عوارض عمل نکردن و ترکیدن کیست مویی + اگر درمان نشود چه میشود؟

عوارض عدم درمان کیست مویی

عواقب و عوارض عمل نکردن کیست مویی چیست؟ اگر کیست مویی به موقع درمان نشود منجر به گسترش عفونت و ایجاد آبسه مقعدی و حفره های پوستی یا فیستول خواهد شد که این موارد روند درمان و بهبودی را برای بیمار پیچیده تر و زمان بر تر خواهد کرد. 

 سینوس پیلونیدال یا همان کیست مویی یکی از بیماری های رایج نشیمنگاهی است که امروزه با توجه به عدم تحرک کافی و نشستن های طولانی مدت شیوع زیادی پیدا کرده است. این بیماری که به دلیل برگشت مو به داخل پوست ایجاد می شود می تواند ناشی از نشستن های طولانی مدت، پرمویی، اضافه وزن، استفاده از لباس های جذب و پلاستیکی و … باشد. 



بسیاری از افرادی که به کیست مویی دچار می شوند ممکن است به دلیل حساسیت ناحیه کیست از بیان آن خجالت بکشند و یا به دلیل عدم آگاهی کافی در مورد اینکه کیست مویی چیست ؟ در پی درمان آن با روش های خانگی باشند که این موارد منجر به پیشرفت بیماری و در نتیجه پیچیده شدن و طولانی شدن درمان خواهد شد. 

لیزر کیست مویی

بهترین و قطعی ترین درمان برای این عارضه تخلیه چرک و عفونت با استفاده از لیزر کیست مویی می باشد که با کمترین درد و خونریزی و در کمتر از یک ساعت در پرتو کلینیک قابل انجام می باشد. 

در صورت مشاهده علائمی مثل تب و خونریزی، التهاب و یا قرمزی در ناحیه کمر و دنبالچه یا بالای باسن بهتر است هرچه سریع تر به یک دکتر کیست مویی مراجعه کرده و درمان را آغاز نمایید. 

با توجه به خطرات کیست مویی در پایین کمر در ادامه عوارض عمل نکردن کیست مویی را برای شما توضیح خواهیم داد: 

بیشتر بخوانید: عکس کیست مویی در بالای باسن و دنبالچه

اگر کیست مویی درمان نشود چه میشود

از نظر سایت my.clevelandclinic

Pilonidal cysts can cause pain and need to be treated. Pilonidal cysts can be a one-time (acute) problem or you may have chronic (returning) cysts. If they’re not treated, chronic pilonidal cysts can also lead to abscesses (swollen pockets of infection) and sinus cavities (empty spaces underneath the skin)

اگر کیست‌های پیلونیدال مزمن درمان نشوند، می‌توانند منجر به آبسه (سوراخ های متورم و عفونی) و حفره‌های سینوسی (فضاهای خالی زیر پوست) شوند.

ترکیدن کیست مویی

در پاسخ به این سوال که “اگر کیست مویی درمان نشود چه اتفاقی می افتد” باید بگوییم موارد زیر از عوارض و عواقب عمل نکردن کیست مویی می باشند: 

  • اگر در درمان کیست مویی تعلل کنید ممکن است عفونت آن از طریق خون به تمام بدن گسترش یابد و این برای فرد بیمار خطرناک خواهد بود.جراحی و مصرف آنتی بیوتیک در این مورد نتیجه بخش است. 
  • در صورت عدم درمان کیست مویی ممکن است عفونت آن گسترش پیدا کند و در نتیجه درمان و بهبود بیماری پیچیده تر خواهد شد. 
  • از دیگر عوارض جراحی نکردن کیست مویی می توان به درد شدید، شدید شدن التهاب و عفونت، آبسه های پی در پی اشاره نمود. 
  • اگر کیست مویی به موقع درمان نشود موجب گسترش عفونت به سایر قسمت های بدن می شود و در نتیجه برای درمان باید بافت بیشتری از بدن که آسیب دیده است حذف شود. 
  • هنگامی که کیست پیلونیدال عفونی می شود، یک آبسه تشکیل می دهد و در نهایت چرک را از طریق سینوس تخلیه می کند. آبسه باعث درد، بوی بد و چرک می شود.

