علت گوشت اضافه مقعدی[درمان بدون جراحی در خانه با پماد]

گوشت اضافه مقعدی

داشتن گوشت اضافه مقعدی یک مشکل شایع و خوش خیم است. ممکن است در اطراف مقعد خود برآمدگی یا زائده های برجسته ای را احساس کنید. این عارضه غیر سرطانی بوده و علت آن ممکن است بیماری هایی مثل بواسیر لخته شده یا شقاق باشد. برای درمان تکه گوشت اضافه مقعدی همیشه نیازی به جراحی نیست. در ادامه مطلب به علت بیرون زدگی گوشت اضافه مقعدی زنان و مردان و راه های درمان آن می پردازیم.

عکس گوشت اضافه مقعدی

اضافه گوشت مقعدی

آیا می توان زائده گوشت اضافه مقعدی را در خانه درمان کرد؟
این هرگز ایده خوبی نیست که سعی کنید خودتان آنها را حذف کنید. بیرون زدگی و گوشت اضافه مقعد عروقی هستند، به این معنی که منبع خونی دارند و گاهی اوقات اعصاب هم دارند. قطع کردن آنها با قیچی، تیغ و … نه تنها دردناک است، بلکه می تواند منجر به خونریزی کنترل نشده نیز شود.

بیشتر بخوانید: علت باد معده بعد از رابطه مقعدی چیست؟

علائم گوشت اضافه مقعدی

گوشت اضافه در ناحیه مقعدی که به آن اسکین تگ مقعد هم گفته می شود (Anal skin tag) به شکل یک تکه بافت زائده برجسته اضافی در اطراف مقعد و چین های دور آن ظاهر می شود. این عارضه در هر فردی علائم متفاوتی دارد. علائم شایع گوشت اضافه مقعدی عبارتند از:

• اندازه آنها معمولاً چند میلی متر یا کمتر است، اما ممکن است در طول زمان رشد کنند.
  • به رنگ پوست یا کمی تیره تر هستند
  • اغلب در چین های مقعد ظاهر می شوند.
  • ممکن است بدون درد باشد یا با سوزش مقعد و خارش مقعد همراه باشد.
  • زائده گوشتی اضافه در مقعد معمولاً شل و نرم است.

ممکن است اضافه گوشت مقعدی با بواسیر اشتباه گرفته شود. در ادامه تفاوت گوشت اضافی مقعد و بواسیر را بررسی می کنیم:

آیا زائده گوشت اضافه مقعدی همان بواسیر است؟

سیاهرگ هایی که بواسیر بر آنها تاثیر می گذارد، هنگامی که بزرگ می شوند، خطر افتادگی دارند، به این معنی که از مقعد بیرون زده اند.

به دلیل موقعیت مکانی آنها، به راحتی می توان آنها را با برچسب های پوستی مقعدی و یا گوشت اضافه مقعدی اشتباه گرفت. با درک تفاوت های کلیدی بین بواسیر و تکه گوشت اضافه مقعدی تشخیص درست تری خواهید داشت:

• میزان درد: برچسب های پوستی مقعد و گوشت اضافه به طور کلی بدون درد هستند. از سوی دیگر، هموروئید می تواند بسیار دردناک باشد.
  • خونریزی: بواسیر بعد از تماس خفیف هم خونریزی می کند، اما گوشت اضافی مقعد معمولاً خونریزی نمی کنند.
  • رنگ: هموروئید معمولا قرمز یا بنفش است. برچسب های پوستی و بیرون زدگی های گوشتی معمولاً همرنگ پوست شما هستند.

همچنین ممکن است بیرون زدگی گوشت اضافه مقعدی با زگیل هم اشتباه گرفته شود که در مطلب زیر به طور کامل تفاوت آن ها بررسی کرده ایم:

👈🏻 تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی ، علت ها، درمان و پیشگیری

درمان خانگی گوشت اضافه مقعدی

درمان خانگی گوشت اضافه مقعدی به دلیل حساس بودن ناحیه مقعد توصیه نمی شود. اگرچه بیشتر این بیرون زدگی ها خطرناک نیستند و فرد به دلیل زیبایی یا هر دلیل دیگری می خواهد آن ها را حذف کند، اما بهتر است با مشاهده هرگونه زائده اضافی اطراف مقعد به پزشک مراجعه کنید.

