بی اختیاری مدفوع در کودکان ، علت، درمان، علائم و پیشگیری

بی اختیاری مدفوع در کودکان

زمانی که لباس زیر بدون اینکه کودک بداند در اثر مدفوع کثیف میشود، یعنی بی اختیاری مدفوع در کودکان یاانکوپرزیس رخ داده و این یعنی مدفوع در کولون (انتهای روده) یا رکتوم جمع شده است. کولون پر از مدفوع میشود و شروع به نشت مدفوع میکند و جمع شدن مدفوع در انتهای روده(کولون) باعث عدم کنترل حرکات روده میشود.

بی اختیاری مدفوع در کودکان بعد از سن ۴ سالگی، زمانی که کودک رفتن به سرویس بهداشتی را یاد گرفته ،آغاز می شود. در بیشتر موارد، کثیف شدن لباس زیر یکی از نشانه های حاد یبوست در کودکان است. بی اختیاری مدفوع برای والدین بسیار ترسناک است و برای کودکان خجالت آور است. با این حال همانند درمان اسهال کودکان درمان این بیماری نیز وجود دارد.

علائم بی اختیاری مدفوع در کودکان

علائم بی اختیاری مدفوع

علائم و نشانه های آن شامل موارد زیر است:

  • نشت مدفوع و مایع به لباس زیر که ممکن است، اشتباها به اسهال تعبیر شود.
  • یبوست با مدفوع سخت و خشک
  • عبور مدفوع بزرگ
  • دفع مدفوع دیر به دیر
  • کاهش اشتها
  • دل درد
  • شب ادراری و کثیف کردن لباس زیر
  • عفونتهای مکرر مثانه ، معمولاً در دختران

مطلب مرتبط: بی اختیاری مدفوع در بزرگسالان

درمان قطعی بی اختیاری مدفوع در کودکان

هنگامی که با تشخیص علائم متوجه شدید کودک تان دچار انکوپرزیس Encopresis (en-ko-PREE-sis)  یا بی اختیاری در دفع می باشد بهتر است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید چرا که انکوپرزیس موجب کاهش اشتهای کودک، درد شکمی، مدفوع سخت و دردناک می شود. معمولاً درمان بی اختیاری مدفوع در کودکان توسط پزشک کودک در ۳ مرجله زیر درمان می شود.

  • در مرحله اول روده بزرگ باید از مدفوع سفت و سخت تخلیه شود. هر پزشکی برای تمیز کردن روده کودک شما روش متفاوتی دارد. و بر اساس سن کودک و فاکتورهای دیگر برای او مسهل و یا نرم کننده مدفوع تجویز می نماید. تمیز کردن روده ها در این مرحله برای درمان موفقیت آمیز انکوپرزیس بسیار مهم است.
  • پس از این مرحله پزشک تجویز نرم کننده مدفوع را ادامه می دهد تا عمل دفع کودک به صورت منظم و طبیعی برگردد. در این مرحله والدین باید پس از هر وعده غذایی و دوبار در روز کودک را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی توالت بنشانند تا روده های کودک به صورت منظم عادت کنند که تحریک شوند. همچنین کودک هم متوجه می شود که باید به فشار های مخصوص در این مواقع توجه داشته باشد. با شروع دفع منظم مدفوع در کودک پزشک استفاده از داروهای مسهل و نرم کننده را به تدریج کاهش خواهد داد.
  • در مرحله آخر برای پیگیری زمان دفع مدفوع کودک تان یادداشت کردن زمان مدفوع کودک می باشد. یعنی تعداد دفعات و همچنین درجه سختی مدفوع کودک را (سفت، نرم، خشک، آبکی) را یادداشت کنید و در این زمان صبور باشید چرا که برگشتن روده بزرگ به حالت عادی و کشیده شدن آن زمان بر است و نباید نا امید شد. سعی کنید مواد غذایی حاوی فیبر را با غذای کودک خود ترکیب نمایید و او را به خوردن سالاد تشویق نمایید تا انکوپرزیس درمان شود.

مطلب مرتبط: درمان بی اختیاری مدفوع

دلایل

دلایل زیادی وجود دارد که منجر به بی اختیاری مدفوع میشود که شامل یبوست، رژیم غذایی، مصرف کم مایعات، ترس از دستشویی رفتن و یا دسترسی محدود به دستشویی مثلاً در ساعات مدرسه و مشکلات عاطفی میباشد.

