فیستول مقعدی آنال- علائم – انواع و تشخیص

فیستول مقعدی آنال یک کانال ارتباطی بین مقعد و پوست است. این کانال که دهانه ی آن درون کانال مقعد قرار دارد و دهانه ی دیگر آن نزدیک پوست اطراف مقعد قرار دارد. این بیماری معمولا در افرادی ظاهر میشود که به آبسه ی مقعدی مبتلا هستند و آبسه ی آن ها درمان نشده است.

فیستول از غدد مقعد سرچشمه گرفته است، جایی در بین اسفنکتر داخلی و خارجی مقعد که در نهایت به کانال مقعدی میرسند. اگر غدد مقعد، بسته شوند و به عبارتی نتوانند ترشحات خود را خارج کنند، آبسه رخ میدهد و به سطح پوست میرسد که منجر به فیستول میشود. اگر فیستول بسته شود آبسه عود میکند که منجر به چرک کردن میشود که این چرک به سطح پوست راه پیدا میکند.

فیستول مقعدی به خودی خود آسیب زننده نیست اما دردناک است ومیتواند به دلیل ترشحات چرکی منجر به عفونت شود( همچنین امکان اینکه مدفوع از فیستول عبور کند نیز امکان دارد). بعلاوه، آبسه های مکرر ممکن است منجر به عوارض کوتاه مدت مانند درد شود و از همه مهم تر، نقطه شروع برای عفونت سیستمیک شوند.

درمان فیستول مقعدی با لیزر، موجب خشک شدن چرک شده و از عفونت جلوگیری میکند. اکثر بیماران به دلیل درناک بودن بیماری، اقدام به درمان میکنند.

انواع

آن ها معمولا اطراف مقعد و دستگاه تناسلی ظاهر می شوند.(که به پرینه شناخته می شوند)چهار نوع فیستول که شامل موارد زیر است:

1. انتروئالیبال: این نوع، از روده به پوست میرود. فیستول انتروئالیبال ممکن است یک عمل جراحی سخت داشته باشد. این نوع را می توان به عنوان یک گذرگاه توصیف کرد که از روده به داخل بدن و سپس به سمت پوست پیش می رود.
  2. انترونتریک یا انتروکولیک: این نوع، بین روده ی بزرگ و کوچک ایجاد می شود.
  3. انترواژینال : این نوع، بین واژن و سطح پوست ایجاد میشود.
  4. انتروزیکالر: این نوع، بین مثانه و پوست ایجاد میشود. این فیستول ها ممکن است منجر به عفونت های مکرر دستگاه ادراری یا عبور گاز از مجرای ادرار در هنگام دفع ادرار شود.

چه عواملی موجب فیستول مقعدی میشود؟

عوامل فیستول مقعدی

در درون مقعد، غددی قرار دارند که مایع ترشح میکنند. کاهی اوقات این غدد مسدود میشوند. زمانی که این اتفاق می افتد، باکتری ها شروع به ساختن چرک و عفونت میکنند که همان آبسه است. اگر آبسه درمان نشود، رشد میکند. معمولا راه خود را به سمت بیرون پیدا میکند و سوراخی در نزدیکی پوست اطراف مقعد ایجاد میکند که میتواند مایعات و چرک را به بیرون تخلیه کند. فیستول همان کانالی است که این مواد از آن عبور میکنند.

در اکثر مواقع آبسه منجر به فیستول میشود اما میتواند از بیماری های دیگری مانند سل و بیماری های مقاربتی نیز ایجاد شود.

علل اصلی فیستول مقعد غده های آبسه ی مقعد است. سایر شرایط شامل موارد زیر است:

• بیماری کرون (یک بیماری التهابی روده)
  • پرتودرمانی (درمان سرطان)
  • بیماری های مقاربتی
  • بیماری سل
  • دیورتیکولیت (بیماری که در آن کیسه های کوچک در روده بزرگ تشکیل شده و ملتهب می شوند)
  • سرطان

• قرمزی
  • تورم اطراف مقعد
  • حرکات روده دردناک یا دفع ادرار
  • استشمام بوی ناخوشایندی از مقعد

تشخیص

اگر پزشک  فکر میکند که شما به فیستول مقعدی مبتلا هستید راجب تاریخچه ی پزشکی افراد سوال میکند و معاینه انجام میدهد.
درمان بعضی از فیستول ها راحت است و درمان بعضی دیگر راحت نیست.بعضی اوقات آنها خود به خود بسته شده و دوباره باز می شوند. پزشک خون و مایع اوزون را آزمایش می کند و ممکن است برای معاینه انگشت خود را درون مقعد فرو برد..
او احتمالاً برای معاینات یا تصویربرداری بیشتر مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن , افراد را به متخصص معرفی میکند.
حتی ممکن است، کولونوسکوپی نیاز باشد. برای این آزمایش پزشک لوله ی دوربین داری را داخل مقعد فرو میبرد تا روده را معاینه کند این کار نیازمند بیهوشی است.