• مقدار فیبر و مصرف مایعات را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
  • سبزیجات، غلات کامل و میوه های غیر مرکبات را بیشتر مصرف کنید.
  • هنگام رفتن به توالت یا صرف زمان زیاد در توالت از زور زدن خودداری کنید.

از طرفی تمامی این گوشت های اضافی نیازی به حذف و برداشتن ندارند حتی توسط پزشک.
ممکن است روش های خانگی و دستکاری کردن گوشت اضافی در خانه باعث ایجاد خونریزی، درد، عفونت و عوارض دیگری شود.

آیا پمادی برای از بین بردن گوشت اضافه مقعدی وجود دارد؟ در ادامه پماد برای درمان گوشت اضافه مقعدی
را معرفی می کنیم.

پماد برای درمان گوشت اضافه مقعدی

• اگر گوشت اضافی مقعد با درد همراه است می توانید از پمادهای ضد درد و ضد التهاب یا بی حس کننده مثل لیدوکائین موضعی استفاده نمایید.
  • در صورت نیاز برای کاهش التهاب و خارش، کرم هیدروکورتیزون ۱% را ۲ تا ۳ بار در روز به مدت یک یا دو هفته بمالید.
  • در صورتی که زائده بیرون زده و گوشت اضافی مقعد ناشی از هموروئید است برای کاهش تورم و التهاب می توانید از پماد آنتی هموروئید روی زائده بیرون زده بمالید.

در هر صورت گوشت اضافی بیرون زده اگر برای مدت طولانی بوده با پماد و دارو برداشته نمی شود و ممکن است فقط کمی کوچکتر شود یا التهاب آن کاهش یابد. برای از بین بردن گوشت اضافه مقعدی دو راه درمان قطعی وجود دارد : جراحی و لیزر

درمان برای از بین بردن گوشت اضافه مقعدی

از بین بردن گوشت اضافه مقعدی

ممکن است برداشتن گوشت اضافی مقعد ضروری نباشد و یا همراه با عوارضی مثل بی اختیاری باشد که پزشک قبل از عمل این موارد را گوشزد می کند.
ابتدا درمان علت زمینه ای گوشت اضافی مقعد مثل هموروئید انجام می شود.
اگر علت بواسیر نبود پزشک برای عمل برداشتن گوشت اضافه مقعدی روش های زیر را به کار می گیرد:

• جراحی گوشت اضافه مقعدی
  • لیزر گوشت اضافه مقعدی

جراحی گوشت اضافه مقعدی

جراحی برای برداشتن بافت اضافه باید توسط پزشک انجام شود.چون در قسمت بیرونی مقعد قرار دارند، به این معنی که پزشک می تواند برای حذف به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.
معمولا تحت بیهوشی عمومی به عنوان یک روش جراحی روزانه انجام می شود. جراح زائده های گوشت اضافه مقعدی را بریده و بی حسی موضعی تزریق می کند تا بعد از جراحی بی حس شود. این زخم‌ها معمولاً باز می‌مانند و بعد از عمل به داروهای ملین و مسکن نیاز خواهید داشت. معمولاً ظرف چند هفته بهبود می یابند.

پزشک یک داروی بی‌حس کننده را در اطراف تگ پوست تزریق می‌کند و از قیچی جراحی برای بریدن پوست اضافی استفاده می کند.
اگر تعداد گوشت اضافه بیرون زده بیش از یک مورد باشد برای جلوگیری از عوارض، پزشک ممکن است تنها یک برچسب پوستی مقعدی را در هر بار حذف کند تا به ناحیه مقعد برای بهبودی زمان دهد و خطر عفونت ناشی از مدفوع یا باکتری را کاهش دهد.

لیزر گوشت اضافه مقعدی

لیزر تکه گوشت اضافه مقعدی را می سوزاند و پوست باقیمانده می افتد. برای جلوگیری از عوارض، پزشک ممکن است تنها بخشی از زائده را در یک زمان بردارد.
برای درمان گوشت اضافه مقعدی بدون جراحی، لیزر بهترین روش سرپایی و بدون درد است که نیازی به بیهوشی ندارد.
لیزر درمانی احتمال عفونت و جای زخم را به حداقل می رساند و یک درمان بی خطر است.