در برخی مواقع عوامل استرس زا برای کودک موجب می شود که مدفوع خود را نگه دارد و باعث تجمع مدفوع در روده بزرگ می شود. می دانیم که وظیفه اصلی روده بزرگ حذف آب و مایعات از مدفوع می باشد و هرچه کودک مدفوع خود را مدت زمان بیشتری نگه دارد باعث می شود تا مدفوع او خشک و سفت شود.

با بزرگ شدن مدفوع سخت اعصاب روده بزرگ هم تحت تاثیر قرار می گیرد و عضلات آن را ضعیف کرده و موجب می شود که زمان درست دفع را به کودک خبر ندهد.

وقتی روده بزرگ کش می آید و شل می شود مدفوع سفتو سخت را نمی تواند به بیرون بکشاند و دفع آن با درد همراه می شود. همین باعث می شود تا زمان دفع کودک به کارهایی مثل خودداری از مدفوع کردن روی آورد چرا که تجربه دردناکی از دفع دارد. 

والدین نباید در این موارد و با مشاهده مدفوع روی شورت کودک او را مقصر بدانند و باعث شرمندگی و خجالت کودک خود شوند گویی که کودک به عمد مقصر این اتفاق است. چون کودک متوجه این موضوع نیست و اعصاب روده بزرگ پیام تنظیم دفع مدفوع را دیگر نمی فرستد و در برخی موارد هم ممکن است کودک حتی لباس زیر کثیف خود را از والدین پنهان کند.

یبوست

یکی از دلایل آن یبوست مزمن است. در یبوست، مدفوع سخت و خشک است که دفع مدفوع را دردناک تر میکند. در نتیجه، کودک از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری میکند که مشکل را دشوار تر میکند.

هرچه مدفوع بیشتر در کولون بماند سفت تر شده و  دفع مدفوع دشوارتر میشود. زمانی که کولون در اثر یبوست و مدفوع زیاد کشیده میشود، اعصابی که دستور دفع مدفوع را صادر میکنند از کار می افتد سپس زمانی که کولون پر میشود، مدفوع نرم و آبکی از مقعد خارج میشود و انسداد روده و عدم کنترل بر حرکات روده اتفاق می افتد.

دلایل-بی-اختیاری-مدفوع-در-کودکان

برخی از علت های یبوست شامل:

  • نگه داشتن مدفوع به دلیل دردی که هنگام دفع مدفوع بوجود می آید(مخصوصا زمانی که فرد از خانه دور است)
  • عدم فعالیت 
  • مصرف میزان کم فیبر
  • مصرف ناکافی مایعات
  • مصرف بیش از اندازه ی شیر گاو یا عدم توانایی تحمل شیر گاو

موضوعات عاطفی

استرس عاطفی منجر به بی اختیاری مدفوع میشود. کودک ممکن است اضطراب را از موارد زیر دریافت کند:

  • آموزش دستشویی رفتن زودتر از حد موعد
  • تغییر در زندگی کودک مانند تغییر در رژیم غذایی، شروع آموزش دستشویی، شروع مدرسه یا تغییرات برنامه ای
  • استرس عاطفی، به عنوان مثال، جدایی والدین یا جدا کردن خواهر یا برادر

عوامل خطر

این مشکل بیشتر در پسران رایج است. عوامل زیر شانس ابتلا را افزایش میدهند:

  • استفاده از داروهایی که منجر به یبوست میشود مانند داروهای سرفه
  • اختلال کمبود توجه / بیش فعالی
  • اختلال طیف اوتیسم
  • اضطراب یا افسردگی

پیشگیری

پیشگیری-از-بی اختیاری مدفوع در کودکان

در قسمت پایین برخی استراتژی ها برای جلوگیری از بی اختیاری مدفوع و عوارض آن وجود دارد.

جلوگیری از یبوست: به کودک کمک کنید تا با یک رژیم غذایی پر فیبر از یبوست جلوگیری کند و او را به خوردن آب زیاد تشویق کنید.

تکنیک های آموزش درست رفتن به سرویس بهداشتی: میزان اطلاعات خود راجع به نحوه ی آموزش را بالا ببرید. خیلی زود یا به صورت خیلی اجباری اینکار را به کودک یاد ندهید. تا زمانی که کودک هنوز آماده نشده است صبر کنید و در زمان مناسب از روش صحیح استفاده کنید. در این باره می توانید با پزشک مشورت کنید.

درمان برای بی اختیاری مدفوع را زود آغاز کنید: درمان به موقع با بهره گیری از تجربیات پزشک، از عوارض بی اختیاری جلوگیری میکند. ویزیت توسط پزشک میتواند به شناسایی و درمان سریع کمک کند.

چه زمان به پزشک مراجعه کرد

اگر کودک، دستشویی رفتن را آموزش دیده باشد و یک یا چند موارد بالا را تجربه میکند حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

عوارض

کودکانی که به این مشکل دچار هستند از لحاظ احساسی موارد زیادی مانند خجالت، ترس و عصبانیت  را تجربه میکنند. اگر کودک توسط دوستان خود مورد تمسخر قرار گیرد یا توسط بزرگسالان نقد یا تنبیه شود امکان ابتلا به افسردگی و پایین آمدن اعتماد به نفس در کودک وجود دارد.

69 دیدگاه دربارهٔ «بی اختیاری مدفوع در کودکان ، علت، درمان، علائم و پیشگیری»

  1. با سلام و عرض ادب ..دخترم ۸ سالشه و شب ادراری داره ک خودم هرشب چندبن نوبت در طول خواب اگه نبرم جاشو خیس میکنه.سونوگرافی و آزمایش داده سالمه..نمیدونم چیکارش کنم…الان ی مشکل خیلی خیلی بدتر اومده ک بی اختیاری مدفوع داره چند روزی نمیتونه مدفوع کنه بعد از چند روز لباس زیرش نشتی داره..هدچی شربت انجیر دادم خوب نشد ..از اون بدتر هد لحظه مقدار مدفوع تو للاس زیرش داده بیشتر میشه..وواقعا خیلی ناراحتیم.و حال روحی خوبی نداریم..متخصص گوارش گفت ببر متخصص اطفال و اطفال هم ی شربت انجیر داد..خواهش میکنم درمان دارویی اگه دادید کمکم کنید?

    1. سلام دوست عزیز
      برای درمان بی اختیاری مدفوع در کودکان باید علت یبوست کودک را برطرف نمایید که نیاز به صبر دارد و نباید با یکی دو بار نا امید شد. طبق مراحلی که در همین مطلب گفته شده زمان دفع و میزان آن را یادداشت کنید و در صورت لزوم به یک متخصص گوارش دیگر مراجعه نمایید.

  2. سلام اقای دکتر دختر من ۵ سالشه از بچگی یبوست داره درواقع میشه گفت یبوست مزمن داره از همون بچگی پودر کولو لاکس مصرف میکنه کلا خودش موقع مدفوع جمع میکنه همیشه هم سرپا مدفوع میکنه نمیشینه یه چند مدتی هس انگار بی اختیاری مدفوع گرفته لباس زیرش کثیف میشه .میشه لطفا راهنمایم کنین چکار کنیم تا خوب بشه

    1. سلام دوست عزیز
      راه های درمان قطعی بی اختیاری مدفوع در کودکان را به مطلب اضافه نموده ایم لطفاً طبق مراحلی که گفتیم راهکارها را پس از مراجعه به پزشک انجام دهید.

    1. سلام دوست عزیز
      راه های درمان توسط پزشک باید تجویز شود که در مطلب اضافه کردیم. لطفا سر خود به کودک دارو و مسهل ندهید و حتما به پزشک کودک مراجعه کنید.

  3. چند راه درمان بگید لطفا، پسر ۸ ساله من همچنان این مشکل رو داره، هر روشی میرم درست نمیشه، البته دکتر نرفتم تا حااا

    1. سلام دوست عزیز
      راه های درمان بی اختیاری مدفوع در کودکان به همین مطلب اضافه شد. راه اول مراجعه به پزشک کودک خود می باشد و اگر نتیجه ای نگرفتید او را نزد متخصص گوارش ببرید. به هیچ وجه در این موارد خوددرمانی نکنید و سر خود داروهای مسهل به کودک ندهید.

  4. سلام،یه پسر۱۲ ساله دارم که متاسفانه دو سه سالی هست بی اختیاری مدفوع داره،دکتر فوق تخصص گوارش و تغذیه بردمش و آزمایشاتی که ازش گرفت مطمئن شدیم جسمی مشکلی نداره،دیر به دیر دستشویی می‌ره و مرتب لباس زیرش کثیفه،واقعا نمیدونم چیکار کنم،خواهش میکنم کمکم کنین،پسرم داره بزرگ میشه و هنوز کنترلی روی نگهداشتن مدفوعش نداره

    1. سلام دوست عزیز
      همان طور که گفتیم بی اختیاری در کودکان می تواند به علت مسائل عاطفی، استرس و یا دسترسی نداشتن به دستشویی در ساعاتی از روز باشد. با توجه به اینکه فرمودید فرزند شما دیر به دیر به دستشویی می رود ممکن است که به دلیل برخی عوامل مثلاً استرس و … مدفوع خودش را نگه دارد و این باعث جمع شدن مدفوع در روده بزرگ و در نتیجه سفت شدن و دفع دردناک برای او می شود. بهتر است با فرزندتان صحبت کرده و دلایل او را جویا شوید.

