بواسیر بعد از زایمان [طبیعی، سزارین] چگونه خوب میشود🤱🏻

درمان بواسیر بعد از زایمان

بواسیر بعد از زایمان (مخصوصاً زایمان طبیعی) در بسیاری از زنان شایع است. علائم آن شامل درد، خارش مقعد، خونریزی پس از اجابت مزاج، یا ناحیه متورم اطراف مقعد است.

بواسیر بعد از زایمان معمولاً پس از چند هفته خود به خود برطرف می شود. برای کمک به بهبودی، حتما مصرف فیبر و آب را افزایش دهید و از زور زدن و نشستن روی سطوح سخت خودداری کنید.

🙏🏻 اکثر پزشکان از شما میخواهند که ۸ تا ۱۲ هفته بعد از زایمان قبل از استفاده از عمل جراحی برای درمان بواسیر خود صبر کنید.

طبق گزارش مطالعات سایت europepmc.org:

.۸۵%of women got hemorrhoids during their second and third pregnancies

ترجمه:
۸۵ درصد از زنان در بارداری دوم و سوم خود به هموروئید مبتلا می شوند.

بواسیر، که وریدهای متورم و بزرگ شده در مقعد و رکتوم هستند، در سه ماهه سوم بارداری و یک ماه بعد از زایمان شایع است. بواسیر بعد از زایمان ناشی از تغییرات در جریان خون و همچنین فشار و زور زدن حین زایمان طبیعی می باشد.

به گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (acog.org) :

Hemorrhoids usually get worse right after delivery, then slowly get better during the postpartum period

خوشبختانه، هموروئید پس از زایمان بلافاصله پس از زایمان بدتر می شود اما پس از آن نسبتاً سریع بهبود می یابد.

برای درمان بواسیر بعد از زایمان طبیعی چه باید کرد؟ در ادامه بیشتر در مورد هموروئید پس از زایمان و نحوه درمان بواسیر بعد از بارداری توضیح خواهیم داد.


بواسیر بعد از زایمان چیست؟

هموروئید سیاهرگ های داخل راست روده و اطراف مقعد می باشد. معمولاً تا زمانی که بزرگ، متورم یا دردناک نشوند متوجه آن نخواهید شد. این امر پس از بارداری نیز رایج است و به عنوان “بواسیر بعد از زایمان” شناخته می شود.

این رگ ها همچنین می توانند در دوران بارداری ملتهب و متورم شوند. بواسیر پس از زایمان اغلب در چند هفته آخر بارداری یا فقط چند روز پس از زایمان ظاهر می شود. اگر بواسیر در دوران بارداری ظاهر شود، شایع ترین علت آن یبوست است. اما اگر بعد از زایمان اتفاق بیفتد، معمولاً علت آن فشار و زور زدن طولانی مدت در حین زایمان است.

علت بواسیر بعد از زایمان چیست؟

  • تغییر در جریان خون در دوران بارداری می تواند باعث تورم و بزرگ شدن سیاهرگ های مقعد شود.
  • افزایش حجم مایعات همراه با فشار رحم که بزرگتر شده نیز می تواند در ایجاد بواسیر بارداری و بعد از زایمان نقش داشته باشد.
  • افزایش هورمون پروژسترون دیواره‌های سیاهرگ‌ها را شل می‌کند و تورم آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. پروژسترون همچنین با کند کردن حرکت غذای هضم شده از طریق دستگاه گوارش (معده و روده)، به یبوست کمک می کند. هنگامی که مدفوع کندتر حرکت می کند، آب بیشتری از مدفوع خارج می شود و باعث سفت شدن آن می شود.
  • فشار مضاعفی که در حین زایمان وارد می شود، می‌تواند این موضوع را تشدید کند و به بواسیر بعد از زایمان کمک کند.
  • یبوست نیز یکی دیگر از شکایات رایج بارداری و پس از زایمان، می‌تواند در ایجاد هموروئید بعد از بارداری نقش داشته باشد و حتی آن‌ را به یک مشکل دائمی تبدیل کند.