در صورت درمان و عمل جراحی کیست مویی باید مراقبت های لازم بعد از عمل کیست مویی مثل طرز خوابیدن، تعویض پانسمان کیست مویی و رژیم غذایی را به خوبی رعایت کنید تا از عود مجدد کیست مویی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: هزینه لیزر کیست مویی در کلینیک خصوصی چقدر است؟

آیا سرطان عوارض عمل نکردن کیست مویی می باشد؟

باید بگوییم که اگر فرد برای زمان طولانی هیچ اقدامی جهت درمان کیست مویی نکند ممکن است موجب سرطان پوست و یا  کارسینوم سلول سنگفرشی  شود. به این صورت که سلول های بافت آسیب دیده کیست تغییر کرده و سرطانی می شود و به جاهای دیگر پوست هم سرایت می کند و در ابن صورت خطرناک و تهدید کننده می باشد. 

لازم به ذکر است درمان خانگی کیست مویی و دارو برای درمان کیست مویی هم پاسخگو نبوده و درمان نخواهد شد. تنها راه قطعی استفاده از روش های تهاجمی برای تخلیه کیست مثل عمل جراحی کیست مویی و یا لیزر کیست مویی می باشد.

درمان کیست مویی با لیزر ساده ترین روش درمان بدون درد و خونریزی میباشد که در کمتر از یک ساعت به صورت سرپایی انجام می شود. 

ترکیدن کیست مویی

کیست مویی همانند یک گودال بزرگ زیر پوست ایجاد می شود و ظاهر آن شبیه یک جوش خواهد بود. ترکیدن کیست مویی در اثر فشار به آن و یا نشستن اتفاق می افتد و موجب خارج شدن عفونت و چرک و خون جمع شده داخل آن می شود. 

هنگام ترکیدن کیست مویی به هر دلیلی بهتر است سریع روی آن را با یک بانداژ ضد عفونی کننده بپوشانید تا مانع گسترش عفونت آن به سایر نواحی بدن شود. 

پس از ترکیدن کیست مویی نباید خیال کنید که کیست مویی شما درمان شده است بلکه ممکن است پس از مدتی با شدت بیشتری از قبل عود کند زیرا عفونت همچنان وجود دارد. 

این عارضه تنها با تخلیه به وسیله جراحی یا لیزر درمان می شود و سعی نکنید که خودتان کیست مویی را تخلیه کنید چرا که ممکن است باعث انتقال عفونت به سایر قسمت ها شود. 

خطرات و عوارض کیست مویی 

خطرات کیست مویی در پایین کمر

عفونت از شایع ترین عوارض کیست مویی می باشد. هنگامی که مو به داخل پوست برمیگردد بدن به عنوان یک عامل بیگانه به آن حمله می کند. تجمع عفونت در زیر پوست موجب تشکیل آبسه های عفونی و دردناک خواهد شد. 

هنگامی که این سینوس های پیلونیدال عفونی می شوند، آبسه پیلونیدال شروع به نشت مایع بدبو می کند و باعث درد بیمار در ناحیه می شود اما خبر خوب این است که کیست مویی اگر عفونت نکرده باشد به ندرت تهدید کننده زندگی است. با این حال، می تواند مشکلات ناخوشایندی ایجاد کند که نیاز به مراقبت پزشکی دارد و خود درمان ها نیز می توانند منجر به عوارض شوند.

آبسه پیلونیدال می تواند خود به خود ترکیده یا با آنتی بیوتیک درمان شود. با این حال، جراحی اغلب تنها راه برای درمان آبسه و برداشتن تمام بافت عفونی است.

سوالات متداول درباره عوارض عمل نکردن کیست مویی

اگر کیست مویی درمان نشود چه میشود؟

اگر کیست مویی درمان نشود موجب جمع شدن عفونت و گسترش آن به قسمت های دیگر می شود و ممکن است به آبسه عفونی تبدیل شود. 

آیا کیست مویی خود به خود درمان می شود؟ 

خیر کیست مویی باید با جراحی و یا لیزر تخلیه شود و خودش درمان نمی شود. 

خطرات کیست مویی در پایین کمر چیست؟

کیست مویی در پایین کمر موجب پخش شدن عفونت در اطراف ستون مهره ها و نخاع و در نتیجه کمردرد می شود.همچنین ترکیدن کیست مویی در پایین کمر می تواند موجب آبسه و ایجاد فیستول شود. 

47 دیدگاه دربارهٔ «عوارض عمل نکردن و ترکیدن کیست مویی + اگر درمان نشود چه میشود؟»

    1. سلام دوست عزیز
      ده سال زمان زیادی است و با دارو رفع نمی شود. حهت درمان با لیزر مراجعه کنید به کلینیک. در یک جلسه سرپایی با لیزر برطرف می شود.

    1. سلام دوست عزیز
      بله کمردرد یکی از علائم شایع کیست مویی می باشد. به دلیل گسترش عفونت در پایین کمر و اطاف نخاع می تواند موجب کمردرد شود.

  1. سلام من کیست مویی ترکیده خودش ترکید خواب بودم بیدار ک شدم دیدم ترکیده راستش چند وقتی میشه اما دلهره دارم الان باید چیکار کنم نمیشه بدون عمل خوب شه
    پارسال بود میشه کمکم کنین میترسم

    1. سلام دوست عزیز
      از پارسال تا حالا علائمی مثل یک توده سفت زیر پوست بالای کمر خود احساس نکرده اید؟ یعنی علائم کیست مویی را بعد از ترکیدن مجدد دارید؟ در بیشتر مواقع که کیست مویی خودش می ترکد برای درمان قطعی باز هم نیاز به عمل هست چون بیماری مجدد عود می کند.

  2. پنج ساله کیست مویی دارم ی مدت خوب میشه ی مدتم عفونت میکنه داغونم کرده میخام عمل کنم ی دکتر خوب با ادرسش لطف میکنین

  3. من چند سالی هست که کیست مو روی باسنم داشتم واوایل یک مایع خشکی روی درز باسنم احساس میکردم ‌ولی هیچ چیزی اصلا مشخص نبوده ولی یک سوراخ کوچک به تازگی مشخص شده که کمی خون می‌یاد وخب یک ماه الان گذشته هیچ چیزی دیگه مشخص نیست ولی من موقعه راه رفتن کمرم حالت درد میگره و مثل سنگ میشه وکمرم انگاره فلج شده ونمیتونم راه برم وخانواده ام میگن مشکلت از تنبلی وکمی به خودت باید فشار بیاریی و درست میشی وممنونم شما راهنمایم کنید. خیلی ممنونم.

    1. سلام دوست عزیز
      ارتباطی با تنبلی ندارد باید به پزشک مراجعه کنید و کیست مویی خود را درمان نمایید ممکن است در صورت عدم درمان کیست عفونی شود و موقعی که عفونت کند خطرناک است

  4. سلام بنده حدود یک سال بود ک متوجه شدم کیست مویی دارم حتی خون هم میومد از کمرم اما دردی نداشتم الان حدود یک ماه کل کیستم بسته شده و انگار ن انگار کیست داشتم امکان درمان خود ب خود وجود داره ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر کیست با علائم خفیف باشد بله ممکن است. ناحیه موردنظر را با دست لمس کنید و اگر توده سفت و یا برجستگی زیر پوست احساس می کنید به پزشک مراجعه کنید.

  5. سلام الان ۷ هشت روز هست که متوجه کیست مویی در ناحیه بالایی باسن شدم دکتر رفتم و چند تا کپسول چرک خشک کن داد حالا دو روز میشه که به خاطر نشستن و بلند شدن کیست ترکیده از همون موقع با پد الکلی و بتادین در خانه ناحیه رو تمیز کردیم و خون و چرک رو خای کردیم الان بعد از دو روز اوضاعش خیلی بهتر شده آیا نیازه که به دکتر مراجعه کنم؟یا ممکنه که عفونت کنه و بدتر بشه؟لطفا جواب بدین خیلی نگرانم

    1. سلام دوست عزیز
      کیست مویی اگر خودش ترکیده باشد ممکن است همچنان عفونت وجود داشته باشد و دوباره عود کند برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کنید و ویزیت شوید تا خیالتان راحت شوید.

  6. سلام من ۱۷سالمه یه ساله یه غده کوچیک بین دو باسن یکم بالا تر از مقعد دارم هیچ سوراخی وجود نداره هیچ دردی هم حس نمیکنم ایا واقعا کیست موییه یا جوش زیر پوستی؟

    1. سلام دوست عزیز
      بدون ویزیت نمی توان تشخیص داد باید معاینه شوید اما جوش زیر پوستی یک سال زیر پوست نمی ماند و احتمال می رود کیست مویی باشد. اگر برایتان مقدور است به این ادرس جیمیل عکس ارسال کنید تا راهنمایی کنم: seo244613@gmail

  7. سلام خسته نباشید دو سه روز در ناحیه پایین تر از کمر درد دارم حین نشتن بلند شد الان امروز خواب بودم پاره شده و خونریزی داشتم و این که من همدانی هستم میخواستم ببینم دکتر متخصص مربوط به لیزر کیست مویی وجود داره

    1. سلام دوست عزیز ۱۸۸
      در همدان اطلاع ندارم. می توانید برای تعیین وقت در پرتو کلینیک تماس بگیرید و همان روز که نوبت دارید جراحی سرپایی برای شما انجام می شود: ۰۲۱۸۶۰۸۴۹۷۳

  8. سلام خسته نباشید .در مورد هزینه درمان با لیزر لطف کنید بفرمایید حدودا چقدره. جایی من ندیدم قیمت لیزر درمانی ذکر شده باشه .مدت عمل ۱ ساعته هست جزو بیمه حساب میشه یا خیر .؟
    ممنون از پاسخگویی شما

    1. سلام دوست عزیز
      مطلب هزینه لیزر کیست مویی را مطالعه کنید. بسته به اندازه کیست و نوع کلینیک و دستمزد پزشک جراح از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است. عمل با لیزر سرپایی بوده و بین نیم ساعت تا یک ساعت انجام می شود. بیمه خیر

  9. من ده سالی هست که کیست دارم ولی هیچ گاه اذیتم نکرده و خودش هم تخلیه میشود. تخلیه آن هم بی رنگ و کم است. آیا نیاز به عمل دارم یا در شرایط خطرناکی هستم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله بهتر است که یک بار برای هیشه با لیزر کیست را خارج کنید و راحت شوید. به دلیل اینکه عفونت زیر پوست هست حتی اگر کیست خودش هم تخلیه شود عفونت آن باقی مانده و ممکن است در اثر شرایطی مثل نشستن طولانی مدت یا رویش موهای زائد وسعت و عفونت کیست بیشتر شود و خطر ساز باشد.

  10. سلام من کیست مویی بین باسن دارم و یک بار عمل کردم والان بعد هشت سال دوباره عود کرده ولی عفونت نمیاد فقط ناحیه کیست سفت شده و شدید درد می‌کنه ولی دکتر رفتم عمل نمیکنه میگه اگه عفونت نیاد مشکلی نداره حتی دردش انقد زیاده که پاهام هم شدتش دردمیکنه

  11. سلام من تا حالا سه بار جراحی سینوس پیلونیدال به روش باز کردم که آخریش سه ماه قبل بود که تازه یه ماهه بسته شده الان باز دیدم یه سوراخ نیم سانتی باز شده رفتم ایندفه لیزر کنم که دکتر گفت نمیشه و باید جراحی فلاپ کنی، خواستم نظر شما رو هم بدونم البته درک میکنم باید معاینه بشه ولی کلی خواستم لطف کنید نظرتون رو بگین

    1. سلام دوست عزیز
      بله متاسفانه روش جراحی باز به روش سنتی به دلیل عوارض و آسیبی که به بافت اطراف می زند پس از ۳ بار دیگر امکان درمان با لیزر ندارد حتما شدت آسیب و عوارض جراحی بالا بوده که پزشک صلاح دیده لیز انجام نشود. بهتر بود از همان اول با لیزر درمان می شدید. مطلب عمل فلپ کیست مویی را مطالعه کنید تا با این روش آشنا شوید.

  12. سلام خسته نباشید الان ده سال هستش ک رویه باسنم کیست مویی دارم بخاطره هزینش نرفتم دکتر تا ۵ سال پیش ک روم نمیشد دکتر برم بعد مشکل مالی هستش الان کمرم با پام درد میکنه کیست هر ۲ماه یبار خارج میشه باز عود میکنه امگ
    کانش هستش با یبار تموم بشه و خوب بشه

    1. سلام دوست عزیز
      بله کیست مویی می تواند موجب کمردرد هم شود. بله در کلینیک ما به این دلیل تمام جراحی ها با لیزر انجام می شود که نیازی به عمل دوباره نیست و عود مجدد ندارد. می توانید با کلینیک تماس بگیرید و پس از یک جلسه ویزیت و معاینه هزینه لیزر به شما گفته می شود: ۰۲۱۸۶۰۸۴۹۷۳

      1. سلام اقای دکترمال من کیست مویی یک ساله هست دردمیکنه ولی یک هفته کاملابزرگ شدوخیلی دردشدیدداشتم اماامروزخودبه خودترکیدوخون ریزی شدیدداشتم بعدخیلی فشاردادم سه بارموی کلفت وبزرگ دراومداززخمم ودوبارخون اومدودردزیاددارم به نظرت مشکلی نداره

        1. سلام دوست عزیز
          کیست مویی اگر خود به خود بترکد هم برای اطمینان از باقی نماندن عفونت زیر پوست باید به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید.

  13. سلام شبتون بخیر نزدیک به شیش هفت سالی هست کیست مویی دارم.به خاطر شرایط کاری نتونستم اقدام به برداشتش بکنم الان دو سه سالی هست که کاملا مسطح شده و عود نکرده.خودش هم خود به خود تخلیه میشد.این ممکنه باعث عوارض بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله ممکن است خودش تخلیه شود و فکر کنید نیازی به درمان نیست اما عفونت زیر پوست جمع می شود و خطر عفونی شدن کل بدن را دارد. بهتر است یک بار برای همیشه با لیزر از ریشه آن را برای همیشه درمان نمایید. در کمتر از یک ساعت قابل درمان است. برای مشاوره تماس بگیرید: ۰۲۱۸۶۰۸۴۹۷۳

  14. سلام من کیست موی داشتم ترکیده نوبت عمل جراحی گرفتم اما میگن بعد از عمل نمیتونم سر کارم بر گردم و زود خوب نمیشه

    1. سلام دوست عزیز
      عمل جراحی سنتی؟ بله نقاهت این روش طولانی می باشد. با لیزر درمان کنید نقاهت خیلی کمتری دارد.

  15. سلام وقت بخیر ۰
    من سالها پیش ی غده کوچکی کنار مقعد بوجود امد مدتی بعد شروع ب چرک امدن کرد اون زمان دکتر رفتم تشخیص فیستول دادن از کسی شنیده بودم گفته بود آشنایی این جراحی را کرده ولی ب بی اختیاری مبتلا شده بخاطر همین از جراحی صرف نظر کردم الان فیستول من بشدت رشد کرده وبین باسن دچار شکافهای متعدد شده درضمن مدتی هست روی باسنم عفونت کرده و بزرگ شده و هر روز چرک زیادی ازش بیرون میاد حالا با این وضعیت میشه لیزر کرد وکلا این بیماری از بین برد ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      بی اختیاری معمولاً عارضه جراحی فیستول به شکل سنتی هست با لیزر این عوارض به حداقل می رسد.
      بله میشه باید ویزیت و معاینه بشید و بعد بهترین راه درمان رو پزشک انتخاب می کنه برای مشاوره رایگان و تعیین نوبت با کلینیک تماس بگیرید:
      ۰۲۱۸۶۰۸۴۹۷۳

  16. سلام منم کیست مویی دارم رفتم دکتر گفت باید عمل کنی یه ماه دیگه عمل دارم ولی الان هیچ اثری از کیست مویی نیست قبلا یه سوراخ خیلی کوچیک بود چند هفته بعد دوسه تا مو ازش دراومد ندونسته کندمشون الان دیگه سوراخم نیست حتی هیچ غده ای زیر پوستمم احساس نمیکنم دردم نداره فکر میکنید خودش خوب شده باشه یا چی

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است خودش خود به خود خوب شده باشد اما برای اطمینان از اینکه عفونت زیر پوست تان نماند به دکتر مراجعه کنید تا معاینه کند اگر خوب شده باشد جراحی نمی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا