زگیل تناسلی که به نام زگیل مقاربتی هم نامیده می شود یکی از بیماری های عفونی پوستی است. این بیماری از راه های مختلفی منتقل می شود که یکی از آنها رابطه جنسی با افراد آلو ده می باشد. زگیل تناسلی بیماری به شدت مسری می باشد و حتی با کوچک ترین ارتباط منتقل می شود. زگیل تناسلی به شکل زگیل هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می آید و در صورت پیشرفت عفونت می تواند منجر به ایجاد سرطان دهانه ی رحم و مهبل در زنان شود

گاهی آثار زگیل های تناسلی در اثر برقراری ارتباط جنسی دهانی بر روی لب ها ، زبان ، دهان و گلوی فرد به وجود می آید .

زگیل تناسلی زنان در نواحی زیر به وجود می آید:

در ناحیه مهبل
ناحیه داخلی و خارجی واژن
ناحیه دهانه رحم
ناحیه معقد

شکل ظاهری بیماری زگیل تناسلی در زنان

ویرووس اچ پی وی عامل به وجود آمدن زگیل تناسلی در زنان می باشد. این ویرووس انواع مختلفی دارد که تشخیص آن فقط توسط متخصص این بیماری انجام می شود. این بیماری از طریق انجام یک آزمایش قابل تشخیص می باشد و تحت نظر دکتر متخصص قابل پیشگیری و درمان می باشد. زگیل تناسلی زنان ظاهر مشخصی دارند و گاهی به صورت زگیل تکی و سفت وجود دارند و گاهی به صورت خوشه ای در نواحی مختلف تشکیل می شوند.

زگیل های تناسلی معمولا بی رنگ می باشند و در مواردی کم رنگتر و یا پر رنگ تر هستند.

اپیلاسیون یکی از راه های انتقال زگیل تناسلی در زنان

یکی از راه های انتقال بیماری زگیل تناسلی مجموعه های اپیلاسیون غیر بهداشتی می باشد. همان طور که گفته شد این بیماری از طریق پوست قابل انتقال است و در صورت بیمار بودن یک  فرد و رعایت نکردن بهداشت در این محیط ها ویرووس منتقل می شود و افراد آلوده می شوند. بهتر است برای اطمینان بیشتر به مراکز قابل اعتماد و بهداشتی برای اپیلاسیون مراجعه کنید.

خطرات زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی زنان و عفونت، در بسیاری از زنانی که دچار آن هستند در نهایت برطرف  میشود اما در برخی از آنها عفونت  به صورت دائمی (طولانی مدت) در  می آید که این عفونت دائمی یکی از عوامل خطر ایجاد سرطان گردن رحم در زنان و سرطان آلت، یا سرطان دهان و حلق است. بنابراین هرگونه ضایعه ای باید سریعا تحت درمان قرار گیرد

درمان زگیل تناسلی در زنان

درمان زگیل تناسلی زنان توسط پزشک و با توجه نوع و اندازه ضایعات تعیین می شود.بسته به نظر پزشک ممکن است از داروهای موضعی مثل پودوفیلین یا سایر روشها مانند لیزر، نیتروژن مایع و فتودینامیک تراپی با آمینولولونیک اسید ‌باشد. یکی از بهترین روش های درمانی برای ضایعات قابل مشاهده استفاده از لیزر است که معمولا میزان عود ضایعه را تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد داد

آیا واکسن اچ‌پی‌وی موثر است؟

بله، واکسن‌ها برای پیشگیری ابتلا به اچ‌پی‌وی موثر هستند. اولین نوع واکسن HPV که به بازار آمد سراویکس بود که بدن را بر علیه ویروس اچ‌پی‌وی رده ۱۶ و ۱۸ ایمن می‌کرد و بدین ترتیب از بروز سرطان رحم جلوگیری می‌کرد. امروزه گارداسیل و گارداسیل ۹ در بازار هستند که به ترتیب بدن را در مقابل رده‌های ۴ و ۹  و هم رده سرطان‌ و ویروس اچ‌پی‌وی ایمن می‌کنند. البته باید توجه داشت این واکسن‌ها باید قبل از سن شروع تماس جنسی و پیش از اولین تماس جنسی دریافت شوند.

تلاش برای از بین بردن علایم و زگیل‌ها امری کاملاً طبیعی است. درمان می‌تواند شامل فریز کردن و یا استفاده از مایعات و کرم‌های موضعی باشد که بسته به نوع دارو توسط پزشک یا خود شما در یک بازه از ۴ تا ۱۶ هفته استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید به هیچ‌وجه از درمان‌های خانگی و بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. داروهایی که در داروخانه برای درمان زگیل‌های پوستی در دسترس شماست لزوماً برای درمان زگیل‌های تناسلی مناسب نیست و ممکن است موجب سوختگی‌های شدید پوستی شود.

پیشگیری از زگیل تناسلی

بهترین روش محدود کردن تماس جنسی فقط به فرد غیرمبتلا است.کاندوم ممکن است تاحدودی جلوگیری کند امااا باید بدانیم که کاندوم ۱۰۰%پیشگیری نمی کند چون که نمی تواند تمام آلت تناسلی مرد را پوشش دهد