مطلب مرتبط: درمان خانگی و سریع یبوست بارداری چگونه است؟

کنستانس بوهون Constance Bohon، پزشک متخصص زنان و زایمان در واشنگتن دی سی، می گوید:

“اگر در دوران بارداری دچار بواسیر بارداری شده باشید، در معرض خطر بیشتر ابتلا به هموروئید پس از زایمان قرار دارید، اما ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است یک جزء ژنتیکی برای هموروئیدهای شدیدتر وجود داشته باشد، بنابراین اگر سابقه خانوادگی هموروئید دارید، ممکن است به طور کلی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن باشید.”

علائم بواسیر بعد از زایمان

علائم بواسیر بعد از زایمان

چگونه متوجه شویم که دچار بواسیر بعد از زایمان شده ایم؟ بواسیر می تواند در داخل یا خارج مقعد ایجاد شود (و گاهی اوقات بین بیرون زدگی گوشت اضافه مقعدی یا برگشتن به داخل راست روده تغییر می کند)، اما بسیاری از افراد با مشاهده ناراحتی و خونریزی مقعدی متوجه می شوند که بواسیر دارند.

علائم بواسیر بعد از زایمان عبارتند از:

  • خونریزی قرمز روشن از مقعد
  • خونریزی قرمز روشن همراه با اجابت مزاج
  • احساس فشار در اطراف مقعد
  • خارش و سوزش مقعد
  • وریدهای بیرون زده از مقعد
  • گاهی اوقات، بواسیر قابل مشاهده است – به نظر می رسد یک نخود صورتی اطراف مقعد شما بیرون زده است.

خوشبختانه در بیشتر موارد بواسیر بعد از زایمان خطرناک نیست و اکثراً نیازی به درمان ندارد. فقط درصد بسیار کمی از افراد مبتلا به هموروئید به مداخلات اضافی مانند عمل جراحی بواسیر و یا لیزر هموروئید نیاز دارند.

درمان بواسیر بعد از زایمان طبیعی و سزارین

درمان سریع بواسیر بعد از زایمان طبیعی

نحوه درمان بواسیر بعد از زایمان : بواسیر بعد از زایمان ممکن است به خودی خود برطرف شود، اما اگر باعث درد و ناراحتی شده و یا به خونریزی افتاده باشد، باید به یک دکتر بواسیر برای انتخاب بهترین روش درمان مراجعه کنید.

بهترین قرص برای درمان بواسیر چیست: برای تسکین سریع و درمان درد بواسیر بعد از زایمان، می‌توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. فقط مراقب باشید بیش از دوز توصیه شده روی بسته مصرف نکنید. از آنجایی که آسپرین با سندرم ری در کودکان مرتبط است، بهتر است در دوران شیردهی از مصرف آن اجتناب کنید.

پزشک ممکن است ملین و نرم کننده مدفوع و پمادهای موضعی مثل پماد آنتی هموروئید یا پماد هیدروکورتیزون را برای کاهش تورم تجویز کند.
اگر در دوران شیردهی بعد از زایمان هستید، بدون مشورت با پزشک هیچ دارو و ملینی را سرخود مصرف نکنید.

۵ نکته برای درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان

می توانید اکثر موارد بواسیر بعد از بارداری را در خانه درمان کنید. در ادامه پنج نکته وجود دارد که می توانید برای درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان استفاده کنید:

  • درمان یبوست بارداری و بعد از زایمان با افزایش مصرف آب و فیبر
  • چند بار در روز به مدت ۱۵ دقیقه در حمام سیتز بنشینید. اگر به تازگی زایمان طبیعی داشته اید و در نزدیکی ناحیه واژن و مقعد بخیه دارید، قبل از استفاده از حمام سیتز با پزشک مشورت کنید.
  • داشتن فعالیت و تحرک فیزیکی به منظم شدن حرکات روده و کاهش زور زدن کمک می کند. حتماً از پزشک خود بپرسید که چه نوع فعالیتی برای شما مناسب است. برخی از فعالیت ها و ورزش های سنگین مانند وزنه برداری ممکن است هموروئید را بدتر کنند.
  • از نشستن طولانی مدت و زور زدن خودداری کنید. اگر بلافاصله پس از زایمان به بواسیر مبتلا شده اید، احتمالاً به دلیل زور زدن در فرآیند زایمان است. سعی کنید نشستن یا زور زدن طولانی مدت را محدود کنید.
  • آب زیاد بنوشید. اگر شیر می دهید، حداقل به هشت لیوان آب در روز نیاز دارید. هر بار که به کودک خود شیر می دهید یک لیوان آب بنوشید.