هزینه لیزر گوشت اضافه مقعدی

هزینه لیزر گوشت اضافه مقعدی با توجه به تعرفه نظام درمانی می باشد که نسبت به جراحی مقرون به صرفه تر است. با توجه به اینکه هزینه درمان نسبت به اندازه زائده و یا تعداد گوشت اضافه متغیر است، برای تعیین هزینه دقیق ابتدا باید توسط پزشک ویزیت و معاینه شوید.

تماس برای تعیین نوبت و مشاوره رایگان

برای اطلاع از هزینه دقیق لیزر گوشت اضافه مقعد با پرتو کلینیک تماس بگیرید:

برای گوشت اضافه مقعدی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان و عمل برداشتن گوشت اضافه مقعدی می توانید به متخصص گوارش و یا جراح عمومی مراجعه کنید. بهترین کار مراجعه به کلینیک درمان بیماری های مقعد با لیزر می باشد. در این کلینیک ها پروسه تشخیص و درمان در یک روز انجام می شود و نیازی به مراجعه جداگانه برای ویزیت و تشخیص و درمان در چند جلسه نمی باشد.

تشخیص گوشت اضافه مقعدی

برای تشخیص بیرون زدگی گوشت اضافه مقعدی:

• پزشک احتمالاً یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. در طول این معاینه، ممکن است از شما خواسته شود که لباس زیر خود را درآورید و به پهلو دراز بکشید. پزشک ممکن است یک معاینه بصری انجام دهد و به مقعد نگاه کند.
  • همچنین ممکن است معاینه مقعدی انجام شود و پزشک انگشت خود را وارد راست روده کنند تا توده ها یا برآمدگی ها را احساس کند.
  • اگر برای تشخیص نیاز به اطلاعات بیشتر باشد، ممکن است برای رد هرگونه بیماری یا نگرانی زمینه ای رکتوم مانند سرطان، از یکی از دو روش آنوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی برای بررسی داخل دهانه مقعد و راست روده استفاده شود.
  • ممکن است پزشک یک نمونه بافت یا بیوپسی نیز بگیرد و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستد.

پس از تشخیص، پزشک درباره گزینه‌های درمانی و اینکه آیا آن ها را بردارید یا بهتر است به حال خود رها کنید، با شما صحبت میکند.

علت گوشت اضافه مقعدی

دلیل گوشت اضافه مقعدی

پوست مقعد و اطراف آن به دلیل اینکه باید در طول اجابت مزاج منبسط شود تا مدفوع بتواند دفع شود، اغلب شلتر از پوست سایر قسمتهای بدن است به همین دلیل حساس تر است و ممکن است در پی یک یبوست ساده نیز به این عارضه مبتلا شوید.
اگر رگ خونی نزدیک مقعد متورم یا بزرگ شود، می تواند منجر به هموروئید شود و پوست اضافی به بیرون زدگی و گوشت اضافه تبدیل می شود که ممکن است حتی پس از کاهش تورم هموروئید هم باقی بماند.

بیرون زدگی زائده گوشت اضافه مقعدی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

• زور زدن به دلیل یبوست
  • بواسیر یا هموروئید
  • رابطه جنسی مقعدی
  • سرطان مقعد
  • پس از بهبود جای زخم شقاق مقعدی
  • بلند کردن وسایل سنگین
  • ورزش شدید
  • لخته شدن خون در داخل یا اطراف مقعد
  • تحریک یا اصطکاک بیش از حد مقعد
  • اگر هموروئید یا سایر بیماری‌های عروق خونی در ناحیه مقعد داشته‌اید، ممکن است احتمال ایجاد گوشت اضافه مقعدی بیشتر باشد.
  • اگر به بیماری کرون یا بیماری التهابی روده مبتلا هستید، گوشت اضافه مقعد ممکن است به دلیل التهاب ایجاد شود.

علت گوشت اضافه مقعدی زنان چیست

زنان به دلیل بواسیر بارداری و تغییرات هورمونی در این دوران ممکن است بیشتر این عارضه را تجربه کنند.
زایمان طبیعی نیز موجب فشار به این ناحیه و بیرون زدگی مقعدی می شود.
یبوست بارداری در زنان یکی از علل اصلی ایجاد گوشت اضافه مقعدی در زنان است چرا که یبوست خود عامل بواسیر و شقاق در بارداری زنان می باشد.

آیا گوشت اضافه مقعدی خطرناک است و نشانه سرطان است؟

معمولاً بین زائده ها و تکه گوشت اضافه مقعدی با سرطان مقعدی به ندرت ارتباطی وجود دارد. در صورتی که تعداد و اندازه زائده بیرون زده خیلی بزرگ و غیر عادی باشد ممکن است خطرناک باشد چرا که یکی از علائم سرطان مقعدی بیرون زدگی گوشت اضافه مقعدی است. به همین دلیل به محض مشاهده هر گونه توده یا برجستگی غیرطبیعی در اطراف مقعد بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید.

💡 سرطان مقعد معمولاً از خارج از بدن قابل مشاهده نیست و از درون شکل می گیرد.

بیشتر بخوانید: آیا سرطان مقعدی کشنده است؟

آیا رابطه مقعدی باعث گوشت اضافه میشود

از شایع ترین دلیل های گوشت اضافه مقعدی، رابطه جنسی از راه مقعد می باشد که باعث اصطکاک و کشیدگی مکرر پوست، آسیب به عضلات اسفنکتر و بی اختیاری مدفوع شده و زخم مقعدی را به همراه دارد. با گذشت زمان در صورتی که زخم خود به خود خوب شود به شکل گوشت اضافی بیرون مقعد باقی می ماند.

بیشتر بخوانید: رابطه مقعدی {نزدیکی از پشت} و بواسیر

عوارض گوشت اضافه مقعدی (اگر درمان نشود)

• گوشت اضافه مقعدی اگر درمان نشود و بیرون مقعد باقی بماند، بعد از اجابت مزاج در تمیز کردن مقعد مشکل ایجاد می کند.
  • می تواند باعث کثیف شدن لباس زیر و خارش مقعد (خارش آنی) شود.
  • ممکن است به طور متناوب متورم و دردناک و باعث التهاب و درد مقعدی شود.
  • علاوه بر این بیرون ماندن و یا آویزان شدن یک تکه گوشت اضافه مقعدی حس ناخوشایندی است و زیبایی پوست اطراف مقعد را هم درگیر می کند به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که فقط گوشت اضافه در ناحیه مقعد خود دارند و هیچ درد و خونریزی هم ندارند، اقدام به عمل برای برداشتن آن می کنند.

چگونه از ایجاد گوشت اضافه مقعدی پیشگیری کنیم؟

پس از برداشتن و از بین بردن گوشت اضافه مقعدی، با پزشک در مورد راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد آن در آینده صحبت کنید.
این اقدامات را در خانه امتحان کنید تا از ایجاد علائم بیشتر در پوست مقعد جلوگیری کنید:

• یک ملین یا مکمل فیبر مصرف کنید تا مدفوع نرم‌تر و راحت‌تر دفع شود.
  • قبل از اجابت مزاج یک ژل روان کننده را روی مقعد بمالید تا مدفوع راحت تر دفع شود.
  • بعد از هر بار اجابت مزاج، مقعد را تمیز و ضدعفونی کنید تا از اصطکاک و تحریک جلوگیری شود.
  • با خوردن فیبر کافی حرکات روده ها را منظم نگه دارید و از یبوست جلوگیری کنید.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته
  • از زور زدن بپرهیزید.
  • زمان نشستن در توالت را محدود کنید.
  • در طول روز ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
  • وزن خود را کنترل کنید.

سوالات متداول درباره گوشت اضافه مقعدی

آیا گوشت اضافه مقعدی خود به خود از بین می رود؟

خیر. حتی بعد از بهبود بواسیر، گوشت اضافه بیرون زده هرگز منقبض نمی شود و می‌تواند برای همیشه باقی بماند.

علت گوشت اضافه مقعدی در بارداری چیست؟

یبوست و بواسیر بارداری از علل اصلی ایجاد این زائده های مقعدی هستند.

درمان بیرون زدگی گوشت اضافه مقعدی زنان چیست؟

تنها راه درمان قطعی، برداشتن این زائده ها با لیزر و جراحی می باشد.

آیا پمادی برای درمان بیرون زدگی مقعدی وجود دارد؟

خیر، درمان بیرون زدگی مقعدی با پماد باعث حذف زائده نمی شود و ممکن است فقط کمی کوچکتر شود.