درمان قطعی و فوری درد بواسیر(هموروئید)

بواسیر که توده نیز نامیده می شوند, رگ های متورمی در انتهای کانال مقعدی می باشند. گاهی اوقات این رگ ها چنان نازک میشوند که موجب خونریزی مقعد میشوند. خونریزی هم در بواسیر داخلی و هم در نوع خارجی اتفاق می افتد.برای درمان قطعی و فوری درد بواسیر به پزشک مراجعه کنید تا او بهترین راه درمان را به شما پیشنهاد دهد.

درمان با لیزر

لیزر بواسیر یک درمان قطعی است. اشعه لیزر به بواسیر برخورد کرده و آن را کوچک کرده و از بین میبرد، بدون اینکه جای هیچگونه زخمی باقی بگذارد. درمان با لیزر نیازی به بیهوشی ندارد و به بیمار یک آرام بخش تزریق میشود. عمل تنها در یک روز انجام  شده و بیمار میتواند به کارهای روزمره ی خود ادامه دهد. پس از عمل بیمار دچار سختی نمیشود و عوارض جانبی ندارد. درمان هموروئید با لیزر قطعی است و امکان برگشت پذیری ندارد.

ترمیم شریان هموروئید و ترمیم مقعد رکتو (HAL_RAR)

ترمیم شریان هموروئید و ترمیم مقعد رکتو یکی از مراحل جدید است که در آن یک حسگر داپلر مینیاتوری در مقعد وارد می شود تا شریان های خون رسان به بواسیر را تشخیص دهد. جراح می تواند شریان های خونرسان به بواسیر را مشخص کند و جریان خون را قطع کند.بواسیر تقریباً بلافاصله و طی چند هفته کوچک شده و  از بین میرود.این روش موثر است اما امکان برگشت پذیری بیماری وجود دارد.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی  تزریق ماده اسکلروزان به بواسیر است که باعث می شود دیواره های رگ های بواسیر از بین برود و بسته شود. میزان موفقیت پس از درمان حدود ۷۰٪ است. این درمان با یکبار انجام نتیجه ای نخواهد داشت و باید چندین بار انجام شود تا توده کاملا از بین برود. امکان برگشت پذیری در این روش بالا است.

درمان فوری درد بواسیر

استفاده ی پماد برای کاهش درد بواسیر

درد بواسیر میتواند بسیار آزاردهنده باشد به همبن دلیل ما راه حل هایی برای کاهش درد سریع به شما پیشنهاد می دهیم.

مسکن ها و آرام بخش

اگر درد بسیار شدیدی دارید برای کاهش درد از مسکن هایی نظیر ژلوفن, استامینیفون و ایبو بروفن استفاده کنید. اما قبل از استفاده ی آنها اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه حساسیتی نسبت به این داروها ندارید. این مسکن ها از داروخانه قابل تهیه هستند و نیازی به نسخه ندارند.

پماد ها

پماد ها برای هموروئید درمان محسوب نمیشوند و فقط علائم را کاهش میدهند. در مصرف آنها نباید زیاده روی کرد زیرا باعث ایجاد حساسیت میشوند. اگر پمادها در طولانی مدت مصرف شوند, بدن در برابر آنها مقاومت میکند و اثری نخواهند داشت.

پماد نیتروگلیسیرین

این دارو توسط پزشک تجویز میشود.بیش از حد معمول و بیش از زمان مشخص شده از آن استفاده نکنید. این دارو برای استفاده ی مقعدی میباشد و برای نواحی دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرد. در صورت برخورد با سایر نواحی سریعا با آب شستشو دهید.

پماد لیدوکائین

لیدوکائین یک بی حسی موضعی است که برای بواسیر داخلی و خارش از آن استفاده میشود. این دارو به درمان کمکی نمیکند اما درد و خارش را کاهش میدهد. برخی از پمادها حاوی لیدوکائین مخلوط با کورتیکواستروئید مانند هیدروکورتیزون هستند.

پماد هیدروکورتیزون

این نوع دارو به درمان بواسیر کمکی نمیکند و فقط درد و خارش را کاهش میدهد. هیدروکورتیزون به صورت پماد و شیاف در دسترس است. این دارو را میتوانید از داروخانه تهیه کنید ولی ممکن است برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند و حتی علائم بیماری را افزایش دهد پس در این باره با پزشک مشورت کنید.

روش های خانگی

درمان خانگی بواسیر

حمام آب داغ: حمام آب داغ مداوم خارش و سوزش را کاهش میدهد. وان را با چند سانتی متر آب ولرم (نه خیلی داغ) پر کنید زانوهای خود را خم کنید و درون وان به مدت ده الی پانزده دقیقه بنشینید. پس از اینکار خود را با یک حوله ی نرم و تمیز خشک کنید. برای تاثیرگذاری بیشتر مقداری نمک اسپاسم را به آب اضافه کنید.

مکمل های فیبردار: این مکمل ها به روده ها آبرسانی میکنند و خونریزی و التهاب را از بین میبرند و منجر به دفع مدفوع راحت تری میشوند. مکمل فیبر پوسته, انتخاب خوبی است اگر چه ممکن است منجر به گاز یا نفخ شود.در این حالت، یک مکمل حاوی دکسترین گندم یا متیل سلولز (مرکبات) را امتحان کنید.

کمپرس یخ: قرار دادن کمپرس یخ روی ناحیه ی مقعد به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه تورم و درد را کاهش میدهد. برای جلوگیری از سوختگی با یخ, کمپرس را به دور پارچه یا حوله بپیچید و از تماس مستقیم با ناحیه خودداری کنید.

آلوءورا: آلوء ورا به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد, در بسیاری از کشورها برای درمان هموروئید استفاده میشود. با توجه به حساس بودن پوست اطراف مقعد, از این ژل به تنهایی استفاده کنید و برای اطمینان از ایجاد هرگونه حساسیت ابتدا آن را روی مچ دست خود ۲۴ ساعت قبل از مصرف امتحان کنید.