همچنین می توانید سایر روش های درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان طبیعی و سزارین را امتحان کنید:

  • یک کیسه یخ را در یک حوله بپیچید، سپس آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی بواسیر قرار دهید تا تورم کاهش یابد.
  • مقعد را با پد حاوی فندق جادوگر پاک کنید. خواص قابض موجود در فندق جادوگر می تواند به کاهش خارش و درد کمک کند.
  • برای جلوگیری از تحریک بیشتر از دستمال توالت نرم و بدون عطر استفاده کنید.
  • با خوردن غذاهای غنی از فیبر و نوشیدن آب فراوان از یبوست جلوگیری کنید.

اگر بواسیر بعد از زایمان با این راهکارهای خانگی بهبود پیدا نکند، بدتر می شود یا اگر دوره های طولانی خونریزی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.
همچنین اگر درد یا خارش شدید است یا ورید بنفش و بسیار بزرگ به نظر می رسد، که ممکن است نشان دهنده لخته شدن خون باشد، باید فوراً به دکتر متخصص بواسیر مراجعه کنید.

آیا بواسیر برای زایمان طبیعی مشکل ساز است

آیا با وجود بواسیر امکان زایمان طبیعی هست؟

به طور کلی در بیشتر مواقع با داشتن بواسیر امکان زایمان طبیعی هم هست اما چون زایمان طبیعی بدن را بیشتر مستعد ابتلا به بواسیر می کند، بهتر است قبل از زایمان توسط جراح عمومی ویزیت شوید و برای زایمان طبیعی تاییده بگیرید.

در مواردی که هموروئید ها ورم کرده و دردناک باشند یا دفع مدفوع سخت باشد پزشک ممکن است سزارین را پیشنهاد دهد. در نهایت با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک نوع زایمان مشخص می شود.

بواسیر بعد از زایمان کی خوب میشه؟

آیا بواسیر بعد از زایمان خوب میشود؟

بستگی دارد. و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از آنجایی که بدن مادر بعد از زایمان به حالت عادی باز می گردد، گاهی اوقات بواسیر بعد از زایمان خود به خود از بین می رود.رعایت رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی نیز می تواند در این زمان به کاهش علائم کمک کند.

گاهی اوقات هموروئید بعد از بارداری از بین نمی رود. حدود ۴۰ درصد از زنان پس از زایمان دچار بواسیر یا پارگی های کوچک در مقعد (شقاق) می شوند.

اما اگر بواسیر بعد از زایمان طبیعی و یا سزارین خودش خوب نشد و حداقل ۸ تا ۱۲ هفته از زایمان گذشته باشد، برای درمان پزشکی و جراحی باید اقدام کنید.

چگونه می توان از بواسیر بعد از زایمان پیشگیری نمود؟

یکی از راه های پیشگیری از بواسیر بعد از زایمان، جلوگیری از یبوست است:

  • یک رژیم غذایی پر فیبر با مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و لوبیا
  • مقدار زیادی آب بنوشید (شش تا هشت لیوان در روز)
  • ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی در هفته را هدف گذاری کنید. مثلاً پیاده روی سبک روزانه
  • اگر یبوست دارید، از پزشک خود بپرسید که می توانید مکمل فیبر یا نرم کننده مدفوع و ملین را مصرف کنید یا نه
  • به محض احساس نیاز به اجابت مزاج به دستشویی بروید.
  • یکی دیگر از راه های درمان یبوست، تمرینات روزانه کگل است
  • سعی کنید از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید تا فشار وارده بر وریدهای راست روده کاهش یابد. زمانی که در حال شیردهی، مطالعه یا تماشای تلویزیون هستید، دراز بکشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا