عکس کیست مویی(پیلونیدال سینوس)

کیست مویی، کیسه ای است که حاوی مو است و اصطلاحا به لانه ی مو شناخته میشود که ما بین شکاف طبیعی سرین(باسن) کمی بالاتر از مقعد ظاهر میشود. کیست مویی به صورت عمودی در شکاف سرین پیشروی میکند. امکان اینکه کیست مویی در سایر نقاط بدن نیز ظاهر شود وجود دارد. کیست مویی در واقع موهایی است که به درون پوست میرود و امکان خارج شدن از پوست را ندارد. بیشتر در نواحی مرطوب بدن رخ میدهد. این بیماری در آقایان بیشتر از خانم ها اتفاق می افتد.

چرک و عفونت از کیست مویی خارج میشود و نشستن را دشوار میکند. برای افرادی که بسیار پرمو میباشند اصلاح مداوم اندام های شخصی و ناحیه ی بالای کمر به خصوص برای آقایان برای جلوگیری از این بیماری پیشنهاد شده است و همچنین، نشستن طولانی مدت نیز د ربروز این بیماری نقش دارد. عکس کیست مویی(سینوس پیلونیدال) در زیر نمایش داده شده است.

• درد,قرمزی و تورم در ناحیه ی پایین ستون فقرات
  • چرک یا خون از آن تخلیه میشود
  • بوی بد از چرک
  • حساسیت به لمس
  • تب

درون بدن تعداد زیادی غده وجود دارد که از خود موادی را به بیرون ترشح میکنند، زمانی که راه این غدد بسته شود و مواد نتوانند به بیرون ترشح کنند آبسه ایجاد میشود. امکان ایجاد آبسه در کیست مویی مانند فیستول وجود دارد.

درمان

• لیزر: پرتو اشعه ی ایکس به کیست مویی برخورد کرده و آن را از میان میبرد و مانند عمل جراحی جای هیچگونه زخمی را به جا نمیگذارد. درمان کیست مویی با لیزر، بهترین راه درمان است.
  • برش و تخلیه(جراحی): همه ی کیست مویی توسط جراح برداشته میشود و جای زخم بزرگی به جا میماند.
  • کیسه سازی: مشابه جراحی است ولی کیست به طور کامل برداشته نمیشود و چرک و موی داخل آن تخلیه میشود و سپس لبه های کیست به یکیدیگر بخیه میخورند.