جلوگیری از بازگشت آبسه مقعدی و مراقبت بعد از عمل

دی ۱۶, ۱۳۹۹

قطعا بیماران نمیخواهند که مجددا تجربه ی دردناک گذشته را داشته باشند و آبسه ی مقعدی مجدد بازگردد و هیچ راه حل مطمئنی برای جلوگیری از بازگشت آن وجود ندارد اما با انجام برخی کارها و نکات میتوان تا حدودی جلوگیری کرد و اگر بازگشت مجدد علایم شروع شد، حتما باید آن را با پزشک در میان گذاشت. در ادامه راهکارهایی برای جلوگیری از بازگشت آبسه مقعدی پیشنهاد شده است.

مراقبت بعد از عمل جراحی

مراقبت های بعد از عمل جراحی بسیار مهم تلقی می شوند زیرا اگر به درستی انجام نشوند منجر به عود مجدد بیماری و بازگشت آبسه می شوند. در زیر چندین راهکار برای جلوگیری از آبسه مقعدی پیشنهاد شده است:

بعد از عمل

• از اثرات داروی بیهوشی یا داروها، خواب آلود هستید، بنابراین نباید رانندگی کنید.
      • از فرد مورد نظر بخواهید که کارهای شما را انجام دهد تا در خانه احساس راحتی کنید.

مراجعه به پزشک

گاهی اوقات این کار هر ۶ هفته یکبار یا هر ۲-۳ هفته یکبار انجام می شود.

• در هر جلسه پزشک زخم را چک میکند تا مطمئن شود که به خوبی بهبود می یابد.
  • او مطمئن میشود که فیستول مقعدی ظاهر نشده باشد. فیستول یک کانال غیر طبیعی بین پوست و دهانه ی آبسه است که در نزدیکی مقعد ایجاد میشود. معمولا به دلیل آبسه ی درمان شده ایجاد میشود و ۵۰% افراد بعد از عمل به این مشکل دچار می شوند.
  • نمی توان از ایجاد فیستول جلوگیری کرد اما می توان احتمال آن را کاهش داد.

تمیز نگه داشتن محل

محل را روزی دوبار با صابون غیر اسیدی و آب ولرم شستشو دهید و یک پد نرم یا گاز استریل در لباس زیر خود قرار دهید تا چرک آبسه ی در حال بهبود جذب پد شود و همچنین با استفاده از گاز یا پد احساس راحتی میکنید.

• اگر پد خیس شد آن را عوض کنید، روزی دوبار باید اینکار انجام شود تا محل زخم تمیز و عاری از هرگونه چرک باشد.

عدم انجام ورزش های سنگین

عدم انجام ورزش سنگین برای جلوگیری از بازگشت آبسه ی مقعدی

میتوانید فعالیت های فیزیکی ساده مانند راه رفتن را انجام دهید اما از انجام دادن فعالیت هایی مانند بلند کردن اشیاء و ورزش سنگین پرهیز کنید.

• بسته به شغل، میتوانید ظرف ۱-۲ روز به محل کار خود بازگردید و اگر کار شما شامل فعالیت های سنگین است، با پزشک خود مشورت کنید.
  • تا زمان بهبود زخم شنا نکنید.
  • ۶-۸ هفته بعد از عمل دوچرخه سواری نکنید.
  • زمانی که احساس بهبودی کردید می توانید مقاربت جنسی داشته باشید.

مصرف ملین

ممکن است بعد از عمل جراحی، حرکات روده نامنظم شود که یک امر عادی است. اگر بعد از ۱-۲ روز حرکات روده نداشتید با پزشک راجب مصرف ملین صحبت کنید.

• ستورالعمل ها را طبق تجویز یا دستور دارو دنبال کنید.
  • بعد از هربار دفع مدفوع، نشستن در وان آب گرم باعث تمیز شدن مقعد و جلوگیری از آزار و اذیت میشود.

مراقبت از زخم و درمان درد

بهبود زخم در آبسه بسیار مهم است زیرا اگر از زخم به خوبی مراقبت نشود منجر به ایجاد فیستول مقعدی می شود.

1. مصرف آنتی بیوتیک: اگر زخم عفونی باشد پزشک آنتی بیوتیک را تجویز میکند و اگر احساس بهبود میکنید مصرف آنتی بیوتیک را قطع نکنید و همه ی آن را مصرف کنید.

۲.مسکن: احساس درد و حساس بودن به لمس در ناحیه ی مقعد عادی است ولی اگر درد غیرقابل تحمل باشد، مسکن تجویز میشود. به میزان دستور دور داروها باید توجه کرد.

۳.وان آب گرم: این یک روش درمانی برای ناحیه ی مقعد و دستگاه تناسلی است. وان را از آب پر کنید و نمک اپسوم به آن اضافه کنید و به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه در وان بنشینید و سپس محل را خشک کنید.

• از آب ولرم استفاده کنید.
  • بعد از نشستن در وان آب گرم میتوان از کرم تسکین کننده استفاده کرد.
  1. تمیز نگه داشتن محل زخم: از آب گرم و صابون استفاده کنید و سپس ناحیه را خشک کنید.
  • از الکل و پراکسید هیدروژن استفاده نکنید زیرا زخم تحریک میشود.

محافظت از زخم

1. پانسمان کردن زخم: پانسمان را باید به طور مرتب عوض کرد اما زخم باید تمیز باشد.
  2. کمپرس یخ: روزی چند بار به مدت ۲۰ دقیقه روی زخم یخ قرار دهید اما یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید.
  • می توان از کیسه های یخ یا ژل خنک کننده نیز استفاده کرد.
  1. با پزشک خود در ارتباط باشید. با مراقبت کامل در هنگام بهبود نباید نگران چیزی بود، اما باید با علائم نگران کننده آشنا باشید. اگر علائم زیر را داشتید به دکتر خود اطلاع دهید.
  • افزایش قرمزی، تورم و درد
  • رگه های قرمز اطراف برش
  • مشاهده ی خون قرمز در پانسمان یا اطراف زخم
  • عدم دفع گاز

شناخت علائم

پیدا کردن علائم و علت بیماری به درمان بهتر کمک می کند. بیمار بهتر می تواند مشکل را کنترل کند و از بازگشت مجدد بیماری جلوگیری کند.

علت آبسه ی مقعدی

آبسه یک مشکل رایج است و در هر فردی رخ میدهد و معمولا زمانی رخ میدهند که غدد اطراف مقعد مسدود شده باشند و انسداد غدد به دلیل ورود باکتری یا مدفوع به درون غدد اتفاق می افتد. سرطان، بیماری کرون و تروما احتمال ابتلا به آبسه یا فیستول را افزایش میدهند.

• دوچرخه سواری مداوم باعث ایجاد آبسه ی مقعدی و یا بازگشت مجدد آن است.

به علائم توجه کنید

• قرمزی
  • حساسیت به لمس
  • لرز
  • احساس مریضی

برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید

برای جلوگیری از بازگشت آبسه مقعدی به پزشک مراجعه کنید و علائم را برای او شرح دهید تا مجددا دچار عوارض ناشی از بیماری نشوید.