سوراخ شدن معده یا پارگی روده در اثر یبوست،ضربه و رابطه {علائم-علت-درمان}

سوراخ شدن دستگاه گوارش

سوراخ شدن معده (دستگاه گوارش) یا پارگی روده چیست؟ به این معنی است که یک سوراخ در روده ی بزرگ یا روده ی کوچک ایجاد میشود که می تواند به دلیل بیماری های مختلف از جمله آپاندیسیت و دیورتیکولیت باشد و یا بر اثر آسیب دیدگی با چاقو یا گلوله باشد. این سوراخ در کیسه ی صفرا نیز ایجاد میشود که میتواند علائم مشابهی با سوراخ شدن دستگاه گوارش داشته باشد.

سوراخ شدن صفرا میتواند به التهاب صفاق منجر شود و التهابی در شکم ایجاد میکند. این التهاب زمانی رخ میدهد که یکی از عوامل زیر وارد بدن شده باشد:

• باکتری
  • صفرا
  • اسید معده
  • غذای هضم شده
  • مدفوع

سوراخ شدن دستگاه گوارش نیاز به درمان فوری دارد زیرا تهدید کننده ی زندگی است و شانس بهبود بستگی به تشخیص و درمان زودرس دارد.

علائم سوراخ شدن معده

علائم سوراخ شدن دستگاه گوارش

وقتی که دستگاه گوارش سوراخ میشود شکم بسیار حساس میشود تا حدی که نه میتوان آن را لمس کرد و نه فرد قادر به حرکت کردن است و شکم بزرگتر از حالت طبیعی خود میشود.

سوراخ شدن صفرا نیز شامل علائم زیر است:

• بی حالی
  • دفع ادرار، مدفوع و گاز کم است.
  • تپش قلب

علت سوراخ شدن معده

این بیماری ممکن است به دلیل:

• ترومای ایجاد شده در شکم بوجود بیاید
  • زخمی که بر اثر چاقو یا شلیک گلوله به شکم ایجاد میشود.
  • جراحی شکم
  • زخم معده که بر اثر مصرف آسپرین، داروهای غیر استروئیدی برای بیماری التهابی روده و داروهای استروئیدی، البته این عوامل بیشتر در بزرگسالان است
  • وارد کردن اشیاء خارجی به داخل شکم

سیگار کشیدن و مصرف الکل نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش میدهد و همچنین ممکن است بر اثر آسیب آندوسکوپی یا کولونوسکوپی بوجود بیاید.

درمان سوراخ شدن دستگاه گوارش

درمان سوراخ شدن دستگاه گواررش

در بیشتر موارد جراحی مورد نیاز است تا سوراخ بسته شود و شرایط بهبود یابد. هدف جراحی موارد زیر است:

• مشکل آناتومیک برطرف شود
  • علت التهاب صفاق برطرف شود
  • هر ماده خارجی در حفره شکم که ممکن است مشکلاتی در دفع مدفوع ، صفرا و هضم مواد غذایی ایجاد کند را برمیدارند

در موارد نادر پزشک ممکن است از عمل جراحی خودداری کند و آنتی بیوتیک را به محل زخم تزریق کند تا زخم بسته شود.

هنگامی که قسمتی از روده برداشته می شود، پزشک یک کیسه در اطراف روده میسازد تا مواد اضافی به جای روده به داخل کیسه بروند.

• سپسیس که یک عفونت باکتریایی تهدید کننده است
  • آبسه در شکم
  • عفونت زخم
  • انفارکتوس روده که به معنی از بین رفتن قسمتی از روده است
  • ایلئوستومی یا کولوستومی دائمی

گاهی اوقات زخم توانایی این را ندارد که بهبود یابد. موارد زیر این خطر را افزایش میدهند:

• سوء تغذیه یا رژیم غذایی ضعیف
  • زیاده روی در مصرف الکل
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • بهداشت ضعیف
  • سپسیس
  • یک نوع بیماری که باعث از کار افتادگی کلیه میشود
  • هماتوم زمانی رخ میدهد که خون در بیرون رگ ها تجمع می یابد
  • دیابت نوع دو
  • استروئید درمانی یا استفاده از کورتیکواستروئیدها که نوعی داروی بیماری التهابی است و سیستم ایمنی را سرکوب میکند که منجر به از بین رفتن عفونت به طور موقت میشود و تشخیص به تعویق می افتد.

آیا سوراخ شدن معده باعث مرگ میشود ؟

سوراخ شدن روده یک بیماری عمده تهدید کننده زندگی با عوارض و مرگ و میر بالا است که نیاز به جراحی اورژانسی دارد. علیرغم بهبود در درمان های جراحی و پزشکی، میزان کلی مرگ و میر ۳۰ درصد و میزان مرگ و میر مواردی که پریتونیت منتشر نیز دارند تا ۷۰ درصد است

مواردی که در درمان در نظر گرفته میشود

موفقیت جراحی بستگی به اندازه ی سوراخ و طول مدت بیماری دارد و شانس بهبود بعد از بیماری بستگی به تشخیص و درمان دارد. عواملی که میتواند مانع از درمان شوند شامل:

• سن بالا
  • بیماری روده
  • عوارض خونریزی
  • سوء تغذیه
  • علت اصلی شرایط
  • الکل یا سوء مصرف مواد مخدر
  • درمان فعال برای سرطان
  • شرایطی که به استروئیدها یا عوامل بیولوژیکی از جمله لوپوس ، آرتریت روماتوئید و شرایط مشابه احتیاج دارد
  • سایر شرایط پزشکی مانند، بیماری قلبی، مشکلات کبد و کلیه و آمفیزم

اگر درد یا تب دارید و احتمال ابتلا به سوراخ شدن دستگاه گوارش را دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص

پزشک از اشعه ی ایکس برای بررسی داخل شکم استفاده میکند و همچنین سی تی اسکن نیز مورد استفاده قرار میگیرد و امکان اینکه کارهای زیر نیز انجام شود وجود دارد:

• شمارش گلبول های سفید برای بررسی عفونت
  • بررسی میزان هموگلوبین خون تا مشخص کند چه میزان خون از دست رفته است
  • بررسی الکترولیت ها
  • بررسی اسید موجود در خون
  • ارزیابی عملکرد کلیه
  • ارزیابی عملکرد کبد

جلوگیری

دلایل زیادی برای این بیماری وجود دارد به عنوان مثال سوراخ شدن روده میتواند التهاب صفاق را افزایش دهد و هر فرد باید سوابق دارویی و اطلاعاتی را گردآوری کند تا میزان خطر را کاهش دهد.