      1. سلام دختری ۱۴ ساله دارم که اختیار مدفوع نداره مدفوع نشتی میکنم بردم دکتر دکتر داروی ریواستیگمین۱.۵ داد این دارو برای آلزایمر هستش من ب دخترم ندادم چیکار کنم

        1. پسری ۱۰ ساله دارم که دو ساله دچار بی اختیاری در دفع مدفوع شده…در طول سالهای گذشته استرس و اضطراب شدیدی رو گذروندیم. دو ماه بعد از شروع بی اختیاری و نشانه های افسردگی در پسرم، تغییر رویه در محیط زندگی دادم و از همسرم جدا شدم…در طول این مدت پسرم برای مشاوره می رفت و چند پزشک گوارش هم بردم ولی هنوز خوب نشده، لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم

          1. سلام دوست عزیز
            دلیل بی اختیاری در پسر شما استرس و نگه داشتن مدفوع می باشد که این مورد باید توسط روانشناس کودک به صورت ریشه ای حل شود و یا اینکه خودتان به آرامی با او صحبت کنید و در ساعات مشخص برای او برنامه دفع بزارید با نرم کننده ها و ملین ها شروع کنید و هنگامی که احساس دفع داشت حتما برای تخلیه اقدام کند و مدفوع را نگه ندارد بعد از مدتی که تنظیم شد به مرور ملین ها را قطع کنید.

  5. سلام پسر من از زمان مدرسه یعنی هفت ساله که شد بی اختیاری مدفوع داره به دکترم بردم گفت سالمه فقط از استرس هست یا خودشو تمیز خالی نمیکنه واینم بگم اکثرا یبوست داره و میگه موقع دستشویی درد داره لطفا راهنمایی کنید بد جوری بهم ریختیم

    1. سلام دوست عزیز
      پسر شما دلیل اینکار خود را واضح توضیح داده و پزشک هم تشخیص استرس را داده است. استرس می تواند بخاطر درد هنگام دستشویی باشد که مقاومت می کند و در نتیجه باعث یبوست و بی اختیاری می شود. پس سعی کنید با او صحبت کرده و رژیم غذایی حاوی فیبر و مایعات برای پیشگیری از یبوست داشته باشد. یبوست باعث سخت شدن مدفوع و در پی آن دردناک بودن دستشویی رفتن برای پسر شما شده است.

  6. سلام،پسرم ۶سالشه،ونزدیک ۲ساله شب ادراری داره وجدیدن بی اختیاری مدفوع گرفته،چندین باردکتراطفال بردم،اماخوب نشدممنون میشم راهنماییم کنید،

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است برخی مواقع مشکلات جسمی نباشد و در اثر استرس یا برخی اتفاقات روحی مثل ترسیدن و … باشد. بهتر است به یک روانشناس کودک مراجعه کنید.

  7. سلام دوستان هیچ ناراحت نباشید بالاخره خوب میشن پسر من هم شب ادراری داشت هم بی اختیاری مدفوع ولی خودش خوب شد البته بردمش دکتر فقط ی قرص برای استرسش داد خوب شد ولی حالا که بزرگ شده میفهمم از اعصابش بوده چون الانم افسردگی داره ۲۴سالشه

  8. با سلام خدمت شما
    پسر ۱۴ ساله دارم که دچار بی اختیاری مدفوع ونشتی مدفوع می باشد تا الان به پزشک مراجعه نکرده ایم از کودکی این مشکل را داشت، موندم که چه کار کنم لطفا راهنمای کنید. ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      ۱۴ سال زمان زیادی است که به پزشک مراجعه نکرده اید. لطفاً هرچه سریعتر به یک متخصص گوارش مراجعه و آزمایشات لازم را انجام دهید.

