نقاهت بعد از عمل کیست مویی[مراقبت ها+نحوه خوابیدن]

بعد از عمل کیست مویی چه باید کرد

کیست مویی یکی از بیماری های ناحیه دنبالچه و کمر می باشد که به دلیل مواردی مثل سبک زندگی نادرست، پرمویی، چاقی و اضافه وزن؛ عدم اصلاح موهای زائد و … به شکل یک سوراخ روی پوست دیده می شود.

در مراحل اولیه ممکن است با روش های خانگی درمان کیست مویی و یا درمان کیست مویی به روش سنتی و گیاهی، دارو یا پماد برای کیست مویی، علائم این بیماری کاهش یابد یا کمی بهبود پیدا کند اما راه درمان قطعی سینوس مویی عمل جراحی کیست مویی و یا لیزر غده مویی می باشد.

روش عمل سرپایی کیست مویی که به دو روش باز و بسته انجام می شود عوارض و معایبی دارد که بهتر است با رعایت این موارد در دوران نقاهت بعد از عمل کیست مویی خطرات این روش درمانی مثل امکان عود یا بازگشت کیست مویی بعد از عمل را کاهش دهیم.

در این مطلب از سایت پرتو کلینیک خواهیم گفت که بعد از جراحی کیست مویی چه باید کرد و بهترین روش خوابیدن بعد از عمل کیست مویی به چه صورت است؟

Guysandstthomas.nhs.uk

You need to take at least 2 weeks off work until your follow-up appointment. During this time, it is important that you:

only lie down on your front and side, so that your wound can heal

do not sit on your bottom for more than 10 minutes at a time

شما باید حداقل ۲ هفته از محل کار خود تا زمان ملاقات بعدی خود مرخصی داشته باشید. در این مدت، مهم است که: فقط به پهلو و جلو دراز بکشید تا زخم شما بهبود یابد. هر بار بیش از ۱۰ دقیقه روی کف خود ننشینید.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از عمل کیست مویی

برای اینکه در مدت یک هفته بعد از عمل، نقاهت جراحی را به خوبی طی کنید رعایت یک سری دستورالعمل ها مثل اینکه بعد از عمل کیست مویی چه بخوریم و مراقبت بعد از عمل چگونه باید باشد.

بهتر است توصیه های دکتر کیست مویی را حتما جدی بگیرید.

مراقبت های بعد از عمل کیست مویی باز مهم تر و دوران نقاهت جراحی به روش باز نیز بیشتر است. در روش عمل سینوس پیلونیدال باز باید بیشتر مراقب باشید تا زخم عفونت نکند و یا کیست مویی مجدد عود نکند:

بیشتر بخوانید: مراقبت های لازم بعد از درمان کیست مویی با چسب فیبرین

• پزشک برای مراقبت از عفونت زخم تازه بعد از عمل کیست مویی دارو و یا پمادهای ترمیم کننده را توصیه می کند که استفاده از آن ها باید جدی گرفته شود.
  • فعالیت های ورزشی سنگین را تا بهبودی کامل انجام ندهید.
  • برای پیشگیری از یبوست، مصرف فیبر و مایعات را افزایش دهید.
  • لباس های نخی و آزاد به جای لباس های تنگ و چسبان بپوشید.
  • برای اصلاح موهای زائد خود بعد از عمل از تیغ یا ژیلت استفاده نکنید.
  • داروهای انتی بیوتیک را سروقت و به موقع مصرف کنید
  • هنگام نشستن روی بالشت های مخصوص دوناتی شکل بنشینید.
  • روزانه و به طور منظم پانسمان خود را عوض کنید(طبق چیزی که جراح می گوید.)
  • برای راحتی دفع مدفوع بعد از عمل کیست مویی سعی کنید از توالت فرنگی به جای توالت ایرانی استفاده نمایید. (فشار کمتری به زخم و بخیه وارد می شود)
  • اگر کارتان به گونه ای است که ساعات زیادی باید در حال نشسته باشید یا کارمند هستید، سعی کنید بیش از ۲ ساعت یک جا در حالت نشسته نباشید و هر نیم ساعت از جای خود بلند شده و قدم بزنید.
  • برای ترمیم زودتر زخم ها و بهبودی سریع تر، استراحت و خواب کافی داشته باشید.

دوره نقاهت بعد از عمل کیست مویی با لیزر بین دو الی چهار روز می باشد اما روش سنتی یعنی عمل جراحی باز کیست مویی ۳ تا ۴ هفته نیاز به نقاهت دارد.

بیشتر بخوانید: نحوه تعویض پانسمان کیست مویی بعد از عمل جراحی چگونه است؟

نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی

طرز خوابیدن بعد از عمل کیست مویی

پس از عمل، باید چهار تا شش هفته روی شکم یا پهلو بخوابید. اگر نمی توانید به این شکل بخوابید، می توانید بالش هایی را زیر پشت و پاهای خود قرار دهید تا دنبالچه خود را جای نرمی قرار داده باشید.

طرز خوابیدن بعد از عمل کیست مویی باید به گونه ای باشد که طاق باز نخوابید و سعی کنید به پهلو بخوابید.

بهترین روش خوابیدن بعد از جراحی کیست مویی به روی شکم یا پهلو می باشد تا به بخیه ها فشاری وارد نشود و یا زخم عفونت نکند.

طریقه خوابیدن در دوره نقاهت بعد از عمل کیست مویی باز و بسته به دلیل اینکه فشار روی بخیه ها یا زخم وارد نشود بهتر است روی شکم باشد.

اما طریقه خوابیدن در روش عمل کیست مویی با لیرز که هیچ گونه بخیه و پانسمانی ندارد و کل عمل نیم ساعت طول می کشد: به این صورت است که ۲۴ ساعت بعد از عمل روی شکم می خوابید و بعد از یک روز با قرار دادن یک بالشت بین پاها، می توانید به پهلو بخوابید و نهایتاً پس از یک هفته که از زمان لیزر کیست مویی گذشته باشد می توانید به کمر و طاق باز بخوابید.

بعد از عمل کیست مویی چه بخوریم

• بعد از عمل مو برگشتی برای کاهش عفونت و درد بعد از عمل، پزشک انتی بیوتیک و مسکن تجویز می کند که باید به موقع مصرف کنید.
  • داروهایی که موجب رقیق شدن خون می شوند مثل اسپرین نباید مصرف شود.
  • میوه هایی مثل آناناس و یا عسل  که باعث ترمیم زودتر زخم می شود بخورید.
  • برای جلوگیری از یبوست آب بیشتر بخورید.
  • به جای غذاهای چرب و سنگین سعی کنید تغذیه مناسب بعد از جراحی کیست مویی وعده هایی سبک تری داشته باشید.
  • غذاهای کم چرب مثل پوره سیب زمینی یا مرغ آبپز شده مصرف کنید.
  • برای عملکرد بهتر سیستم گوارش تان می توانید ماست را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

مراقبت از زخم و شستشوی زخم بعد از عمل کیست مویی

• برای مراقبت و ترمیم زخم باز کیست مویی بعد از عمل یا جلوگیری از عفونت زخم مخصوصاً بعد از جراحی باز که روی زخم باز است بهتر است:
  • ناحیه را مرتب ضد عفونی و تمیز نگاه داشته و روی سطوح سفت ننشینید یا هنگام نشستن از بلشت های مخصوص استفاده کنید.
  • اگر جراحی سینوس پیلونیدال با لیزر را انجام داده باشید نیازی به پانسمان کیست مویی و مراقبت بیش از اندازه از زخم نخواهید داشت.
  • برای شستشوی زخم عمل کیست مویی از آب ولرم و صابون بدون بو استفاده نمایید.

ترشحات بعد از عمل کیست مویی

ترشحات کیست مویی در جراحی های گسترده تر معمولاً تا ده روز بعد از عمل ادامه دارند و به همین دلیل برای اینکه تخلیه چرک و عفونت کیست مویی سریع تر انجام شود پزشک جراح در برخی موارد عمل کیست مویی بسته از درن برای بیماران استفاده می کنند و روی زخم درن قرار می دهند.

ورزش و فعالیت بدنی بعد از عمل کیست مویی

درست است که در نقاهت بعد از عمل فعالیت های سنگین نباید انجام داد اما نه اینکه کاملاً بی حرکت باشید و هیچ فعالیتی نداشته باشید!

سعی کنید در دوره نقاهت عمل کیست مویی برای گردش خون بهتر و ترمیم زودتر زخم، پیاده‌روی و تحرک های سبک داشته باشید تا دچار یبوست نشوید. یبوست باعث فشاربه زخم و ناحیه عمل شده می شود.

استحمام بعد از عمل کیست مویی

حمام رفتن در دوره نقاهت بعد جراحی کیست مویی ممنوع نیست اما بعد از حمام حتماً باید ناحیه را با باد ملایم سشوار و یک حوله استریل نرم نخی، خشک و تمیز کنید. تا زمان بهبودی کامل بهتر است به دریا یا استخر نروید چون امکان جذب آلودگی و یا آسیب کلر موجود به زخم وجود دارد.

دارو و پماد برای بعد از عمل کیست مویی

• بعد از عمل جراح مسکن ضد درد برای شما تجویز می کند و در صورتی که عفونت داشته باشید انتی بیوتیک هم تجویز می شود.
  • اگر وارفارین (کومادین)، کلوپیدوگرل (Plavix) یا آسپیرین و سایر رقیق کننده های خون مصرف می کنید باید آن را قطع کنید و از پزشک خود زمان مصرف دوباره آن را بپرسید.
  • کرم موپیروسین پماد برای کیست مویی بعد از عمل می باشد که معمولاً به همراه کمپرس آب گرم توصیه می شود تا استفاده شود.

عود کیست مویی بعد از عمل

در صورتی که به جای عمل بسته کیست مویی با لیزر، جراحی باز را انتخاب کرده باشید و موارد بالا را به خوبی رعایت نکرده باشید احتمال بازگشت و عود کیست مویی بعد از عمل وجود دارد ولی در صورتی که با روش های بالا موجب کاهش و تسکین علائم بعد از عمل شوید، احتمال بازگشت بیماری کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: برای جلوگیری از بازگشت کیست مویی چه باید کرد

علائم عفونت و احتمال عود کیست مویی بعد از عمل باز،  بیشتر از جراحی بسته و لیزر می باشد.به همین دلیل هنگامی که بیماران از ما می پرسند عمل کیست مویی با لیزر بهتر است یا جراحی؟، عدم عود مجدد بیماری، یکی از مزایای لیزر مو برگشتی برشمرده می شود.