زگیل تناسلی

معمولا زگیل تناسلی موضوع بحث های عادی و روزمره ما نیستند و حتما برای شما راحت نیست که در مورد این بیماری از خانواده، دوستان و خویشاوندان خود بپرسید. ما در این مطلب، هر گونه اطلاعاتی که درباره زگیل تناسلی نیاز دارید و لازم است بدانید را آورده ایم. در ادامه، به این سوالات پاسخ خواهیم داد: زگیل تناسلی چیست؟ زگیل تناسلی در مردان و زنان به چه صورت است؟ دلایل ایجاد این بیماری چیست؟ راه های انتقال و روش های پیشگیری از آن کدام اند؟ علائم و راه های تشخیص آن چیست؟ و در آخر درباره روش های درمان زگیل تناسلی با شما صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی نشانه ای از عفونت ایجاد شده توسط ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV می باشد.

زگیل تناسلی، که در پزشکی با نام condyloma acuminata شناخته می شود، برآمدگی هایی نرم و مرطوب هستند که معمولا صورتی یا به رنگ پوست بدن می باشند.

همچنین، آنها ممکن است برجسته، صاف یا شکلی شبیه به گل کلم داشته باشند (اگر به صورت خوشه ای رشد کنند).

این ضایعات، که گاهی اوقات anogenital warts نیز نامیده می شوند، ممکن است در سراسر نواحی مربوط به اندام های تناسلی و مقعد ظاهر شوند.

زگیل تناسلی در مردان و زنان

زگیل تناسلی مردان و زنان

زگیل تناسلی زنان ممکن است در داخل و یا خارج از مهبل (واژن)، مقعد و در نواحی اطراف آن و روی دهانه رحم در داخل بدن رشد کند.

زگیل تناسلی در مردان نیز ممکن است در داخل یا خارج از مقعد، و همچنین روی آلت تناسلی یا بیضه ها، در داخل مجرای ادرار و یا در مناطق اطراف آن ظاهر می شود.

به علاوه، زگیل تناسلی هم در مردان و هم در زنان می تواند در دهان، گلو، روی زبان و لب ها نیز ایجاد شود.

دلایل ایجاد زگیل تناسلی

به گفته سازمان “مرکز کنترل و پیشگیری بیماری” یا “CDC”، زگیل تناسلی ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV است که شایع ترین بیماری آمیزشی در کشور آمریکا می باشد.

ویروس پاپیلوم انسانی یا اچ پی وی تنها یک نوع ویروس نیست، بلکه بیش از 150 نوع ویروس از آن وجود دارد که هر کدام آنها یک شماره معین یا یک نوع HPV دارند.

حدود 90 درصد زگیل های تناسلی توسط HPV 6 و HPV 11 ایجاد می شوند. انواع دیگر ویروس HPV می توانند باعث ایجاد زگیل در قسمت های دیگر بدن شوند.

زگیل مردان آقایان

راه های انتقال زگیل تناسلی

اگر شما با شخصی که مبتلا به ویروس HPV است، رابطه جنسی داشته باشید، امکان دارد شما زگیل تناسلی بزنید، حتی اگر شریک جنسی شما هیچ گونه زگیل قابل مشاهده یا علائم ظاهری دیگری از عفونت نداشته باشد.

اگرچه زگيل های تناسلی داخل مقعد، عمدتا در كسانی كه آمیزش جنسی مقعدی دارند اتفاق می افتد، اما زگیل های تناسلی می توانند در مردان و زنانی كه سابقه هیچ گونه تماس و رابطه جنسی مقعدی ندارند نیز رخ دهد.

علائم و تشخیص زگیل تناسلی

زگیل تناسلی ناشی از ویروس HPV، رایج ترین بیماری آمیزشی در ایالات متحده آمریکا است. اکثر افرادی که به ویروس HPV مبتلا می شوند نمی فهمند که آلوده شده اند و تنها زمانی متوجه می شوند که زگیل های تناسلی ظاهر شوند.

گاهی اوقات زگیل تناسلی سال ها بعد از ابتلا به ویروس HPV، خودش را نشان می دهد، اما در طول این دوره بدون علائم، فرد مبتلا هنوز هم می تواند ویروس را به دیگران انتقال دهد.

زگیل تناسلی هم در مردان و هم در زنان، ممکن است نه تنها بر روی اندام های تناسلی ایجاد شود، بلکه بر روی لب ها، زبان، در داخل دهان و گلو نیز به وجود آید.

آیا زگیل تناسلی درد یا خارش دارد؟

زگیل تناسلی معمولا بدون درد هستند، اما برخی افراد تجربه درد و خارش هم داشته اند. پزشک شما می تواند زگیل های تناسلی را در یک معاینه فیزیکی و با یک نگاه تشخیص دهد.

درمان زگیل تناسلی

اگرچه زگیل تناسلی خطرناک نیست، اما برداشتن و رفع آنها گاهی اوقات می تواند سخت و پرهزینه باشد، به طوری که می تواند باعث رنجش زوج های جوان شود.

اگر بدن با ویروس HPV مبارزه کند، زگیل تناسلی گاهی اوقات می تواند خود به خود از بین برود. ممکن است کمی طول بکشد تا آنها رفع شوند و یا امکان دارد آنها رشد کرده و بزرگ تر شوند، یا اینکه تعدادشان بیشتر شود.

اگر زگیل تناسلی دارید و باعث ناراحتی شما می شود و اگر می خواهید آنها را از بین ببرید، باید به دکتر بروید.

برای درمان زگیل تناسلی چند داروی موضعی وجود دارد که می توانید استفاده کنید. بعضی از این داروها باید در مطب پزشک استعمال شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها به درستی اعمال شده اند، در صورتی که بعضی از آنها را می توان در خانه نیز استفاده کرد.

همچنین، چندین عمل جراحی وجود دارد مانند کرایوتراپی (سرما درمانی) یا الکتروکوتر که می توانند زگیل تناسلی را برطرف کنند.

روش های پیشگیری از زگیل تناسلی

بهترین روش پیشگیری از زگیل تناسلی و مراقبت از خود، پرهیز از داشتن رابطه جنسی با کسی است که به ویروس HPV مبتلاست. اما این راه آسانی نیست چرا که اکثر افراد نمی دانند به ویروس مبتلا هستند یا نه.

استفاده از کاندوم می تواند در جلوگیری از بسیاری بیماری های آمیزشی موثر باشد و در پیشگیری از زگیل تناسلی نیز موثر است، اما نه به اندازه بیماری های آمیزشی دیگر (چرا که ویروس می تواند مناطق خارج از کاندوم را آلوده کند).

روش های تشخیص زگیل تناسلی

در حال حاضر، واکسن ویروس HPV وجود دارد که به افراد کمک کرده و از آلوده شدن آنها جلوگیری می کند. مطمئنا اگر این واکسن ها قبل از ابتلا به ویروس HPV تزریق شوند، بیشترین تاثیر را دارند (بهترین زمان، قبل از اولین رابطه جنسی است)، اما بعد از رابطه نیز می توانند مفید و موثر باشند.

توصیه آخر

تا زمانی که زگیل ها از بین نرفته اند باید از رابطه جنسی اجتناب کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که تا 6 ماه بعد از درمان زگیل تناسلی، 30 تا 70 درصد احتمال بازگشت این بیماری وجود دارد.