درمان اسهال کودکان در خانه *سریع + قویترین و بهترین دارو

علت اسهال در کودکان

به عنوان یک پدر و مادر دیدن این صحنه که فرزندتان از اسهال رنج می برد می تواند موجب نگرانی شما شود. اسهال در کودکان یک مشکل شایع است که می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از عفونت های ویروسی گرفته تا آلرژی ها و حساسیت غذایی.

در این مطلب از پرتو کلینیک، علل، علائم و “درمان اسهال در کودکان” را بررسی می‌کنیم و به شما این اطمینان را می‌دهیم که با افزایش سطح اطلاعات خود بتوانید از این مشکل گذر کنید.

اسهال در کودکان چیست؟

اسهال وضعیتی است که با مدفوع مکرر، شل و آبکی مشخص می شود و در برخی دوران ها شایع است و نیازی به درمان ندارد مثل اسهال در بارداری. اما اسهال در کودکان به دلیل اینکه منجر به کم آب شدن بدن آنها می شود نگران کننده تر بوده و حتی ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد.

کم آب شدن بدن کودک

در اکثر موارد اسهال های دوران کودکی حاد هستند و همانند یبوست در کودکان در عرض چند روز خود به خود برطرف می شوند. با این حال، نظارت بر وضعیت کودک و انجام اقدامات مناسب برای اطمینان از بهبودی او ضروری است.

همچنین بخوانید: درمان قطعی بی اختیاری مدفوع در کودکان

علت اسهال در کودکان

اسهال در کودکان یکی از راه های دفع ویروس ها، باکتری و عفونت توسط بدن می باشد. با این حال عوامل مختلفی در ایجاد اسهال در کودکان نقش دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. برای مثال در اثر بیماری های ویروسی و باکتریایی کودک ممکن است به اسهال کوتاه مدت یا اسهال حاد مبتلا شود.

عفونت های ویروسی

عفونت های ویروسی یکی از علل اصلی اسهال در کودکان است. روتاویروس، یک ویروس بسیار مسری است که کودکان خردسال، به ویژه کودکان زیر ۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. سایر ویروس ها، مانند نورو ویروس و آدنوویروس نیز می توانند باعث اسهال شوند.

روتاویروس

عفونت های باکتریایی

عفونت های باکتریایی که اغلب از طریق غذا یا آب آلوده به دست می آیند، می توانند منجر به اسهال در کودکان شوند. باکتری هایی مانند سالمونلا، اشریشیا کلی (E. coli) و کامپیلوباکتر (Campylobacter) در اسهال ناشی از باکتری در کودکان نقش اساسی دارند.

باکتری اشریشیا کلی (E. coli)

مسمومیت غذایی

مصرف مواد غذایی آلوده یا فاسد می تواند باعث مسمومیت غذایی و در نتیجه اسهال در کودکان شود. گوشت با طبخ اشتباه، محصولات لبنی غیر پاستوریزه و حمل و نقل غیر بهداشتی مواد غذایی، همگی می توانند موجب مسموم شدن کودکان و در نتیجه اسهال شود.

آلرژی

برخی از کودکان ممکن است در واکنش به برخی مواد غذایی مانند لاکتوز یا گلوتن دچار اسهال شوند. شناسایی و حذف غذاهای محرک از رژیم غذایی آنها می تواند این نوع اسهال را کاهش دهد.

اختلالات روده

در برخی موارد، اختلالات روده ای زمینه ای مانند بیماری التهابی روده (IBD) یا بیماری سلیاک، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون می تواند منجر به اسهال مزمن در کودکان شود.

همچنین بخوانید: علت خون در مدفوع کودک تشخیص و درمان

علائم اسهال در کودکان

با شناخت علائم اسهال در کودک خود می توانید سریع تر این مشکل را تشخیص دهید و پیش از جدی تر شدن عوارض آن، اقدامات لازم برای بهبودی را انجام دهید. موارد زیر از علائم و نشانه های شایع اسهال کودکان می باشد:

• مدفوع آبکی: شاخص اولیه اسهال دفع مدفوع شل و آبکی بیشتر از حد معمول است.
  • درد شکم: کودکان مبتلا به اسهال ممکن است گرفتگی یا ناراحتی شکمی را تجربه کنند.
  • تهوع و استفراغ: تهوع و استفراغ همراه با اسهال کودکان هم شایع است که منجر به کم آبی بالقوه می شود.
  • تب: در برخی موارد، اسهال در کودکان ممکن است با تب خفیف همراه باشد.
  • کم آبی بدن: کم آبی یک نگرانی شدید در هنگام اسهال شدن کودکان است و می تواند با خشکی دهان، کاهش ادرار، تیره شدن رنگ ادرار و بی حالی خودش را نشان دهد.

همچنین بخوانید:

بیرون زدگی روده از مخرج

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که بیشتر موارد اسهال در کودکان کوتاه مدت و حاد است یعنی در کمتر از ۳ روز بهبود پیدا می کند، در برخی موارد که اسهال مزمن است یعنی بیش از سه روز طول کشیده باید به دنبال درمان های پزشکی و اقدامات جدی باشید:

• اسهال مداوم که بیش از چند روز طول بکشد
  • اسهال خلطی، پنیری، خونی در کودکان
  • علائم کم آبی بدن، مانند خشکی دهان، گودی زیر چشم و بی حالی شدید
  • تب شدید بالای ۳۸ درجه همراه با اسهال
  • وجود خون در مدفوع و یا اسهال خونی
  • درد شدید شکم
  • ادرار نکردن کودک در ۱۲ ساعت اخیر و نوزاد در ۶ ساعت گذشته
  • گریه کردن کودک بدون اشک
  • کاهش ناگهانی وزن
  • استفراغ سبز و یا خونی
  • اسهال بودار و بدبو در کودکان

راه تشخیص اسهال در کودکان

• معاینه ی جسمی : پزشک متخصص اطفال با انجام یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی سلامت کلی کودک شما شروع می کند.
  • تجزیه و تحلیل نمونه مدفوع : تجزیه و تحلیل آزمایش مدفوع می تواند به شناسایی علت اسهال، مانند عفونت باکتریایی یا انگلی کمک کند.
  • آزمایش خون : آزمایش خون ممکن است برای بررسی علائم عفونت یا کم آبی انجام شود.

درمان اسهال کودکان در خانه

درمان خانگی اسهال در کودکان

برای درمان سریع اسهال در کودکان و پیشگیری از خطر خشک شدن بدن کودک اقدامات زیر می تواند کمک کننده باشد:

• محلول های آبرسانی خوراکی : برای مبارزه با کم آب شدن بدن کودک، محلول های آبرسانی خوراکی (ORS) بسیار موثر هستند. این محلول ها حاوی تعادل دقیقی از نمک ها و الکترولیت ها هستند و به جبران مایعات از دست رفته کمک می کنند.
محلول او آر اس برای اسهال کودکان
  • پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها می توانند به بازگرداندن تعادل باکتری های روده و کوتاه شدن مدت اسهال کمک کنند. بهترین دارو برای اسهال کودکان : مثل شربت اسهال کودکان، قرص برای اسهال کودکان، قطره های ضد اسهال و … در داروخانه ها موجود است که باید طبق تجویز پزشک متخصص اطفال به کودک داده شود.
  • تغییرات رژیم غذایی: تغذیه کودک با یک رژیم غذایی ملایم، از جمله موز، برنج، سس سیب و نان تست (رژیم BRAT)، می تواند به کاهش علائم اسهال کمک کند.
  • برای درمان اسهال کودکان با خاکشیر : یک قاشق خاکشیر شسته شده را روی حرارت کم بو دهید. می توانید کمی عسل هم به آن اضافه کنید و هر نیم ساعت یک بار یک قاشق چای خوری به کودک بدهید.
  • اجتناب از برخی غذاها: اگر مشکوک به آلرژی غذایی هستید، حذف غذاهای محرک از رژیم غذایی کودک بسیار مهم است.

برای درمان اسهال کودکان بالای پنج سال و یا پنج ساله، معمولاً سعی می شود مایعات از دست رفته بدن جبران شود. در صورتی که عفونت باکتریایی علت اسهال کودکان بالای ۵ سال باشد آنتی بیوتیک تجویز می شود.

پیشگیری از اسهال در کودکان

کودکان سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به ما دارند و در محیط هایی که بازی می کنند ویروس ها، باکتری و میکروب های زیادی هستند که تقریباً محال است کودکی هرگز دچار اسهال نشود. با این حال با انجام یک سری از اقدامات پیشگیرانه می توان این خطر را کاهش داد:
بهداشت دست و صورت: برای جلوگیری از انتشار ویروس ها و باکتری ها، شستن مرتب دست ها قبل از خوردن غذا و پس از رفتن به سرویس بهداشتی الزامی است.
کوتاه نگه داشتن ناخن های کودک : زیر ناخن ها مکان مناسبی برای تجمع انواع میکروب ها می باشد.
مواد غذایی سالم: پختن کامل غذا و نگهداری سریع باقی مانده غذا در یخچال
واکسیناسیون کودک: واکسیناسیون های کودک تان را به موقع و سر وقت انجام دهید، به ویژه واکسن روتاویروس
آب آشامیدنی تمیز :تهیه آب آشامیدنی تمیز و سالم برای جلوگیری از عفونت های منتقله از طریق آب
اگر کودک شما دچار اسهال است، بهتر است تا زمانی که علائمش برطرف نشده است، به جای مدرسه یا مهد کودک او را در خانه نگه دارید تا از سرایت عفونت به دیگران جلوگیری کنید.
اگر کودک شما علائم کم آبی، مانند کاهش ادرار یا بی حالی شدید را نشان داد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره درمان اسهال کودکان

آیا می توانم به فرزندم داروهای بدون نسخه برای اسهال بدهم؟

بهتر است از مصرف داروهای بدون نسخه بدون مشورت با پزشک اطفال خودداری کنید، به خصوص برای کودکان خردسال.

اگر رنگ اسهال فرزندم مایل به سبز باشد، باید نگران باشم؟

مدفوع مایل به سبز ممکن است به دلیل صفرا ایجاد شود و در بیشتر موارد جای نگرانی نیست. با این حال، اگر علائم هشدار دهنده دیگری را مشاهده کردید، با پزشک مشورت کنید.

آیا می توانم برای تامین آب بدن کودکم نوشیدنی های ورزشی ارائه دهم؟

نوشیدنی های ورزشی برای آبرسانی مجدد به کودکان توصیه نمی شود زیرا اغلب حاوی سطوح بالایی از قند هستند و ممکن است تعادل الکترولیت لازم را نداشته باشند.

چه زمانی باید نگران اسهال فرزندم باشم؟

اگر: خون در اسهال او دیدید، مشکوک به کم آبی (بدون ادرار در بیش از ۸ ساعت، ادرار تیره، دهان بسیار خشک و بدون اشک)، اسهال بیش از ۲ هفته طول کشیده باید درمان جدی را شروع کنید.

برای درمان اسهال کودکان بالای دو سال چه باید کرد؟

برای درمان اسهال کودکان بالای دو سال میتوان از ORS، بستنی های یخی و رساندن مایعات و املاح لازم به بدن او کمک گرفت.

8 دیدگاه دربارهٔ «درمان اسهال کودکان در خانه *سریع + قویترین و بهترین دارو »

1. سلام من یه دختر دارم هنوز دو سالش هم نشده اسهال شده بود دکتر بهش قرص بلادونا پی‌بی و قرص هیوسین داد اما بهش ندادم اخه گفتن اینا برای زیر دو سال ممنوع هست به نظرتون چیکار کنم میشه برای درمان خانگی اسهال کودکان زیر دو سال یه راهی بگید خیلی نگرانم

1. سلام دوست عزیز
      در این شرایط معمولاً شربت ضد اسهال مترونیدازول کودکان یا لوپرامید با تجویز پزشک مصرف می شود. این قرص هایی که گفتید برای کودکان زیر دوسال ممنوعیت دارند بله

2. سلام پسرم ۴روزه که اسهال و استفراغ شدید داره دوبار بردیم دکتر استفراغش یکم خوبه اما اسهالش خیلی شدیده..دکتر هم یدونه شربت آزیترومایسین یه بسته هم ساشه دادن واسه اسهالش..هیچ تغییری نکرده
    ۵سالشه چی بدم خوب شه توروخدا کمکم کنید

1. سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه اسهال شدید است برای جلوگیری از کم ابی بدن کودک به او محلول های آبرسانی خوراکی (ORS) بدهید. مور و کته و ماست هم برای درمان سریع اسهال خوب است.

3. سلام. دخترم ۶سالشه. صبح کمی شکم درد داشت و بالا آورد. ظهر هم همینطور بعد استفراغ خوب شد و الان اسهال و شکم درد خفیف داره. مثل قبل هم اشتها به غذا نداره زیاد. لطفا راهنمایی کنید

1. سلام دوست عزیز
      اگر غذای خاصی نخورده که حساسیت یا مسمومیت باشد و اگر بعد از چند روز ادامه دار بوده و بدن کودک کم اب شده ممکن است عفونت های ویروسی یا باکتریایی باشد . به متخصص گوارش باید مراجعه کنید تا علت دقیق تشخیص داده شود بدون ویزیت و آزمایش نمی توان علت را حدس زد.

4. معصومه محمدی استم

سلام پسرم من یک سال نیم اس دو روز پیش از پله دست شویی افتاده اندازه ۵۰ سانتی میاد الان هم اسهال اس هم بی اشتها شده تورو خدا چی کار کونم رنگ اسهال سفید اس وهم تکه‌ تکه اس