درمان شقاق با کپسول ویتامین ای چگونه است ?

درمان شقاق با کپسول ویتامین ای

شقاق مقعدی یک بیماری دردناک و شایع است که باعث پارگی یا بریدگی های کوچک در پوست اطراف مقعد می شود. شقاق در اثر دفع مدفوع سفت، اسهال، یبوست، زایمان یا رابطه مقعدی ایجاد می شود. علائم شامل درد شدید و خونریزی مقعدی در حین اجابت مزاج است.

شقاق مقعدی در کودکان و نوزادان نیز شایع است اما می تواند افراد در هر سنی را درگیر کند. شقاق حاد مقعدی معمولاً با درمان های ساده مانند افزایش مصرف فیبر یا نشستن در حمام سیتز بهبود می یابد. با این حال، برخی از افراد مبتلا به شقاق مقعد مزمن ممکن است نیاز به داروی شقاق یا گاهی اوقات جراحی شقاق داشته باشند.

دو داروی موضعی که معمولا برای درمان شقاق مقعدی استفاده می شود: گلیسیرین تری نیترات و پماد دیلتیازم
شقاق حاد در مراحل اولیه ممکن است با برخی روش های درمان شقاق در خانه بهبود یابد:

• درمان شقاق با عسل
  • درمان شقاق با روغن زیتون
  • درمان شقاق با روغن نارگیل و یا آلوئه ورا
  • درمان شقاق با کپسول ویتامین ای

یکی از این روش های خانگی درمان شقاق با کپسول ویتامین ای (Vitamin E) می باشد. در ادامه مراحل درمان و نحوه استفاده از ویتامین ای برای بهبود شقاق را بررسی می کنیم:

تاثیر ویتامین ای برای شقاق

ویتامین ای برای شقاق

ویتامین ای که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و در بیشتر محصولات پوستی استفاده می شود باعث ترمیم سریعتر زخم و اسکار پوستی می شود و به همین دلیل برای زخم شقاق هم استفاده می شود. ویتامین e و سایر روش های خانگی برای شقاق حاد و غیر مزمن ممکن است نتیجه بخش باشد.

درمان شقاق با کپسول ویتامین ای برای شقاق حاد ساده ممکن است موثر باشد و برای شقاق مزمن باید به دکتر متخصص شقاق مراجعه نمایید.

اگر بعد از ۸ هفته استفاده از روش های خانگی، شقاق بهبود پیدا نکرد و یا علائم آن بدتر شد باید برای درمان پزشکی مثل عمل شقاق یا لیزر فیشر اقدام نمایید.

مطلب مرتبط: هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟

همچنین استفاده از ویتامین ای برای درمان شقاق به وضعیت کلی و سلامت عمومی فرد هم بستگی دارد و اگر شخصی بیماری زمینه ای مثل hiv و یا دیابت و … داشته باشد و دچار شقاق هم شده باشد نمی توان صرفاً با استفاده از ویتامین ای برای درمان شقاق اقدام کرد.

نحوه استفاده از ویتامین ای برای شقاق

طریقه مصرف ویتامین e برای درمان شقاق

ویتامین ای هم به شکل پماد و هم به شکل کپسول موجود است. برای استفاده از کپسول آن:

• کپسول را با یک چاقو و یا قیچی برش داده و روغن داخل آن را تخلیه کرده و روی زخم شقاق بمالید. قبل از این کار ناحیه را به خوبی تمیز کنید تا باکتری ها از بین بروند.
  • برای اینکه مطمئن شوید به ویتامین ای حساسیت ندارید، قبل از استفاده مقداری از آن را روی پوست دست تان تست کنید.
  • در صورتی که زخم شقاق را به خوبی تمیز نکرده باشید و باکتری داشته باشد با مالیدن روغن ویتامین ای ممکن است زخم عفونت کند.
  • بهتر است با یک پنبه روغن را روی زخم شقاق ماساژ دهید تا وارد زخم نشود.
  • با نوک انگشت کپسول را فشار دهید تا روغن آن روی پنبه خالی شود. تا جای ممکن مستقیم روغن را با دست به زخم نزنید.
  • پس از اینکه روغن ویتامین ای را روی شقاق زدید می توانید روی آن را با یک گاز نازک برای ۸ ساعت بپوشانید (پانسمان نکنید) و بعد از این مدت محل را بشویید و تمیز کنید تا عفونت نکند.

برای نتیجه دهی سریع تر بهتر است هر شب قبل از خواب از ویتامین ای روی زخم شقاق به مدت چند هفته استفاده نمایید. با یک بار استفاده نباید انتظار بهبودی داشته باشید. اما بعد از هربار مصرف باید شاهد بهبودی و کاهش علائم و درد و ناراحتی باشید. در غیر اینصورت ممکن است شقاق مزمن شده باشد و روش های خانگی برای درمان آن کافی نباشد.

برای درمان زخم شقاق نیازی به مصرف خوراکی ویتامین ای نیست و فقط مصرف موضعی روغن داخل آن روی زخم شقاق باعث التیام می شود.