دلیل اسهال در بارداری+ درمان فوری در ماه آخر

اسهال در بارداری نشانه چیست

اسهال در بارداری مانند بواسیر در بارداری و یبوست در بارداری مشکلی است که ممکن است برای بسیاری از خانمها (حدود دو سوم) در طول دوران بارداری رخ دهد و همراه با علائمی مثل حالت تهوع و استفراغ باشد. این موضوع ممکن است مادران باردار را به شدت مضطرب و نگران کند ولی باید بدانید که اسهال در بارداری همانند هموروئید در دوران بارداری به سلامت جنین هیچ آسیبی نمی رساند و تنها از این جهت که ممکن است بدن مادر باردار را کم آب کند به شدت خطرناک است.

بیشتر بخوانید: خون در مدفوع در بارداری نشانه چیست

اسهال در سه ماه اول بارداری و ماه آخر آن شایع تر است و یکی از عوارض طبیعی بارداری بوده و معمولاً در زمان کمی هم بهبود می یابد.

به نقل از سایت americanpregnancy :

Sometimes hormones can cause your digestive process to slow down, and at times that can lead to diarrhea. Every pregnant woman has these hormonal changes, but some will experience diarrhea early in their pregnancy from those changes. Bacterial or viral infection can also cause diarrhea

ترجمه: گاهی اوقات تغییرات هورمونی در بارداری می توانند باعث کند شدن روند هضم و گاهی اوقات منجر به اسهال شوند. هر زن باردار این تغییرات هورمونی را دارد، اما برخی از آنها در اوایل بارداری خود به دلیل این تغییرات اسهال را تجربه خواهند کرد. عفونت باکتریایی یا ویروسی نیز می تواند باعث اسهال شود.

اسهال در بارداری خطرناک است؟

همانطور که گفتیم اسهال در بارداری مانند اسهال در کودکان یک موضوع کاملاً طبیعی است و به سلامت جنین ربطی ندارد و تنها موجب کم آب شدن بدن فرد باردار می شود. اما اسهال در بارداری در صورتی خطرناک می شود که منجر به عفونت شود و فرد برای مدت طولانی اسهال باشد یا خون در مدفوع خود مشاهده کند. در این صورت علاوه بر خطر کم آبی ممکن است سلامت مادر و جنین را هم به خطر بیندازد و لازم است که درمان فوری انجام شود.

زنان باردار به این دلیل دچار اسهال می شوند که بدن آنها تحت تاثیر تغییرات هورمونی قابل توجهی قرار دارد و این موضوع بر میزان جذب غذا در طول بارداری تأثیر می‌گذارد و آنها را مستعد ابتلا به مشکلات گوارشی مثل اسهال می‌کند.

افزایش تولید استروژن منجر به شل شدن مدفوع می‌شود در حالی که پروژسترون حرکات دیواره روده را کاهش می‌دهد و بر مشکلات یبوست تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: بیماری کرون چیست

علت اسهال در بارداری

دلیل اسهال در بارداری

دوران بارداری همراه با تغییرات زیادی در بدن مادر است که ممکن است باعث اسهال شود. برخی از علت های اسهال در بارداری موارد زیر هستند:

• تغییرات هورمونی: در دوران بارداری هورمون های استروژن و پروژسترون افزایش پیدا می کند و این موضوع می تواند باعث اسهال شود.
  • استفاده از ویتامین ها و مکمل های غذایی: مصرف دوزهای بالای ویتامین در دوران بارداری  ممکن است باعث اسهال شود. این ویتامین ها برای سلامت جنین ضروری و لازم است ولی ممکن است موجب اسهال در مادر شود. .
  • تغذیه نامناسب و حساسیت غذایی: مصرف غذاهای چرب و سرخ شده ممکن است باعث اسهال شود.همچنین در این دوران حساسیت فرد باردار به برخی غذاها بیشتر شده و ممکن است موجب اسهال شود.
  • عوامل عفونی: بیماری هایی مانند عفونت های گوارشی، شیگلوز، کلستریدیوم یا نقص ایمنی می توانند باعث اسهال در بارداری شوند.
  • دارو: برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها و لاکتولوز ممکن است باعث اسهال و مدفوع آبکی شود.
  • عدم تحمل لاکتوز: در دوران بارداری مصرف شیر افزایش می یابد و این برای مادران بارداری که حساسیت به لاکتوز دارند ممکن است باعث وقوع اسهال و یا شل شدن مدفوع شود.

بیشتر بخوانید: کولیت اولسراتیو روده چیست

علائم اسهال در بارداری

اسهال در بارداری خطرناک است ؟
در چه صورتی اسهال در بارداری خطرناک است

“اسهال در بارداری” معمولا با علائمی مانند اسهال، درد شکم، تب و حالت تهوع همراه است. سایر علائم اسهال در بارداری به شرح زیر است:

• احساس نفخ، حالت تهوع و استفراغ
  • درد عضلات شکمی
  • معده درد و سوزش معده
  • غلیظ شدن ادرار
  • کم شدن حجم ادرار
  • ضعف و بی حالی

پیشگیری از اسهال در بارداری

اسهال در بارداری قابل پیشگیری است و تنها با روش های ساده و خانگی می توان از وقوع آن جلوگیری کرد. در مورد اینکه برای اسهال در بارداری چه بخوریم در ادامه توضیح میدهیم:

• غذاهای پر ادویه، چرب و سنگین که موجب تشدید اسهال می شوند را مصرف نکنید.
  • اگر عدم تحمل لاکتوز دارید به جای شیر از سایر فرآورده های لبنیاتی استفاده کنید.
  • پرهیز از مصرف کافئین و نوشیدنی های گازدار
  • سعی کنید مواد غذایی خام اصلا میل نکنید و غذاهای کاملاً پخته شده مصرف کنید.
  • غذایی که چند روز مانده است را نخورید و تا جای ممکن غذاهای تازه مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: انواع بیماری های التهابی روده

درمان اسهال در بارداری

برای درمان اسهال در بارداری می توانید اقداماتی مانند استفاده از آب و نوشیدن مایعات بیشتر، تغییر رژیم غذایی و مصرف داروهای ضد اسهال را انجام دهید. همچنین در صورت بروز علائم شدید مانند خشکی دهان، تشنج و تب، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. البته لازم به ذکر است که مصرف داروهایی مانند لوپرامید در دوران بارداری به دلیل بروز عوارض خطرناک ممنوع است.

به طور کلی در دوران بارداری مصرف دارو برای حفظ سلامت جنین محدود است و شما نمی توانید از هر دارو یا قرصی استفاده کنید.

بنابراین بهتر است از روش های خانگی مثل مصرف خوراکی هایی مانند موز، عسل، برنج، نعناع و ماست استفاده کنید. اما اگر با درمان های خانگی بهتر نشدید و علائم اسهال در شما شدت یافت می توانید با تجویز پزشک از داروهایی که حاوی دو ماده کائولین و پکتین هستند برای درمان اسهال در بارداری استفاده نمایید. موز هم به دلیل داشتن پکتین در درمان اسهال موثر می باشد.

درمان فوری اسهال در بارداری ماه آخر

اسهال در ماه آخر بارداری نشاندهنده آماده شدن بدن برای زایمان و تولد نوزاد است و به همین دلیل کاملاً طبیعی است. اگر در ماه های آخر بارداری دچار اسهال شدید باید بدانید که در این زمان اصلا نباید از قرص اسهال استفاده کنید و سلامت جنین را به خطر بیاندازید.

بهترین و سریع ترین درمان برای اسهال در ماه آخر بارداری داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف آب و مایعات فراوان می باشد. مواد غذایی چرب و سنگین را کامل کنار بگذارید و اگر متوجه شدید که اسهال خونی دارید و یا علائم اسهال شدیدتر شد فوراً باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی اسهال در بارداری

درمان خانگی اسهال در دوران بارداری به دلیل محدودیت استفاده از قرص و دارو در این دوران توصیه می شود می توانید با پزشک خود مشورت نمایید و از روش های خانگی زیر که عوارض کمتری دارند برای درمان اسهال استفاده کنید:

• نوشیدن مایعات زیاد
  •  خوردن غذای سبک
  • افزودن پروبیوتیک ها به رژیم غذایی

رعایت این موارد می تواند به آرام شدن معده و جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند. اگر اسهال شما بیش از ۲ تا ۳ روز طول کشید، یا اگر شدید است، با پزشک خود تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره اسهال در بارداری

آیا بین اسهال در اوایل بارداری و جنسیت ارتباطی وجود دارد؟

خیر. هیچ شواهد علمی مبنی بر اسهال در بارداری و تعیین جنسیت وجود ندارد.

آیا اسهال در بارداری خطرناک است؟

اسهال در بارداری یک امر طبیعی و شایع است و تنها از این جهت که می تواند موجب کم آب شدن بدن مادر شود خطرناک است . به سلامت جنین ربطی ندارد.

برای اسهال در بارداری چه بخوریم؟

مصرف مایعات، سیب، موز، برنج و غلات مفید می تواند کمک کننده باشد.

24 دیدگاه دربارهٔ «دلیل اسهال در بارداری+ درمان فوری در ماه آخر»

1. سلام من خیلی استرس داشتم اوایل بارداریم اسهالم شروع شد و فکر میکردم فقط من اینجوری میشم دوستان کیا اوایل بارداری اسهال داشتن؟ آیا ادامه داره تا اخرش یا خودش خوب میشه؟

1. سلام دوست عزیز
      اسهال در هفته های آخر بارداری نشانه امادگی بدن برای زایمان و تولد است و هرگز خودسر از داروهای ضد تهوع استفاده نکنید و برای جلوگیری از کم اب شدن بدن به پزشک مراجعه و در صورت صلاحدید پزشک سرم بزنید. بهترین کار در این دوران درمان خانگی اسهال و مصرف موز، برنج و ماست و مایعات فراوان می باشد. تحت هیچ شرایطی خودتان دارو مصرف نکنید.

2. سلام خستہ نباشیدمن ازصبح ساعت ۹:۳۰اسھال شدم تا۳ھمینجوری ادامہ دارہ حالت تھوع ھم دارم اماخب میگم حالت تھوع شایدبخاطراین باشہ کہ ۳ساعت کلابیشترنخوابیدم بخاطرھمین ازبیخوابی میگم شایدحالم بدشدہ باشہ بنظرتوامکان بارداری ھستش لطفاجواب بدین خیلی استرس دارم

1. سلام دوست عزیز
      اسهال هستین و سوال اینست که امکان بارداری هست؟؟؟ ازمایش خون و بی بی چک انجام دهید. این مطلب در مورد اسهال در بارداری هست نه اینکه اسهال از علائم بارداری باشد.

1. سلام دوست عزیز
      اسهال در اواخر بارداری به خاطر اماده شدن بدن برای تولد و زایمان طبیعی است و جای نگرانی ندارد. به پزشکی که تحت نظر او هستید حتما اطلاع دهید.

3. سلام من ی هفته اسهال دارم ۳۷هفته دو روز دارم
    چ کنم راهی هست
    خستم کرده دیگه راهی داریم ک زایمانم جلو بندازه

1. سلام دوست عزیز
      در اواخر بارداری هستید و اسهال به نشانه آمادگی بدن برای زایمان زودرس می باشد بهتر است اجازه دهید بدن فرایند طبیعی خودش را طی کند. اگر اسهال زیاد است به پزشکی که تحت نظرشان هستید مشورت کنید تا سرم استفاده کنید برای جلوگیری از کم اب شدن بدن

4. سلام من ازدیشب اسهال دارم ۲۵ هفتمه ایا خطرناکه و مشکلی برای جنینم داره موز و سیبم خوردم ولی فایده ندلره

5. سلام من هفته ۳۱ بارداری هستم قبلا گهگاهی اسهال میشدم ولی از دیشب تا الان خیلی شدید شده و ببخشید گاهی بی اختیار میاد هیچ دل پیچه و دل درد یا حالت تهوعی هم ندارم میخواستم ببینم این برای سلامت جنین خطرناکه یا باعث زایمان زودرس میشه؟ خیلی نگرانم

1. سلام دوست عزیز
      اسهال در بارداری خصوصاً در ماه های آخر طبیعی است و نشانه امادگی بدن برای زایمان است و ربطی به سلامت جنین ندارد. اگر احساس می کنید شدید است یا باعث کم ابی بدنتان شده با مشورت پزشکی که تحت نظر او هستید سرم بزنید.

6. سلام خسته نباشید من الان دو روزه اسهال شدم معذرت میخوام اسهال آبکی و هفته ۳۵ بارداری هستم چی بخورم ک سریع خوب بشم خیلی دارم اذیت میشم

1. سلام دوست عزیز
      ماست و موز می تواند اسهال را متوقف کند اما در صورتی که ادامه دار است برای پیشگیری از کم آب شدن بدن تان باید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز سرم تجویز کند.

1. سلام دوست عزیز
      طبیعی است و در صورت ادامه دار بودن به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز سرم تجویز شود. درد کمر هم به دلیل وزن جنین و افزایش وزن خودتان است

7. سلام شش هفته حامله هستم امروز یکهویی اسهال شدم و دلپیچه روزه هم بودم رفتم دکترسرم وصل کرد خوب شدم ولی الان ساعت ۱۲ شب کمپوت خوردم حالم بهتربشه دوباره دلـپیچه شدم درمان خونگی هست که بخام انجام بدم😥😥ممنون میشم راهنمایی کنین

1. سلام دوست عزیز
      روزه گرفتن در بارداری مخصوصاً اوایل آن اصلاً توصیه نمی شود به دلیل تشکیل سلول های مغز جنین و افت قند هم در این دوران روی رشد عمومی جنین اثر خواهد گذاشت.