخیر ، دخترم ۸ سالشه و ویروس جدید که به همراه تب بالاست گرفته من هم شیاف میذاشتم تا پایین بیاد تا اینکه روز سوم بیماری دیدم مدفوعش حالت ژله ای داره و تو لکه خون داخلشه ولی کمرنگ ، ممنون میشم علتش رو بگید 🙏🙏
    البته دخترم میگه برای بار ۴ که شیاف میکردم دردش میومد میگفت انگار یه جیزه تیز وارد میکنی ممنون میشم راهنماییم کنید🙏🙏
    البته لازم به ذکره که امروز کمی دل‌درد هم داشت ولی خوب شد بعدش

    1. سلام دوست عزیز
      به دلیل بیماری و ویروس وجود کمی مخاط در مدفوع طبیعی است اما اگر بعد از بهبودی به صورت روزانه ترشح مخاط در مدفوع را مشاهده کردید برای تشخیص باکتری یا انگل باید آزمایشات لازم انجام شود.

  55. سلام دختر ۵ ساله من اواخر اذر موقع دستشویی از مقعدش یه قطره خون اومد و دور مقعدش خون بود و یه خراش کوچیک که دکترش شربت ملین کننده داد و ازمایش کالپتروتین داد که نرمال بود ولی تا الان دوبار رگه خونی خیلی کوچیک دیدم مقعدشم بازم خراش داره دقیقا زمانایی رگه خون دیدم که یه روز مدفوع نمیکرد فرداش دوباره مدفوع کرد مدفوع اولش که میاد سفت خشکه امکان داره بخاطر خراش مقعدی رگه خون باشه؟؟؟؟ البته شب قبلش پرتقال زیاد خورده الرزئ ریفلاکس داره

  56. سلام..دختر من دو سالشه.دو هفته پیش دچار تب بالا و سرفه و آبریزش شد، و به مدت ۷ روز اموکسی کلاو و اکسپکتورانت بهش دادم و الان مدفوع ژله ای با رگه خون در موکوس مدفوعش دیدم و مدفوعش نه سفته و نه شله ورنگ مدفوعش نه خیلی قرمزه و نه تیره ،حال عمومیش هم خوبه و سرحاله و تب هم نداره..خیلی نگرانم..علتش چه میتونه باشه و در چه صورتی جای نگرانی و پیگیری داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      خیر مشکلی نیست و جای نگرانی ندارد. به احتمال زیاد داروها اثر کرده و خلط و ترشحات عفونی از بدن خارج می شود که مدفوع ژله ای شده در صورت ادامه دار بودن و بدتر شدن حال کودک یا تب و بی حالی باید پیگیری کنید.

  57. سلام وقت بخیر دختر من ۲ ساله مریض شد سرفه میکرد بردم دکتر دارو داد.سرفه هاش خوب شد بعد چند روز تا کرد بردم دکتر دارو اوسلتامیومیر داد .دادم بعد چند ساعت سه بار پشت سرهم دستشویی کرد بار آخر مدفوعش سیاه بود وقتی شستمش خوابوندم ک شیاف بزنم دیگ پشتش ماده ژله ای و خونی اس خیلی ترسیدم علت چیه

    1. سلام دوست عزیز
      مخاط در مدفوع به همراه خون یا مدفوع سیاه ممکن است به دلیل عفونت روده ای باشد اگر تکرار شود و حال عمومی کودک خوب نیست باید فوراً به پزشک مراجعه کنید اما اگر یک بار دفع شده ممکن است به دلیل دفع عفونت یا عوارض داروها باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا