درمان دارویی کیست مویی💊 + بهترین آنتی بیوتیک و پماد برای کیست مویی

دارو برای درمان کیست مویی

آیا کیست مویی با دارو درمان میشود؟درمان دارویی کیست مویی در پایین کمر چیست؟ درمان کیست مویی با پماد آنتی بیوتیک و قرص ممکن است؟ چه پمادی برای کیست مویی خوب است؟

در صورتی که کیست مویی کوچک باشد و عفونت نکرده باشد، ممکن است با استفاده از داروها و پمادهای آنتی بیوتیک ضد باکتری موضعی مثل سفالکسین درمان شود. اما در صورتی که کیست بزرگ و عفونی شده باشد با درمان دارویی بهبود نمی یابد و نیاز به روش‌های عمل سرپایی غده مویی مانند باز کردن و تخلیه چرک کیست مویی می باشد.

دوره نقاهت و مراقبت بعد از عمل کیست مویی نکته مهم دیگری است که برای نتیجه گیری بهتر از روند درمان باید مراقبت های لازم را در این دوران انجام دهید.

💡نحوه تعویض پانسمان کیست مویی در خانه پس از عمل را مطالعه کنید.

در ادامه به معرفی بهترین پمادها، قرص و دارو برای این عارضه می پردازیم اما توجه داشته باشید که پس از استفاده از این داروها و پمادها برای کیست مویی توقع بهبودی کامل و قطعی نداشته باشید چرا که این داروها فقط موجب در کاهش درد و تسکین علائم کمک کننده هستند برای مثال پماد و داروهای آنتی بیوتیک برای کیست مویی موجب درمان کامل کیست نمی شود بلکه فقط در پیشگیری از عفونت سینوس موثر است.

بهترین و قطعی ترین روش درمان برای این بیماری که پرتو کلینیک به تمامی بیماران خود توصیه می کند: لیزر کیست مویی و درمان با اشعه پرتوان لیزر می باشد. لیزر کیست مویی در پرتو کلینیک به صورت سرپایی و بدون درد و خونریزی در کمتر از یک ساعت قابل انجام است.

معرفی بهترین پمادهای کیست مویی

پماد های موجود برای کیست مویی که مواد ضد باکتری و ضد قارچ دارند می توانند به کاهش علائم و تسکین درد کمک کند. بهترین پماد برای کیست مویی در ادامه گفته شده :

• پماد یا مرهم سیاه برای کیست مویی (پماد ایکتیول Ichthyol) :پماد ایکتیول برای کیست مویی به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد، باعث کاهش درد و سوزش می شود. طریقه استفاده از مرهم سیاه برای کیست مویی به این صورت است که پس از شستشو و خشک کردن ناحیه کیست با آب و صابون، لایه ای از پماد سیاه را روی کیست قرار دهید و آن را با پارچه بپوشانید. پس از ۶ ساعت آن را بشویید.
  • پماد سفالکسین برای کیست مویی: پماد سفالکسین که قرص آنتی بیوتیک آن هم موجود است خاصیت ضدباکتری داشته و برای جلوگیری از عفونت و چرک کیست توصیه می شود.
  • پماد تتراسایکلین برای کیست مویی: تتراسایکلین یک پماد آنتی بیوتیک برای کیست مویی هم می باشد که هم باعث کاهش درد و سوزش و هم موجب کاهش قرمزی و تورم پوست می شود.
  • پماد موپیروسین برای کیست مویی: موپیروسین یکی از پمادهایی است که بعد از لیزر کیست مویی یا عمل جراحی کیست مویی حتماً توسط پزشک تجویز می شود و اگر به همراه آن از کمپرس گرم هم استفاده شود نتیجه بهتری خواهد داشت. پماد موپیروسین برای کیست مویی بهتر است تا ۳ هفته بعد از عمل هر ۸ ساعت روی ناحیه استفاده شود.
  • پماد یا ژل مترونیدازول به عنوان پماد برای بعد از عمل کیست مویی هم استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: تصاویر و عکس کیست مویی را مشاهده کنید

کیست مویی چیست

آیا کیست مویی با دارو درمان میشود

درمان قطعی و بهترین گزینه برای این بیماری جراحی کیست مویی و لیزر کیست مویی می باشد. اما خبر خوب این است که اگر بیمار در مراحل اولیه متوجه این عارضه شود روش های درمان خانگی کیست مویی و درمان دارویی به عنوان یک جایگزین امیدوارکننده می تواند کارساز باشد.

بیشتر بخوانید: هزینه درمان کیست مویی با لیزر چقدر است؟

کیست مویی یکی از بیماری های ناحیه نشیمنگاهی می باشد که معمولاً در اثر نشستن زیاد و برگشت مو به داخل پوست ایجاد می شود. همانطور که برای سایر بیماری های مقعدی مثل بواسیر و شقاق داروهایی وجود دارد که به کاهش علائم و تسکین درد بیمار کمک می کند، درمان دارویی کیست مویی در پایین کمر و  تزریق فنل نیز یکی از گزینه ها برای بهبود این عارضه می باشد.

تزریق فنل به عنوان داروی درمان کیست مویی

در فیلم زیر تخلیه کیست مویی با تزریق فنل را مشاهده میکنید:

یکی از روش های دارویی برای درمان کیست مویی و آبسه مقعدی تزریق فنل می باشد. فنل که توسط دکتر کیست مویی به داخل سینوس تزریق می شود نوعی ترکیب ضد عفونی کننده می باشد که تحت بی حسی موضعی انجام شده و در صورت نیاز ممکن است تزریق چند بار تکرار شود.

بیشتر بخوانید: بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت مقعدی چیست؟

تزریق فنل یک روش کم تهاجمی است که برای درمان سینوس پیلونیدال استفاده می شود. در حین عمل، محلولی از فنل و گلیسیرین مستقیماً به حفره سینوس تزریق می شود تا بافت را از بین ببرد و از عود کیست مویی جلوگیری کند.

این روش معمولا در یک محیط سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. بیمار روی شکم دراز میکشد و اطراف سینوس تمیز و استریل می شود. سپس پزشک با استفاده از یک سوزن کوچک، محلول فنل را مستقیماً به داخل حفره سینوسی تزریق می کند و اطمینان حاصل می کند که کل حفره پر شده است.

درمان دارویی کیست مویی با تزریق فنل

تخلیه کیست: پس از تزریق فنل، پزشک با فشار دادن کمی بر روی کیست، محتویات آن (شامل موها و مواد چربی زائد) را تخلیه می‌کند. در این مرحله ممکن است به استفاده از ابزارهای جراحی نیاز باشد.

درمان دارویی کیست مویی با تزریق فنل معایبی هم دارد که باعث شده کمتر مورد استقبال قرار گیرد: این روش زمان بر و وقت گیر است و احتمال عود مجدد بالایی دارد. در این روش جای اسکار و فرورفتگی ناشی از تزریق روی پوست باقی می ماند و همچنین ممکن است نیاز باشد تا چندین مرتبه تکرار شود.

بیشتر بخوانید: اگر کیست مویی به موقع درمان نشود چه می شود؟

انواع آنتی بیوتیک برای کیست مویی

یکی از داروهایی که برای درمان کیست مویی دنبالچه در حال مطالعه است مترونیدازول است. این دارو یک آنتی بیوتیک است که با از بین بردن باکتری های عامل عفونت عمل می کند. مطالعات نشان داده است که وقتی مترونیدازول با آنتی بیوتیک دیگری به نام داکسی سایکلین ترکیب می شود، می تواند به عنوان بهترین آنتی بیوتیک برای کیست مویی در درمان موثر باشد.

به نقل از سایت adlermicromed

It may help clear up an abscess because it keeps bacteria from multiplying. Metronidazole can be used orally or topically, and it is sometimes given intravenously before surgical treatment.

مترونیدازول می تواند به پاک کردن آبسه نیز کمک کند زیرا از تکثیر باکتری ها جلوگیری می کند. مترونیدازول را می توان به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کرد و گاهی اوقات قبل از درمان جراحی به صورت داخل وریدی تجویز می شود.

این دارو اغلب همراه با اریترومایسین، کلاریترومایسین یا آنتی بیوتیک دیگری تجویز می شود.

داروی دیگری که برای درمان کیست پایین کمر در حال مطالعه است، سفالکسین است. استامینوفن یا ایبوپروفن و سفالکسین برای کیست مویی در مورد بیمارانی که مشکلات کبدی یا بیماری های گوارشی و زخم معده دارند باید با دستور پزشک تجویز و استفاده شود.

آنتی بیوتیک برای کیست مویی

به طور کلی آنتی بیوتیک برای کیست مویی و قرص چرک خشک کن برای کیست مویی در مواردی که بیماری پیشرفت نکرده و التهاب و علائم شدیدی ندارد تجویز می شود و همراه آن معمولاً پزشک اصلاح موهای زائد و بهداشت ناحیه مورد نظر را توصیه می کند.

• آنتی بیوتیک باعث درمان قطعی کیست مویی نشده و تنها در کاهش علائم و خشک کردن عفونت داخل کیست به طور موقت موثر است.
  • مصرف آن باید منظم و سر ساعت باشد حتی اگر احساس کنید که درمان شده باید طول درمان را کامل کنید.
  • ممکن است در کنار آن پزشک کرم یا پماد آنتی بیوتیک برای کیست مویی هم جهت استعمال خارجی تجویز کند.

داروی دیگری که برای درمان سینوس پیلونیدال در حال مطالعه است، آسیترتین است. این دارو یک رتینوئید است که معمولا برای درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس استفاده می شود. مطالعات نشان داده اند که آسیترتین می تواند به کاهش اندازه کیست پیلونیدال و بهبود علائمی مانند درد و تخلیه کمک کند.

تزریق چسب فیبرین

چسب فیبرین نیز درمان دارویی دیگری است که در مراحل اولیه و خفیف کیست مویی استفاده می شود.این روش درد کمتر و نتیجه بهتری برای بیمار دارد که با بیهوشی عمومی و با موضعی انجام می شود و پس از یک الی دو روز بیمار می تواند به کارهای روزانه خود برسد.

استفاده از چسب فیبرین برای سینوس پیلونیدال شامل تزریق چسب به داخل حفره سینوسی برای بستن دهانه آن می باشد.با توجه به اینکه چسب فیبرین عوارض و درد کمتری دارد برای کودکان بهترین گزینه درمان می باشد.

قرص برای کیست مویی: در نهایت همانطور که ابتدای مطلب گفتیم استفاده از این پمادها و دارو یا قرص برای موی برگشتی کمر به هیچ عنوان درمان قطعی نبوده و تا به حال یک مورد هم نبوده که توده کیست مویی با قرص برطرف شود.

داروهایی که گفته شد فقط برای کاهش درد و سوزش یا کمتر شدن التهاب ناحیه سینوس موثر می باشد و باعث جلوگیری از چرک و عفونت کیست می شود. برای درمان قطعی باید کیست، با روش های پزشکی و جراحی تخلیه و برداشته شود.

سوالات متداول درباره درمان دارویی کیست مویی

بهترین آنتی بیوتیک ها برای درمان کیست مویی کدام است؟

کیست مویی با آنتی بیوتیک درمان نمی شود اما برخی از آنها مانند سفالکسین و مترونیدازول برای کاهش عفونت و ناراحتی توسط پزشکان تجویز می شود.

بهترین درمان برای کیست مویی چیست؟

عمل جراحی سرپایی کیست مویی و لیزر روش درمان قطعی و بدون بازگشت می باشد.

ایا کیست مویی با دارو درمان میشود ؟

تزریق (فنل، یک ترکیب شیمیایی اسیدی) و استفاده از آنتی بیوتیک می تواند کیست مویی خفیف را پیشگیری کند و التهاب را درمان کند اما امکان درمان قطعی کیست مویی با دارو وجود ندارد.

بهترین پماد برای کیست مویی کدام است؟

پماد یا مرهم سیاه، پماد تتراسایکلین، پماد موپیروسین و پماد سفالکسین جزو بهترین پمادها برای کیست مویی می باشند.

7 دیدگاه دربارهٔ «درمان دارویی کیست مویی💊 + بهترین آنتی بیوتیک و پماد برای کیست مویی»

1. پماد سیاه برای کیست مویی فوق العادست من پشت کمرم یه غده بزرگ داشتم زدم یه شبه تخلیش کرد و کشید بیرون عفونت و چرک . فک کنم اسمشم همون ایکتیول باشه

2. من احساس میکنم توی دنبالچه ام یه چیزی هست مثل غده سفت شده و درد هم داره نمیتونم برم دکتر میشه لطفا یه راهکار درمان خانگی برای دنبالچه بهم بگید ممنون