  9. سلام پسر من سه ساله بی اختیاری داره بردم دکتر روان پزشک تشخیص داد یبوست داره و از بچگی این مشکل رو داشته و دیر به دیر دستشویی میره بهش قرص رلفتاین داد و گفت سبزی و کاهو و غذاهای سالم بخوره اینارو مصرف میکنه سه روز بعد یا چهار روز بعد می بینم نشتی داشته باز قبلا تند تند میکرد الان کم شده ولی کامل بهتر نشده چیکار کنم به نظرتون راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      سعی کنید مواردی که پزشک گفتند را رعایت نمایید و از یبوست او جلوگیری کنید. تا یبوست به طور کامل درمان نشود این مشکل هست.

        1. سلام دوست عزیز
          گاهی ممکن است دلیل دیگری به جز یبوست باعث بی اختیاری مدفوع در کودکان شود. ممکن است مدفوع سفت و خشک باشد و یا شقاق و بریدگی در اطراف مقعد باعث درد هنگام دفع می شود و از اجابت مزاج خودداری می کند. با توجه به علت بی اختیاری درمان مناسب آن تجویز می شود و برای تشخیص علت دقیق باید به پزشک مراجعه نمایید.

  10. سلام فرزند من سه سالی میشه بی اختیاری مدفوع داره بردم به روانپزشک گفت بیش فعاله و یبوست داره شنیدم از بیش فعالی هم کودک بی اختیاری داره راهنماییم کنید دکتر گفت شاید روده اش کم کاره دیر به دیر هم دستشویی میره هم یبوست و هم بیش فعاله

    1. سلام دوست عزیز
      بله کودکان بیش فعال بیشتر مستعد مشکلات روده ای مانند یبوست و یا بی اختیاری هستند به طوری که ۳ برابر بیشتر دچار یبوست و ۶ برابر بیشتر دچار بیش فعالی می شوند.

  11. یعنی بیش فعاله درمان نداره چیکارش کنم دیر به دیر میره دستشویی و سفته یبوست که داره چیکار کنیم خیلی بهم ریختیم

    1. سلام دوست عزیز
      برای درمان یبوست او رژیم غذاییش را تغییر دهید و میوه و فیبر و سبزیجات و مایعات به او بدهید. اگر به اندازه کافی فیبر دریافت نمی کند می توانید از مکمل های فیبردار بدون نسخه در داروخانه تهیه کنید. اگر به دلیل مشکلات روانی از دستشویی رفتن فرار می کند با او صحبت کنید و برای دفع او برنامه منظمی تهیه کنید. مثلا بعد از هر وعده غذایی او را تشویق به دستشویی رفتن کنید.

  12. سلام فرزند من چند سالی هست بی اختیاری داره خیلی دکتر بردم ولی تاتیری نداشت ولی از همان دوران کودکی یبوست داشت بهش فیکولاکس شربت انجیر دادم بهتر شد و چن روز خوب شده بود تا اینکه بازم دیروز گفت سفت شده و با درد همراه بوده ولی لباسش دیگه نشتی نداره راهنماییم کنید این شربتم یکی بهم پیشنهاد داد الحمدالله بهتر شده ولی بازم سفت شده

    1. سلام دوست عزیز
      برای درمان یبوست فرزند خود بهتر است رژیم غذاییش را تغییر دهید و مصرف فیبر و سبزیجات و مایعات را افزایش دهید.

  13. سلام دخترم شش سالشه و هنوز بی‌اختیار لباسشو کثیف می‌کنه (مدفوع و ادرار) وقتی ازش میپرسم چرا دستشویی نمیری فقط سکوت می‌کنه و چیزی نمیگه از ترس همین موضوع هیچ جا نمیتونم برم چون به شدت تحقیرش میکنن و خودهم خسته شدم ازین وضع ،میترسم دخترم تنها و منزوی بشه لطفاً کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      یکی از دلایل بی اختیاری در کودکان این است بخاطر استرس مدفوع خود را نگه می دارند و باعث سفت و سخت شدن و دردناک شدن عمل دفع برای او می شود به همین دلیل از دستشویی رفتن خودداری می کند. بهتر است اگر دلایل تغذیه ای و جسمی کودک علت این موضوع نیست با او صحبت کرده یا به یک روانشناس کودک مراجعه نمایید تا بدون القا حس تحقیر و شرمندگی و خجالت به او، درمان شود.

  14. سلام پسری ۵ساله دارم از روز دنیا اومدن تا الان یبوست داشت و داره هرروز پیپی میکنه تو شورت اونم کم کم مثل تیله سفت و خشک
    خسته شدم از بس لباس شستم
    غذا فقط سیب زمینی و پلو دوست داره
    هیچ نوع خورشتی نمیخوره
    استانبولی و….بهش میدم ک مجبور بشه همه چی بخوره
    راهنماییم کنید چکارکنم سال آینده باید بره پیش
    سپاس بیکران

    1. سلام دوست عزیز
      در مرحله اول باید یبوست او را درمان کنید تا مدفوع به راحتی خارج شود . از دلایل بی اختیاری مدفوع در کودکان همین سفت و سخت بودن و دردناک شدن عمل دفع برای کودک می باشد که باعث می شود مدفوع خود را نگه دارد و در نتیجه مدفوع سفت تر می شود. به طور کلی اگر هر راهی را امتحان کردید و نتیجه نداده حتما به پزشک اطفال و یک روانشناس کودک مراجعه کنید تا با او صحبت کند و دلیل بی اختیاری مدفوع را تشخیص دهد.

  15. سلام پسر من ۳سالشه هر چن وقت مدفوعش مثه ترشح میشه سفید میشه…ک تا برسه دسشویی لباسش کثیف میشه….باد شکم هم میگیره اون لحظه ها

    1. سلام دوست عزیز
      اگر مدفوع کودک شما سفید است ممکن است نشانه مشکل کبدی یا کیسه صفرا باشد. نبود صفرا در بدن باعث سفید شدن مدفوع می شود و این مورد اصلا طبیعی نیست و باید به پزشک مراجعه کنید.

  16. سلام خدمت شما.. پسر من ۶ سالش هست.. از همون کوچبکی هم بی اختیاری ادرار اشت هم مدفوع.. یبوست هم داره.. ومرتب وبطور عادی دفع مدفوع انجام نمیده.. واقعا دیگه خسته شدم. گاهی اوقات بهش پیدرولاکس میدم. الان پیش دبستانی هست.. دفع ادرارش بهتر شده. خبر میکنه. ولی برا پی پی نه.. فقط میگم چرا تو شلوارت پی پی میکنی. میگه حواسم نبود. زره زره.. وسفت.. گاهی اوقات مه پودر بخوره وچیزهای دیگه.. هم می بینید به صورت رقیق وابکی کل لباسش کثیف میشه.
    الان تو مهد هم مشکل داریم.. وبرای مدرسه هم خیلی نگرانم. که چیکار کنم.
    یه بار که رفتم با مشاوری در مورد یه سری مسایل صحبت کنیم. انگار نظرش این بود بیش توجهی داره… چون رو کلاس تو پیش دبستانی نمیشینه.. و به سختی گاهی اوقات رو کلاس مینشوننش.. وبه لحاظ کلامی ( روان بودن وسلیس بودن در زبان وگفتار نسبت به هم سناش عقبتر هست). الان دقیقا باید چیکار کنم. ممنون میشم جواب بدین.

    1. سلام دوست عزیز
      اول اینکه بهتر است با اصلاح تغذیه و استفاده از سبزیجات میوه و غلات و فیبر یبوست او را برطرف کنید یکی از دلایل بی اختیاری همین یبوست می باشد. پودر پیدرولاکس داروی ملینی است که بیشتر برای پاکسازی روده قبل از جراحی مصرف می شود و برای کودک ۶ ساله مصرف مداوم آن توصیه نمی شود.
      در مورد بیش فعالی هم بله کودکان ADHD یا بیش فعال بیشتر به مشکلات روده ای مثل یبوست، بی اختیاری و … دچار می شوند.

      ۴.۱ درصد از کودکان مبتلا به ADHD دچار یبوست هستند و این در حالی است که ۱.۵ درصد از سایر کودکان مبتلا به این مشکل هستند. همچنین ۰.۹ درصد از کودکان مبتلا به ADHD دچار بی اختیاری مدفوع در مقایسه با ۰.۱۵ درصد از کودکان بدون ADHD نسبت به این عارضه هستند.

      تاخیر گفتاری هم یکی از علائم بیش فعالی در کودکان پیش دبستان می باشد. برای درمان آن بهتر است با متخصصان در این زمینه مشورت نمایید و ابتدا با روش های غیر دارویی مثل قصه یا بازی درمانی شروع کنید . در مراحل بعدی درمان نوروفیدبگ برای بیش فعالی و از بین بردن بی اختیاری ناشی از آن وجود دارد که حتما باید با متخصص مربوطه در مورد این روش مشورت نمایید.

  17. سلام پسر من ۷ سالشه مشکل بی اختیار مدفوع داره دکتر متخصص بردمش دارو داد بهش داخل آبش میزیزم که بخوره ولی هیچ گونه تعصیری رو پسرم نداشت از این میترسم که روش بمونه و ترک نکنه لطفا اگه راهی هست بگید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      ابتدا باید دلیل بی اختیاری مدفوع فرزند خود را پیدا کنید همانطور که در متن گفتیم ممکن است بخاطر یبوست باشد یا سفت و سخت شدن مدفوع که باعث می شود مدفوع خود را نگه دارد و در نتیجه دچار بی اختیاری می شود یا اینکه به دلیل مشکلات روحی و استرس و … . بهتر است با او به نرمی صحبت کنید و دلیل اینکار را بدون القا حس گناه به او جویا شوید.

  18. سلام
    پسر من ۱۵ ساله هستش
    و یه مشکلی داره
    مشکلش اینه که شکمش خیلی درد می کنه
    من به دکتر های خیلی زیاد بردمش
    اونا گفتن که باید شکمشو جراحی کنیم
    جراحی کردن ولی خون زیادی ازش رفته
    همه روز شکمش خونریزی داره
    نمی دونم چیکار کنم
    هزار بار هم جراحی کردن
    بدبخت بیچاره من دیگه خیلی درد داره
    لطفا بگید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      برای درد شکم جراحی کردن؟ مشکل چی تشخیص داده شده؟ باید به پزشک جراحشون مراجعه کنید و علت درد و خونریزی و جویا بشید. خیلی کلی سوال پرسیدین و ما بدون نتیجه آزمایشات و معاینه نمی تونیم بگیم چکار کنید

  19. با سلام وعرض وادب …پسرم ۸سالشه از ناحیه پا دچار مشکله و مشکل راه رفتن داره البته با طی کاردرمانی خوشبختانه بهتر شده سر پا می ایسته وبا واکر چند قدمی راه میره ودرضمن حال نیز دچاره مشکل مدفوع بی اختیار شده میخواستم بپرسم آیا مشکل بی اختیاری مدفوع واسه پا راه رفتن ربطی داره یا نه ؟….. البته از وقتی که دچاره این مشکل شده راه رفتنش وباهاش از قبل بدتر شده آیا میتونه ازمشکل مدفوع بی اختیارباشه یکی راهنمایی کنه ممنونم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله ممکن است بی اختیاری مدفوع به دلیل مشکل حرکتی باشد چرا که عضلات روده، مقعد و لگن او و همچنین سیستم عصبی باید به درستی با هم کار کنند تا فرد بتواند مدفوع خودش را کنترل کند.

    1. سلام دوست عزیز
      آنوس بسته یا مقعد بسته در نوزادان یک مشکل مادرزادی است که باید فوراً درمان شود. این مشکل باید در اقدامات پس از جراحی یعنی ۲ تا ۳ هفته بعد از جراحی عمل بوژیناژ (میله زدن) انجام می شد. بهتر است با پزشک جراح او مشورت نمایید. در هر صورت بی اختیاری مدفوع یا یبوست از عوارض این جراحی می باشد که باید تحت درمان مناسب قرار گیرد.

  20. سلام.من پسر خواندم بی اختیار مدفوع و هم ادرار داره، اصلا هم مشکل یبوست نداره ، خیلی هم پر خور و چاق هستش، و یه نکته موقع شست‌وشو حس میگنم بخشی از روده بزرگ بیرون،چون هیچ شباهتی به رکتوم نرمال نداره،باید چیکار کنم؟؟؟

  21. سلام خسته نباشید دختر منم ۳ سال و دوماهشه کوچیک تر ک زود یبوست داشت ک با چند دارو و گرفتن از شیر بهتر شد ولی آلان خیلی معمولیه مدفوعش اصلا طوری نیست ک بخواد اذیت شه ولی روزی ۸ت،۹ بار مدفوع داره و همش ایستاده کارشو میکنه هر راهی امتحان کردم بشینه اصلا اثری نداره مشکلش چی میتونه باشه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      روزی ۸ ۹ بار دفع مدفوع طبیعی نبوده و به متخصص اطفال مراجعه کنید مواد مغذی و ویتامین ها ممکن است دفع شود از بدنش. در مورد نشستن بهتر است از روش هایی استفاده کنید که نشستن در توالت را برای او جذاب کند مثلا از لگن مخصوص کودکان استفاده کنید و یا با استفاده از عروسکش نشستن در دستشویی را به او اموزش دهید.

  22. سلام دختر من شش ساله است بعد تولدخواهرش بی اختیاری مدفوع دارد ‌در مدرسه صبح تا عصر هستش لباس زیر تمیز است ولی وقتی درخانه یا جمعی هستیم لباس زیرش کثیف میکند وبه اجبار میفرستمش توالت میشه لطفا بگویید چی کارکنم‌؟ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه در مدرسه لباس زیر او تمیز است و در جمع از رفتن به توالت خودداری می کند به احتمال زیاد این بی اختیاری جنبه روانی دارد و بهتر است با یک روانشناس کودک صوحبت کنید. ممکن است در جمع دچار استرس و اضطراب شود و از رفتن به دستشویی خودداری می کند.

  23. سلام دختر من ۶ سالشه،کم وزنه ولی خوراکش خوبه،در روز ب ۱۰ بار میرسه مدفوع کردنش،ازمایش انگل داده ک انگل نداشته،دلیل بر بیماری خاصی میشه؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      ۱۰ مرتبه در روز برای کودک ۶ ساله و یا کلا برای هر فرد دیگری تعداد زیادی است و طبیعی نیست. به متخصص کودکان مراجعه کنید ممکن است نشانه عفونت های باکتریایی باشد.

  24. سلام پسر من ۲ نیم سالشع چن وقتیه بی اختیاری مدفوع داره ادرارشوم هم نمیگع و بخاطر همین مچضوع همش باهاش بدرفتاری میشع خیلی پرخاشگرع و اصلا باهم سنو سالاش سازگاری ندارع لطفا راهنماییم کنین

    1. سلام دوست عزیز
      گاهی ممکن است این موضوع ذلایلی مثل مدفوع سفت و سخت داشته باشد که برای کودک دردناک است و سعی می کند از دفع مدفوع خودداری کند و به بی اختیاری منجر می شود. گاهی هم ممکن است دلایلی مثل استرس و عوامل عاطفی داشته باشد با توجه به بدرفتاری که گفتین احتمالاً دلیل آن استرس هست و باید با کودک خود به آرامی صحبت کنید و او را مقصر بی اختیاری اش ندانید و سعی کنید از زبان او بکشید که چرا مدفوع خود را نگه می دارد در نهایت اگر نتیجه نداد به روانشناس کودک مراجعه کنید.

  25. سلام پسر من ۱۲ سالشه و متأسفانه اوتیسم هست و۱۲ ساله که بی اختیاری مدفوع داره و هر ۲۴ ساعته شلوارش کثیفه و شب ها چند بار ادرار میکنه هر دکتری که بگین بردم ولی خوب نشد اصلا یبوست نداره
    لطفأ راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      مشکلات گوارشی به دلیل اختلالات حسی در این کودکان شایع است و فقط شامل کودک شما نیست. بهتر است به یک درمانگر مخصوص کودکان مراجعه کنید. در تخصص من نیست راهنمایی کنم

    1. سلام دوست عزیز
      بی اختیاری در کودکان دلایل مختلفی دارد که در همین مطلب توضیح داده شده است. ممکن است یبوست یا مشکلاتی مثل استرس عامل آن باشد. بعد از مراجعه به پزشک متخصص گوارش اگر علت بی اختیاری از مشکلات گوارشی و یا روده ها نبود بهتر است به یک روانشناس کودک مراجعه نمایید.

  26. سلام پسر من دو سال و ده ماهش هست به تقریباً یک ماه پیش یبوست داشت و یک هفته دستشویی نکرد دکتر بردیم و پودر پیدرو لاکس و در نهایت شیاف دادن با درد و گریه بالاخره خروج مدفوع داشت و بعد از اون به مدت یه روز اسهال بود (این مورد مصادف شد با از پوشک گرفتن که البته خودش با گفتن جیشش این مورد رو خواست)
    الان دیگه مدفوع نمیکنه و و با گریه و درد فراوان با سرپا گرفتن زوری زمانی که احساس دفع داره این اتفاق میفته
    الان سه شبه با جیغ از خواب بیدار میشه و حس دفع داره و به قدری براش دردناکه میدوه تو خونه و گریه میکنه و در نهایت ایستاده و بی اختیار مدفوع میکنه
    خیلی نگرانشم از پزشک گوارش وقت گرفتم ولی بدلیل شلوغی برای هفته آینده زمان دادند

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه قبلا هم کودک تان سابقه یبوست داشته است ممکن است به دلیل یبوست دفع سختی داشته و از اجابت مزاج میترسد. سعی کنید تا زمانی که نوبت دکتر دارید با مصرف مایعات فراوان و مکمل های فیبر و حداقل ۸ لیوان آب در روز یبوست را کمی کنترل کنید تا مدفوع نرمتر شده و دفع راحتی داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا